Hundar iFokus

Hundar

Etikettbilder-och-filmer
Läst 631 ggr
[helenal]
0

KollA IN DEN HÄR HUNDEN!

Faxlin
0

Usch, jag har sett det där förrut. Jag tycker faktiskt att det där är riktigt egoistiskt att ha en hund under de premisserna.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

[helenal]
0

mm… dem tjänade givetvis pengar på den filmen.,

lena1
0

Näe stackarn, det är ju inget hundliv det därGråter

Prizma_o_Kristall
0

Men om hunden föds sån så lider den väl inte heller? Däremot såg jag på ett djurprogram en gång om en gammal hund som blev påkörd och så skadad att det inte gick att rädda frambenen. Den här hunden var redan gammal då men ägarna ville inte avliva. Hunden fick sina framben amputerade och fick lära sig gå på nytt. Det tycker jag däremot är egoistiskt.

Karmatarerskanise
0

Såg den filmen på Oprah. Kan inte vara bra för ryggraden.

[helenal]
0

men hur orkar den gå så med bara två ben..

lena1
0

All tycker vi ju olika, men jag noterade också att hunden inte hade ett sjysst bakben, fast det är ju vad jag anserGlad

Lotta
0

Vet inte riktigt vad jag ska säga om det där, men inte är det ett riktigt hundliv iaf. Vilka sorgsna ögon han hade. Men jag tror nog att hunden har byggt upp muskler som kanske inte används så mycket i vanliga fall Glad det är ju så vi människor är funtad om vi får ett handikapp. Men som jag sa före inte är det ett värdigt hundliv.

Karmatarerskanise
0

#6 det är precis som människor som blir av med benen bygger upp myskler på överkroppen och kan gå med armarna.

TinaH
0

Jag tycker INTE detta är RÄTT!

En hund SKA ha 4 ben, och SKA kunna arbeta, på ett eller annat sett, det är den gjord för.

Ägaren har denna hund kvar enbart för sin egna egoism, och tjänar nog en slant på det.
Kallar hon sig djurvänn, så är hon ute och reser.

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

kerstinjoh
0

USCH!!!!!!

Det gjorde ONT i mig!!

Håller helt med Tina!

Sussi
0

Jag tror faktiskt inte att den hunden lider. Den föddes så och vet inte om något annat liv än ett på två ben. Bakbenen har blivit starka nog för den att gå på.

Den ser lycklig ut i mina ögon.

Prizma_o_Kristall
0

Jag håller med om att den ser faktiskt glad ut! Den mår nog utmärkt bra.

Ninja
0

Det är klart den ser glad ut, den har ju levt sådär hela sitt liv så den vet inte hur det är att ha fyra ben. En hund är inte byggd för att gå upprätt, jag kan knappt tänka mig hur ont den kommer få pga att den felbelastar sig så otroligt mycket.. Även människor kan få olika sorters belastnings- och förslitningskador om man gör något som är oergonomiskt under en längre tid.

TinaH
0

Herre gud, hur kan ni sitta här inne och ta hunden i försvar, bara undra?

Se lyckllig ut?
då vet ni ju inte hur en lycklig hund ser ut.

Mvh TinaH

Faxlin
0

Fast den här hunden vet inget annat. Så den kan nog se sitt liv som lyckligt. Men jag anser att det är egoistiskt att behålla en sådan hund.

Audiatur et altera pars

lena1
0

Håller faktiskt med Tina, tänk på alla muskler han anväder som blir slitna pgr av att den går så, och vad jag vet så har en hund fyra ben att fördela sina muskler på och inte två.Och hur sak andra hundar kunna tolka den hundens signaler när han ser ut så,näe detta är inget hundliv i mina ögon, oavsett om han har levt så sedan födseln…Det gör ont i mig att se sådant,

TinaH
0

Åsa det spelar ingen roll om denna hunden inte vet nått annat, för hna ska kunna förmedla sina signaler på ett rätt sätt, och det kan han inte…Gråter
men håller med du, et är egoistiskt att behålla honom.

Lena 1
Tack för ditt medhåll lena!Glad

Mvh TinaH

Faxlin
0

haha, du vill bara ha 100% medhåll. Knäppis.

Audiatur et altera pars

TinaH
0

jag vill inte ha.

Men jag kan inte råför att jag är en smart blondin, och har kunskaper, mer än vad man kan säga om tråk-brunett som dig *Tjaskmört*

Mvh TinaH

lena1
0

Hihi stollisarFlörtmen det är min åsikt det gör ont att se denGråter

Faxlin
0

#21: Håller helt med dig.

Audiatur et altera pars

Ellinor_ludde
0

Gud!
Vilket hemskt hundliv asså!
En hund ska kunna springa
och leva som en vanlig hund.
Det är ju skillnad med hundar
som bara har 3 ben eftersom
de endå kan gå på alla "fyra(tre)"
Men tänk er att gå på bakbenen
när kroppen för en hund inte
är uppbyggd så.
Det är som att du som människa
skulle gå på dina händer för
att ni ej hade två ben.
Helt sjukt asså.

gwen
0

Äh, vilket snack… Klart hunden ska få leva. Hunden ser ju visst glad och nöjd ut. Verkar ha ett bra liv med en snäll husse. Visst att det inte är naturligt att gå på 2 ben, men slår vad om att husse skulle avliva hunde om hon märkte att den hade ont.

Skulle ni säga samma sak om en människa utan ben? Skulle ni avliva den åxå? Lite smärta kan vi alla leva med, det betyder inte att livet är världelöst för det… men när det går till överdrift så ska man självklart inte låda hunden leva, men denna hund hade uppenbarligen inte konstant ont, det borde ägarna ju ha märkt! Men det är klart… ni neggon här vet väl bättre… *suckar*

lena1
0

Fast jag är ett neggon, så kan jag tala om för dig att lite smärta är inte bara att leva med, man har ett föbaskat tungt liv som man måste lära sig att leva med i så fall, jag vet för jag kommer aldrig att bli frisk eftersom jag satt förlamad i benen länge innan jag kämpade mig upp efter ett otal operationer.

Och du anar inte vad många ggr jag hade velat att jag skulle få slippa smärtan som detta medför, jag skulle aldrig kunna låta mina djur behöva gå med en smärta av något slag, fördelen dom har är att vi kan välja bort den åt dom.

_Anna93
0

enligt mej så skulle dom  avlivat hunden när den föddes för det kan inte va bra för en hund att gå så för deras kroppar är inte byggda till att gå på bakbenen

Denna kommentar har tagits bort.
Faxlin
0

Att jämföra djur och människor i detta läge fungerar liksom inte. En människa kan säga till att den har ont. Be om smärtlindring, berätta att den tycker saker är jobbigt.
en hund har inte talets gåva. Men vi har gåvan att göra att de slipper ha ett onormalt liv.

Slår vad om att du hör till de som inte tycker om att folk har sina hundar kvar trotts att de är sjuka och lider. Det är ju inte heller djurvänligt.
Men i människoperspektiv borde vi då inte avliva våra sjuka också?
Det fungerar inte så. Så att jämföra människor med hundar är lika dumt som att lagen jämför en hund vid försäljning ed ett kylskåp.
Ologiskt i mitt huvud i alla fall.

Audiatur et altera pars

lena1
0

Hejsan Åsa

Var det mig du svarade nu?.

För jag drog bara en paralell nu.

Och jag håller med dig om att människan kan tala och berätta, men det kan inte våra djurFlört

Lotta
0

#28 Där håller jag fullkomligt med dig Åsa ;)

Faxlin
0

#29: Förlåt att jag är otydlig. Det var inte dig jag svarade på. Det var till gwen i #24 jag riktade mitt inlägg till. Så #28 är svar på #24 egentligen. Förlåt mig.

Audiatur et altera pars

lena1
0

ingen fara på taketGlad

Faxlin
0

Vad bra. Tur du frågade. Jag var såå inställd på ett meddelande att jag inte hade en tanke på att ni andra inte är tankeläsare och vet vad knäppa jag tänker på :-)

Audiatur et altera pars

lena1
0

hahaha näe det gör inte jag heller alla ggr, och frågar man inte får man ju inget vetaFlört

Alex
0

Håller med Åsa och de andra med samma åsikter. ;)

Inte bara det att hunden inte kan säga till, den kan inte tänka som vi människor som att "jag är glad att jag lever" t.ex. Utan istället kanske "Varför kan inte jag göra som de andra hundarna?" Ok, dåligt exempel, men jag hoppas ni förstår vad jag menar..

Hade jag en hund som behövde amputera ett eller flera ben skulle jag ta bort den. Utan minsta tvekan. Visst, en del hundar kan klara sig jättebra på tre ben och vara lika glada för det. Har ett exempel på en sån, en av Mexx uppfödares små Russkiy toys, som hade ett brutet ben (tror det var brutet i alla fall) som inte läkte. Ewa ville ta bort honom, men blev totalt nedröstad av resten av familjen så han skuttar runt på tre ben nu. Fungerar jättebra och han är glad och livlig. Men så hade ju han hoppat på tre ben ett bra tag innan, så de visste ju att han klarade det och mådde bra. Förutom att han då hade väldigt ont i benet.. Så där blev det ju en positiv vändning för hunden. Samma levnadsvillkor, fast utan att ha ont.

Men det behöver ju inte gå så bra.. Finns hundar som blir deprimerade av det, och som inte kan göra sånt de gjort förut. Det skulle inte jag riskera hände med min hund, för det skulle ju antagligen leda till avlivning tillslut ändå.. Och jag skulle inte vilja att sista tiden i livet var sån.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Faxlin
0

#35: Jag har avlivat en hund då jag hade det och amputering av ett bakben att välja på. Saknar henne än. men är övertygad om att jag gjorde rätt.

Audiatur et altera pars

Lotta
0

Du gjorde helt rätt Åsa, jag skulle gjort precis lika.

Alex
0

Definitivt rätt, Åsa.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

lena1
0

Du gjorde helt rätt Åsa.

Det är samma sak här, fick hem en omplacering som dom hade tillfogat sådan skada tidigare att helt plötsligt nästan utan(han halkade till) andledning lossnade höften,och detta skulle en frisk normal höft klara utan vidare, veten sade att han måste fått en kraftig smäll innan han kom i våran ägo,det syndes på rötgenplåtarna, så vi fattade då ett snabbt beslut tillsammans med uppfödaren och han är högt saknad precis som de andra jag haft under alla år.

Faxlin
0

Tack, skojigt att höra att ni tycker jag gjorde rätt. Har fått försvara mig många gånger och blivit kallad mördare på grund av detta.
Men jag står för det jag gjorde, och jag anser att jag gjorde rätt.

Audiatur et altera pars

Lotta
0

Vet precis vad du menar med att försvara sig när det gäller just att ta bort en hund eller ett annat djur för den delen. Det är ett fruktansvärt beslut och inget man önskar att någon annan skall behöva besluta om sin vän. Men många förstår inte att i detta fall kan man inte spela gud som en veterinär sa till mig en gång, utan man måste tänka på djurets bästa.

hundenpia
0

Jag tror nog han vet att han inte är som andra hundar. Djur är intelligentare än vad många människor tror. Tycker det är tragisk däremot att han hamnat hos en ägare som tycks vilja tjäna pengar på att han är handikappad, vilket INTE är rätt. Jag tror nog att den hunden skulle kunna vara lycklig, om den hade en ägare som inte var så pengakåt! Han verkade ju faktiskt glad eftersom han viftade på svansen en hel del. Eller är detta kanske ett resultat av att han försöker hålla balansen? När han är på TV med matte framför all publik så ser man ju i hans ögon att han vet att de pratar om honom och han vill gömma sig under stolen. Stackarn!

Cerrolyn
0

Hua stackas hund

**MVH Cerrolyn

dogs
0

kan inte vara något liv för en hund att leva så som denna hund lever. jag menar utan framben att gå på en hund går på 4 ben inte 2 det måste ta på hundens höftleder. Gråter vem vet om hunden har ont av allt varndrande på 2 ben.  en del människor är egoister & tänker bara på sig själva inte på djuren !