Skor till hund
Nu kommer några förmodligen tycka att jag är en jävla idiot som ska skaffa skor till min hund. Jag har en nakenhund som knappt kan gå ut på vintern, när vi kommer in igen är hennes små tassar illröda och stelfrusna så jag tänker inte lyssna på er som tycker det är fel att ge den här stackars hunden skor.
Jag tycker att jag har ett stort ansvar som köpt en nakenhund att den ska kunna trivas utomhus på vintern också, så hon har på sig en fleecetröja och en tätt regnjacka. Visst, hon går som om vi hade 3 jackor på oss men hon blir så himla glad av att få komma ut när hon väl inte fryser, det enda problemet just nu är hennes fötter.
Jag har kollat lite på tradera men jag hittar bara skor som är till att göra hunden "fin", jag vill ju ha riktiga skor som hunden ska kunna gå i snö utan att frysa. Kan någon hjälpa mig att hitta såna? Har någon skor till sin hund? Isåfall kan ni visa en bild och berätta hur vad hunden tyckte?
Jag tror min hund skulle uppskatta skorna när hon förstått att dem skyddar henne från kyla, hon älskar ju sina kläder och blir överlycklig när jag tar fram dem.

Har hört att dessa ska vara riktigt bra och har själv funderingar på att köpa sådana "skor" till mina 2 stora blandraser då den ena är ganska frusen och den andra får enorma isklumpar under tassarna.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Ett bra sätt att försöka förebygga såna här problem är att gå mycket med hunden på alla underlag så trampdynorna härdas. Jag ser på din fina bild att din hund har skitkul och springer på gräset.
Långa promenader på grusvägar är kanon bra. Mina jakthundar går på grus hela dagarna och har aldrig haft problem. Därimot en tik vi hade när vi bodde i stan. Sen förstår jag att olika hundar har olika tassar och trampdynor.
Men gå mycket på grus så ska du se att det kommer gå bättre i vinter.
Med skor går inte hunden ordentligt och då kan det uppkomma andra problem. Hunden är inte gjord att ha skor.
Du kan jämnföra med om du jobbar mycket med en kratta, så får du till slut valkar. Det är ett skydd mot dina händer. Likadant blir det för din hunds trampdynor när du går på grus.

Inom kort kommer jag köpa "skor" till Nadja, ungefär som de #1 länkar till.
Här slänger de ut fruktansvärt mycket salt på vintern och resten av året ligger här oftast extremt mycket glasskärvor och jag är trött på att behöva bära min 25 kg hund för att hon inte ska skära sig i tassarna!

Annars finns deb illigare skorna av en "engångstyp" att köpa eller su själv. Dessa använd på slädhundar under träning och tävling.
http://www.dogsport.no/public.aspx?pageid=32939&catID=15085&Product=2191

Det finns fleecetossor som hjälper lite mot kyla och skav. De är billiga och håller bra. Draghundsfolk har dem när de kör längre lopp, så dessa kan du hitta på hemsidor som säljer dragutrustning eller butiker med sådant. Det är tom obligatoriskt att ha en uppsättning till varje hund på tävlingar.
Vissa jägare som jagar när det är skare på snön skyddar oxå trassarna extra..
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Tack för alla svar, dem skorna på länken verkar skitbra. Vi har nydligen flyttat ännu en gång och går på ett gammal tågspår och där är det bara grus så hennes tassar blir nog tåligare snart:) Hon ser ut som en mupp när det har fastnat grus mellan trampdynorna och inte får ut de själv xD
den här hem sidan har hund skor…Jag ville ha en chines crested dog men det blev en bichon då min mamma vägrade ha en sådan hund i huset haha men då kollade jag väldigt mycket på bland annant skor och andra grejjor här är hem sidan
Vet inte om du är medlem på "Kines-forumet. Där finns en jätte bra beskrivning på hur man syr fleece skor till hunden, har provat sy sådana själv och det var jätte lätt
Själv köpte jag också ett par bäbis-vantar utan tummar på Maxi 
http://www.petster.eu/se/grp/hund.php fick inte upp den andra:D