Träna äldre hund.
Hur länge kan man lära en hund nya "trick"? Nu är jag mer ute efter lydnad än "sitt", "rulla runt" osv. Jag har hört lite varierande där. Vissa säger att man kan lära en hund saker livet ut, andra säger att till ca 1-2 års åldet. Vad säger ni?
Självklart kan du träna en äldre hund oxå, motivationen kanske inte är samma och den kanske inte är lika allert, men är man uthållig och envis så går det
. Vissa hundar älskar att lära sig saker hela livet, så det är bara testa sig fram

Äldre hundar har svårare att lära sig nya saker, men det är inte omöjligt.
Har läst någon forskningsartikel där de kommit fram till att det beror på att efter en viss ålder så börjar hjärnan krympa.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag har en 3 årig schäfer som jag alldeles nyss lärde spela död, rulla runt, hoppa över benet osv, hon är jätte duktig o villig att lära sig nytt :D
De lär sig längre än man tror! 1-2 år, då har hunden knappt hunnit växa klart.
Min äldsta har lärt sig allt han kan från 7 års ålder! Inklusive lydnadsmoment alltså. Det var först när han blev 12-13 som inlärningen försvann helt, precis som #2 nämnde.
Dock förstår han fortfarande vad som kan ge godis, genom att titta på den andra hunden försöker han med samma sak…

Jag tycker det där beror mycket på hur man har tränat hunden när den var yngre.. Är hunden helt otränad på trick så blir det svårare att börja när den är äldre men om man börjar när den är valp så kommer det gå lättare hela hundens liv! Så länge du har något som din hund gärna vill ha kan du lära den saker oavsätt erfarenhet och ålder, det tar bara lite olika lång tid! 
Min hund är 3 år gammal och det är först nu som jag har börjat träna ordentligt med honom :) Tidigare var det bara "sitt" och "ligg" och lite småtricks. Och han är otroligt lättlärd ;)
Jag lär min tik nya moment hela tiden. Och hon är 12 år. :)