3,5 års fängelse
Läste i nåt inlägg för ett tag sedan om en kvinna som fick hundbajs kletat i ansiktet av sin ex-pojkvän och biten av sin egen hund som ex-pojkvännen hetsade.
Ex-pojkvännen har iaf fått sitt straff nu - 3,5 års fängelse + 180 000:- i skadestånd till kvinnan
Jo, det var i närheten av där jag bor. Stog i lokaltidningen om det för nån vecka sen, dagen rättegången skulle vara tror jag.. Där hon gjorde klart att det var inte hundens fel, hade inget med rasen att göra och så.. Att vilken hund som helst hade kunnat gjort det i det läget och så.. Och att avlivning inte var nån som helst tanke, så länge han inte får några men av det, och skulle visa tendenser att göra något mot andra. :)
Men himla skönt att han fick ett sånt straff! Bara att hoppas på att han får sitta hela tiden också.. Vilket jag har svårt att tro med Sveriges rättssystem..:/
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Fy fan för skit-aktiga pojkvänner…..*argh*
och givetvis en pitbull…jaja..
..hooppas han får sitt straff och kan känna sig ner-skitad, pojvännen!!
[
](http://www.smileycentral.com/?partner=ZSzeb001_ZS) href="http://smiley.smileycentral.com/download/index.jhtml?partner=ZSzeb096_ZS&utm_id=7924" rel="noopener noreferrer" target="_blank">
Herregud vilka dårar det finns, och vi sitter och beklagar oss över våra 
mm ush va hemskt, o d värsta är nog att han fått fängelse, för dagens fängelse är inget ställe där du får ditt straff eller överhuvudtaget blir straffad för det du gjort, det är en skön semester med god mat, och det man inte kan när man åkte in det kan man när man kommer ut… nu är det inte så för alla men väldigt många.. tycker det är något allvarligt fel nånstans på sveriges rättväsen….
#4: Jag håller fullständigt med dig 
Suck.. Stog om det i tidningen idag igen, om straffet och så.. Och självklart, en hel hög med insändare från folk som anser att "kamphundar" borde förbjudas och avlivas.. Dessutom fullt med påhopp mot kvinnan som inte avlivar hunden trots detta. Blir så grymt trött på det. Precis vilken hund som helst hade kunnat huggit i det läget! De flesta hade med största sannolikhet gjort det.. Blir så grymt irriterad och ledsen för att folk inte kan förstå det. :(
Och sen det där med skadeståndet stog det om också.. Han behöver bara betala det om han har någon inkomst. Annars får staten göra det, och då måste kvinnan själv ta kontakt med nåt ställe i Umeå tror jag det var, och då har det ingen som helst betydelse vad som bestämts i rätten, utan då är det de som avgör hur mycket hon ska ha. Suck.
Dessutom blev hon ju vräkt efter händelsen också.. Tycker så extremt synd om henne. :(
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Men hunden vart väl helt galen, bet nästan ihjäl henne iaf sönder hela ansiktet. Och det har ingen med vilken ras det är eller så men tycker nog den borde avlivas. Man ska inte kunna hetta en hund på dens egen ägare, då e den ju livsfarlig!
Och tycker alla som störda människor som skadar andra människor som misshandel, våldtäkt, pedofiler och sånna borde få grymt mycke värre straff! Men hårdare straff får du typ för att fiffla pengar på företag å annat sånt fusk som inte e riktigt lika hemskt…
Nej, hunden vart inte helt galen. Och han blev väl inte riktigt "hetsad" mot henne heller, hennes X hade kommit in och börjat "bråka" och kletat avföring i kvinnans ansikte. Hunden hade stått i soffan och då börjat visat hotfullt beteende, helt normalt för en hund i det läget! Den blev väl rädd..
Sen så trycker mannen upp kvinnans ansikte mot hunden, och hunden som då är livrädd försvarar sig såklart. Och med avföring i ansiktet luktar kvinnan annorlunda, så hunden behöver ju inte känna igen henne till 100% heller. Dessutom är det ju inte helt säkert att huggen var direkt tiktade till henne heller. Så nej, jag håller med kvinnan - så länge inte hunden har fått men och visar något som helst aggressivt/hotfullt beteende mot någon nu efter händelsen, så är det klart han ska få leva.
Sen så kan jag även tillägga att den andra killen som var med blev helt fri från straff. Trots att han varken försökte stoppa något, ringde larmcentralen eller sprang därifrån.. Han sa att han trodde att de bara skulle dit för att hämta något, och blev friad pga att rätten ansåg att han inte gjort något åt det pga chock. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

sedan kan man ju fundera på, VARFÖR hunden hoppade på sin "flockledare" för.
Det ska den inte göra om någon hetsar upp den…..
Alex Efter det du skrev sist låter det ju som hunden är ännu mer livsfarlig och galen. Att det inte ens blev hetsad, utan rädd och kände kanske inte igen henne helt pga skiten kletat i nyllet. Då var det ju ännu värre att den hugg henne.
Men jag har aldrig gillat kamphundar, tycker dom borde förbjudas. Fast det finns ju många fina men säkert lika många hemska. Och det finns många bra å seriösa uppfödare som försöker få dom så fina å snälla som möjligt men minst lika många oseriösa som bara vill ha en cool hund. Och till och med massa galningar som använder dom som just kamphundar! Livsfarligt!
Har verkligen inte gillat dessa hundar sen en amstaff/pitbull attackerade min hund Nova när hon var valp. En frisk vuxen hund rusar ju inte mot en glad liten valp och försöker hugga ihjäl den! Vilket gjorde min fina hund rädd och orolig för främmande hundar och människor. Så inte nog med att den hunden hade ett sabbat psyke, den lyckades sabba mins hunds psyke också!!!

hmmm bra att han fick straff men ändå, tre år? våldtäksmän får typ 3 månader…
# 9: Jag funderar också över det, det låter ju helt vansinnigt tycker jag…
Men en hund känner främst igen folk på lukten. Med avföring i ansiktet luktade hon inte som hon brukar.. Och som sagt behöver inte huggen ha vart riktade mot henne. En hund som blir rädd, trängd och känner sig hotat, klart den hugger om det inte finns någon annan utväg!
Min hund har huggit mig flera gånger i sitt liv. Han är extremt osäker, och får panik när han blir fasthållen och/eller trängd. När detta började fick jag råd från hur många "duktiga" hundmänniskor som helst om vad jag borde göra. Självklart lyssnade jag eftersom det var min första hund och jag kan inte alls så mycket om sånt som de.. Det jag gjorde gjorde det hela bara värre. Men tack vare mycket hjälp från hans uppfödare är det nu näst intill helt borta. Rädd och osäker är han fortfarande, men han har inte gått så långt som att hugga på väldigt länge. Mest för att vi beter oss på rätt sätt.
Så ni som tycker att den där pitbullen borde avlivas, ja det tar jag som att ni tycker att min hund borde det också. För jag ser ingen skillnad. I båda fallen har hunden använt hugg som sista utväg pga något människor orsakat och de inte sett något annat sätt att ta sig ifrån det.
Kan även tillägga att min hund är en vallhund, de som anses ha extremt långt till att ta till hugg, pga att de inte ska använda något sånt i vallningen. Så att döma rasen tycker jag ärligt talat är totalt idiotiskt. För det där har ingenting med rasen att göra. Det är helt normalt hundbeteende. Läs på om hur hundar fungerar, vilka signaler som de ser som hot och vilka medel de tar till - i första hand och som sista utväg. Så får ni se att det där inte är något undantag..
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Jo, kan ju hända att även andra hundar gör så. Men sällan att näsan, örat, kinden, ett bit av låret eller andra kroppsdelar far. Dom har ju så enormt hemskt bett att skadorna blir ju så stora om dom gör något.
Tycker själv att amstaff/pitbull är några av dom vackraste hundarna som finns. Skulle verkligen vilja ha en! Men skulle aldrig våga ha en då dom är så speciella i psyket många och dom krafter dom har om dom vill skada någon….
Visst är det sällan kroppsdelar ryker. Men så är det inte heller så ofta en hund hamnar i den extremt trängda situationen som den här pitbullen gjorde..
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Ja, sånt här är ju spännande.. Jag tar upp min egen hund och helt plötsligt är det ingen som kommenterar nåt mer om att hunden är galen eller borde avlivas..;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Alex jag tycker då inte att du ska avliva Mex, och en trängd hund blir ofta osäker och hugger då den bli rädd. Man behöver bara vända sig till säg själv hur man blir i trängda situationer, jag blir då fullkomligt galen, antingen skrikar man eller slår vilt omkring sig eller gråter, alla är vi olika ;)
Exakt. ;) Och ingen risk, jag tänker absolut inte avliva honom, oavsett vad folk säger! Jag tyckte bara det var kul som jämförelse, för jag ser ingen skillnad.. Förutom att det för pitbullen hände EN gång, och i en mycket mycket värre situation än vad Mexx nånsin vart i..;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Tur för dig då
annars har han fått flyttat till mig 
Ja, förlåt Alex. Men jag är väldigt negativ till dom flesta amstaff/pitbull raserna. Men det är för att jag är rädd för dom! Har träffat 8 stycken och 5 av dom har varit helknäppa. Men det kanske är jag som träffat fel folk med hundarna. Dom är ju så populära nu så många skaffar dom ju bara för status.
Den hunden vi diskuterar hade kanske rätt i sin handling!…
Jo, tyvärr så skaffar ju folk raserna av fel anledning.. Och även tvärtom, det finns många som idag "tycker så synd om dem" och skaffar en för att visa att de inte alls är monster utan kan bli jättefina familjehundar med rätt uppfostran.. Men som inte har kunskapen att uppfostra dem rätt. Väldigt tråkigt.. För hundarna får ju ut av människans okunskap. :/
Fast ägaren till hunden i det här fallet tror jag faktiskt inte stämmer in på något av det här. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport