Räcker det?
Funderar på en rottweilervalp och hur det ska fungera. (Mest fantasier än, så oroa er inte för en oseriös köpare :o)
Har aldrig haft en stor hund och jag har uppfattat rottweiler som en krävande brukshund och jag tänkte skriva ner det jag kan erbjuda så får ni gärna försöka förbättra och säga vad ni tycker, skriv gärna om er hund om ni har en rottweiler :)
1. Socialträning av många hundar och människor, det är otroligt många hundar ute och går här omkring varje dag så det går ju inte att undvika att träffa på. Tror nästan hela min släkt har minst en hund.
2. Hundvant folk som kan passa hunden då jag är i skolan, men eftersom jag har valt jakt inom ett ämne så kanske jag kan ta med hunden på fredagar.
3. Långa promenader hit och dit, jag älskar att vara ute året runt och är ofta ute och fotograferar så då får hunden självklart följa med.
4. Har en del kontakter som tränar sin hund inom spår i bruksklubben, blir förmodligen medlem där och får hjälp av en vän.
5. Träna agility. Antingen hemma eller på riktig plan. :)
6. Sen mycket stimulans hemma i vardagslivet, ex godissök, klickerträning, tricks.
Anledningen jag valde rottweiler, jag tycker dem är väldigt fina (spec. teckningen.) och jag vill ha en hund som folk visar respekt för. Och när jag var mindre lekte jag jätteofta med grannens rottweiler och vänners rottisar fast att mamma försökte manipulera mig att rottweiler är en mördarhund, vill visa henne hur underbara dem är. Jag valde också en stor ras pga jag vill ha något att jobba med och "kämpa" med. :)
Vill höra hur ni tycker jag duger för en ny hund.
(Ang. skolan. Går i Naturbruk så vi har inte så mycket läxor som tar tid utan det viktigaste händer på lektionerna.)
Mamma har fött upp rottweiler, vi har haft två och jag har jobbat på en kennel i tre år och snart är det dags för kull.
Det låter som ett okej liv för en rottweiler.
Viktigast är att rottweiler får jobba psykiskt.
Spår/sökövningar/aktiviter är jättebra för rottweiler.
Agiltgy vet jag inte riktigt.
Lättare agility med en bruksavlad rottweiler kanske..
Showtypen är mycket tyngre och fastare så hur bra agility är för den typen vet jag inte, men jag skulle undvika det.
Men i övrigt låter det bra.
De måste få röra på sig, så långa promenader, gärna med klövjeväska är ett bra tips.
Simma är jättebra också för rasen.
De brukar över lag gilla vatten 
Okej, simmöjligheter finns här på sommaren då det finns en spec "hundsida" vid badplatsen :D Sen tror jag det ska finnas ett bad för gamla stelna hundar inomhus i stan, ska fråga min syster för jag tror hon var där med sin vovve.
Såg på 101 dogs och läst lite på nätet att dem har klenare skelett? Stämmer det på svenska hundar också? Kan man inte ge dem calciumtillskott? :)
Tillägg - I rätt händerär rottweiler en utmärkt familjehund och en utmärkt aktiv sällskapshund som gärna är nära sin familj och vill vara till lags.
Det är en bra ras för dem som vill ha mycket hund att jobba med och men ändå kunna ha den tillsammans runt huset och på utflykter.
Ja, i fel händer så kan de gå mycket fel.
Rottweiler behöver en del för att må bra och jag är sugen på en rottweiler igen i framtiden.
#2 En rottweiler är lite känslig ja.
Dock kan detta reduceras avsevärt i hur du föder upp hunden som valp.
Undvik valpfoder länge, och låt hunden verkligen växa klart Innan man börjar med större aktiviteter. Så som cykling, löpning m.m.
Föder du upp hunden rätt med rätt foder och rätt motion så är chanserna stora att du får en stark och stabil hund som får vara med länge.
Därför att simning bra, de bygger upp muskler och mjukar upp leder utan att fresta mycket med tanke på tyngden på hunden.
_
Ex. en av hundarna jag jobbar med är den enda i sin kull som har A/UA på höft och armbåge.
Mycket tror vi att det har att göra med att hennes syskon fick gå på valpfoder och proteinhaltigt (högt) foder länge, samt att de inte väntade tillräckligt länge med att låta hundens skelett växa färdigt._ Hennes syskon är enorma i jämförelse med henne.
#4 Okej, tråkigt att folk inte verkat ha vetat det innan då :o Då får jag kolla upp många olika foder också i framtiden. Får tajma in valpen så den kan växa under sommaren och träna för det mesta i vattnet. :)
#5 Ja, som för alla hundar är över ett år en ganska bra riktlinje om när man kan börja mjukstarta träning inför mer krävande saker..
Spår och annat kan man ju börja träna tidigare, få in intresse m.m. för doft och föremål t.ex.
#6 Okej:) En sak jag undrar som gäller mellan mindre och större hundar, jag har fått en känsla av att större hundar lyssnar mer? Vi hade en storpudel i familjen förr (som min syster äger nu.) och när jag tränade med henne tyckte jag att hon var mer intresserad och att jag fick mer kontakt med henne, beror det på storleken?
Min lilla nakenhund lyssnar väldigt bra men har svårt att koncentrera sig på mig och hon är lite i sin egen värld ibland, ex i agility kan hon få för sig att springa igenom sin egen bana helt själv xD
(Jag har tränat båda hundarna likadant.)
Upplever du samma sak eller är detta bara pga individer?
#7 Nej, jag tror det beror på rasen.. En rottweiler är dock, tycker jag, ganska lättränad. Den vill jobba och lyssnar bra.
Sen självklart individerna spelar roll.
Jag har en stor hane som inte alls är för att träna utan tycker matte är skittråkig medans min lilla tik kan lära sig nya saker nästan direkt.
Så det är nog mer ras och individ som spelar in skulle jag tro.
Har du andra frågor om rottweiler så fråga på så ska jag svara utifrån mina erfarenheter kring rasen.
#8 Aha okej :) Jag har märkt att många rottweiler gillar att morra väldigt mycket, och mina vänner har berättat att sina rottweiler brukar morra jättemycket när man gosar med dem och klappar dem på magen. Varför gör dem så? Dem verkar ju inte aggressiva eller irriterade när dem gör det utan mer som om den pratar?
#9 Ja, rottweiler har en hel del ljud för sig. Är man inte alls van vid rasen kan man tro att de morrar av ilska eller dylikt när man leker, gosar eller pratar med dem.. Men de är bara snack från deras håll.
De pratar helt enkelt är väl lättast att uttrycka det.
De njuter och visar det med sina ljud, hehe.
Så det stämmer att de "morrar", nästan gurglar när man t.ex. leker med dem eller kliar dem bakom öronen eller på magen.
Vi hade en tik som alltid - som vi kallade det - sa God morgon när vi gick upp.
Hon stod på kökssoffan och lät "Rao rao rao" när man kom ut ur sovrummet, hehe.
#10 Jaha okej men vad gulligt :D Inte konstigt att folk är lite osäkra med såna raser då när dem gör så xD
#10 Så är min dvärgschnauzer också
Många andra dvärgschnauzrar pratar också dom morrar/knorrar/låter när man klappar och myser med dom. 
#11 Hehe ja. Vår hane (bilden) pratar som sjutton! När man hade dragkamp med honom så kunde han låta så hela huset skakade, haha.
När man kliar honom bakom öronen så gurglar han på för kung och fosterland..
Sen så kan man ha långa samtal med honom, han svarar på sitt egna vis, hehe.
Han lever, men är omplacerad till en väldigt nära bekant till oss.
Han behövde mer än vad pappa kunde ge honom tyvärr, men han har det så bra där han är nu. Han börjar bli gammal, lillkillen. 
Tiken har vi inte kvar tyvärr.
#13 Va fin han är :D Hur hanterar dem värme och kyla då? :o
Min nakenhund hatar vinter och typ går i dvala så då vore kul om man kunde dra ut ngn annan som uppskattar snön :)
#14 Tack, han är riktigt fin.
Våra ÄLSKADE snön! Även de jag jobbar med älskar att kuta i högsnön.
Ingen har behövt täcke eller dylikt på vintern, men på sommaren när det var riktigt varmt kanske man fick spola av dem ibland ute.. Men annars klarar de allt väder fint tycker jag.
Så nog kan du absolut ut och kuta i snön om du skaffar en rottweiler 
#15 Okej vad kul :D
Har för mig att dem användes som jakt för längesen, har just nu en iller och två råttor. Men det är väl inget problem att lära dem som valp att vara försiktig? Det är ju svårare att lära en riktig jakthund att tolorera en liten råtta springa överallt än att lära en nakenhund, min hund tror att råttorna är valpar och Illern är någon annan hund/katt. xD
(Illern är ganska fräck och kommer förmodligen att bita valpen, men jag har lärt min nakenhund att hon får säga ifrån ganska rejält. Men det är lite riskfyllt att låta en större och starkare hund att säga ifrån till en liten iller. Antar att illern får ta över makten här hemma senare haha)
#16 Ja, de användes som jakthundar förr, och har faktiskt träffat en som använder rottweilern till jakt nu.
Ja, det ska nog gå bra.
Vår hane går ju kanonbra ihop med katter t.ex.
Så det ska nog inte vara några problem, om man lär dem som sagt.
Tror jag sett någon som har råttor och rottweiler tillsammans..
Här är en bild på tiken vi hade, ute i snön.
Har inte så bra bilder på henne tyvärr.
Hon var en ren bruksavlad rottweiler.
Hanen var en showavlad.
#17 Okej, hur stor skillnad är det på showavlad och bruksavlad då? Nu kunde jag inte se riktigt så noga på bilderna men hon såg ut att ha lite längre nos än hanen? :) (Hon var också jättefin:D)
#18 Ja, förutom att bruksarna är nättare, mindre och smidigare så i temperamentet är det ju vassare, mer arbetsivirga och kräver mer än en showavlad "Fetrottis"..
#19 Okej intressant:) Få se vad det blir i framtiden då :D
#20 Hehe ja, det visar sig nog