Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 2979 ggr
[Wonderland]
0

Juckande hund?

Min han hund (nakenhund/yorskhireterrier) på 1 år är helt galen! han juckar på ALLa hundar han ser först trodde jag bara att det var dominans, men nu har han börjat spruta när han juckar med :s? han gör det på hanar,tikar,kastrater

skulle en kastrering hjälpa? eller skulle han forsätta? snälla hjälp mig ! min hund äcklar mig .

(visste inte vilken grupp jag skulle lägga i )

Katti
0

Ja, kastrering skulle hjälpa. Att förbjuda honom att göra det skulle också hjälpa! Det är inte ett okej beteende.

En första åtgärd är att aktivera hunden med bra saker. Nosarbete i olika former är suveränt, men även trix och kluriga övningar. Klicker är jättebra, för då måste hunden fundera! Översexualitet beror ofta(st) på understimulans. Det är väldigt viktigt att hunden får lov att vara hund och inte bärs omkring, kläs på och visas upp (inget personligt, eftersom jag inte vet ett dugg om dig eller din hund! Men en tanke som dök upp i sammanhanget).

Om du skulle välja att kastrera din hund så kvarstår problemet med understimulans även om han inte längre visar det i form av översexualitet. Han behöver ändå aktivering!

[Wonderland]
0

okej så ingentligen att han gör så betyder att han är understimulerad? så om jag aktiverar han mer försvinner det?

Jag har sakt till honom även den andra hundens ägare som han juckat på har sakt till honom men det funkar inte han lyssnar inte ;/

Katti
0

Ja, med stor sannolikhet är det så.

Om han inte lyssnar när du säger till ligger kanske problemet där? Att din hund respekterar dig är ju liksom grunden som hela er samvaro bygger på.

Jag rekommenderar dig att gå en kurs för någon duktig instruktör. Där finns ju andra hundar som han troligen kommer vilja jucka på, så du får nycklar till hur du ska bryta beteendet. Han måste helt enkelt lära sig att det du erbjuder är ett bättre alternativ än det han hittills har valt! Då vill det till att du är en aktiv och rolig ledare som ger honom uppgifter som är meningsfulla för honom.

[Wonderland]
0

Okej