Hunden dränker köket
Min hund har en tendens att skvätta väldigt mycket när hon dricker, och sen går hon ifrån vattenskålen medans hon fortfarande har massa vatten kvar i munnen som hon droppar över hela köket. (Har hon druckit två gånger krävs det nästan två handdukar för att torka upp allt)
Är det någon som vet nåt sätt man kan träna bort det? Att hon droppar klart över skålen, dricker klart innan hon går, håller munnen stängd när hon går iväg eller nånting?
Vet inte hur man gör för att träna bort det, jag hade samma problem med min förra hund. Varje gång han hade varit och druckit så var det nästan en hel sjö runt matskålen och till slut ledsnade jag på att behöva ta fram skurhinken x antal gånger/dag så vattenskålen fick helt enkelt flytta in i badrummet med dörren på glänt och så fick han gå in där och dricka och drälla hur mkt han ville.
Jag vet dock att en väns dotter hade samma hundras som jag och han var lika hopplös men dom lärde hunden att slicka sig om munnen varje gång han hade varit vid vattenskålen men hur de gjorde vet jag inte.
jag har ern boxer och jag hadde samma problem.jag köpte en ställning så att matskålarna kom upp en bit och det vart mycke mindre sull med vattnet efter det…ps jag har en boxer….
Vi hade också en ställning till vår förra tik.
Sen tränade jag kommandot "Torka dig om munnen"
Vilket helt enkelt var att hon skulle slicka sig om munen..
Så när man hörde att hon drack, så sa vi bara så..
Ja, dock funkar ju inte detta när man inte är hemma, eller sover.
en ställningen hjälpte en hel del..

Man köper helt enkelt en sådan här vattenskål till hunden, så är problemet ute ur världen.
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/

#4 Fast om hunden har kvar vatten i munnen som den liksom slabbar med utanför skålen hjälper nog tyvärr inte den skålen.
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
#4,5 Nope, den där hjälper inte mot slabbandet… Det går utmärkt ändå att dra med sig vatten i munnen/läpparna och tömma längs köksgolvet…
Min gamla hund brukade alltid komma springande och torka läpparna på Felix när han hade druckit, men det var inte direkt något jag hade lärt in och gammelhunden slabbade ju minst lika själv när han drack. 
Jag vte någon som lärde in att efter varje gång hunden hade druckit skulle den torka munnen på en handduk 
Har samma problem med min hund!Han är hopplös!Han hittar något intressant och gå dit och nosar och har massor med vatten i munnen!
Men hur lärde du det kommandot från början? Belönade henne i alla lägen hon slickade sig om munnen för att sen lägga på kommandot? Eller hur fick du henne att att förstå att hon skulle just torka/slicka sig om munnen?
Och jo, vet ju iofs att nere på hundgården så har hon i sin innebox en 10litershink som vatten"skål", och där brukar de inte va så himla blött. men sen så står hon inte i den boxen så jättemkt heller, i princip bara på natten och då dricker hon ju inte så mkt..
Känner jag igen detta problem .. min tik skvätter massor … jag har nu när hon är Vuxen köpt en skål som står på ställning detta har hjälpt lite både för att hon har det i rätt höjd o för att vi kan lättare se att hon spiller o vart .. men jag har en större hand handuk till hands så man ska kunna torka vid eventulella pölar… hon dricke mycket på en gång o inte så ofta vilket faktikt har förenklat det något !
Har samma problem med min vovve. Medans munnen fortfrande är full med vatten går hon ifrån skålen och bildar en liten sjö där hon går. bästa vi kommit på här hemma var att köpa en ställning, sedan hade vi dne i kökt med handukar under, men de funkade inte i längden. nu får den stå vid skorna.där gör de inte så väldans mycket om det blir blött men det är ju fortfarande ett problem
Har med samma problem med vår sankt bernhard :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Min golden gör samma sak, men det är väl bara bra att han blöter ner så jag torkar - då får jag ju renare golv! Så egentligen har ni bara väldigt renliga hundar som vill hjälpa till att få hemmet snyggt! 
#15 Exakt! Förstår inte alls vad de menar med sönderavlade hundar?
Jag tycker att de har blivit avlade till att vara riktigt smarta, man behöver ju inte träna in det eller någonting liksom!