Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 6073 ggr
dirdib
0

If? Svelad? Agria? Folksam?

Vilken ska man välja till två sällskaptika som aldrig var sjuka, den ena ska kasteras om en månad.

[Hilo]
0

Ja, inte Agria i alla fall.
Annars har jag inte haft några problem med Folksam alls om jag måste välja något bolag..

Jag har folksam till alla mina djur, och har haft sedan en tid tillbaka.
Kunde inte vara mer nöjd.

dirdib
0

Jag läste att en del har problem med agria, men en del är nöjd.

Tack jag ska kolla folksam hur mycket jag skulle behöva betala

[Hilo]
0

#2 Jag har bara haft STORa problem med Agria.. Så de är bojkottade av hela familjen.

Folksam är dock trevliga att ha att göra med.
Jag fixade lätt mina försäkringar.
Har mina renrasiga katter, och mina blandrashundar försäkrade där..Glad

dirdib
0

Hur mycket betalar du för dina hundar för ett år?

dirdib
0

Hmm det skulle kosta runt 1000 kr för att göra en besiktning om jag väljer folksam :( inte lönt :(

[Hilo]
0

#3 ca 2400 för båda per år..

Chanku
0

Jag har Folksam. Har dubbel vet och livförsäkring.

#5 Jag tror alla försäkringsbolag kräver att du måste besikta hunden före du får försäkra den, detta då för att de ska se att hunden är frisk före du tecknar försäkringen.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

dirdib
0

#7 ja alla men det skiljer sig mellan hur gammal hunden ska vara

Quiila
0

Jag har Folksam till vår hund, och dom har varit jättebra och aldrig krånglat…
Vi är jättenöjda!

~Quila Roze~

Mexxie
0

Agria här, har haft det till båda och det är bra.

Taci
0

Jag har Agria o är jättenöjd. Vet även flera som är toppen-nöjda med dom, så jag rekommenderar dem!

[Hilo]
0

Ni som är nöjda med Agria
- Jag är nyfiken på hur ni är nöjda.. Vilken hjälp ni fått m.m.

Om någon vill svara Glad
Dödsfall - doldafel - operation - betalning  -  sånt är jag nyfiken på. Det var där vi fick Stora problem med dem..

Hoppas det inte gör tråden OT
-Kan starta en ny annars. Glad

Milla
0

här har vi alla hästarna och hundarna i IF och jag är super nöjd, har i år använt försäkringarna på fyra hästar som legat inlagda på djursjukhus och INGA som helst problem med IF, alltid lika trevliga och snabba att ha och göra med.

Agria hade vi tidigare och var nöjda men då dom är så mycket dyrare och inte har fast självrisk så håller vi oss till IF

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

monsterblom
0

jag har agria och är super nöjd! när ena hunden vart huggormsbiten var det inga problem, när valpen vart inlagd så var de inte heller några problem. och vi har gjort ganska många besök hos vet då den gamla hunden har en förkärlek att göra illa sig -___-
samt att unghunden satte i sig glas, skar sig i tassen och blev uttorkad 1 gång. (vid olika tillfällen att tillägga)

jag har använt mina hundars försäkring ganska flitigt och det har aldrig varit något problem med dem. (men sen har jag dem försäkrade för allt! förutom livvärde på gammelhunden…)
även på häst sidan har den använts flitigt. inga krångel där heller.

kissan78
0

Har Agria till mina katter och har fått bra hjälp vid utbetalning av livförsäkring och även olycksfall. Min nya lilla vovve som kom hem igårkväll ska bli försäkrad med där.

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

Ellenfyrkant
0

Jag har agria till min sheltie och han har aldrig behövt sin försäkring än så har ej behövt vara i kontakr med försäkringsbolaget. Har därför inte något att säga om det, men har i alla fall inte haft några problem. Betalar en räkning varje månad, mer "jobb" med dem har jag inte haft. xD

Mvh Ellenfyrkant

[Hilo]
0

Ah okej - Ja, vi har då bara fått en massa problem när vi hade Agria..
Inget stämde, och dyrt vart det också..

Tangotime
0

#12 Jag har haft Agria på en hane och en tik tidigare. Nu har jag min Whippet där. Tiken fick juvertumörer och opererades. Agria betalade utan problem och allt gick smidigt. Sen hade hon lite andra krämpor som sköldkörtelfelosv och det var aldrig strul med ersättningen ifrån dom.

Avels hanen jag hade där blev steril och vi gjorde en fertilitets utredning som kostade skjortan! Dom betalade och när det konstaterats att han var steril fick vi ut hela liv värdet på honom utan tjafs. Sen opererades han för tonsillit och han fick sköldkörtelfel, reumatism, fel på hjärtat osv och dom bara betalade. Aldrig varit några problem. Men lite dyra är dom.

Men en granne köpte blandras hane från Gotland för några månader sen och hans uppfödare sa INTE AGRIA. Så Gotlands ombud kanske är lite…svåra. Eller så är dom svåra med just blandraser?

[Hilo]
0

#18 Hade en tik som också fick juvertumörer, och enligt AGRIAS veterinär?!? var hon inte alls sjuk utan opererades i onödan = vi fick ingen ersättning.. Vi hade alla papper m.m. från VÅR veterinär som utförde OP men Icke.. Agria hjälpte inte till med en krona.. Så vi fick snällt betala själva..
Sen fick hon något som vi inte riktigt vet vart det kom ifrån, men vår vet. trodde det var en hormonrubbning efter OP och medicin så hunden vart ilsk m.m.

Hon vart mycket sjuk, och farlig så vi tog bort henne…
Agria betalade inte ut ett öre, för att enligt deras vet. som för det första inte ens sett hunden, och för det andra inte kan uttala sig var hunden frisk och avlivades p.g.a. "ägare som tröttnat" Förvånad
Detta med utreding från vår vet. m.m.
Sen skulle Agria ha dubbel uppsägningstid (6 månader) för en död hund..
Vi fick alltså betala försäkringen i 6 månader på en hund vi inte hade i livet..

Sen var det något annat strul med avelsväde och doldafelförsäkring från Agrias sida.. (Andra hunden)
Uppfödaren betalade dock ur egen ficka och så var det löst..
Ingen hon behövde göra, men Agria ville inte hjälpa till och hon kände att hon ville hjälpa..

Så - de problemen har vi haft med Agria.

Tangotime
0

Det låter ju helt sjukt! Ja där ser man vad olika man kan drabbas! Jag har hört många som avråder från If och jag har dom på mina småkillar och är nöjd. Har haft Folksam på en hund och dom var också jätte bra!

Enda bolaget jag absolut inte varit nöjd med är Trygghansa. Men dom försäkrar inte djur längre.

[Hilo]
0

#20 Folksam har inte gjort annat än vara helt underbara de få gånger vi behövt dem.. Inga problem alls, även när det mycket väl skulle kunna vara det, så har de löst saken utan knussel.

Ellenfyrkant
0

Intressant tråd. Glad Låter som att det är väldigt olika med framför allt agria runt om i landet.

Mvh Ellenfyrkant

[Hilo]
0

#22 Ja, jag tycker också det.. Undrar vad det beror på egentligen..

Tangotime
0

#23 Förmodligen den mänskliga faktorn. Får man en handläggare som är sur coh tvär kanske det är svårare att få igenom saker osv. Jag vet inte. Men det ska ju inte vara någon skillnad innom samma bolag.

SaraC
0

Jag har Agria och är nöjd. Har använt försäkringen en gång, min hund skadade benet och det blev många besök med operationer, röntgen, rehab och så vidare. Det var inga problem att få ersättningen och jag behövde inte betala mer än vad jag skulle.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Zvintos
0

Det blev If för våran del.

[Hilo]
0

#24 Jo, men tre griniga handläggare.. snacka om otur Förvånad

Taci
0

Jag tror nog att det finns fall hos alla försäkringsbolag där saker kanske inte skötts särskilt bra. Tråkigt när det händer, oftast har man det ju tungt ändå eftersom hunden är sjuk, så det sista man vill är ju strul med pengarna.

dirdib
0

agria ringde mig, imorgon ringer jag andra

Katti
0

Jag jobbar som ombud för Agria (så ring gärna mig Skrattande) och vill bara säga att ombuden inte har ett dugg med skadeutbetalningar att göra. Allt sånt sköts från huvudkontoret i Stockholm. Anser man att deras beslut är fel kan man överklaga. Det har flera av mina vänner gjort (fast då har det inte gällt djurförsäkringar utan bil- respektive hemförsäkring).

Det knepiga med djurförsäkringar är att man inte får samma skydd för pengarna. Så det går inte att bara se på premien. Högsta årliga ersättning kan t ex variera mellan 20 000:- och 50 000:- och självrisken mellan 1100:- + 15% till 4000:- + 20%. Det gör stooor skillnad om hunden blir sjuk eller skadas, så det är klart att premien är lägre om självrisken är högre och maxersättningen låg.

dirdib
0

#30 bra med en ombud här :) jag tecknade idag två försäkrningar på 50 000 med 1100+15% (med rehabilitering+medicin). var det ett bra val?

Katti
0

Det låter bra! Fast synd att inte jag fick teckna dem Flört.

dirdib
0

#32 jag teckanade via hemsidan vet inte hur det är då - vem com tecknar :)

har du extra premie för varje ny?

Tokryck
0

Jag kommer bara välja If eller folksam i framtiden. Agria har även jag hör mycket dåligt om (ingen rök utan eld?), jag har inte hört så mycket dåligt om de andra som detta företag. Till och med en veterinärstation sa till mig att de var glada att jag hade folksam och inte agria en gång för att de krånglade så med ersättningar.

Folksam hade jag till min första hund, fick ersättning då de drog ut tänder och fick även ersättning för borreliatest. Till Kiwi hade jag If, mycket nöjda med dem. Där hade jag fast självrisk vilket jag gillar. Fick för övrigt mycket bra bemötande både per telefon och i brev då jag tog bort Kiwi vilket uppskattas.

Det man ska vara noga med tycker jag är att försäkringsbeloppet är högt. Det kan lätt rulla iväg.

Tangotime
0

#34 Fick du ersättning för tänderna?? Det var som….!

Tokryck
0

Ja, jag fick ersättning för tänderna. Det var det som var så bra och jag blev också överraskad! Detta var för, hmm kanske 6 år sedan lite drygt nu, så det kan ha ändrats nu.

GoldenLea
0

Hej, tänkte eftersom det redan finns en tråd om det tänkte jag ställa en fråga. Jag har alltid haft mina djur i folksam då min mamma är ombud där. en när vi avlivade våran schäfer p.g.a e höfter med pålagringar fick vi inte ett skvatt… väldigt missnöjd, ingen support alls. Min vovve är kvar i folksam, men nu ska vi köpa en bedlington terrier och de uppfödaren rekomenderar sveland, vad har ni för erfarenhet av dom? vi har kollat upp pris och så och det är helt ok.

Rafflan
0

Vi har IF, mamma som betalar försäkringarna så hon som valt dem. Och vi har aldrig haft problem, när vi åker in med sjuk hund, dem betalar, dock har vi inte haft några stora grejer, dock har vi haft långdragna grejer som tagit tid att reda ut, men har vi hållt allt inom deras tidgräns har det inte vart nå problem.

Vet om folk som haft problem med agria när det gäller hund.

Dem flesta verkar gilla folksam båda inom häst, hund och katt :)

Katti
0

Fast Agria har väldigt många fler djur försäkrade (över hälften av Sveriges försäkrade hundar t ex), så att några är missnöjda är kanske inte så konstigt. Missnöjda kunder har alla bolagen, en del berättigat och andra kanske trodde att de hade ett bättre skydd än vad de betalade för. Anser man sig felbehandlad så kan man överklaga.

Det är ju faktiskt så att bolagen inte ska vara "snälla" och dela ut mer pengar än vad villkoren säger. För det är ju kunderna gemensamt som betalar i slutänden, via sina premier. Eftersom veterinärvård är något som blir dyrare i en faslig takt (fortare än det mesta i samhället) så stiger premierna så att fler och fler helt enkelt inte har råd att försäkra. Så det är en balansgång att ge "lagom" mycket för en "lagom" premie!

dirdib
0

nej försäkring i sig är också dyr :( jag har inte riktigt råd med den..

Tokryck
0

#37.

Jag skulle kolla upp vad du får för försäkring hos Sveland. Vad jag har upplevt när jag kollat dem är att de är dyra mot vad man får. Men det var ett tag sedan då det bara är If eller Folksam som jag tar (eftersom de alltid gett mig mest för pengarna). Så jämför med andra försäkringar, det är olika beroende vilken ras det är. Min lapska fick jag mer för i If än i Folksam då jag kollade men nästa hund kanske det inte alls är samma sak för.

Rafflan
0

#39 ja kan ju vara så att personen tycker "klar försäkringen ska ersätta en sån här sak" gör den då veterinären tycker det och sen vissar det sig attt det står i försäkringens kontrackt att dem inte ersätter det, klart djur ägaren kan bli arg då.

Dock har jag 1 dålig erfarenhet av argia som jag tycker äer helt hemsk som jag inte kan hitta att kontrackter inte ska täcka. Det e ju då man blir lite sur på dem ;)

dirdib
0

när får man papper från agria? jag har inte fått några än

Katti
0

Det kan ta upp till 10 dagar. Men du har väl fått en bekräftelse? Försäkringen gäller i alla fall, fast du inte har fått papper eller räkning. Men du kanske har karens vad gäller sjukdomar (20 dagar)?

dirdib
0

#44 ja, jag fick det via mail. får jag papper angående autogiro eller ska jag skriva ut från hemsidan och skicka in?

men när har man karens när det gäller sjukdomar? var det inte när du byter bolag? vi fick det i alla fal…