Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 950 ggr
Ellinor_ludde
0

LÄS DETTA!!

Hejsan!
Såg någon av er Insider på tv3 när dom hade ett program om kattuppfödare med inavlade katter som hade massor av problem?
Jag tycker det är så hemskt att se när uppfödaren bara sejer att
det är kul, och att dom inte vill sluta inavla :@
Vilka raser var det ?

Leonis
0

Finns väl ingen som Inavlar katter som du säger

Ellinor_ludde
0

jo, annars skulle de inte ha ett sådant program

Fija
0

Men det var väl inte att dom inavlade utan det var väl om att dom avlar på saker som egentligen är deftekter på katterna…

Malin-A
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

nu vet jag inte vilken av kattraserna du menar som skulle vara inavlad?! men sphynx är det inte, hon som sa att det var "kul" med sphynxavel, blev lurad till att vara med i Insider, eller dem sa inte att det var Insider utan att det skulle vara ett kattprogram och undrade om hon ville ställa upp och visa sina katter och berätta lite om rasen, sen är det klippt en hel del, så bara utgå från vad som sades blir inte helt korrekt..  jag är ett stort fan av sphynx och det är underbara katter..

Alex
0

Insider är så extremt vinklat, ett totalt värdelöst program om man vill se verkligheten. Att stödja det genom att titta är inget jag tänker göra pga det. Se bara t.ex när det handlade om SKK..

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Malin-A
0

#5 håller me alex, det ända dem vill med Insider är att skapa debatter o diskussioner…

Prizma_o_Kristall
0

#0 Jag såg på Insider, de raserna de tog upp i programmet är siamesen, sphynxen, persern och scottish fold. Jag kanske har missat någon.

Det är hemskt att dem går så långt att katterna blir lidande! Usch och fy! Skrikandes

Ellinor_ludde
0

Det är sant att katterna led !
Tycker faktiskt synd om dom!

SaraC
0

De var ju inte inavel, utan "extremavel". Om du inte menar det de tog upp om t.ex. sphynxen? Det hade fötts en pälslös kattunge och då parade ägaren ungen med mamman och sedan den ungen med pappan…

Tyckte detta var hemskt jag med. Persern hade ju nosen mellan ögonen..

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Lechri
0

det var ju en fejkad bild den som hade "nosen" ovanför ögonen. Insider hade manipulerat med bilden och sa sedan att det var MASSOR med uppfödare som hade hört av sig och ville köpa katten. Den Såg ju inte klok ut så vem skulle vilja ha en sån katt egentligen.

SaraC
0

#10 Jo, jag vet. Men även de "riktiga" katterna var inte långt ifrån att se likadana ut. Domaren de intervjuade berättade ju att det var idealet, att nosen skulle vara i höjd med ögonen. Sjukt!

Ellinor_ludde
0

Jag vill ju inte kränka rasen eller deras ägare.
Men jag tycker det är hemskt när ägare/uppfödare
parar sina katter så att dom ser hemska ut bara
för att det är kul?!
Är det ingen som håller med om att det är vel kattens bästa man vill och inte om uppfödaren blir rik eller lycklig!

SaraC
0

Jodå, jag tycker inte heller att det är sunt när man avlar fram djur som knappt kan andas ordentligt.

hundenpia
0

Håller med! Tänk att går runt ett helt liv och andas genom ett sugrör. Vilken plåga! Men går man in på perser-sidan och påpekar det så blir de galna där inne.

SaraC
0

Skrämmande när de försvarar detta tycker jag.. Det var ju minst två veterinärer med i programmet, som klargjorde att detta gav katterna problem. Hur kan man sitta och bara vifta bort det med ett "nejdå, dom lider inte! dom lever ju ser ni väl?!"

hundenpia
0

#15 Jag undrar också hur man bara kan vifta bort det. Antingen är man väl extremt korkad eller så bryr man sig inte för att man har katterna som statussymbol, vilket ju också en av veterinärerna antydde. Men levande varelser ska enligt min mening inte vara statussymboler just för att de är levande och inga saker. Synd på persern som från början faktiskt var en fin katt, innan den blev så grotesk som den är nu.

hundenpia
0

#1 Den nakna katten har sitt ursprung i inavel.

SaraC
0

Ja, det var ju chockerande att se hur persern och siamesen sett ut 20-40 år tillbaka.. Det är för mig ofattbart att förstå att de ens kan tycka att katterna är "finare" nu.

Alex
0

Är ni säkra på att programmet visade det ideal alla uppfödare av rasen strävar efter? Och att det verkligen visade hela sanningen? Bara det att de själva hade manipulerat en bild tycker jag säger tillräckligt om programmet och hur mycket man ska tro på det.

Insider är ett skitprogram och borde inte få stöd från tittare..

Mvh Alex
Värd för Ridsport

hundenpia
0

#19 Gå in och kolla på perser-sidor så kan du se hur de ser ut. Har man den minsta koll på anatomi så vet man att det innanför den trubbiga näsan ska få plats både näshåla och bihålor. Och de flesta vet att både katter och hundar med intryckta näsor har stora problem med andningen och dessutom med sina ögon.

Malin-A
0

visst ibland kan jag tycka att det gått lite långt med just perser, men det är långt ifrån alla perser som har problem, en väldigt liten skala faktiskt, men det är just dom sjuka man ser och hör. jo i början så va kanske sphynxen inavlad för att få fram pälslösheten, men det är så himla många generationer tillbaka så att den skulle vara inavlad idag är bara lögn, men vi människor då?? tror du verkligen att det fanns flera hundra människor från början? vi är också inavlade från från början, man ska aldrig utgå från ett sådant här programm och lita på allt som sägs….

Ellinor_ludde
0

Jag får faktiskt seja det att ALLA uppfödare inte strävar efter pengar och avlar dom mest galnaste former på katter!
Vissa håller sej efter perser vanliga/normala rasstandard.
Men jag skrev faktiskt en sak inne på perser`s sida.
Och jag fick ett mejl från sidans "admin"(sejer man så?:/)
och hon skrev att nästa gång jag sejer något sådant blir jag avstängd. Men vadå? Har man inte rätt att påpeka att det är fel att avla upp katter som knappt kan andas bara för att uppfödaren tycker dte är kul.?

Malin-A
0

ja du kan inte komma in i ett forum och anklaga folk där inne för att avla på katter som knappt kan andas och tror att dem tycker det är kul..har du hört någon där inne säga att det är "kul"??har du sett deras katter?? jag hade också reagerat så om någon hade kommit in här o anklagad folk för något sånt.. nu vet jag inte vad du skrev där inne, men man får aldrig anklaga folk för något man saknar grund till, och att ha ett programm som Insider som grund blir väldigt fel…

Karmatarerskanise
0

Jag tyckte det med bilden var hemskt, hemskt att se att människor verkligen skulle köpa en sådan katt!

hundenpia
0

#22 Jag var också där inne. Nu jagar man mig i andra forum för att jag inte tycker att det är bra att persern saknar en av kroppens mest vetala delar. Att jaga runt efter folk för att de har andra åsikter än en själv är ju minst sagt sjukt. Men då förstår man ju också vad det är för typ av människa som vill ha en stackars perser.

#23 Anklaga?! Vi som säger att persern lider av att inte kunna andas gör inte det för att anklaga folk utan för att vi är djurvänner som bryr oss om djur. Menar du att veterinärer är ute efter att anklaga när de påpekar att det går dåligt för många perserkatter? Hade uppfödarna brytt sig så hade de förändrat sin avel till det bättre genom att avla på katter som faktiskt har en riktig nos.

Malin-A
0

jo man kan säga att perser lider och ha en personlig åsikt, nu va d #22 jag komenterade, man kan inte komma in på ett forum och säga att folk därinne avlar fel och att deras katter lider för det vet man inget om, man vet inte vad folk vill få ut av sin uppfödning, vissa är seriösa och försöker få fram äldre injer, vissa struntar i det och avlar som det är, men för den sakens skull kan man inte dra alla över en kam…

hundenpia
0

Det är ingen som drar alla över en kam. Men de flesta perserkatterna ser faktiskt väldigt lika ut när det gäller deras nosar. Har inte sett någon uppfödare som haft någon katt som liknar de äldre linjerna. Men om du vet någon sådan sida, där det finns bilder på katter med den äldre varianten, så får du gärna tipsa mig!

Alex
0

Får jag bara ställa en fråga.. Vad som styrker era åsikter om att perserkatterna knappt kan andas..? Och då vill jag inte höra Insider. Utan personliga erfarenheter, eller sånt som folk med personliga erfarenheter av rasen sagt till er.

För jag har svårt att tro att de inne på perser faktiskt vet rätt mycket om rasen och inte skulle neka till att raser har grova problem om den faktiskt har det.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Malin-A
0

bara för att vissa har problem betyder det inte att man ska sluta avla, det är ungefär som att av 100 människor föds det 10 barn som har en eller annan deffekt, ska man sluta avla på människor då?? som vi såg ut från första början ser vi absolut inte ut nu, människan strävar också efter ett ideal och hela tiden kommer det nya ideal..

hundenpia
0

Ja och veterinärer vet ju ändå inget!Förvånad

Malin-A
0

men endel perser har problem med luftvägar, och endel har problem med det o det.. klart det blir fel då o då, det blir det ju med alla katter, och en veterinär ser bara sjuka katter eftersom det är deras jobb…

Alex
0

Ja, alla schäfrar har ju fel på höfterna och kan knappt gå, så den aveln borde ju förbjudas..

Och alla mopsars ögon ploppar ju ut om man klappar dem på huvudet, så de kan man ju inte heller avla på..

Vissa fall har väl inträffat, ja. Men det gäller ju långt ifrån alla hundar.. Och jag har svårt att tro att det inte skulle vara samma med katterna.

Som sagt, har ni några personliga erfarenheter, eller kommer all er "fakta" från Insider..?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

hundenpia
0

#32 Du kan gå in på perser-sidan och läsa under rasstandard eftersom du är så otroligt intresserad av mig och mina erfarenheter istället för att diskutera det som ska diskuteras här. Vad har du själv för erfarenheter av perserkatter förresten?

Alex
0

Är det så svårt att svara på den enkla frågan? Genom att läsa rasstandarden får jag väl knappast reda på dina personliga erfarenheter? Jag vill bara veta vad du har för grund till dina uttalanden. I dagens samhälle måste man vara extremt källkritisk då det finns så mycket felaktig information i media, och många som lever på "gammal information" om saker. Man kan inte tro på allt man hör..

Själv har jag inga erfarenheter. Men så påstår jag inte att aveln är dålig heller.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

hundenpia
0

Läs inlägget som heter rasstandard! Där står fler inlägg efter varandra som det brukar göra i en disskution och där får du också svar på vad jag har för erfarenheter. Lycka till!

SaraC
0

Säger inte att alla uppfödare stödjer detta. Tror att den största delen av uppfödarna är emot den här sortens avel.

Alex
0

#35 Det står att du har träffat din kusins perser. Men inte vad du har för erfarenheter av andningsproblem och annat hos rasen.. Och det är det jag är mest intresserad av. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

hundenpia
0

Står det min kusins perser? Konstigt.Förvånad det känner jag inte igen.

Alex
0

Men det står det. Om det nu inte stämmer, kan du inte bara skriva här vad du har för erfarenheter? Så slipper jag in på den sidan och leta igen..

Mvh Alex
Värd för Ridsport

hundenpia
0

Nu har jag kollat. Det står att min kusin haft flera exemlar. För bara en är det inte.

hundenpia
0

Är du 17? Okej då förstår jag. Skrattande

Alex
0

Jasså, vad är det du förstår genom att se min ålder?

Jag förstår ärligt talat inte vad som är så svårt med att svara på min fråga heller, vad har du för erfarenheter av andningsproblem hos perser?

Om inte annat kan du väl svara på varför du inte tänker svara på frågan i alla fall..?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

kerstinjoh
0

Vad hade Alex ålder med saken att göra? 17 eller 47 spelar väl ingen roll!

kerstinjoh
0

Vad hade Alex ålder med saken att göra? 17 eller 47 spelar väl ingen roll!

hundenpia
0

Varför kan du inte berätta om dina erfarenheter om perser. Jag menar du är ju så säker på att du vet att de inte har andningsbesvär.

RolfH
0

Hur man på persersajten reagerade på annonsen med den manipulerade bilden kan ni läsa här.

http://perser.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=de184115-3bc8-433d-92d9-b3bde5ce3882

hundenpia
0

#44 Egentligen behöver inte åldern ha någon betydelse. Men oftast så har de som är äldre fler erfarenheter. Jag menar att #42 kan ju knappast ha någon personlig erfarenhet av hur persern såg ut för 20 år sedan när hon inte ens var född då.

Alex
0

Jag har redan talat om mina erfarenheter. Och det är inga. Och vart har jag påstått att jag är säker på att de inte har andningsbesvär? Jag tror bara ingenting utan att ha vettiga källor för det. Det jag gör är att jämföra med hundar i liknande situationer. För där vet jag hur det är. Plus att jag har vart inne på persersajten, där jag antar att de är rätt så kunniga inom sin ras..

Eftersom du inte kan svara på en enda fråga, utan bara ställer frågor till mig för att slippa svara, så antar jag att du inte har något vettigt svar..?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

RolfH
0

#12 & #22

Vilka kattuppfödare blir rika och lyckliga PÅ SIN HOBBY?

Du svor faktiskt i det inlägg som blev borttaget vilket vi inte tillåter och sedan bad du om ursäkt i en ny tråd, vilket var bra.

Alex
0

Och vad spelar det för roll hur persern såg ut förr? Bara för att utseendet ändrats behöver den inte fått mer problem. Får man fråga hur gammal du är? För enligt din personliga sida är du 8, men det kan ju knappast stämma eftersom du anser att jag är ung.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

hundenpia
0

Anta vad du vill, för disskutionen riktas hela tiden åt annat håll än åt djuren. Vilket inte främjar dessas situation.

hundenpia
0

#49 Vad bra att du hela tiden påpekar allas fel och brister, för ingen kan ju vara lika hel ylle som du.

Ingen ide´att fortsätta här där det bara ska pekas fingrar i stället för att diskutera om djuren och deras sitution. Men alla tycker uppenbarligen inte att det är viktigt att prata om dem.

Alex
0

Det gör det väl inte? Jag ställer enkla frågor, men du svarar ju inte på dem. Vad vill du att jag ska tro då? Att du har extrem erfarenhet, men bara inte vill tala om det? :S Det kan ju få mig att ändra uppfattning. Men så länge jag inte vet nåt som pekar mot att de har problem har jag ju ingen anledning att tro det.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

SaraC
0

Kritik mot persern förekommer då en del individer av rasen har dragits med en del kända problem. Den korta nosen och platta ansiktet i kombination med de i en del fall enorma "dockögonen" har medfört en del problem med rinnande ögon, stockade tårkanaler och andningsproblem genom näsan. Lyckligtvis är detta problem som seriösa uppfödare av idag arbetar för att övervinna, och de har haft framgång i detta arbete. Med en ansvarfullt planerad avel minskar dessa problem för var generation.

Källa: http://susning.nu/Perser

Ps. Tycker inte att Alex ålder har någon påverkan i sammanhanget..?

RolfH
0

#47 Vad spelar det för roll hur persern såg ut för 20 år sedan? Om den hade sett likadan ut som idag hade då dagens perser varit friskare?

Så gott som alla uppfödare av raskatter i sverige idag står under kontroll av djurskyddsmyndigheten genom kommunens djurskyddsinspektörer. Dessutom kontrolleras alla katter årligen av veterinär i samband med vaccinationen. Ovanpå detta står de under repektive kattklubbs kontroll och de katter som ställs ut kontrolleras av veterinär vid varje utställning (för att inte tala om alla utställningsbesökare och domare). En katt med andningsproblem skulle aldrig få komma in på utställning eller tillåtas få sina vaccinationer hos veterinären.

hundenpia
0

#55 Svaret på frågan är ja.

RolfH
0

#54 Fortsätter gärna från samma text på susning.nu

Jag skulle nog vilja påstå att persern vi har i Sverige idag är bra mycket sundare än den vi hade i slutet av 1980-talet. Det var främst under 1980-talet som den svenska persern övergick från att vara baserad på engelska linjer till att i stort sett uteslutande bygga på amerikanska linjer. Det blev vad man kan kalla en "importboom" under 1980-talet och kvalitén på dessa importer var väl inte alltid vad man kunde önska.

För 20 år sedan det var väl 1987, eller hur?

RolfH
0

#56 Du menar alltså att om persern för 20 år sedan hade sett likadan ut som den gör idag så hade dagens perser varit friskare ??????? Nu fattar jag nada. Måste vara nåt övernaturligt.

hundenpia
0

Ja om man menar exakt för 20 år sedan, så blir det 1987. Men det var tidigare i 80-talet jag menade. Jag har skrivit 80-talet flera gånger utan att vara precis. Vem har skrivit texten? Inga källor anges. Du träffade många perserkatter på 80-talet eller? Observera att det står att det var i slutet av 80-talet som katten förändrades.

SaraC
0

RolfH: Såg du programmet? Den gråa katten som hade något fel på brosket (?), scottish.. något. Vet du något mer om detta? Skulle vara intressant att veta om det som sades i programmet stämmer.

hundenpia
0

#60 Klart det stämmer. Det var veterinärer som uttalde sig om detta.

SaraC
0

#61 Ja, men veterinärerna uttalade sig ju även om perserfrågan.. Men hade hur som helst varit intressant med mer info, nånstans där man kan läsa mer. Framför allt vad rasen heter, så kan man leta själv annars.

RolfH
0

#59 Jag menar att #42 kan ju knappast ha någon personlig erfarenhet av hur persern såg ut för 20 år sedan när hon inte ens var född då.

Dessutom har du skrivit för 20 år sedan inne på perser.

hundenpia
0

#60 Här har du en länk: www.gccfcats.org/health.html

Det är dom som registrerar katter i england. Kolla vad de skriver om hälsa på katter och om den ras du frågade efter.

hundenpia
0

#63 Ja, och?

RolfH
0

#60 Scottish Fold heter rasen. Det är vikningen framåt av öronen som kallas för folded ears, därav namnet. Det finns risk för skelettskada om man parar två folded katter med varandra. P g a detta så förekommer inte den parningen utan man parar alltid ut med Scottish straight, Brittiskt korthår, eller Amerikanskt kortkår. Själv gillar jag inte alls att man infört denna ras.

Samma sak gäller med Manx. Där kan man inte para två katter som båda har kort svans med varandra då det finns risk för ryggmärgsskador. Då parar men med en Manx som har den "långa" typen av Manxsvans istället. Jag är inte heller för att man skall fortsätta med denna ras egentligen.

hundenpia
0

#66 Vad duktigt att du redogör för vad det står i länken jag gav er.

RolfH
0

#65 Vad lätt det är att bara svara med ett "och" när man inte har något annat att säga i saken. Men man undrar ju vilka katter du då såg.

#64 Jag tror nog GCCF gör mer än att bara registrera katter.

RolfH
0

#67 Ditt inlägg med länken la du upp medan jag skrev. Jag tycker det är mer personligt att svara på en direkt fråga med egna ord än att lägga upp en länk. Dessutom var ju frågan inte ställd till dig vad jag kan se.

hundenpia
0

Jag sa inte att de bara gör det! Du är ju helt otrolig!

hundenpia
0

#69 Nej du är så duktig så! Nu har vi konstaterat det! Kan vi disskutera det som ska diskuteras här nu?

RolfH
0

Vad konstigt att det inte stog något om perserns dåliga hälsa i den länk till GCCF som du lade upp. Kan det vara så att det är fler som tycker att rasen som sådan är hälsosam.

hundenpia
0

#69 Länken las in nästan 10 minuter innan ditt svar. Menar du att du skriver så långsamt? Du har minsann inte varit långsam på andra ställen i forumet.

hundenpia
0

#72 Äntligen något som vi kan vara överens om. Det var konstigt!

RolfH
0

#73 Jag sitter inte stand by vid denna tråd. Det var 8 minuter. Var det tiden vi skulle diskutera här?

hundenpia
0

Du var ju inne på sidan av dömma vad du skriver under #72. Nej här ska väl inte diskuteras dig utan bara mig va? För det var väl inte djur det gällde?!Förvånad

kerstinjoh
0

Vad är det här för tjafs???Räcka ut tungan

hundenpia
0

#50 Här får du en länk så du kan se hur vacker en traditionell perser är, och hur den såg ut tidigare: www.traditionalpersian.worldofdani.com

RolfH
0

#74 Om vi är överens i #72 så tycker du alltså att persern är hälsosam. Vad bra!

hundenpia
0

#79 Det vi var överens om var att det var konstigt att det inget stod om persern där. Inget annat.

EvaG
0

Medarbetare på Vilda västern iFokus

RolfH
0

#81 Bra tråd, tack!

Trini
0

Hej,

Jag vill bara berätta om mina perserkatter. De springer, leker, rejsar, klättrar i klösträdet som tokar, blir andfådda såklart, men slutar inte för det. De har inga problem att andas!! Jag kan knappast tänka mig att en seriös uppfödare skulle avla på djur som har andningsproblem! Många rasdjur har diverse problem som är rasbundna, inte bara perserkatten. Jag har aldrig hört att det låter någonting när en perserkatt andas. De har ju stora näsöppningar som inte är trånga, så varför skulle de ha problem med att andas? Jag har köpt mina katter från två olika uppfödare, vilka har massor av perserkatter. Otroligt fina och goa och livliga katter de med, som _inte_ har problem att andas!

Usch, jag blir så ledsen när folk smutskastar "min" ras och speciellt när de, enligt vad jag förstått av diverse inlägg ovan, inte har någon egen erfarenhet av djuren.

Persern är en underbar ras! Otroligt tillgiven, vacker och gillar att busa och leka!, låt inte okunskap leda till att rasen får dåligt rykte!!

Alex
0

#78 Jag är inte intresserad av utseendet. Jag vill veta hur det påverkar insidan. Du har ännu inte kommit med någon som helst erfarenhet om deras problem, så då är det klart jag funderar på om du verkligen har källor för ditt påstående, det är väl inte så konstigt?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Malin-A
0

hundenpia förstår inte riktigt vart du vill komma?  om du är så imot rasen perser för att endel har andningsbesvär så borde du vara imot alla djur, för alla djur har någon deffekt som uppstår ibland, så är det med oss också.. bara för d så kan man inte sluta avla…

Sandra76
0

Jag såg inte programmet, men vi har väl hundraser med liknande problem som persern?

Varför tas inte det upp?

Här ska man väl först och främst diskutera hundar, vill man diskutera programmet ska man då inte gå in på ex. perserns sida och katters sida och lägga diskussionen med frågor om programmet tog upp verkligheten?

Eller är jag fel ute ;)

kerstinjoh
0

#84, jag håller med dig Alex, utan att ta någon ställning i kattfrågan. Jag tycker inte att du har fått svar på din fråga.

Karmatarerskanise
0

#86 Vi hade en tråd angående hundaveln och Insider då det programmet hade visats.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.