Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 7594 ggr
Dockan
0

Kasta Pinnar

SkrattandeHar en liten goldenhane,är det bra eller inte att kasta pinnar o bollar vid lek när man är med hela tiden,elle blir dom pinntokiga,jättetack för svar.Fortsatt glad midsommar,LenaKyss

Hälsningar LENAGlad

AnneN
0

Det är lite individuellt om de blir pinn/bolltokiga.

Jag har haft flera hundar som man utan problem kunnat kasta pinnar/bollar till utan att de blivit för fixerade, men nu har jag en hund som fått totalt pinnförbud för hon blir så fixerad vid pinnar att hon ska ta dem fastän man inte kastar dem också och inte kan koncentrera sig på annat om någon håller på med en pinne i närheten.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Facklan
0

Jag kan se vissa tendenser med mina hundar att dom vill styra kasta pinn lekan så bestämmer jag mig vid antal gånger man kastar eller en tid man håller på , känner att om gärna ska kunna leka själva med pinnar o bollar, det är bra att variera lekan … o skulle du märka att det blir fixeringar då får man göra annat o vara restrektiv med pinnkastandet !

hade du tänkt träna apportering är det viktigt att träna detta mer än pinnkastande .. o hitta en bra apport till din valp

Lycka till !

Maddepadde
0

Att springa efter pinnar och bollar hela tiden blir lätt till en fixering och ett enormt stressmoment för många hundar. För många hundar fungerar det att springa efter pinnar/bollar och sen bara släppa det, men för många gör det inte det. Du får väl se vad som funkar för din egen hund, om du märker att han går upp i stress och varv av lekarna får du väl helt enkelt sluta innan det går över styr.

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Linnea
0

Vil du att hans ka kunna apportera är det ingen bra idé att kasta pinnar.

Skynda långsamt så går det fortare.

Maddepadde
0

Funderar lite över det där, varför är det ingen bra idé att kasta pinne med en hund om hunden ska apporteringstränas? Är det då samma med all typ av kast-belöning i träning t.ex?
Frågar för att jag faktiskt inte riktigt ser någon egentlig anledning och därför är nyfiken :)

Men börja grina då!

Linnea
0

#5 Jag trodde inte heller att det hade någon betydelse så vi kastade saker (pinnar/bollar etc) till våran golden när hon var liten. Vad som händer när man kastar pinnar är att ibland kommer hunden tillbaka med pinnen, ibland inte. Hon kom ju tillbaka aotumatikt men eftersom hon inte var tränad (man måste träna in apporteringen ändå) så kom hon inte tillbaka varje gång. Ibland la hon sig ner och tuggade på pinnen ist vilket jag tror fler hundar gör. Eller bara springer åt andra hållet. Vad som sen hände var att hon slutade komma till oss när vi kastade nåt. Eftersom vi ska ha henne att apportera måste vi nu träna in det från början men det blir svårare än att ha gjort det från hon var valp (utan pinnarna).

Skynda långsamt så går det fortare.

GoldenLea
0

Min vovve är halvt pinngalen, har jag en pinne i handen kan hon bli lite väl uppjagad. men det är inte så att hon går o hämtar dom själv eller riktigt fixerar, hade dock en Tollare när jag var yngre, henne kunde man aldrig kasta med hon var riktigt pinn galen. kunde räcka med att hon hittade en pinne på marken så blev hon galen. Så de e nog att man måste läsa sin hund mycket och ser man att den blir för ''stissig'' på oinnen bör man kanske göra nåt annat en stund :)

[Hilo]
0

Jag kastar aldrig pinnar till någon hund p.g.a. skaderisken.
Bollar ska också ha en viss storlek.

Om de blir fixerade eller ej beror dels på individen, men också husse/matte.
Man måste ju således lära hunden leka rätt, och inte se bollen som ett objekt, eller skapa ett ha-begär..

Mischa
0

men det där är ju en träningsfråga, en lek utan krav och kriterier är ju inte samma som när hunden skall utföra ett arbete, vad säger att hunden inte gjort samma sak om ni bara "lekt" med en dummy.

≧◔◡◔≦

Maddepadde
0

Precis som Mischa skriver är det en träningsfråga och för mig helt situationsrelaterat. Bara för att min hund får belöning ifrån mig med sin kong-boll betyder inte det att hon inte kan komma in med dummysarna i skogen eller apporten på lydnadsplanen.

Men börja grina då!

[Agilityvovven]
0

Beror väl på hunden. Men jag brukar undvika att kasta pinnar till min hund. Sväljer dom en vass träflisa är det inte speciellt bra.. Däremott brukar jag leka med tex bollar, knutar eller gosedjur Glad

Catnap
0

Jag leker aldrig med pinnar för att de finns överallt och jag vill gärna kunna kontrollera belöningen och se att den kommer genom mig och inte att hunden kan hitta pinnar överallt somd en vill bita och slita i. Pinnar finns så mycket av så man blir tokig om hunden bara letar pinnar på preomenaderna, iaf jag. Att belöna med boll osv tycker jag är bra, men jag skulle nog inte stå och kasta boll om och om igen just eftersom hunden kan bli väldigt stressad av det. Tycker att för mig är bollar är till för belöning och inte lek. Jag kastar iväg bollar för att få en supersnabb inkallning eller snabba halter. Men annars så lekar jag gärna med hudnen genom kamp eller genom att knuffas och brottas. Gillar att leka fysiskt med min hund så att hunden ska vara nära för att det är kul. På så vis upplever jag att det fungerar bättre att få in en hund som har något kul i munnen, så att det inte bara blir hundra ärevarv. Men just pinnar vill jag absolut inte att hunden ska se som kul.

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus