Vad gör du för att undvika brand?
Har sett många tidningsartiklar om hundar och katter som lyckats starta bränder i hemmet genom att slå igång spisplattor.
Gör du något för att undvika att dina djur kan starta bränder hemma?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Jag lämnar aldrig brinnande ljus obevakade, inte ens om jag bara ska lämna rummet för en minut.
Har spis som man måste vrida ena knappen till Start och sedan vrida på knapparna för plattorna + att jag aldrig någonsin lämnar något brandfarligt på spisen (tex papper, tändvätska, olja, mm)
Har dessutom spärrat av så att då jag åker hemifrån så kan inte hundarna komma in i köket.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag lämmnar aldrig brinnande ljus utan tillsyn. Vår spis är väldigt smidig för den är såhär… Vad heter det? Jaja, man måste klicka med fingret på totuch (stavning?) knappar, och sen blir inte spisen varm förrän man ställer en kastrull på plattan. Den stängs också av efter x sekunder om det inte står någon platta på den. Supersmidigt! 
Jag är rent allmänt uppväxt med att inte under några omständigheter lämna huset utan att det är säkrat till det yttersta.
Garaget kräver tre nycklar till olika lås, och de finns på olika ställen. Bilnycklar och husnycklar likaså. Alla sladdar och liknande är utdraget och ingenting står på stand-by eller liknande. Spisen behöver dubbelgrepp för att fås igång. Öppna spisen är stängs då att säga och går inte att öppna med hundtassar.Lämnar man något hus ska det vara nedsläckt, alla sladdar ur och låst.
Här är säkert med andra ord 
Enda jobbiga är väl att det tar en kvart att "få igång" hemmet efter att man varit borta nånstans…
Har aldrig ljus, och min tik är så pass liten att hon inte kommer åt spisknapparna, om hon ens skulle försöka..
Använder inte ljus, har två brandvarnare, barnlås på spisreglagen, sladdar är oåtkommliga och gömda osv.