Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 4817 ggr
NaimaG
0

Tandkräm

Ludde kan inte sköta sina tänder själv så jag måste borsta hans tänder åt honom. Nu har han blivit lite röd i tandköttet vilket indikerar på inflammation så min fråga är nu vilken tandkräm till hundar rekommenderar ni?

AnneN
0

De är nog ganska lika de som finns för hundar, men jag rekomenderar att du inte tar den med mintsmak för de flesta hundar tycker inte alls om den.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Saiipz
0

ger du honom inte ben?`:P

allt i munnen tkr jag blir bättre då på dem :)

deras tänder blir ju vitare o starkare ;)

Varje chans är en risk. Varje risk är en chans..

Ellenfyrkant
0

#2 Hundar kan tyvärr få problem med tänderna trots att de har ben att tugga på.

Det finns en tandkräm med leversmak vet jag, det kanske är värt att pröva ? Jag använder en som inte har någon speciell smak tror jag och min hund protesterar då inte iaf. Glad Men är det god smak utan att vara mycket dyrara så kan juh det vara värt att satsa på om den har samma goda effekt.

Mvh Ellenfyrkant

NaimaG
0

#2 Gamla ägaren lärde honom att man inte får tugga på ben och jag har försökt i 2 år att få honom att göra det. Han har ett märgben han brukar tugga på men det är bara i några minuter sen ignorerar han benet. Har nämnt det tidigare här inne.

Vart kan jag köpa sånt här tandkräm, finns det på djuraffärer tro?

AnneN
0

#4 Djuraffärer, apotek och hos veterinärer brukar det finnas hundtandkräm

_**/Mvh Anne

SaraC
0

Jag tror inte du behöver tandkräm. Tandkräm för hundar brukar finnas med god smak på mest för att göra det lättare att borsta tänderna och inte för att tandkrämen i sig behövs. Du bör inte använda tandkräm med xylitol i eftersom det är giftigt för hundar.

Har fått rådet från en veterinär att badda tandköttet med en bomullstuss väteperoxid 3 % om det är irriterat, men då självklart förutsett att man även håller rent i munnen.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

NaimaG
0

#6 Om jag inte behöver tandkräm vad skall jag då borsta med. Jag kan ju inte bara ta en borste och borsta, det kommer ju riva upp hans tandkött.

AnneN
0

#7 Använd en mjuk tandborste (finns speciella för hundar) och se till att blöta den så brukar det kunna gå bra iallafall

_**/Mvh Anne

SaraC
0

#7 Du river väl inte upp tandköttet mindre för att du har tandkräm på borsten? Som Anne säger, använd en mjuk tandborste som är för hundar, och tryck inte för hårt när du borstar så ska det nog gå bra. Om han har någon beläggning på tänderna som du inte får bort genom att borsta så skrapa bort det med tandskrapa istället. Du gör ju precis som du vill om du använder tandkräm eller ej, säger bara att jag inte tror att det har någon eller i alla fall ingen större betydelse om man har tandkräm eller ej.

Ellenfyrkant
0

#6 Fast jag tror att det gör skillnad att borsta med eller utan tandkräm. Känns inte som bara en "tjäna-pengar-grejj". Och det borde väl inte heller vara så svårt att ta reda på genom att läsa ingridienser.

#7 Endel föredrar att bara borsta med vatten.

Mvh Ellenfyrkant

SaraC
0

#10 Ja, alla har ju sin egen uppfattning. Det beror väl främst på vad man matar i sin hund, anser jag… Har aldrig hört talas om några vilda hunddjur som behöver tandkräm för att hålla god tandstatus.

Ellenfyrkant
0

#11 Absolut är det till stor del födan som avgör. Har du någonsin hört talas som att vilda djur har tandtsten ?

Mvh Ellenfyrkant

NaimaG
0

#12 Jag har och till och med sätt bla hos tigrar och lejon. Men det var ju inte det de handla om.

SaraC
0

#12 Ja, även vilda djur kan få tandsten, även om det är ovanligare. Men när det gäller en tam hund så kan ju ägaren styra väldigt mycket själv genom vad man ger hunden, det var väl dit jag ville komma…

NaimaG
0

#14 Håller med dig. Men Ludde har haft problem sedan valp och jag har inte haft honom sedan valp utan köpte honom när han var 2 år gammal (idag är han 4) men jag kan säga att det är stor skillnad på hans tänder idag jämfört med då. Då hade han illrött tandkött, gula tänder, tandsten överallt. Idag har han vita tänder, lite rött på tandköttet vid huggtänderna och lite tandsten enbart på huggtänderna. Jag är mycket noga med hans tänder och kolla dem med jämna mellanrum eftersom han inte tuggar ben. Har borstat hans tänder i 2 år sedan vi köpte honom men han gillar inte tandkrämen jag hittade, tror den innehöll denna mintsmak eller vad det nu var hundarna inte gillar, som nu är slut så jag måste ha en ny, bättre.

Ellenfyrkant
0

#14 Men det har jag förstått sedan många år tillbaka. Men fanns det någon på forumet som inte räknat ut det var det väl bra att få reda på.

Mvh Ellenfyrkant

frippen
0

Jag skulle rekomendera tandkräm som inte smakar mint. Men lever brukar dom uppskatta!

SaraC
0

#15 Förstår att det är svårt när han inte vill tugga något! Jag vet som sagt inte om tandkräm har någon funktion eller ej, det är bara vad jag personligen fått höra att själva krämen inte spelar någon roll utan rengörandet. Xylitol är som sagt giftigt och jag vet inte hur lämpliga andra ingedienser är, därför tror jag mest på att vänja dem med en mjuk tandborste som man bara blöter med vatten. Är det väldigt svårt kanske man kan hitta något bland alla tandkrämer med leversmaker och allt vad det är. Men borsta tänderna med eller utan tandkräm varje dag, skrapa när det behövs skrapas bort tandsten antingen du själv eller hos vet och badda med veteperoxid om tandköttet är inflammerat. Min hund är jätteduktig på att bli hanterad men han vägar att öppna munnen så pass att jag kommer åt ordentligt ända inne på de sista tänderna, så varje år åker vi till veterinär och söver honom och låter dem ta bort tandstenen vi själva inte kommer åt.

#16 Fattar inte riktigt vad det är du vill komma till??

JohannaCullenEnvall
0

Kan du inte försöka ge honom en Dentastix? Jag ger min Dino en Dentastix från Pedigree varje dag :)

Vattnadal
0

Ska man borsta tänderna på hundar och det ska ha effekt, ska man borsta dagligen. Att bara borsta då och då kan man lika gärna låta bli med.

Med eller utan tandkräm tror jag inte gör någon större skillnad. Om inte tandkrämen innheåller något som hjälper mot tandsten då.

Har man hundar som vägrar oxhudsben, testa att ge kycklingklubbor (frysta sommartrid för att svalka) eller märgben, dvs riktiga märgben från frysdisken på mataffären, inga rökta med låtsasfyllning från djuraffären. Revbensspjäll som serveras råa brukar oxå kunna fresta mer kräsna hundar.

Djur i fångenskap, dvs tama och på djurparker, serveras inte samma kost som deras vilda artfränder äter, och då de inte äter ben får tänderna jobba för lite.

Det finns även medel mot tandesten som är väldigt effektiva. Pulver som strös på maten och gör att man kan skrapa bort tandestenen med nageln efter någon vecka. Alla hundar tål det dock inte (om de ex har problem med sköldkörteln).

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter