Klicker inte bra?
Hej
Min valpkurs tränare sa att klicker är helt ok men hundarna gör om det som lönades för dom seast och därför akn det bli svårt att jobba med klicker.
Stämmer det?
Tex om man vill lära hunden att sitta på bak benen så klickar man för att den sitter ned. Då kommer alltså hunden bara fortsätta att sitta ned och bli förvirrad om man klickar för att den ska ta upp tassarna?
Själv tycker jag att det låter konstigt vad tycker ni klickerkloka personer?
Klickern är ju som en belöning..
Samma teori som med godis..
Klart man kan lära hunden olika saker..
Du använder ju kommandon.
Sen är väl saken den att man kanske inte ska lära in olika saker med klickern..
Alltså att man övar in flera samtidigt..
Jobbar själv inte med klicker, men visst kan man ha klicker till olika kommandon. Klickern är ju en belöning, inte själva kommandot
Mja, du klickar ju i inlärning stegvis, eller hur man ska förklara det. Först klickar du vid sittandet och sen klickar du inte förrän hunden lyfter en tass, t.ex. Självklart under långsammare processer så att hunden förstår vad man pysslar med, men som ovan.. Det är som att säga "Bra" bara det att klicker är snabbare och oftast smidigare.

Vill bara inflika med en kommentar till #1 & 2. klickern är INTE en belöning, den talar bara om att hunden gjort rätt och belöning är på väg (belöningen kan då vara godis, leksak eller annt som hunden vill jobba för att få)
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Klicker går egentligen ut på att få djuret att själv försöka lista ut vad det är vi vill att den ska göra. Så man börjar i ena änden och "klickar" för varje litet befäst önskvärt beteende tills man nått slutresultatet.
Vill man att hunden ska sitta "vackert", så börjar man klicka vid minsta antydan till att hunden vill sitta. Sedan "väntar man ut" nästa önskade beteende osv osv tills hunden har klart för sig att det är just "sitta vackert" den ska göra.
Man måste dock vara beredd på att det tar tid, genom att klicka avbryter man hunden, man måste klicka EXAKT just i stunden NÄR det önskvärda beteendet görs - alltså tajming är A och O! Det gör att det nog inte är "var mans redskap" eftersom det ställer stora krav på dig som människa också. Testa gärna att "klicka" en kompis - naturligtvis utan att prata - och känn efter själv hur oerhört svårt det är att avgöra vad "tränaren" egentligen klickade för beteende.
#3 Ja, det var så jag menade..

#5 Okej, ville bara förtydliga då jag stött på många som tror att klicket är belöningen.
_**/Mvh Anne
Hah, precis, tack, det är lätt att man blir textblind här inne ;)

Det som gör att klicker är så bra är att hunden VET att den kommer få godis/leksak (den belöning som passar din hund). Efter ett klick ger du ALLTID belöning och det gör man inte när du säger bra!
Det tar oftast längre tid att lära in ett trick med shaping (när man klickar för små steg i rätt riktning) men eftersom hunden testar själv så brukar det sitta bättre! Man behöver ju inte använda sig av shaping (vänta ut hunden) utan man kan ju lura hunden att sätta sig på bakbenen och sedan klicka då brukar det gå snabbare men som sagt sitter inte lika bra!
#6 Jo, jag vet, men det vart lite luddigt.. Det är varmt och jag är trött, haha.
Tack för alla svar! Då kan jag med gott samvete fortsätta med att klicka in min valp. Har ni några tips eller en artikel om klickerinlärning? 

#10 Jag rekomenderar denna artikel om klicker
_**/Mvh Anne
Tackar!