Allergi
Hej!
Nån som vet tips på allergi vänlig hund?! 
Inte naken hund tack.
Och labradoodle ( stavning) funderar vi på.
pudel ?
Yorkshireterrier. 
Tänk bara på att man reagerar mer på valpar än vuxna :o Spec deras saliv. Bichon havanais och bichon frise funkade perfekt för mig när jag var allergisk:)

1# Dom är väl ändå inte allergi vänliga? Jag menar på salivet och så.
2# Dom är söta men pappa vill ha en stor hund ( O jag med) :/
#3 Gör man :O Tack för tipset :)
# Tack :D

Lagotto Romagnolo, Tibetansk Terrier :)

#6 Tack ^
#5 jo . min mamma är allergisk mot hundar och vi har en malteser/bichon havanais och hon kan inte ens vara nära den utan att hon får utslag o börjar nysa osv. men hon kan leka och sova med pudeln utan att det känns något, sen känner jag två andra som är allergiska mot pälsdjur so har pudlar..

#8 Ok. Tack :3

Svart eller vit schnauzer funkar för vissa allergiker. Inte peppar & salt eller svart & silver, dom har annan päls.
Men det beror ju också på vad du är allergisk mot, är det pellsen eller är det mjällen.?
Svart schnauzer (jag har en svart dvärgschnauzer) har mjukare päls än vad p&s. Vet inte om det är därför, men kan nog vara så.
//Sandra
www.tokhunden.blogg.se - Läs och kommentera, handlar om vardagen med Wille, träningar och all vardag!
#5 Tål du inte salivet från en pudel lär du inte tåla någon annan hunds saliv heller?
Pudel är en av raserna som brukar kallas allergivänlig, precis som bichon frisé, havanais o.s.v.
Labradoodle är en blandrashund med labbe i sig och på grund av det så kan hunden lika gärna få en päls som inte är mer "allergivänlig" än en renrasig labradors. Det beror på vilken ras som slår igenom.
Sen så finns det inga helt allergivänliga hundar utan det är olika från person till person. Min kompis tålde inte pudel men hon tål mina shelties.
Vad är det du/personen som är allergisk är allergisk mot?

Berorr på vadsom menas med "allergihundar".
Det finns inga garantier för att en "allergivänlig ras" funkar för ALLA!
En pudel, tex., kan funka för vissa, men inte för andra.
Min systers son är allergisk, men med en soft coated wheaten terrier i huset går det utmärkt! :)
Det är väldigt olika från person till person, åk till olika uppfödare, bekanta er med hunden, ta på den, kanske krama den? gör sånt ni troligen kommer göra om ni köper och sån hund, och åka till fler olika uppfödare och känn efter.
Och tänk på att bara för rasen passar er allergi mässigt kanske den inte passar fysiskt och mentalt?
Min pojkvän är extremt allergisk mot alla pälsdjur. Vi har en tervueren som han inte har reagerat alls på sen vi skaffade henne för 1 år sedan.
Vi gjorde så att vi kollade vilka hundraser som passade oss, personlighet, utseende, storlek osv. Sen tog vi kontakt med uppfödare av den rasen och berätta hur det låg till och ordnade så vi fick komma dit och se om han reagerade.
Lycka till!
#15 är dem allergi vänliga?

#16 Jag tror att det beror alldeles på.
Mig veterligen finns det ingen hundras som till 100 % kan garantera att den funkar för alla allergiker.
Vissa är allergiska mot pälsen, andra mot saliven och ytterligare några tål inte dammet som finns i hundens päls.
#17 ja mentex pudel är ju en allergi vänlig ras, vilket golden inte är, osv. Så undra om dem var en allergi vänlig ras bara ;)

#11 p&s har dom vita stickelhåren som är riktigt jävliga mot allergiker. Och normalt ska svarta ha strävare päls…

#11 Det är inte jag det är brorsan. han är allergisk mot salivet och mjällen. :)
#12 Ja. Min bror är det som sagt som är allergisk och han är allergisk mot salivet och mjällen
#13 Jag vet. te.x Labra doodle kanske inte funkar men vi ska ju pröva och vara med en sådan ras och se om han reagerar :3
#15 det är ungefär så vi ska göra. ^^
Tack för alla svar förresten :DD

#18 vissa tål golden, men inte pudel. Det är helt individuelt och beror på vad det är hos hunden du inte tål.
Jag är allergiker men väljer att leva med besvären. Det finns tabletter att ta och om man väldigt gärna vill ha en hund kanske man kan stå ut med att vara förskyld året runt och ha kliande ögon ibland. Om man inte är extremt allergisk förstås, man ska ju inte riskera sitt liv.
Sen har jag så att ju mer jag umgås med en individ desto mer tål jag den. I början är det alltid jobbigast. Just nu har jag en schäfervalp och nu när han börjar gå mot 5 månader känner jag inte av honom överdrivet mycket. I kombination med receptbelagd allergimedicin förstås.
#16 finns inget som heter allergivänliga raser. Man får helt enkelt prova sig fram.
#22 men man kan inte stoppa i sig piller varje dag, tillslut blir man immun. Däremot finns det en spruta, vet ej vad den heter eller om den finns i sverige än, som man tar i skinkan först varannan vecka i 3 mån sen 1 gång i månaden sen varje kvartal och tillslut tar man den en gåg om året. Någon som vet vilken jag menar?
Det finns inga "allergivänliga" hundar.
Det är från individ till individ. Och det är heller inte pälsen man reagerar av utan det som finns i saliv och i huden. Man kan även reagera mot ena hunden men inte av den andra av samma ras och familj.
I bland kan man göra så att man ändå skaffar en hund, men att den bara få vara innom ett begränsat område i hemmet. Så det finns de rum där hunden inte får visstas i. Till exempel att den inte får vara i era sovrum, men i de andra rummen.
Om man är särskilt intresserad av en speciell ras, så kan man kontakta uppfödaren till den och tala om hur det ligger till. Och få komma på ett längre besök och umgås med hundar i alla åldrar. Särskilt valpar kan man reagera mer på (som en skrev här).
Hoppas verkligen att du hittar DIN ras som passar dej.
Lycka till
#23, Jag vet vilken spruta du menar, men tyvärr får man inte ha husdjur under hela vaccinationstiden… I alla fall så var det så förut, men nu har en jag känner som tar de där sprutorna skaffat utekanin så jag är inte säker på hur det ligger till längre.
Håller med i det som de flesta redan skrivit, sök upp en ras som verkar kunna passa er och hälsa på uppfödare med den rasen :) Det bästa skulle ju vara att ta hem en hund på prov ett tag.
#21 ja men vissa raser klassas ju fortfarande som allergi vänliga!
# 19
Av dem uppfödare, ägare som ja pratat med och enligt mej själv, så säger Alla att svarta har mjukare päls än dem p&s. Men de beror väll på vilket skik hårkvailitén är i också. Men i överlag så är dom svarta mjukare. Dom har en annan sorts päls.
#23 Jag har tagit dem i många år och än funkar de. Annars får man väl bara prova något nytt när man väl blivit immun då.

Tack för alla svar förresten :D

Vi har två briarder här hemma. Min låssaspappa och min lillebror är allergiska. Dom känner inte av någonting. Min låssaspappas syrra är extremt allergisk mot hundar. Hon har inte kunnat gått in i ett hus där det funnits hund förut utan att känna direkt. Men hon har till och med sovit över hos oss utan någon reaktion! 
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

#30 Tack så jätte mycket :D