Frieskies/Pedigree till hund?
Min kompis ger frieskies till sin ena hund och pedigree till den andra. ÄR detta verkligen ett bar foder?
Själv ger jag Royal Canin maxi sensible till min dallishane.
Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus
Jag hade inte gett det och inte rekomenderat det. Men alla gör ju olika val och detta är tydigen hennes 
Det åt våran hund innan vi skaffa henne, men har bytt pga det inte var bra foder. Sen har doggy iaf bättre foder men de säljs inte på konsum :P
Gillar inte det fodret. Själv ger jag Doggy Profesinal Extra Aktiv (hon är inte jätteaktiv men behöver fettet pga att hon har svårt att hålla hullet). Är det bra enligt er?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
3, då ger du ju doggy fast bättre än deras billigare varianter. Finns väl fetare foder o köpa med, man kan mixa valpfoder o sen vuxenfoder dok i samma märke samt rådfrågar jag ofta kunningare folk på just foderbiten . Själv ger jag enligt mig det bästa färskfoder :) Nordic, hade den lr bravo o välja på. Men vill man inte ge färskfoder rek jag man köpper iaf bättre foder, tror man tjänar på det i längden friskare hund med andra ord.

Jag har ju själv läst treårig hundförarutbildning och läst allt möjligt om hundar och deras anatomi. Det jag läst är att det INTE kan ta upp oprossessad spannmål och främst inte vete och så… Spannmålsbaserade foder åker därför bara rätt igenom.
Man ska ge det fodret som hunden mår bra av… Att ett foder funkar bra på en hund betyder inte att det kommer funka på en annan och tvärtom. Man kan ju inte ge hundarna mat efter vad andra tycker.. Ett "bra" foder kanske får en del hundar att må dåligt/matvägra medan de äter som de ska och är i toppskick av ett "sämre" foder..
Att din kompis ger olika foder till sina hundar tycker jag verkar som att h*n gör det som hundarna mår bra av.. Brydde h*n sig mer om priset än hälsan så hade h*n nog gett hundarna samma sort istället för att köpa 2 sorter…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Ett foder behöver inte vara bra för att det verkar fungera för stunden. En kund kom in i butiken för ett par år senoch för att göra en lång historia kort så hade hunden ätit Frolic i 8år och nu hade magen kollapsat totalt och han vill ha ett annat foder efter att vet sagt att hunden skulle äta Hill´s som han tyckte var för dyrt…
Så hunden kan verka må jätte bra på ett skräp foder i flera år, sen kmmer smällen.
Frolic kan jag inte förstå hur det kan ges som helfoder. För mig är frolic godis och ingenting annat.
Jag skulle själv aldrig ge "Ica-mat" till mina hundar med tanke på hur fruktansvärt mycket spannmål och skit det är i sådant foder. Men visst är det bättre att ge Doggy om hunden äter det än att ge Standart som den inte äter.
9, ne nu kan man inte det :D rena skräpet det var 30årsen. Han levde väl inte på det enbart för han fick ju lever o anat äkligt inälvsgrojjs minns så väl hur äkligt jag tyckte det var. Jag ger inte froick som godis utan ger torkad lever samt hundköttbullar (utan lök o kryddor)
Man får ge vilket foder man vill till sin hund. Vissa är ju bättre än andra men man får inte klanka ner bara för att folk inte ger det man vill att de ska ge sin hund.
Vill din kompis ge det fodret och hunden mår bra så är det så.
Men som jag ser det så skall en hund äta så naturlig föda som möjligt så det efterliknar det som hundar äter i vilt tillstånd för deras kropp är anpassad efter det.
Läs gärna om detta på BARF i fokus eller googla.
Jag ger färskfoder och även Barfar. Tycker det är bra.
=)
MVH Johanna

jag klankar inte ner, definitivt inte.. Det var en helt ärlig fråga hur bra fodret var. Vissa hundar mår skitbra av a
precis allt, och då kan man ju ge dem lite billigare foder.
#6, helt rätt!:)
Jag ger själv Friskies till min hund, efter att ha provat både Royal Canin, Doggy och Carrier. Detta är det enda av dom han fortfarande tycker om efter lång tid, o som han mår bra av, o han är fin i päls o bra avföring.
Så jag svarar Ja, för min hund är Friskies ett bra foder.
Skulle själv inte mata mina hundar med det, eller katterna heller för den delen (Friskis kattfoder), även om de mådde bra av det..
Ger färskfoder och Eukanuba till mina hundar..
En av de stora bovarna i de billigare fodren är allt salt som tillsätts.
De billigare fodren innehåller inte samma mängder kött därför tillsätts salt OCH buljong (buljong innehåller höga värden salt bara det) vilket kan ge hunden stora problem längre fram tex njur-fel osv.
Saltet och buljongen används för att förhöja smaken på fodret. Läs innehållsförteckningen på fodret.
Många billiga foder gör också en fuling när dom skriver innehållsförteckning, köttet vägs färskt, vilket betyder att ca 50% av fodrets "köttinnehåll" bara är vatten.
Friskies och Pedigree går bort för mig.
Puffen får RC Mini Sensible
Schäferkorsningen får RC Medium Mature
Ibland får dom Bozita blötmat.
Och i längden så blir det inte dyrare, då innehållet i de bättre fodren kan tas upp av magen på ett bättre sätt än de billiga fodren (mindre bajs).