Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 3738 ggr
dragonstar
0

Bitproblem

Har en söt liten Hanvalp av rasen Vit herdehund. Men några småproblem har vi. Han biter, alltså ibland naggar han försiktigt och ibladn hugger han så att der riler blood. Vi har förökt med allt vi kan komma på för att få honnom att sluta bitas då han närmar sig 10 vecor och han inte kan fortsätta med detta betende.

Så hur får jag honnom att sluta hugga mig och min familj i händer och fötter.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

[Wolverina]
0

Försök att ignorera de, även om det kan va svårt i början men tillslut så tappar han nog intresset för det. Har själv en valp på 14 veckor som tuggar vilt dock inte så mycket på oss förutom när hon blir uppspelt Tungan ute

Erbjud annat att tugga/gnaga på som leksaker och tuggben de brukar funka. Dock så är ju vi roligast då dom oftast får ut en "rolig" effekt.

Mischa
0

Har ni provat att faktiskt "säga" att det gör ont, dvs pipa till?

valpar tränar sina munnar precis som småbarn tränar sina händer, dom lär sig hur hårt dom kan ta och vad dom kan bita i.

≧◔◡◔≦

dragonstar
0

Jag harförsökt ignorera, men han följer efter och tuggar på mig eller hoppar på möbler går inte att koregera de andra när han tuggar och ma nska ignorerra. Har tästat att pipa högt och då slickar han 2 gågner och tuggar igen. har tästat att hålla i när han biterr alltså ta tag i käken men det hjälper inte heller.

Han biter så att både jag och min familj blöder och det börjar bli jobbigt då man inte kan träna in nej sitt ligg och sådana saker bra när han biter en hela tiden.

EmmaVarg
0

har hunden leksaker som den kan bita/gnaga på?

dragonstar
0

Japp vi tästar att ge honnom dom och leka med dom när han biter funkar ibladn men han hugger mycket häldre i händer. Han hanr bollar, rep leksaker, tugben, filt, pipleksaker, gosedjyur, och så får han leka med några plastkrukor och annat som inte gör något att hna tuggar söder.

Nikkis
0

Det är simpelt, ni måste börja med att befästa "Nej"-kommandot.

dragonstar
0

Jag säger nej och puttar bort går undan, men han har inte läst in nej ennu. och som sasgt lite svårt när han ser bitandet som lek.

[Wolverina]
0

Man måste ha tålamod med en valp, kör med alla tips du fått så kommer det att lugna ner sig så småning om Glad

Lycka till!

Katti
0

Det är ju just i såna situationer du tränar in nej! Det är inte så att ni stressar honom? Tycker det låter som mycket grejer och mycket träning med en valp som bara är 10 veckor…

Om valpen biter dig när ni har roligt och busar så bara vänd dig om och gå därifrån. Allt roligt är slut när han bits!

Träna också att vänta på godis genom att sitta på golvet framför hunden med godis i din knutna näve (ta handskar på dig eftersom du har en piraya!). Hunden kommer att göra allt för att komma åt godiset, men öppna inte handen förrän den slutar försöka! I början får man vara snabb och belöna, d v s öppna handen så att hunden kan få sin godis, så fort hunden slutar för bara en halv sekund. Sedan ökar man kravet. Målet är att hunden ska sitta (eller stå eller ligga, det spelar ingen roll) lugnt och ta ögonkontakt med dig.

Ovanstående är en jättebra övning för att börja bygga upp kontakt! Övningen passar mycket bra ihop med klicker. Det ger snabbare resultat (om man bara själv är duktig och klickar i rätt ögonblick!).

dragonstar
0

Han biter mig i armen för att busa då vänerjag och går han föjer efter. jag sätter mig på soffan och nonchar honnom han hoppar och biter mig. vet liksom inte hur jag sak kunna noncha ett sånt betende.

De träning vi gör är socialträning, inkallning och så kör jag sitt och ligg för stimulering när han är lekfull men intye för vild.

Kontacktövnigen ska vi tästa, har fått samam tipps här i veckan och har presis införskaffat hanskar.

Tack för tippsen.

dragonstar
0

Kan tilläga att han är nervös för andra hundar och människor i visas situatoner inte alltid dock. Men han är ducktig att spida upp själv. =)

Katti
0

Om du sitter i soffan och han hoppar och biter på dig måste du vara lugn och fösa ner honom, titta på honom och säga nej. Inte bara ordet utan hela din kropp måste säga till honom att du inte är intresserad. Lugna rörelser, lugn, låg röst (både låg och låg, d v s lite "basröst"!). Tänk värdighet när du gör det. Blir du upprörd och stressad själv går rösten upp och armarna börjar flyga. Då blir du jätterolig att bita i! 

Fortsätter han att försöka komma upp i soffan så håll kvar honom lugnt och bestämt en liten stund (vi pratar sekunder).

Och anmäl er till en bra valpkurs om du inte redan har gjort det!

dragonstar
0

Ska fortsätta försöka men vi får se hur det går.

Har bokat valpkurs och kontackt med en tränare redan nu =)

tsset
0

Börja med att göra skillnad på "nu leker vi" och "nu vilar vi". En hund i vila lekbits inte, och så har ni fått bort problemet i alla situationer utom leken. När ni säger att det är leka, då är det leka och när ni säger vila, då är det vila.

Speciellt med små överaktiva valpar MÅSTE man vara noga med att lära dem vila! Ett enkelt sätt är att börja med rena smekningar, inte klappa utan stryka handen alltså. Utgå kanske från hans bädd, jag hoppas verkligen han har en sådan som är hans viloplats!, sätt dig ned med valpen där och dra händerna över honom. Du ska alltså inte klappa som man belönar med utan "massera" honom till sömns, så han slappnar av. Lägg in ett kommando när ni går dit, och börja röra dig ifrån platsen när han vilar/somnat. Målet är att han ska förknippa platsen med vila.

All passivitetsträning i sig kan ensamt minska bitandet rejält, då hunden lär sig att man inte behöver vara överaktiv bara för att man är vaken.

I lek - se till att leka ordentligt med honom, och så fort han biter så sluta tvärt. Det MÅSTE vara tvärt, det ska kännas en skillnad hos honom! Ibland funkar det bättre om man låter lite glatt när han leker rätt och sedan tystnar helt han gör fel, det blir liksom tydligare. Du ska alltså inte bara ignorera det - du ska bli TRÅKIG. Du ska ta bort det roliga som ett straff för felaktigt beteende. Det är det ignorans handlar om i hundträningstermer, eller vad man egentligen menar, inte att man bara ska strunta i det som det många gånger missuppfattas som.

Eller lär honom erfarenhetsmässigt - biter man på en kotte kan det sticka till i munnen, och biter man på folk så skriker dem HÖGT.

dragonstar
0

# 14 Ska se om det fukar men här är det lite så att hna såver vart han vill och leker när han vill. Han har en egen bädd men såver inte i den utan under våran säng, eller där han känner för.

Förstår vad du menar med att lugna men du menar då förebyggadne? för att lugna ner honnom på det sättet går inte. Han biter såfort man komerm nära.

Känner att det är svårt att förklarar hur han beter sig och vad vi gör så att man kan få ett bra svar som man kan passa in. detta borde ses. Obestämd

Bijish
0

När min valp inte lyssnade på ett pip, så i princip skrek jag. då brukade han sluta. var inte rädd för att låta för högt, imo, de måste ju fatta.

BIT TILLBAKA!!!! rawrrwrwrwr

dragonstar
0

Jag har vit ett far gånger skrikti till, iblnad funkar det ibland inte. Bita har jag inte gjort men nypt i örat har jag och det funkar inte.

Han piper och när man slutar fortsätter han, elelr så biter han ennu mer.

[imaginepeace]
0

Jag har lärt min valp att kommandot "var snäll" betyder att pussas :) Så när vi busar och jag tycker att hon biter lite för hårt så säger jag var snäll och då börjar hon pussas istället och brukar för det mesta varva ned. Det funkar även om hon går för hårt på när hon leker med mindre barn eller andra djur (exempelvis mina katter) Glad

Testa det! Varje gång din hund slickar dig på tex handen så säg med glad men lugn röst "var snäll" så dröjer det inte länge innan han fattar vad det betyder. Testa sen att lägga till kommandot när han biter. Beröm om han börjar pussas men med lugn röst så han inte blir FÖR glad. Lycka till!

Katti
0

Jag tycker fortfarande att det låter som om din hund är stressad. Risken med att skrika då är att hunden varvar upp ännu mer (det är ett jättebra tips, men ska göras på rätt sätt, vilket kan vara svårt att beskriva!).

Jag rekommenderar verkligen en plats där hunden kan få lugn och ro. Där aldrig något ahänder utan näör man är där är det bara att slappna av. Det kan ta ett tag att lära sig, men är såååå användbart i många situationer. Det är lättare att lära in nu än senare och dessutom har nu ju ett problem nu som måste lösas. En sovplats kan vara en bit på väg till lösningen.

Gör en kompostgallerhage till hunden där den har några saker som den tycker om, men som inte uppmuntrar till lek. Där sätter ni honom till att börja med bara när han är riktigt trött.

Hundar känner trygghet när de vet som bestämmer. Det handlar inte på något sätt om att bråka sig till denna ledarroll, utan om att bjuda på aktiviteter (väl anpassade för individen) när hunden är vaken. När du inte gör något ska även hunden koppla av. Bjuder inte du upp till lek så ska inte hunden bita dig!

Eftersom det, som du säger, är svårt att förstå precis vad hunden gör och vad du gör så råder jag dig att ta kontakt med någon som är duktig på hundar för en privat konsultation. Jag tror säkert att en träff räcker, och då får du även med dig verktyg för annat än just detta. Väl investerade pengar alltså.

Var bor du? Du kan säkert få tips på bra instruktörer här.

tsset
0

#15 Absolut, att lära valpen vara lugn och passiv är både förebyggande (en hund som sover lekbits inte) och dessutom absolut nödvändigt i hela hundens övriga liv.

Lär du/ni inte er valp att vara lugn, att man inte behöver göra något jämt, så kommer den bli totalt sönderstressad och svår i de flesta situationer. Ensam hemma, besök, hundmöten, möten med folk, all övrig träning, allt drabbas av att hunden inte kan coola ned.

Det är inte bar bitandet som är ett problem hos er utan att hunden över huvud taget inte kan vara lugn. Annars hade ni bara haft problemet när ni lekte.

dragonstar
0

Ja, att sätta galelr runt tror jag inte funkar för honom. Han vill kunna följa efter oss ochvara där vi är.

Kan lägga till att jag och min sambo bor själva och där han lägger sig frå han vara ifred. Han väljer själv en platts och på natten är det under sängen. Just nu ligger han och sover bredvid mina fötter.

Jag har kontackt med en tränare som har 2 hundar av samma ras. Han socialträr med dom eftersom att han är så osäker på andra hundar.

Han busar och biter och beter sig mot dom som mot oss.

dragonstar
0

Tänkte på det där om att han inte sak bita om jag inte bjuder upp till lek. Jag torr det är så att han bjuder upp till lek och iblnad är det för att jag tex försöker få på kopplet eller bär honom. Kan ävne var att jag kommer för nära inpå, hna är väldigt fjompig och piper för det lilla minsta.

Katti
0

Ja, att sätta galelr runt tror jag inte funkar för honom. Han vill kunna följa efter oss ochvara där vi är.

Kan lägga till att jag och min sambo bor själva och där han lägger sig frå han vara ifred. Han väljer själv en platts och på natten är det under sängen. Just nu ligger han och sover bredvid mina fötter.

Fast vad han vill och vad han får är (d v s ska vara) två olika saker! Däri ligger nog problemet. Vargvalparna får från början inte följa med de andra vargarna när de ger sig av.

Jag har kontackt med en tränare som har 2 hundar av samma ras. Han socialträr med dom eftersom att han är så osäker på andra hundar.

Han busar och biter och beter sig mot dom som mot oss.

Vad säger den här tränaren om bitandet då?

Hur växte din valp upp? Ensam eller med syskon, inomhus eller utomhus? Hur är hans föräldrar? Det låter som om det finns mycket att jobba med när det gäller honom. Lika bra att börja med en gång. Det bli inte lättare, jag lovar!

dragonstar
0

Jag vet att det inte blir lättare det är ju därför jag föröker få kyukt med problemet redna nu. Min valp komemr från Azizis han var uppföd med sina 3 bröder och 4 systrar dom bodde på landet i en egen del av huset, äganren sov med dom på natten och på dagen lekte derasd 4 åriga dotter med dom. Tiken var väldigt snäll och dom diade fortfarande vid 8 veckor.Hon var superlugn men tävlade gärna när man motiverade rätt. Hanen var det lite mer fart i.

Tränaren har inte sätt detta problem så mycket då han är så nyfiken på henen och allt annat när vi träffas. Men hon känenr igen problemet då henens ena hund var likadan och när vi träffas leker min hunde med hennes på samma vålsamma sätt. så det är helt kalrt en aktiv valp.

Har köpt kompostgaller och ska tästa och se om vi kan spärra av badrummet så han får vara där själv när han blir för vild. Vi har även slutat leka med honom och berömemr allt lugnt betende. Från råd av uppfödaren. Han har varit lite lugnare idag men det kan ju bero på att han fortfarande har problem med magen, ( Han äter ris, fisk och morutspure nu för att se om det ska hjälpa.)