Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 4233 ggr
dragonstar
0

Inköpspris och andra frågor

Hej jag satt här och filurade lite på vad första inköpet av matskålat, sängar och alt annat komemr gå på.

Någon här som kommer ihåg vad ni betalade?

Finns det startpaket på djurafärer?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Belimas
0

Nu var det inte så länge sedan jag köpte allt det där till min lillkille då de jag hade sedan tidigare var x antal storlekar för stora ;-)

Sängar (2st): 129 + 149:- (Ö&B)

Mat- & vattenskål i keramik: 69:-/st

Enkelt koppel + halsband i nylon: ca. 80:-

X antal leksaker i olika material: 29-59:-

Utöver det så köpte jag även hundpåsar, shampoo+balsam, hundtandborste + tandkräm, en borste (hade diverse kammar sedan tidigare). Allt som allt så har jag väl lagt ut totalt runt 800:- på tillbehör. Jag tror inte att det finns startpaket i djuraffärer, dock aldrig något jag har kollat efter så jag är inte säker men jag har aldrig hört talas om det i alla fall.

LinnSam
0

Kan berätta vad jag betalade för Riqo. Sam minns jag inte alls..

Bädd - ca 600:-

Mat- och vattenskålar - ca 100:-/ st

Koppel - ca 150:-

Halsband - ca 200:-

Aktivering, leksaker - ca 1000:-

Bajspåsar, pälsvård, godis - ca 1500:-

Vet inte om de säljer startpaket, har inte sett några..

[Mova]
0

Det är ganska olika vad det kan kosta beroende var man köper sakerna någonstans. Vet att många djuraffärer häromkring brukar ha start paket på leksaker iallafall, brukar innehålla tyg rep, boll och nån gummi tugg grej för kanske 60 kr.

På Rusta har de billiga koppel, halsband, bilbur, bädd, täcke, sax och andra saker. Om du inte har Rusta i närheten kan man handla på deras hemsida. :)

dragonstar
0

Tack =) ja jag var i djurafären idag och frågade runt lite oh fick en guidnign i vad ma nbehöver och hur man kan tänka.

Men detta med vad det ska kosta värkar så svängigt. Öb var bra ide. Kan j uvara bra när man har valp som tuggar =)

Men inköp av grejerna värkar inte så hiskeligt dyrt då =) Man ta det lite åt gången.

dragonstar
0

Jag hittade på SKK vad för kosnader som är standard under ett år.

Vad känner ni om de kostandenra? när jag var i djurafären kostade biabädden mer tror jag.

Hur mycket betalar ni för mat på ett år?

Belimas
0

Angående skk's riktlinjer för maten så stämmer det kanske för en goldentik, jag har en tibbe (spaniel) och en 15 kg's säck räcker i drygt 5-6 månader så hans matkostnad för ett år blir nog runt 1000-1200:-

Försäkringskostnaden beror helt på vilket bolag man har, vilken ras och var man bor. Min är försäkrad i Folksam och den kostar 86:-/månad.

Angående de övriga så beror det helt på vad man väljer att köpa för typ av säng, koppel & halsband osv. Nu har jag bara vanligt enkelt koppel & halsband då de inte hade den typ av halsband jag ville ha här. Koppel har jag specialbeställt (extra långt) men de hade slut på det lädret för tillfället så det dröjer ett tag innan jag får det men det kopplet kommer gå på 175:- i alla fall (läder). Hundpåsar kostar i alla fall här strax över 30:- för 150 st. sen är det omöjligt att säga hur många som går åt ;-)

Man kan säga att årskostnaden beror helt och hållet på vilken ras man har, min förra hund (stor ras) kostade mig runt 1000-1500:-/månad jämfört med min nuvarande som kommer kosta runt 200:-/månad.

dragonstar
0

Oj det var en stor skillnad på månadskostnaden =).

Ja vit herde är ju shäfer storlek så det blir ju rätt mycket mat.

Jag vet inget om detta med maten och portioner. Hur myket hundne ungefär ska äta och hur länge en säck recker. Men hon i djurafäern sa ca 1 månad för en 15kg säck. För Vit herde då.

tsset
0

Nu hade vi väldigt mycket hemma sist vi tog hem valp, koppel och halsband har väl används till och från i upp till 25 år. Håller man sånt i skick så räcker det länge ;)

Vi gjorde om en madrass till bädd, klippte ut lagom bit och tyg runt, som tillfällig lösning men den hänger med än… bekväm var den tydligen! Går också att lösa med tjocka filtar eller liknande, tillfälligt eller permanent.

Halsband går utmärkt att köpa i "mindre dyr och lyxig" variant då valpen kommer växa ur det snabbt. Dock inte sagt att kvalitén är sak samma! Men lägg hellre krutet på koppel, de kan man ha länge!

Matskålar och liknande går också att få tag på billigt, vi har mängder av rostfria som mellan varven används till salladsskålar och allt möjligt.. de diskas ju mellan varven i vilket fall ;) Går också att använda sånt man har hemma! Skål som skål.

Klotång och en liten borste, ev. tandborste också, mest för att få in vanan att hanteras, därav behöver de inte vara värsta grejen heller. Bara de fungerar som de ska! Klotång kan man däremot lägga krut på direkt.

Mat, ja, ofta får man ju med ett foder från uppfödaren som de är vana vid, det brukar räcka ett tag. Tills man beslutat vilket foder man ska fortsätta med.

Så beroende på vad man har hemma och var man köper saker kan man hamna på vitt skilda prisnivåer. Men ett par hundra kommer man långt på den första tiden. Sen kommer allt att uppdateras allt eftersom, av någon anledning blir det med tiden alltid fler koppel och halsband och leksaker än man behöver ;)

Karizma
0

Vi köpte en biabädd beg på blocket mellan stor för 150kr då deras hund ogilla den. Även har vi stor soffkudde som bädd i storarumet o denna andvänds flitigt 50kr rea. Mat o vattenskål keramin G-kås max 50kr halsband o koppel 200kr. Bilbur800kr och bilgaller 200kr beg av en vän. Godis gör jag själv pga hon äter inget färdigköpt. 

Leksaker är bra att ha hemma när man köper valp så de inte knycker saker som de inte ska röra.

Sen kan man säga att men behöver inte ha allt först visst är det skönt o ha allt klart. Det jag tycker är bra att ha hemma är halsband,koppel,bur (om man åker bil) leksaker,foder. Bädd kan de ha täcka/matta mm första tiden om man inte hittar sån bädd man vill ha.

dragonstar
0

Ska kolla med släckten om någon köper nya madrasser eller täcken. Det låter ju som en jättera ide. Och ett ställbart koppel, bilbur blir nog inte nu då vi inte har en egen bil utan lånar en när vi behöver. Klotång ska man nog ha ne rijäl så att man slipper köpa ny. Kammar och bostar kan ma nnog köpa något och sen utöka när det behövs. MEn en bra grundborste.

Leksaker låter ju viktigt, får ta och kolla runt lite efter det. Vad skulle ni värkligen lägga penrgar på där? vad är "onödigt". MIn tnake är typ ett dragrep, ett gosedjur, någon boll och något tubbvänligt av gummi. Sne lär det utökas vart efter.

Någon här som har hund i samma klass som vit herde? Vad och hur mycket äter den per månad?

Vad kan man köpa begangnad? är det tex okej att köpa en begagnad säng?

Karizma
0

glömde klotång o borste. Täcken kan man köpa även på loppis är men bra på sy kan man köpa rigält påslakan och dela av den då får man ombyte :) vi har en sån bädd o den är väldigt poppis den o tv-kudden. Biabädden gillar hon mer när det är varmt ute. Man kan göra bra saker själv och ofta uppskattas dom mer än nyköpta hundsaker.

Belimas
0

Ja det beror ju på vilket foder man kör med, på foderbilen.se finns det en massa olika fodersorter och på de flesta står även den rekomenderade fodergivan och då kan man lätt räkna ut ungefär hur länge en säck kan räcka om man vet vad en vit herde väger som valp resp. vuxen =)

dragonstar
0

Tack för svaren =) Är mycket att ta in letar uppföre för fulla rullar här. Och jag är så förvirrad med alla siffror och bokstäver..

Vad betydet tex detta? Jag vet att det har med höfter och såånt att göra men tycker det är så förvirrande.

Hälsa: HD B, ED 0, MDR1 +/+

Belimas
0

Hd graderas i olika grader A, B, C, D & E. A+B är fria höfter (ingen dysplasi, friröntgade alltså).

C = lindrig dysplasi

D = måttlig dysplasi

E = höggradig dysplasi

Ed (armbågar) graderas i 0, 1, 2 & 3 där 0 är utan anmärkning.

1 = Lbp (lindriga benpålagringar)

2 = Mbp (måttliga benpålagringar)

3 = Kbp (kraftiga benpålagringar)

Vad MDR1 står för vet jag inte men det kan kanske någon annan svara på.

dragonstar
0

Tack för svaret =) Ja då vet jag lite mer, tycker detta är så snurrigt.

starcastle
0

MDR1 = Multi Drug Resistance

Tyvärr använder olika lab olika tecken för att tala om hunden är bärare eller inte. Så MDR1 +/+ kan betyda att hunden är dubbel bärare av MDR1 hos ett lab och att den inte är bärare alls hos ett annat lab.

+/- betyder i alla fall att hunden är enkelbärare.

MDR1 medför att hunden inte tål Ivomec, vissa kortisoner, hjärtmediciner, cancermediciner, vissa morfiner och även vissa tetracykliner.

http://www.vetmed.wsu.edu/depts-VCPL/drugs.aspx

fettmedkevlar
0

Bäddar: 3-4 filtar av t.ex ylle eller fleece. En biabädd, var sprojtans ny tills äldsta schäfertiken som valp satte tänder i den. (Borde ha tänkt på att inte låta den ligga framme under valptiden;))

Matbar + skålar: 350:-, 299:- och sedan har jag tupperware skålar till två stycken. En "nonspill" skål(utan spillkant, borttagen), från Djurmagazinet för kanske 70:-. 5 liters vattenskål, tror den gick på 79:- från någon nätsida.

Olika koppel och halsband har jag(blir lätt så när man är hundmänniska): Ca 10 stycken nomehalsband(varav fyra används) 80:- styck. Olika stryplänkar av både metall, ca 70:- och läder 159:-. 4 läderkoppel, ca 200:-, dem är av olika bredd och "färg".

X antal leksaker i olika material: Mjukisdjur köpa på t.ex Röda Korset för allt mellan 1-15:- styck. 3 kongar, gummibollar och gummiringar, kommer ej ihåg pris på dem. Tuggknutar från Ö&B för kanske 29:-.

Det är väl ett ungefär vad jag har, garanterat har jag glömt något. Men har schäfer och husky, så det borde kanske ge dig ett hum om vad det går på. Vet inte ens om du var ute efter att veta allt, men jag chansar ;)

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Jespersen
0

Som # 17 så käkade min yngsta hund Biabädd som valp.. Så jag hade köpt något billigare till att börja med :) Mina älskar sådada där dynor/stora kuddar som finns på Rusta och sådana ställen. Har en klädd i philé som dom till och med kan klämma ihop sig på tillsammans.

dragonstar
0

Vi fick tag å¨en Bia för halva priset och sklog till men vår valp föredrar att ligga under våran säng.