Vilken ras skulle du INTE vilja ha?
Jag är förälskad i rasen golden retriever numera, men självklart är det inte alla individer eller uppfödare som erbjuder det jag letar efter- långt ifrån. Många jag känner har en bild av rasen som en snäll, lite lat familjehund som man får släpa runt kvarteret. De säger att de aldrig själva skulle vilja äga en golden. Faktum är att jag var likadan, jag halkade in på rasenb av en slump, men det var ingen ras som jag skulle kunna tänka fördomar, men tji fick jag för idag så har jag svår att se mig med en annan ras då den passar till allt utom skydd (kankse min piraya till unghund skulle passa till det med
).
Vilken ras skulle du INTE vilja äga?
//Angelica
Medarbetare på Hundar iFokus

Vill absolut inte ha någon ras med intryckt nos, inga vinthundar, sedan finns det säkert fler, men det är rent generellt dessa typer som jag inte alls har något intresse av att skaffa.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Nakenhund..
Dessa vill jag ej ha som jag kommer på nu:
- Mexikansk nakenhund
- Greyhound
- Whippet
- Övriga vinthundar (förutom Borzio,irsländsk varghund)
- Engelsk bulldogg
Plus andra raser som jag vet inte passar mig som person.Finns så många olika raser:P
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Inga sällskaps raser.
Tänkte dra såna jag inte KAN ha eller som PASSAR mig just nu, men det är ju inte riktigt rätt…
Inte VILL ha, som ras, är däremot svårare. Fysiskt fel är ju en sak, men det rör ju inte RASEN i sig egentligen utan hur aveln har fallit sig…
Fast då måste man ju räkna in psykiska fel också, sånt som inte stämmer med rasstandard…
Och då kan egentligen inte erfarenheter heller gå med, för de är ju så relativa till tillfälle och situation…
hum…
vad ska jag bygga detta tyckande på egentligen??
Men rent sådär så måste jag nog säga vita hundar. Ser skitiga ut direkt och hundhåren syns mer på möbler och kläder känns det som.
Fast det har ju inget med en ras att göra…
Äsch. Just nu - inget naket, inget för stort i höjd eller kroppsbyggnad, ingen jakt före skott. Funkar inte Idag, men kanske Imorgon.
Jag ändrar min åsikt rätt ofta men en puli har jag aldrig velat ha. Det ser så tungt ut med dom där flätorna, dom verkar skitiga och det ser ut att göra ont på hunden att ha sådana där tov-flätor i pälsen.
Jag vill inte ha någon stor ras och är inte särskilt mycket för retrievers
Annars finns det nog ingen ras som jag inte VILL ha. Däremot är det massvis med hundar som jag inte KAN ha (tex alla som fäller *host*).
De allra flesta. Men generellt kan man säga…
* Inga vallhundar, alltså inga ur grupp 1. De enda som möjligtvis tilltalar mig där är Welsh Corgi och Lancashire Heeler, men huruvida de passar mig är en annan sak.
* Ingen hund med mycket osund kroppsform, som Engelsk/Fransk bulldogg (hundar ska kunna föröka sig naturligt!), Pekingese, Mastino Napoletano av "moderna italienska typen", osv.
* Ingen terrier, utom möjligen Bedlington, English Toy, och Silky.
* Inte taxar eller någon ur grupp 6, 7 eller 8 (utom Sussex Spaniel, de gillar jag).
* Jag gillar vinthundar överlag, men den enda jag skulle kunna tänka mig skaffa (har iofs. redan haft en Whippet) vore Chart Polski, tänker jag nu i allafall.
* Och framförallt ingen svart, raggig hund med skägg, som Bouvier des Flandres eller Svart terrier! 
Av de drygt 318 raserna jag kan utantill är det bara ungefär 17 jag skulle kunna tänka mig ha. 
Men inte så att jag inte skulle ha hund alls om ingen av de raserna fanns, då skulle jag ju kunna ändra mig lite.

Har funnits/ finns? en sådan här tråd sedan tidigare. Men jag skulle aldrig kunna tänka mig en hund med problem eller svårigheter p.g.a. kroppens framavlade utformning. T.ex. japanese chin som har andningssvårigheter p.g.a intryckt nos, engelsk bulldog som behöver göra kejsarsnitt för att valparna (oftast) inte kan komma ut normal väg p.g.a. deras huvuds storlek eller shar pei som väldigt ofta har eller får exem problem p.g.a. alla hudveck som orsakas av överflödigt skinn. Skulle aldrig heller kunna skaffa någon sorts kamphund eller kamphundskorsning för att de är fruktansvärt opålitliga i alla lägen. Min åsikt är inget jag ska behöva försvara så undanber bestämt kommentarer eller ifrågasättningar då jag tydligt förklarat anledningen till varför jag aldrig skulle skaffa dessa sorts hundar.
Mvh Ellenfyrkant
Fast alltså, hur mycket kan man skylla extrema kroppsförändringar på just rasen i sig? Jag har lite svårt för att säga "näe, den och den rasen har problem så den vill jag inte ha" då MYCKET ju hänger ihop med aveln som blivit på senare tid och inte rasen i sitt ursprung… är ju inte många raser som hade så kraftigt intryckt nos när de "kom till", och andra extrema förändringar… så är det rasen i sig eller hur man avlar rasen som ogillas? (eller kanske domarnas val av vinnande hundar?)
Vad säger ni som uttryckt er kring detta?
Rottweiler, amstaff eller några hundar som har ett förflutet som hets/kamphundar. Inte heller hundar av doggtyp eller med någon annan form av missbildning som vi människor valt att förstärka… Med missbildning menar jag djur med egenskaper som gör att de inte skulle överleva i naturen. Därav inte heller för stort eller för smått eller päls som kräver för mycket (och så har jag en portis, host
…).
Sen finns det många raser jag inte skulle skaffa för att jag inte skulle kunna ge dem ett bra liv. Men det är en annan sak!

#13 Det är inte så att jag ogillar alla engelska bulldoggar, shar pei och japanese chin. Men jag skulle aldrig stödja den sortens avel genom att köpa en av dessa raser då det skapar efterfrågan, av en avel jag kallar sjuk.
Mvh Ellenfyrkant
#15 Skulle du stödja en friskare form av aveln? Nånstans måste man ju börja för att få rasen i sin helhet åt en bättre form, skulle du kunna stödja den delen av rasen för att få en friskare ras i sin helhet? I teorin nu, jag säger inte att du ska köpa engelsk bulldogg imorgon eller någonsin om du inte vill ;)
För, själv stödjer jag den del av min ras som jag gillar genom mitt val av linjer/avelsmaterial. Det finns sunda och "mindre sunda" labbar, jag stödjer gärna de som fungerar i kroppen för sitt arbete men för mig innebär det inte att jag stödjer de dåliga delarna i rasen. Och någonstans hoppas jag att mitt val av "form" ska göra att fler får upp ögonen för den…sundare labben, den mer lika ursprungslabben, och därigenom ge minskad efterfrågan hos den… osundare delen av rasen. Det lär ju inte späda på rasens utveckling åt fel håll, trots köp av den rasen. Rätt eller fel?
# Om jag får svara fast det inte var riktat till mig så anser jag att det är för sent för vissa raser. Tyvärr… Kan hundar av en ras inte para sig och föda naturligt och dessutom röra sig obehindrat så har den rasen inget existensberättigande lyder min hårda dom! Men labradorer är ju betryggande långt därifrån
.
#17 Där håller jag med! Somliga har det gått för långt för, där det helt enkelt inte finns avelsmaterial att rädda. Så enda alternativet vore att avla in andra raser för nytt och bättre blod…
Och sen finns det ju faktiskt raser som GÅR att rädda, somliga extremhudade raser är ju inte där än, "om alla försöker". De hade jag i tankarna, är det möjligt - stödjer man då?Och då blir det ju avel på "icke-vinnande" hundar i ringen, sorgligt nog!
Sen vet jag väl inte vad jag ska säga om labbarna, för stor del av rasen är skit ärligt talat… sett till det höga antalet som finns i världen och de låga antal som ser ut som de arbetshundar de avlades för från början… sååå tråkigt när raser delas så, skillnaderna är så stora att jag är beredd att säga att en blandning "finlabbe/fulabbe"(det där sa jag inte högt…) blir som att blanda två helt skilda raser. Osäkert resultat? Oja!
Det finns många raser jag inte skulle vilja ha. Ingen jaktras, ingen pälsras, ingen hund med intryckt nos eller hängande läppar, ingen molosserhund.. Tyvärr skulle nog alla vinthundar gå bort med då dom inte passar mig i sättet, även om dom är väldigt vackra att se på. Ingen strävhårig hund.
Finns egentligen inte så många raser jag skulle vilja ha :) Har "bestämt mig".
Extrema vallhundar ex border collie går direkt bort.
Pudel är också en ras som inte kommer innanför dessa väggar.
Sen har jag svårt för hundar med mycket päls, ex. afghanhund, collie, berner sennen m.f.
Sen extrema "skinnhundar" ex. shar pei, napoliansk mastiff…
Inte heller showvarianten av labbe, golden, flatte, schäfer m.f.
Finns en hel del raser jag inte skulle vilja äga.
Dock finns det ingen hel rasgrupp som går bort..
Kan tänka mig några från varje grupp, även om skaran är ganska liten..
(dock måste jag säga att eftersom jag ställer upp som akuthem m.m. så är Alla raser välkomna. Detta gäller bara hund som jag själv skulle välja från uppfödare m.m. jag själv letat upp, valt m.m.)
Det skulle bli en alldeles för lång lista om jag skulle skriva vilka jag inte vill ha så därför gör jag så här. De raser jag inte skriver med gort bort helt enkelt för att jag inte tilltalas av deras utseende eller för att de är för krävande för mig eller för sjuk ras.
De jag VILL ha är:
Grupp 1: Shetland sheepdog, vit herdehund
Grupp 2: Leonberger, landseer
Grupp 3: -
Grupp 4: -
Grupp 5: Finsk lapphund, tysk spets (alla strl.)
Grupp 6: Rhodesian ridgeback
Grupp 7: -
Grupp 8: Golden retriever
Grupp 9: Tibetansk spaniel (off course)
Grupp 10: Saluki, långhårig
Sedan finns det fler raser som jag tycker är otroligt vackra men som har behov som jag inte kan tillgodose, inte för tillfället i alla fall. Som tur är så har jag ju redan hittat MIN ras (tibben) och tur är väl det.
Just det glömde skriva Pudel :) Men dem jag väljer bort (är ganska många) är pga att jag inte gillar utseendet, att dem är för krävande eller av andra orsaker. Älskar de allra flesta hundraser men hur mycket man än gillar en hundras så kanske man inte passar med den :D
Jag vill inte ha hundar som jag inte kan ge vad de kräver, tillexempel vallhundar som border collie eller jakthundar som verkligen behöver jakten för att må bra.
Sedan vill jag inte ha jättesmå hundar som chihuaua (kan aldrig lära mig stavningen heller), har inget emot dem men jag vill ha lite större hundar.
Fast sen ska jag lägga till att det här är vad jag inte skulle köpa för hundar, jag vill i framtiden kunna öppna mitt hem för hundar som behöver det och då skulle så klart alla raser vara välkomna.
Jag skulle inte kunna tänk mig någon ras som har andningsproblem. T.ex - Mops. Jakthundar kan jag inte tänka mig att jag skulle skaffa (igen), inga vinthundar för min del heller. Jag håller mig till Vallhundar och polarhundar ;)

Något som förvånar mig själv är hur mycket jag tänkt om angående flera raser. Storpudel är tex en ras som idag intresserar mig då det finns många fina och pigga individer och jag hade väl en del fördommar mot rasen, kanske främst på utseeendet. Jag skulle nog inte köpa en valp men dök en omplcering upp och jag fick ett erbjudande så varför inte. Idag tycker jag att de är snygga. Fyra av de raser jag aldrig skulle kunna tänka mig har jag helt tänk om på, golden, Pudel, kelpie och malle är hundar jag tex gillar idag men inte för fem år sedan.
De som jag för flera år sedan hade i tankarna har jag istället strukit så som doberman, vit herde, keeshound, och isländsk fårhund. Det är raser jag inte idag kan tänka mig men absolut var intressanta förr. Gillar dem fortfarande men de är inget för mig precis som väldigt många andra raser också såklart. Idag är det jakthundar och bruksraser som intresserar allt annat går bort- vi får se om ytterliggare fem år var vi befinner oss i hunderiet, retreiver tror jag dock förbli kvar för alltid då vi börjat gilla retrieverjakt.
Jag tycker man har upplevt med tiden vad som verkligen passar en och de raser man gillar är kanske ändå raser man egentligen inte vill ha. Jag tror att finns en skillnad i de man gillar och de raser som passar en och det är ibland svårt att välja med hjärnan. Det finns många raser jag kan tänka mig att vara hundvakt åt och har kul med med som i långa loppet nog inte passar mig så bra tex whippet. Vackra och fina men inte tillräkligt tillgängliga och följsamma för mig, men svärmors whippet är jättetrevlig.
Har ni tänkt om på någon/några raser och i så fall varför?
//Angelica
Medarbetare på Hundar iFokus
Siberian husky - inte för att jag tycker illa om hundarna i sig utan för att jag blir galen på alla stadsbor som köper dem och bara har med dem på vanliga promenader. Jag är inte beredd att lägga så mycket tid och energi på en sådan hund.
Border collie - samma anledning som siberian husky. Jag skulle inte orka hålla igång på det sättet.
Chihuahua - eftersom rasen enligt mig är helt förstörd. Det borde vara en tuff hund med bra storlek trots att den är liten. Nu är det bara fjantiga mini-hundar som är rädda för allt eller aggressiva mot allt och alla.
Alla retrivers - Har haft en golden och är dagmatte åt en flatcoat retriver, men även om jag älskar dem så passar inte den sortens raser mig.
Alla övriga riktigt små hundar - Nej tack, sabla bjäbb som ger mig migrän.
Vinthundar - eftersom även de smalaste människorna ser tjock ut brevid en vinthund. 
Pitbull/Amstaff och övriga "kamphundar" - Jag älskar raserna men jag vill vara säker på att min hund kan följa med om jag vill flytta utomlands i framtiden, för annars vet jag att jag aldrig skulle flytta. Därför vill jag inte riskera att ha en hundras som det kan komma förbud mot.
DE jag kan komma på så här på rak arm är framför allt Pudel och muskelhundar till ex rottweiler osv. Puder pga att jag själv har väldigt lockigt hår (som jag inte är särskilt förtjust i) och muskelhundar är för att jag helt enkelt passar inte som ägare till sådana hundar. Föredrar små raser som Chihuahua, tibbe och yorkie.
#29 Det är inte alls sant att chihuahor är mesiga och rädda. Känner en som föder upp dem och dem springer med rottisen hon har is skogen osv och är inte speciellt rädda! Helt beroende på individ och hur dem är avlade! Så är det inom alla raser.
#31 Vaddå "det är inte sant"? En riktig Chihuahua ska inte vara så (som jag skrev), men majoriteten jag har träffat (många eftersom de är så vanliga nu) eller hört om är livrädda för massor av grejer eller så är de aggressiva och vissa t.o.m. biter människor. Många är så pass illa att jag är 110% övertygad att om de var storleken större så skulle de vara en fara för samhället och troligen bli avlivade förr eller senare.
Det är klart inte ALLA chihuahuor är så eftersom det inte ens är ett rastypiskt betéende. Därav ordvalet "förstörd ras". Det är inget du måste försvara, lika lite som jag som schäfer-ägare måste skrika att alla schäfrar är inte förstörda. Det är ganska uppenbart hos hundmänniskor tror jag. 
Jag skulle gissa på att det hänger ihop med aveln på så små hundar som möjligt, teacup-varianten. Man avlar på storleken istället för att få fram rastypiska hundar som behåller sitt temperament också.
Framför allt hänger det nog ihop med att efterfrågan var så oerhört stor för några år sedan att mer eller mindre alla tikar som föddes gick i avel. Allt gick att sälja för fullständigt horribla summor… Stamtavla, mentalitet, meriter, kontrollerad hälsa eller inte spelade ingen som helst roll
. Det är nog möjligt att de uppfödre som höll hårt i sina hundar då fortfarande har trevliga hundar. Men dessa hundar utgör inte så stor del av rasen tyvärr.
När det gäller mentaliteten har den ju också till stor del att göra med var hunden hamnar och vilket liv den får. Var jag en hund som kläddes på och bars runt i en väska för att visas upp skulle jag bitas - garanterat!
#35 Ja, precis. Just det där med att alla tikar gick i avel och folk som inte hade någon aning om vad avel handlar om fick hålla i tyglarna…
Sen precis som du säger så är det ju inget vidare liv att bli omkringburen i en väska. Här finns både barnvagnar designade för hundar, såklart väskorna och så finns det folk som låter sina hundar gå på kattlåda. Jag får ganska ofta höra att "chihuahuor kan inte gå långt för de har för svaga ben för det" och det blir ursäkten till att man inte går ut med hunden.
Att det är en så liten hund gör dem ju lättare att hantera utan någon som helst träning också.
#36 …Vilket jag hatar! Min lilla 4 kilos råtta är lika uppfostrad (om inte mer) som min 40+ kilos hane.
Hatar små bjäbbhundar och jag är lika "hård" i träningen med mina små som mina stora..
De är fortfarande hundar, även om de är lättare att hantera rent fysiskt!
sorry - lite OT
#34 Jag anser att det finns uppfödare inom de flesta hundraser som fel-avlar :(
Nej jag försvarar ingenting:D
#38 Ja men det är klart det finns… populära raser blir det dock ännu värre för.
Men nu handlar det ju inte bara om vissa uppfödare utan enligt mig så har alla chihuahuor jag träffat varit hemska. Det känns som att du försöker få det att låta som en tillfällighet som orsakats av några få dåliga uppfödare, och så är det ju inte. Samma fenomen tycker jag man kan hitta på andra fd. mode-hundar som t.ex. collie och dalmatiner om än inte på samma nivå.
#36 Det är det som är skillnaden på riktiga hundmänniskor och de som bara vill ha en gullig liten hund. 
#39 Absolut, det håller jag med om

Lättare att räkna upp dem jag skulle vilja ha.;) Boxer, pitbull, amstaff, staffe, bullterrier, bulldog, bostonterrier, schnauzer.=)
#41 Så olika det kan vara! Jag kan absolut inte tänka mig någon av de raserna.
Intressant. 

#42 Dem är supermysiga och trevliga. Mina kusiner hade en boxer som fick ett ben av mig, när den ätit upp kom den bort till mig och krama mig runt midjan. Talesättet om dem är vekltgen sant, En ängels själ i en gangsters kropp=)
En träig retriver skulle jag aldrig kunna tänka mig eller bjäbbiga små golvmoppar
#42 Ja, det är olika vad man är för person. Jag kan tänka mig alla dem utom schnauzern, och bullterriern.
Tur det finns så många raser, det finns ju verkligen en för alla!

#44 Tyvärr till och med för dem som inte borde ha djur… Vet inte hur många ägare jag har skrikit åt att kalla in hunden när jag är ute och rider och hunden kmr rusandes. Min ponny är inte rädd men hon sparkar och hugger dem, i somras fick hon nästan in en fullträff i ryggraden på en hund som kom in i hagen.
Ägarna får skylla sig själva.
#45 Jo, absolut.
Många ska inte ha hund, eller så har de helt fel ras.

#46 Borde införas hundkörkort istället för att förbjuda en massa trevliga raser. det hade alla tjänat på. =)
#47 Jo, det håller jag till viss del med om.
Men å andra sidan så kan inte alla som har körkort köra bil heller..
Så det är lite knepigt hur det skulle funka
#36 det exemplet du skriver "chihuahuor kan inte gå långt för de har för svaga ben för det" och det blir ursäkten till att man inte går ut med hunden."
de som kör med det (för att slippa släpa ut sina egna lata arslen) skulle se min kompis Chihuahua. Den är med i stallet och hänger lätt med på en 45min ridtur i samma tempo som hästen.
och det är en jäkligt tuff liten hund, inte det ostabilt bitska -utan det finns inget "skakig liten råtta" över henne :)
#43 och 44. Det är det som är så häftigt. Att skillnaderna kan vara så enormt olika!
Själv föredrar jag små bjäppande saker som yorkisar, chihuahuor osv. 
Puudel ;)
Varje chans är en risk. Varje risk är en chans..

#51 när jag var liten trodde jag att alla pudlar var tjejer. ^^
Det här blir en lång lista….
- Dvärgpinscher
- Dobermann
- Mops
- Engelsk bulldogg
- Fralla
- Vinthundar
- Collie
- Schäfer
- Sheltie
- Pudel
- Chihuahua
- Dalmatiner
- Mexikansk nakenhund
- Kinesisk nakenhund
- Mastiffar
- Bullmastiff
- Grand Danois
- Cavalier
- Engelsk cocker
- Golden
- Labrador
- Dvärgschnauzer
- Mellanschnauzer
- Prasky Kryzarik (okej har absolut INGEN aning hur den stavas)
- Blodhund
Ja det var dem :)
Jag tycker alla raser är fina och så men skulle inte vilja ha en nakenhund eftersom dom ser så nakna ut helt enkelt
dessutom skulle jag inte vilja ha en mops,vill inte stödja den sortens avel.Tycket det är synd om hundarna,dom är sönderavlade för att få intryckt näsa o.s.v jag är ingen expert men många mopsar har väl nåt problem?
//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus
Det är för många för att räkna upp alla så jag skriver såhär istället..
Jag vill INTE ha någon ras med dessa egenskaper:
- Mycket aktiv.
- En "tuff" ras som kräver en väldigt fast hand.
- Osunda (mycket sjukdomar, dålig mentalitet), låg medelålder.
- För stora/tunga (ca 40+ kg).
- Massor av päls över hela kroppen och i ansiktet.
- Mycket pälsvård.
- Säkert nåt mer som jag inte kommer på nu.