Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 5829 ggr
Ellenfyrkant
1

Hur uttallas rasnamnet ?

Det finns så mycket kluriga stavningar på hundrasnamn. Så i den här tråden tänkte jag att man kan fråga efter uttal på ett rasnamn man fuderat över. Men för att tråden inte ska bli rörig måste den fösta få svar (om inte allt för lång tid går) innan nästa "funderare" skriver en ras. Om olika sätt finns att uttala rasen är givetvis flera "förslag" välkommna som svar.

Mvh Ellenfyrkant

Ellenfyrkant
0

Hur uttals Cane corso ? Jag har hört "Käjn korso", är det så det brukar uttallas ?

Mvh Ellenfyrkant

Bogart
0

Nej, cane corso uttalas inte så, vad jag vet. Det är väl en italiensk ras, så det uttalas något i stil med "kanne kårrso".

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Workingdog
0

Ja eller jag skulle skriva " Kejn Korso"

Hur uttalas Krazski Ovcar :)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

Workingdog
0

Det är det vad jag har hörst som alla har sagt :p på utställningar och så

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

pippa__
0

#1 Så uttalar jag det

Ixectrona
0

Cane Corso uttalas som det står. Det är en italiensk ras och inte en amerikansk/brittisk. Flört En gång var det faktiskt med en Cane Corso eller två på Dog Whisperer, och då uttalade dem det ungefär "Kanej Korso", och det var ju i USA.

Och uppfödaren till min kommande valp har haft Cane Corso, hon uttalade det också som det står.

Krazski ovcar vet jag inte… jag säger "Kraski ovkar".

Ixectrona
0

Kom igen, det här ämnet är ju kul. Tungan ute

Valpar
0

Hur utalar ni bichon havanese? Jag utalar det bishån havaneese ungefärTungan ute Förut utalade jag det bichon havanice/bishån havanajs Skrattande

lilldiezel
0

'bichån havanäs' även fast jag är rätt säker på att man inte uttalar 's'et på slutet..

Lyan
1

xoloitzcuintle, bryter tungan bara jag tänker på det

lilldiezel
0

ksoolojts k(v)intel
eller något liknande ;s nöjer mig med Xolo (ksolo) eller mexikansk nakenhund! :D

Ixectrona
0

Bichon havanais heter annars Havanese (tänk Bolognese, Pekingese, Maltese), och uttalas ungefär "Bishon havanäs".

Tro det eller ej, men Xolon ska egentligen inte uttalas "Ksolo". X:et ska uttalas "Sch" - alltså "Shå-lå-its-cu-int-li".

Jag uttalade det Ksolo förut, men fick lära mig att det inte var korrekt.
Och förut sade jag "Sirneko" om Cirneco dell'Etna och "Ibisenko" och Podenco Ibicenco, men det ska tydligen uttalas ungefär "Tjirneko" och "Ibitjenko".

lilldiezel
0

Där ser man! Man lär sig något nytt varje dag :) Skönt att veta att jag uttalat bichon havanais rätt iallafall :]

Ja, cirnecon och ibicencon hade jag koll på. Två hundar jag är supernyfiken på att ha i framtiden.