Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 5002 ggr
NaimaG
0

Vattenapportering

Nu så här på semestern så skall vi åka och bada. Jag har nyligen köpt mig en bikini men i samma veva köpte vi även en Dummy till Ludde. Han kommer följa med oss och bada och då är det tänkt att vi skall använda hans oranga dummy till vattenapportering. Vi själva har aldrig badat tillsammans med Ludde så det kommer bli kul att se hur det går.

Jag använde dummies till min fars jakthund när hjag bådde hemma och körde då vattenapportering med honom. Ludde brukar hämta pinnar i vattnet så jag hoppas på att en dummy skall fungera lika bra.

Någon annan som kör med vattenapportering med dummies?

Catnap
0

Japp, vi tränar mycket vattenapportering med dummy, har inte börjat med viltträning ännu då jag vill få apporteringsbiten med bra simteknik och avlämningar att sitta bra först. Passar på att träna någon gång i veckan nu när det varit så bra väder. Både träning och nedkylning i ett

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

tsset
0

Absolut, det ingår när man har retrievrar = apportörer ;) Ska funka lika bra på land som i vatten så det är både markeringar (alltså där hunden ser det som faller) och rena sök där hunden inte har en aning. Dirigera, alltså styra, hunden till rätt område ska också funka i vatten precis som på land men där har jag varit en otroligt lat matte… Oskyldig

Catnap
0

Vet inte vilka raser det är i Ludde men han ser ut som nån huskey. Brukar de vanligvis gilla vatten och bada? Glad

#2 Hur gammal är din apportör? Vi har just kommit igång med vår ettåring pga en bogledsskada som operades i mars.

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

NaimaG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3 Ludde har Schäfer och Alaskan Malamute i sig och nej de raser gillar vanligtvis inte vatten men Ludde absolut älskar att bada.

tsset
0

#3 Han blev precis 5 år, en otroligt duktig apportör rent nosmässigt och arbetsmässigt. Och det är det inte bara matte som är partisk och säger! Har inte startat på prov än då han hittills blivit så sönderstressad i träningssituationer, en riktigt pipgris och skrikhals. Så trots allt beröm han fick så fick vi också råd om att inte starta honom pga stressen, otroligt synd på fin hund!

Men nu blev han tyst (helt knäpptyst!) när vi tränade med folk sist för nån månad sen (har inte hänt alltför ofta senaste åren då han/vi mest stör…) och det verkar hålla i sig så nu ska han allt startas! Skrattande Så fort "allt" sitter alltså…sen start för oss men vad gör det? Apporteringen hittills har alltså varit på hobbynivå, utmanande men mest för oss själva.

#4 Å så härlig bild! Kan väl passa på att tipsa om att göra det lite svårare för honom. Är han van vid att hämta pinnar blir det ju inte sååå mycket mer utmanande med en dummy. Kasta gärna bakom vass, så han måste simma runt, har du en mindre vattensträcka typ damm eller en vik eller en smalare sjö så kasta gärna mot andra sidan så han får simma över vattnet och dit. Då hundar vanligen håller sig till naturliga gränser kan det bli mycket tänkande innan de simmar över och letar där. Testa också att lägga sök så han får leta igenom vattnet och inte veta vart den är direkt, kanske kombinera med att dirigera/styra honom? Och lägga sök eller kasta flera markeringar(såna han ser) på land och i vatten. Även där - svårigheten att passera naturliga gränser som utmanar.

NaimaG
0

#5 Tack för tipset. Jag kommer nog köra så som jag gjorde på min fars jakthund vilket är åt det hållet du beskriver.Glad

NaimaG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild på Ludde som sitter lite ivrigt med sin Dummy i munnen i väntan på att få använda den till sitt syfte.

[Sharp]
0

Vad kul! Vattenapportering är såå kul! Flört

Kör med min 12åring, Ella. Blandning mellan jaktlabbe och Bayersk viltspår hund.