Vad ska jag göra???
Hej. Jag skulle väldigt gärna vilja ha några goda råd från er. Förra året så fick jag frågan av en vän om jag kunde ta hand om en hund, personen som hade den skulle flytta utomlands och troligen inte komma tillbaka, men han ville heller inte ta bort hunden. Vi har haft mail och telefonkontakt sporadiskt under denna tid. NU har han dykt upp här och vill ha hunden, fast han bara är här och hälsar på. Vi har träffats en gång och hunden mår inte alls bra över detta, vägrar att lämna mig, kan inte ens gå 2 meter förrän hon är efter mig, jag misstänker starkt att hon blivit misshandlad. Min vän är på semester och nu sitter jag här med världens ångest om vad ska göra. Vem har rätt till hunden. Jag vill verkligen inte att hunden skall träffa han igen. har massor av människor som kan intyga att hunden bott hos mig i ca 10 månader och har det bra. Kan han verkligen komma o göra så här?????
Om det finns papper skrivna vet jag inte, det är en virrig och snurrig situation.
Snälla hjälp oss.
Förstår att du tycker det är en virrig och snurrig situation du är i, för detta är ingen enkel situation tyvärr.
Det är den som står som ägare på hunden som har rätten till den. Muntliga avtal gäller men går man upp i högre instanser så är det väldigt svårt att bevisa att detta är sagt.
Jag tycker att det är elakt av honom att bara dyka upp och kräva tillbaka hunden då du var snäll att ta hand om den istället för att den skulle avlivas.
Men tycker du ska försöka luska ut lite ifall det finns något köpekontrakt på hunden eller ej, annars kan det vara svårt för honom att kunna bevisa att han äger hunden. Nu vet jag ju inte om detta är en renras eller blandras, men vet att många som säljer blandraser ej brukar skriva köpekontrakt. Sen om han står som ägare på Jordbruksverket spelar ingen roll..
Hoppas verkligen att detta skall lösa sig till det bästa för hundens skull.
Bör tillägga att när hunden överlämndes till mig så fick jag även allt, sängar, filtar, leksaker, mat etc. Han har ingenting kvar. Och för att förtydliga det hela mera så min vän känner alltså hundens " Husse " så på det sättet förmedlades kontakten för att min vän hade själv inga möjligheter att ta hand om denna hund. Jag vet inte om ni blev nåt klokare.
#1: Hunden är renrasig
Tack för ditt svar. För att virra till det ännu mer, så talade han om för mig att hunden är skriven på hans fru och hon har ju ínte bott i Sverige på flera år. Jag vet snart inte ut eller in, men ska försöka luska, väntar på min vän ska komma hem och då kanske det löser sig, han känner mig så väl och vet hur bra hunden mår här.
Hoppas hoppas.
Så om jag fattat detta rätt så handlar allt om köpeavtal och alltså inte om att hunden är reggad på jordbruksverket???? Det går bara runt i huvdet på mig, ångest och sömbrist.

Nu har jag inte jättebra koll på juridik men när hunden har bott hos dig en viss tid övergår den till dig (oavsätt vem som står som ägare), det gäller alla "varor" (även lägenheter). Jag tycker du ska kolla med en jurist eller någon du känner som kanske har läst juridik. Om du inte känner någon så säg till så ska jag kolla med några av mina kontakter om hur lång tid det var.
#5. Ja tack jättegärna om du kan kolla upp detta, känner inte någon som kan juridik. Tänk om det är så, det vore ju underbart. Vill verkligen inte att hon ska bort härrifrån, här finns massor av kompisar och människor hon älskar, vi gör massa roliga saker och har växt samman så det gör så ont i mig vid tanken på att byta miljö, från trygghet till ingen trygghet.
Tusen tack för hjälpen på förhand
Det jag tänker är att han bode bli skyldig för alla utlägg du haft för hunden i form av försäkringm, foder och liknanade. Och på 10 månader blir det väl endel?
Och förhoppningvis kanske han inte vill betala det? alt. att du ber att få köpa hunden, men kolla först med en jurist så du får veta vad som gäller…
Låt hunden bo hos dig, skulle personen försöka driva något juridiskt så spara alla kvitton för foder, veterinär etc. som intygar att DU haft hand om hunden, annars får personen vackert ersätta alla dina utgifter för att ha vårdat dennes hund.
≧◔◡◔≦
#0 Gör som #7 skrev. Räkna ut ca vad det kostat dej att ha hand om hunden och skriv ner det på ett papper. Så ser han summan. Har du papper på försäkringar och andra utlägg, så ta kopior på det och ge honom och kräv tillbaka pengar. Räkna även ut hur mycket det kostat per dag om han haft hunden på hundpenionat.
Sätt hårt mot hårt.
Ta kontakt med någon jurist på skk och fråga om råd.
Lycka till.

#6 det är 3 månader som gäller men då får han inte ha påminnt dig om att han vill ha tillbaka hunden under den tiden för då räknas det från den dagen. Men som jag förstår det så har ni ju haft sporadisk kontakt och har ni inte hörts på 3 månader är hunden din juridiskt!
Hoppas detta hjälper dig!
Om jag var du och personen i fråga blev allt för jobbig skulle jag polisanmäla honom för du skulle få rätt eftersom du har haft hunden och hon verkar ju må bra hos dig också!

Nu fick jag svar från en annan som var lite osäker på om det verkligen var så.. Men det bästa är nog att ringa till juristerna på skk för dom har ju koll på juridik gällande hundar!
Tack alla för era svar, det känns bättre när man får prata av sig. Har ringt till djurskyddet och dom skall prata med juristen, så jag väntar på samtal från dom. Ska ringa skk och fråga även där.
Nej han har inte under dessa månader sagt nåt om att ta tillbaka hunden, det kom nån fråga i början efter han åkt´, om han fick träffa hunden om han kom på besök i sverige, det är allt.
Ja ska jag börja räkna ihop allt så är jag väl uppe i 50 - 60 000, om jag räknar med inakkorderings kostnad på 175 kr/dygnet. Det blir en dyr hund.
Jag ser framemot mer svar och hoppas att allt blir bra. Det känns ju som man borde ha nån rätt på sin sida efter så lång tid.
Tack igen.

Lycka till och säg gärna till hur det går! 
Inget nytt än så länge. Kommer att berätta hur det går. Tänk att tiden kan gå så sakta när man väntar, det är en plåga.
Tack för erat stöd.
Hej igen. Har inte fått allt klart för mig, men det jag fått veta är att han kan polisanmäla mig men då skall även jag göra en polisanmälan och dom anmälningarna kommer troligtvis läggas ner ganska omgående. Väntar på svar från skk. Han har iaf inte hört av sig till mig på en vecka o det känns bra. Det lutar ganska stark att hunden är min. Det verkar vara mängder med trådar som behöver knytas ihop.
Är det nån av er som vet nåt mer eller vart man kan vända sig, behöver allt kött på benen som går att få.
Ha en skön helg.
Hoppas allt löser sig!
är dock nyfiken, va e de för ras på hunden?.
Må Gott!
Jag tycker inte du ska vara orolig. Har skrivit om det här tidigare och du har all rätt på din sida. Hunden anses vara din då den bott hos dig så pass länge. Även om någon annan står som ägare på hunden hos skk eller jordbruksverket har dom ingen som helst rätt till hunden. Håller tummarna för att det inte strular för mycket för dig nu!
Skriv gärna hur det går!

En nyfiken fråga från en i rätt liknande sits…(dock inte omplacering, utan snarare dumpad vovve)
Hunden har funnits hos mig i ca 9 månader… inte ett ord från ägarna sen "fyllesms-andet" runt nyår
Hunden är min, i mina ögon. Men, är den min, i lagens ögon? Och, hur blir det med registrering?? Kan jag fixa ägarbyte utan att få gamla ägarna att skriva på? Vill ju inte direkt ta kontakt med dom, av förståeliga skäl
Alla djur behöver någon som bryr sig!
Tack igen för era goda råd, suger i mig allt positivt som en svamp.
#16; New foundland
Jag kommer att hålla er underättade hur det går och jag o hunden hoppas att det går som vi vill.
Nu är det ju inte riktigt så 3 månaders "regeln" gäller.
Rent tekniskt sett så måste du anmäla händelsen till polisen, varvid hunden i detta fall räknas som hittegods under 3 månader, om ingen under denna tid har gjort anspråk på hunden räknas den som din och då hjälper polisen dig med nödvändigt pappersarbete.
Jag anser att du bör kontakta en jurist omgående och sedan även din lokala polismyndighet och förklara situationen och be om hjälp.
Det finns ingen mening med att du ska sitta i ovisshet och må dåligt om du vet med dig att du vill behålla hunden, du kan även få tidigare ägare förklarad som olämplig.
Men dock återkommer allt tillbaks till jurist och polismyndighet.
#20 Håller med men vill vara tillägga att det går att ta det "bakvägen" också. Kan man intyga med hjälp av grannar, släkt, vänner, kvitton osv att man haft hunden en lång tid fungerar det med. Men det enklaste är ju som sagt att anmäla direkt och kontakta en jurist omgående så slipper det bli strul om ägaren helt plötsligt står utanför dörren en vacker dag och kräva hunden tillbaka.
Lycka till!
#20 och #21 en fråga bara, var det till mig ni svarade eller var det till #18???? Så det inte blir nåt missförstånd.
Jag menar nog er båda. Efter som ni är i liknande sitts båda två.
Hoppas den räknas som din!
(vet att i delar av usa räknas man som ägare om djuret varit hos en i minst en vecka om man betalar allt osv. Förhoppningsvis finns något liknande här)
Eftersom han självmant lämnat hunden till dig utan krav på att få tillbaka den så räknas den som din. Han kan inte ens göra en polisanmälan eftersom hunden står skriven på hans fru och inte på honom. Den som kan anmäla är isf frun men hon kan inte få rätten på sin sida om hon inte haft hand om hunden på flera år.. Hon har alltså förverkat sin äganderätt genom att inte höra av sig till dig eller betalat något för hundens levnadskostnader.
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Tack alla goa människor, ni har gjort att den värsta av min ångest är borta, visst grubblar det i huvudet men inte så plågsamt längre.
Nä det han har sagt vid några få tillfällen under den sporadiska kontakt är att om han kommer till sverige på besök är att han väldigt gärna träffa henne, mer än så har det inte varit. Jag har väl runt en 40 -50 personer som kan intyga att hunden varit här så länge och att den är välskött och mår jättebra, så det är det ingen som kan klaga på, den sa även han när vi träffades att hunden såg ut att vara väldigt välmående samt att han var så glad över att hon trivdes med mig, fattar ni va snurrigt det blev när han sen efter alla vackra ord vill ha henne tillbaka. Kvitton på mat är ju inget jag sparat förstås, men det är väl inget problem antar jag, det är väl ingen som sparar sånt, har inte ens tänkt den tanken. Ang frun så har jag aldrig träffat henne och hon verkar inte ha ett dugg intresse i hunden,
Jag kan gå både bak och framvägar om så behövs, här finns ingenting att dölja och jag kommer att strida för att hon ska stanna här och slippa träffa han en enda gång till, så om vi ska bosätta oss på månen.
Ni anar inte va skönt det är att få prata av sig med människor som inte är partiska.
Tack för erat stöd.
Ska nog få den där skk ägarbytet påskrivet så min bebis får stanna om det skulle hända något… Tack Brummen för att du delade med dig av detta.
#27, Lycka till du med, frågar man inte får man inga svar och detta med forum är så positivt då det finns ett brett register av folks kunnande.
Berätta hur det går för er.
Brummen
#28 Vi har fått papprena nu, vi måste bara få dom att skriva under och då vill dom helst komma hit och göra det men de har inte riktigt tid.
#29 Hoppas verkligen att det löser sig, nån gång under dygnets 24 timmar borde dom väll ha det, tar ju inte så lång tid att skriva på det. Lycka till
Nu har min vän kommit hem från semestern och vi har snackat igenom allt. Han lovar att ta hand om detta och stöttar mig till 40000%, så han kommer att se till att varesig hunden el jag behöver träffa denna person mera, samt att han kommer att göra så att hunden blir skriven på mig. SÅ SKÖNT, hoppas nu på en god natts sömn och att det inte blir något mera kring detta, han sa även att den s,k " husse " inte är bråkig av sig utan att han kommer att förstå, självklart blir han ledsen men hunden är en annan idag än när han hade den. Tänk att man lidit så och sen blir allt så bra,fast nu har jag lite dåligt samvete istället, men jag gör det ju inte för att vara elak. Jag älskar denna hund över allt i hela världen.
Återigen tack för era råd och stöd.

Oh va skönt att det verkar lösa sig! :)
Lycka till båda två
#27 Ang skk´s ägarbytes lapp. Den är endast till för att dom ska veta vem dom ska skriva som ägare på hunddata. Den har inget att göra med hundens rättmätiga ägare tyvärr.
#34 hur bestäms det då?
#35 Det enda som kan bevisas att man är ägare till en hund är ett avtal har jag för mig.. alltså ett skriftligt sådant
#35 Precis som #36 skriver. Ett köpeavtal. Köper man valp får man skriva på ett sådant avtal hos uppfödaren. Säljer man hunden som vuxen bör man skriva ett nytt köpeavtal med den nya ägaren.
#37, ska nog kopiera utseendet på omplacerings avtalet på illrarna och be dom skriva på altså..
Ja avtal är aldrig fel så länge det är rätt avtal och rätt i fyllt!