Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 3923 ggr
Neoos
0

Som äldst för avel

Vart går gränsen för att avla med en hund som inte fått valpar förut?

[Sharp]
0

Vad jag har sett brukar de oftast vara runt 5 år. Men jag kanske är ute och cyklar?

Neoos
0

jag tror också det är runt 5 år.. ville kolla läget bara :)

Scully
0

Enl SKK så får en tik inte vara äldre än 5 år för första valpkullen. Sen om man verkligen vill ta en första kull på en tik som är så gammal är ju en annan sak då komplikationerna ökar drastiskt Glad

Neoos
0

Okej :)

Mischa
0

Man bör göra en kontroll hos veterinären på en äldre hund som skall gå i avel och är det en förstföderska så bör man nog låta bli.

≧◔◡◔≦

Tindrans
0

Det beror ju mycket på storleken på hunden också, en Grand danois som är 5 år är betydligt äldre i kroppen än tex en Papillon som är lika gammal.

Neoos
0

Det är en jack russel.

Tindrans
0

Då tycker jag senast 5 är okej! Glad Så länge hunden mår bra och kullen är genomtänkt! Lycka till!

Neoos
0

Det är igentligen inte jag som ska ha kullen utan en kompis till mig, fast deras hund är 5 nu och hon ville skaffa en kull nästa år så då är det nog försent :/

Tindrans
0

Dom skulle ju kunna gå till veterinären för att få en bedöming men det är ju sent att ta en första kull vid 6 år tycker jag..

Neoos
0

Jo det är sant :/

Taxelina
0

Veterinären brukar ha en gräns på 5 år. Äldre än så ska inte tiken vara för en första kull. Risken för komplikationer ökar ju äldre tiken blir. Det kan sluta med kejsarsnitt och annat tråkigt. Och det kan bli en väldigt dyr historia och på tikens bekostnad.

Man ska ta sej både en och två funderingar på om man verkligen ska ta en kull på sin tik. Man ska absolut inte göra det bara för att man tycker tiken är trevlig. Det ska finnas andra egenskaper också, så som stabil mentalitet, bra extriör, ras typisk med mera. Du kommer nämligen inte få en exakt likadan hund i valpen efter din tik. Många tror tyvärr det.

Det kostar att ta en kull. Veterinär undersökning så som ögonlysning, röntgen av HD eller annat som tillhör just er ras.

Betalning av hane som förmodligen kostar en del. Så kallad "språngavgift" Registrering av valpar med stamtavla, allt foder, avmaskning, Chipmärkning eller tatuering, annonsering av valparna i tidningar. Nu har jag säkert glömt en hel del.

Och så ska man vara införstådd att det tar massor av tid och nattsömn. Första 3 veckorna sköter tiken det mesta själv. Men allt efter att veckorna går måste man ta över matningen av valparna. Och dom låter dygnet runt. Och luktar. Dom kissar och bajsar hela tiden och det går åt kopiösa mängder med tidningar som behöver bytas många gånger om dagen. Där blir grannar glada då dom blir av med sina gamla tidningarSkrattande

Man blir väldigt upplåst av kullen. Eftersom valparna ska ha mat 4-5 gånger dagen, så man får åka hem på rasterna på jobbet. Om man inte har någon hemma på dagarna. Och sedan ska man vara beredd på att kunna ta in alla möjliga personer som kommer och kikar på era valpar.

Om man inte tycker det här låter kompliserat, så är det bara att köra påFlört

Neoos
0

Låter som när du skriver att man ska tycka det låter komplicerat hehe, fast kan hålla med om att det skulle bli en massa jobb ;)

men somsagt så är det inte jag som har tiken utan min kompis, ville bara kolla läget jag :)

Taxelina
0

#13 Att man plockar fram de negativa detaljerna är bra, eftersom man oftast inte tänker på just det. Det finns givetvis massor av positiva upplevelser också. Annars skulle det nog inte finnas så många uppfödare.

(Jag brukar ta upp alla de negativa detaljerna när jag får för mej att skaffa häst igen. Då går det snart över hahaha)

Neoos
0

Ne precis.

Ja när man vill skaffa ett djur som man inte redan har eller haft förut så kommer man bara ihåg det bästa, ska testa din idé nästa gång jag vill ha ett till djur ;)

Taxelina
0

#15 Du har så rätt.