Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 4473 ggr
Sevizen
0

Sele?

Hej jag har en hund som är lite över 1 år. Är trött på allt rykandet i halsen med helstryp. Jag funderar på sele, min hund är genom snäll & lyssar egentligen bra. Vad är det för sele man ska köpa egentligen? Jag tror att sele skulle funka bra på honom, lite mer frihet. Vad är det för för- & nackdelar med sele?

Tacksam för svar!!

ps. han är en normalbyggd Labrador kille

Ellenfyrkant
0

Hur går det ihop att din hund "egentligen" lyssnar bra men drar så det blir jobbigt för dig ? En sele gör att när du rycker i kopplet blir det behagligare för hundens kropp då det jämnt fördelar trycket (borde åtminstone göra). Men av samma anledning blir hunden så mycket starkare i sele. Så jag rekommenderar inte sele till folk som har hundar som drar av den anledningen. Lär honom hur man ska uppträda i stället.

Mvh Ellenfyrkant

[oboybabe]
1

Jag använder anbart selen när jag är ute med långlinan och koppelpromenaderna får man lära hunden att gå ordentligt. För som föregående talare så blir dom mycket starkare dock ryck i koppel kan orsaka nack/ryggbesvär vilket kan leda till mycket smärtor samt en hund som aldrig blir riktigt bra och att du måste köra sele hedanefter alltid..

[oboybabe]
0

haha när jag läste i efterhand ser jag att det står knepigt hoppas du förstår :D

Kakan81
0

vi har visserligen en liten hund, men det är iaf jobbigt om han skulle gå och dra en hel promenad. Vi har sele på honom och tycker det är jättebra. Hundars hals är känsliga, precis som våra, och att hålla på att trycka och rycka runt nerver kan leda till problem som man slipper med sele. Köper du rätt sele, en y sele, sitter den på ett sånt sätt att hunden inte får kraft att dra. Dragsele är absolut inte att rekommendera.

Men en sele i sig löser inte dragproblemet, där skulle jag rekommendera Turid Rugaas bok "vad gör jag när hunden drar i kopplet" den är jättebra. Vi har tränat så med Emil och han går nästan jämt på löst koppel även när det är mycket folk runt honom.

Lycka till!

Sevizen
0

Han drar inte så, det är mest när han nosar lite och "växer fast". Har köpt en sele nu det funkar jättebra. Han lyssnar mkt bättre! Ska mest använda den i skogen osv :D Han uppför sig med folk det är inge problem. Men sele känns bättre i skogen speciellt när vi klättrar och han behöver lite hjälp att hålla sig på fötterna (precis som oss människor trampar han fel ibland..). Jag menar inte att jag behöver gå och rycka utan att det är bättre när det blir mindre tryck på kroppen än hårt runt halsen. Hur går våld ihop med hunduppfostran? Jag rycker inte i kopplet längre.

GoldenLea
0

Jag har inget stryp alls på min hund, tycker det är lite smått onödigt, hunden lär sig ju halsbandet och drar ändå( iaf dom jag sett) Jag kör så med min voffe att hon får gå o nosa o göra vad hon vill på mitt komando, annars ska hon gå brevid mig. kanske gå en kurs med din hund? eller försök hitta sätt att lyssna mer på dig så han inte växer fast. Sele andvänder jag bara när jag ska träna, t.e.x lösgående fot, för har jag halsband går hon fot automatiskt, men i sele kan jag peta bak henne och ha kontroll samtidigt som hon tror att hon är friare. Jag ser väl inte så mycket för o nackdelar med sele,förutom det att jag tycker man har lite mindre kontroll i sele, lättare för hunden att dra fram huvudet till andra hundar eller dylikt, Men som sagt så andvänder jag inte mycket sele så jag vet inte mycket om det. Men tror inte din hund lyssnar bättre beroende på vilket halsband eller sele du har, ta med leksaken ut istället och bjud in till lek om han skulle växa fast (ropa hans namn innan) så vet han att om matte ropar e det nåt roligt på gång. Ända selen jag råder ifrån är antidrag sele.

AnneN
0

Jag rekomenderar att använda en vanlig spår-/promenadsele, gärna med reflexer på så syns hunden bra även när det blir mörkt ute.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Sevizen
0

har en spår/promenad sele med reflex :D Han växer inte fast så jättemkt men han kommer ändå rätt snabbt när man ropar :) Leker det gör vi mkt så intressant är man :)<3 Jag tror ändå att sele passar min hund bättre. Han värkar trivas mer med sele än halsband :D

Fridaaaa
0

Finns speciella selar för hundar som drar, minns ej vad dem heter. Vi hade såna på hunddagiset jag praktisera på. Fungerade kanon!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.