För-&Nackdelar med Malamute (:
Heej :)
skulle vilja veta alla för- och nackdelar med alaskan malamute.
funderar på o skaffa en senare i framtiden ;)
jag vet vad som krävs men vill gärna ha era tips, o bilder :) jag drar rätt mkt, så därför vill jag ha en ;D
Varje chans är en risk. Varje risk är en chans..
Fördelarna är många :) Men har även fått lärdommar om att nackdelar finns
En malamute är beredd att hänga med på allt och när som helst, det enda som kan ta emot är sommarens hetta :PMalamuten tar det mesta med ro och hetsar inte upp sig i onödan ( bortsätt från ev vid hundmöten)
De flesta ÄLSKAR människor och då alla människor, vem som helst kan gå fram till eller ut med min hund och hon är lika glad för det.
Har man godis kan man lära dem mycket ;) Men de kräver att bli motiverade och jobbar absorlut inte för att tillfredställa sin husse/Matte i första hand.
Den största nackdelen enligt mig är att de kan ha svårt med andra hundar. De har ofta nära till aggressivitet och av andra hundar krävs inte mycket för att trigga igång denna. Min malamute älskar att leka men inte med vem som helst och hur som helst.
De kan även ha väldigt stor jaktlust.
tackar :)
Varje chans är en risk. Varje risk är en chans..
Nu har inte jag en renrasig (min har schäfer i sig också) men känner en med spann på bara malamutes och en annan nackdel med malamuten är att den är mycket flockbunden och ylar gärna efter sin flock ifall den lämnas ensam.
Malamuten är för övrigt en mycket stark och robust ras som också kallas "40 milar hundar" just för att de verkligen orkar dra många mil i spann. Det är en mycket aktiv ras som kräver en hel del från sin förare. De är lättlärda specielt om du har godis, med godis i handen gör dem allt du säger. En malamute måste ständigt arbeta sommar som vinter för att bli av med energi och för att tillfredsställas både mentalt och fysiskt. En oaktiverad/omotionerad malamute kan bli ett större problem.
Malamuten är en hund som älskar att arbeta och skall då tillåtas göra det på ett eller annat sätt.