Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 4930 ggr
Rafflan
0

Tik och hane okastrerade ihop?

Är det elakt att ha okstarade hane och tik i samma hus?

Även om ingen av dem vissar tecken på att må dåligt under löp och man håller dem 100% säkert åtskillda när man inte kan ha 100% koll på dem…?

GoldenLea
0

Ja det går ju att ha dom så, men det skulle nog bli väldigt jobbigt i längden. Tiken skulle nog inte bry sig men hanen skulle nog inte tycka att det var så roligt. Och olyckor kan alltid ske. Vi ska skaffa en hane och har hemma en tik. Vi har dock beslutat att sterilisera tiken. både för våran och han hundens skull. Sedan vet man ju och det finns flera inlägg om det, folk som haft hundar som dom haft sten koll på men som ändå lyckats komma åt varandra, så var ändå beredd hur du skulle handla om hundarna nu skulle lyckas para sig.

Rafflan
0

#1 skulle en olycka hända blir det abort spruta utan tveckan.

Det kommer vara 1 eller 2 låsta dörrar mellan dem är min tanke. När man ha dem ihop är en av dem (troligen hanen) kopplad så man har honom med sig hela tiden och ser honom hela tiden :)

GoldenLea
0

Låter bra det  :)

ja det finns ju både komplikationer för sterelisering/abort spruta och att låta henne föda valpar. Jag valde sterilisering då min tik är en blandras och jag kommer aldrig ta valpar på henne, sen tycker jag det skulle vara skönt att slippa löpet, då dom han hunds ägare jag träffat har noll koll och låter dom hoppa upp på min tik. Men sen är man ju orolig att nåt ska gå fel av stereliseringen. Håller man dom åtskillda och tycker det är okej(jag skulle nog inte orka ha de så) och hanen tar det med ro, så är det ju ingen fara. Men tycker du verkar ha bra koll. Och du vet vad du skulle göra om olyckan skulle ske. så se hur du och hundarna känner :)

Rafflan
0

#3 grejen är att tiken inte är min utan min killes så allt ang henne blir hans val och nåt vi måste diskutera vid problem.
Vet ej heller om det är planerat att hon ska någon mer kull, hon har haft en så vit jag vet.

Ang otveka vid abort spruta, denna blanding skulle varken vara bra mentalt eller fysiskt. Så för valparnas skull så blir det abort.

Båda mina hanar har träffat nyligen slutade löpa tikar, och den yngsta har inte ens försökt para dem ;)

Eriiccaa
0

Jag har tre tikar och en hane. Ingen av hundarna är kastrerade/sterliserade. Och det går utmärkt. Nu är hanen van att bo med löptikar och har även parat.
Men om man håller koll så ingen olycka händer. Det är ju trots allt inte så ofta hunden löper.

GoldenLea
0

Ja sålänge man håller koll e det ju okej och man vet vad man ska göra om tiken blir parad.  Och ni som har koll på era han hundar, guld stjärna till er ;)

e det något jag hatar är det ägare som skiter i att ha koll på sin hund.

#5 tror du det bli skillnad om hanen kommer som valp och växer upp med en äldre tik?

[Hilo]
0

Har alltid haft okastrater.. alltid  hane + tik.
Man får lära dem vart gränserna går och vara medveten om påhittiga hundar under löp.
Här åker hanen bort när tiken löper..

Rafflan
0

#7 ja det är ju alternativet om dem mår dåligt av att bo med varandra under löpet :)

Måste bara hitta någon då som kan ha dem, men det är i framtiden det, ta problemet då liksom ;)

sarahansen
0

Jag har två hundar, en tik och en hane, båda är okastrerade och det funkar bra.

Katti
0

När jag hade hane och tikar lånade jag ut hanen när de höglöpte. Flera gånger var han på hundpensionat innan jag hittade en tjej som alltid tog honom (och tjatade om att få ha honom oftare Skrattande).

Ska tiken inte ha valpar i framtiden rekommenderar jag starkt att kastrera henne. Då slipper ni hela problematiken, både med den egna hanen och andra. Dessutom slipper ni risken att hon får livmoderinflammation.

Man steriliserar inte djur! Att sterilisera är att knipsa alternativt snöra ihop sädesledaren respektive äggledaren så att det inte blir ungar/valpar. Alla funktioner som löp och sexualdrift finns kvar (det är ju det man gör på människor!). Djur kastrerar man. Man tar då bort testiklarna respektive hela paketet med livmoder, äggstockar och äggledare. Görs det tidigt får man ett djur utan sexuellt beteende. Att rida på en annan hund är en dominanshandling och inte bara ett sexuellt beteende, därför händer det att även kastrerade djur gör det (det gör ju även mycket små valpar!).

Rafflan
0

#10 folk använde dock orden sterilisera på tikar/honor och kastrera på hanar för att skilja dem åt.

Dock har jag fått lära mig att sterielisering är vanligast på tikar/honor då det är ett ganska stort ingrepp att kastrera, så man brukar bara knipsa äggledaren och äggstockarna. Och så slipper man löp och liknande. Det är vad jag har fått lära mig.

Maddepadde
0

Sterilisering medför att tiken fortfarande kan löpa, vilket en kastrerad tik inte kan göra eftersom allt är bortplockat.

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Rafflan
0

#12 på en veterinär klinik där jag var med 1 dag stereliserade vi alla tikarna/honorna. Ingen kastrering. (2 hundar, 2 katter)

Katti
0

#10, då säger folk fel! #12, det har jag mycket svårt att tro. Vilken klinik var det? En stor anledning till att man kastrerar en tik är ju att hon inte ska kunna få livmoderinflammation eftersom hon inte längre har någon livmoder!

För många år sedan sparade vissa veterinärer en äggstock för att man trodde att det gjorde nackdelarna med kastreringen mindre. Då löpte tiken fortfarande och var därmed intressant för hanhundar. De veterinärer som hängt med i forskningen har inte gjort så på länge, men jag vet en veterinär som gjorde det så sent som för… knappt 15 år sedan!

Rafflan
0

#12 kan eller kommer att löpa?

Rafflan
0

#14 ja men man säger så för att skilja på tik och hane, har alltid gjort och dem outbildade kommer fortsätta göra det, först när man kommer till veterinären och ska boka tid så blir det rätt ord för rätt sak.

Tindrans
0

Dom outbildade säger så för dom inte vet. Det heter kastrera på både tik och hane eftersom, som Katti säger, man tar bort hela "paketet". Kan det inte vara så att man gjorde annorlunda förr och ordet sterilisera ligger kvar (för många) på tikar?

Rafflan
0

#17 men dem vet då dem säger kastrerning när dem ska boka tiden hos veterinären

Tindrans
0

men om man inte har kastrerat någon tik utan bara hör talas om det? jag har aldrig kastrerat några av mina djur men har läst på istället.. förlåt detta var lite ot :P

Maddepadde
0

Kommer att löpa eftersom tiken har kvar allt. Det är precis som om du själv skulle knippsa dina äggledare, resten kommer funka som vanligt.

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Facklan
0

Jag hade mina två border blandningar hemma tillsammans under löp dom första åren ..det gick bra hon hade inga planer på att ställa upp sig för hanen o hanen var inte direkt ointresserad men innsåg att det vart ingen idee… dock blev det mer o mer jobbigt för hanen så vi valde att ha honom hos en underbar familj som levde ett för hektiskt liv för heltids hund men lagom om dom fick passa honom ca 2 månader om året ( han ble alltid kvar där lite längre dom uppskattade honom så )

Detta fungerade bra o jag kände mig alltid mer bekväm med att lämna bort han hunden än tiken.