Fråga om omplacering.
Tänkte bara höra om någon vet mer exakt vad en omplacering innebär? Brukar hunden som ska omplaceras kosta något? Har man krav på sig som vid att bli en fodervärd?

Vid omplacering kan det vara lite olika med priset, en del skänker bort hunden medan andra vill ha en summa.
Man har inte sådana krav på sig som då man är fodervärd utan det är ju att man köper/tar över hunden helt.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
ok. :) Tack för ditt svar.
Det är olika. Jag har tagit en akuthund gratis.. (omplacerings"objekt")
De andra har jag betalat för..
Du har inga krav på dig. Det blir du som äger hunden.
Så de förra ägara kan be dig göra saker, men inget du absolut måste göra om du själv inte vill..
#3 vad är vanligast, att hunden kostar pengar eller att man får den? Vad brukar i sådant fall hunden kosta?

#4 Jag tror det vanligaste är att hunden kostar en slant, summan kan variera allt från ett par hundralappar till några tusen.
_**/Mvh Anne
#4 Jag skulle säga att det är vanligast att du får betala. Det kan vara allt mellan 1500 - 10.000 kronor.
Beror på hunden, vad den använts till, m.m.
Jag har betalat 4500 + 4000 för två rasrena hundar och 2000, samt 2500 + hanen som jag fick gratis genom att jag tog in honom som akuthund.
#4 om en omplacering kostar 10 000 kr kan jag lika gärna köpa en valp. :P
Är det någon som vet var man kan vända sig för att ta en omplaceringshund i stockholm? Lyckades hitta en hemsida på nätet, men hittar inte den igen.

#7 Är det någon speciell ras du är ute efter så rekomenderar jag att kika in på rasklubbens hemsida, annars brukar det krylla av omplaceringar på tex Blocket.se
_**/Mvh Anne
#7 Om du vill ha en omplacering bara för att dom är billigare kanske du ska vänta med att köpa hund tills du har råd…
#9 Varför då? Vad får dig att tro att jag inte har råd med en hund?
Du skriver att du lika gärna kan köpa en valp om en omplacering kostar 10 000:- Då tänker jag att du vill ha en omplacering för att dom är billigare.
#11 Det var inte det jag menade. Jag vill helst ha en valp men den bästa lösningen just nu för mig är en vuxen hund. Och eftersom valpar kostar runt 10 000 eller mer hade jag kunnat lägga dem pengarna på just en valp istället för på en omplacering. Inget emot en omplacering men det känns lite väl mycket att lägga 10 000 kr på en hund som kanske är 10 år eller så.
Har i varje fall hittat två omplaceringar som jag inom några dagar ska ta mig en titt på. :) Längtar!
#12 Ockej då förstår jag. Men du kan alltså tänka dig en hund på 10 år? Vill man ha 10 000:- för en så gammal hund kan man inte vara seriös utan bara ute efter pengar! Men 2-5000:- kan nog vara själigt för en lite yngre hund som ska omplaceras.
#13 Jo, det kan jag. Om hunden är frisk och mår bra så har man förhoppningsvis några år tillsammans.
De två omplaceringarna jag ska ta mig en titt på är 7 och 9 år gamla.
#14 Jättebra att du tar dig än äldre hundar! 
Tack!