Ny ras i Sverige?
Läste precis en blocketannons där det står "Hunden klassas som renras sedan 1 Januari då Chihuahua/Papillon korsning blev renras.
Så han går avla/ställa ut med renraser."
Det kan väl ändå inte stämma? Möjligtvis att den klassas som en designerras i USA…
Nej, det är bullshit.
≧◔◡◔≦

I mina öron låter det som att säljaren vill få någon stackare att köpa hunden i tron om att den går att ställa ut för att på så vis kunna ta mer betalat för hunden.
Finns MASSOR med chihuahua/papillon-korsningar på blocket, så om det vore en godkänd ras så borde det ju i så fall stå i alla annonser.
Tyckte det jag också. Folk är bra fräcka! Eller så tror de att bara för att det är en "ras" i USA så blir den automatiskt godkänd i Sverige. I USA har ju varenda blandras sitt eget rasnamn :-S
Har sett andra annonser med alla möjliga "raser" och många gånger står det att det går alldeles utmärkt att ställa ut eller tävla bruks mm med en blandras
okej? det tror jag inte på :P
För att få en ny ras godkänd är det en massa jobb med skk och allt omkring. Och det tar väldigt många år.
Vad folk blir påhittiga ibland

Kan helt klart stämma, är inte bara SKK som är en renras klubb. Man kan starta en egen och kalla dem för renraser utan problem.
Däremot bör man ju då informera att de endast räknas som renrasen innom den klubben och inte innom exempel SKK:
Visst kan du starta en egen klubb, och skriva stamtavlor på servetter.
Men utan samarbete med andra organisationer/uppfödare när man är den enda uppfödaren så blir ju inte den klubben av högre status eller trovärdighet än om två 7åringar hade bildat en egen klubb.
Att sälja en förstagenerations blandraskull och marknadsföra den som ras inom ett år är falsk marknadsföring.
≧◔◡◔≦

fast nu har ju inte vi (inte jag i alla fall) fakta om detta, människan i fråga kanske är inne på sin 3e gen, har en kennel, gått utbildning samarbetar med andra osv..
SKK är inte en allsmäktighet. Det finns andra klubbar.
Inte för att jag tror att det är som så i detta fall. Men för den sakens skull ska man inte roppa hej så fort inte SKK är inblandat.
Nej, det är några som inte kan ha kvar sin unghund pga "ändrade familjeförhållanden" eller något sådant, stod ingenstans om valpar. Det som står i #0 är det som stod förutom hundens namn och ålder typ.
nä, vi vet inget om uppfödaren i fråga, oavsett 1:a eller 3:e generation så är det på tok för lite för att ha kunnat skapa en homogen ras och åter igen falsk marknadsföring.
SKK är verkligen inte allsmäktig eller har monopol på rashundar (mina rashundar är reggade hos andra)
med det är skillnad på organisation och organisation (seriösiteten)
≧◔◡◔≦
Det är skk som godkänner rasen.

Hahaha jag skulle jätte gärna vilja läsa den annonsen!

# 11
Jaså? och vart kan jag läsa om det ?
För att en ras skall kunna godkännas måste organisationen som godkännt den vara stambokförd. Skulle vara intressant att veta vilken som godkännt den rasen. Hos SKK är denna ras inte gokänd och kan inte tänka mig att den är det hos Svenska Hundklubben heller.
Inne på Vovve.net hölls denna diskution och där erkände annonsören att han inte borde skrivit så och ändrade sin annons.
#14 nu rörde du till det lite va…. 
organisationen kan inte bli stamboksförd.
SKK = Svenska kennelklubben.
Vanligtvis går raserna genom FCI som är en paraplyorganisation till majoriteten av alla länders kenneklubbar inkl SKK, SKK har själv möjligheten att introducera nya inhemska raser ex. D/S gårdshund och hälleforsaren.
Men det behöver heller inte vara en inhemsk ras, rasstandarden för jack russell terrier är ex. australisk trots att rasen är brittisk.
Vidare har SKK även ett X (annex) register där bla. utavelskorsningarna från diverse bekämpningsprogram som rasklubbarna fått igenom, stamboksförs.
I samma register vill jag även minnas att man stamboksför och utvärderar silken windhound (om det nu kommer att erkännas som ras eller ej)
≧◔◡◔≦
haha ne det där är inte sant :D Jag har läst en massa skk raggade blandrashundar o det stämmer inte jag brukar anmälda dessa anonnser då de är falskt skrivet. De får skriva att valparna är inreggade i jbv eller i blandis men inte SKK.
#15 Vet inte riktigt vad du menar. SKK i sig tillhör ett stambokföringsregister. Klubbar som inte är stambokförda kan inte godkänna en ras. Jag kan tex inte starta en klubb och vara med och få en ras godkänd såvida jag inte är bokförd och innehar organisationsnr.
nej nej, SKK är ett stamboksföringsregister där alla reggade (av FCI erkänd ras) rashundar skall finnas stamboksförda..
Under SKK finns alla rasklubbar, dessa registrerar/godkänner inte hundar utan sköter utvecklingen/valpförmedling av sin ras specifika ras i SKK regi.
Att få en ras erkänd i SKK kräver väldigt mycket mer än atta bara skaffa ett org. nummer och bilda en egen rasklubb.
≧◔◡◔≦
#17 Tror du missuppfattade det jag skrev =D.
Jag menade att SKK innehar organisationsnr, de måste stå reggade som klubb och de måste även årligen föra stambokföring över intäckter osv för att kunna driva sin verksamhet enligt lag. Jag menar att en klubb måste vara bokförd för att gå under SKK och dyligt.
Är lite dålig på att förklara men du fattar säkert. ;)
#19 nu trillade såklart pollietten ner, du menade bokföring.
≧◔◡◔≦
Nej, Silken Windhounds är inte inne i SKK's annexregister.
Se
Haha vad kallar de rasen för då? Chipillon eller Paphuahua? 
De kan ju inte skriva chihuahua/papillon om de tror den är renras 
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Det finns folk till allt! Jag blev tillfrågad om jag ville köpa en "Italiensk svart setter" för många år sen. Oj vad den var renrasig! Det finns så mycket skumma människor och lika många korkade människor som tror på det.
#8 Så du anser att House of Rottweiler´s rottisar är renrasiga med då?
#22 Chipillon 
hahaha fasen va du va rolig.ja undrar vad de heter?såg en annons om en boxweiler hahahah att de bara orkar lura stackars ovetande folk.tycker det är bedrövligt.likasom skeppskatter med extra klo som är ett genetiskt fel som kallas polydyakli.men de säger att de heter skepskatte eller ryska bergskatter så de kan ta ut bra betalt.för defekter.förjäkligt att lura folk.blandras som blandras men det låter väl inte så fint kanske……?
Men nu har ju blandraser blivit lite "ute". Nu är det mer inne att kalla dom Mix… Schäfer/rottis "mix" osv. Fint va?
Sen är det lite av en skandal att blandras uppfödare säljer sina valpar för 7,8,9000:- för att dom är reggade i Jordbruksverket! Folk läser "Registrerad" och tänker renrasig…
Okunniga människor utnyttjas skoningslöst. Och så länge det finns köpare, så finns det blandis "uppfödare" Skulle vilja se om dom ställde upp på vissa garantier och "dålda fel"
Jag är kluven till hur det ser ut på blandrassidan just nu… Dels är det illa att folk får en massa pengar för att de satt ihop "söta Fiffi med söta Fido för att få söta valpar", samtidigt är det bra för det skrämmer bort många idioter. Som visserligen då går och köper en bruksblandis för de är billigare än den sällskapshund de hade passat för :-(
En kunnig uppfödare med hälsotestade blandisar som vet vad de håller på med ser jag inget som helst fel i att ta 5000kr för
Tyvärr hakar då de oseriösa på och tar ut lika dyrt för sina "bara söta" valpar
Så länge det finns okunniga köpare kommer det finnas oseriösa säljare
#27 Fattar inget riktigt? Vad spelar det för roll vad priset är? Oseriös avel är alltid oseriös avel för mig, oavsett pris och oavsett ras eller blandras.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

varfinns denna annons? Skulle vilja fråga säljaren var denne har papper på honom :s
Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus
#28 Det var bara lite spånande över en kommentar om priset på blandraser, inte till någon speciell.
#29 Den är nog borttagen, var länge sedan jag skrev tråden
#26 doldafel är de skyldiga att ersätta oavsett om de har försäkringen eller inte eftersom det är lag på det… hund=vara, doltfel=tillverkningsfel så det kommer ingen uppfödare, oavsett blandis eller renras, undan om valpköparen kräver ersättning…
/Ingalill
#31 Jag föder upp hundar och vet en del om dessa garantier och försäkringar.
Men som hundvärlden ser ut i dag med blandis högt och lågt med vilka "uppfödare" som helst så tvivlar jag starkt på att alla ställer upp och betalar tillbaka pengar. En del och en del inte. Hur än lagen ser ut så är det deffinitivt inte alla som följer den. Eller hur…?
Var inne och kikade på hemsidan. Det ser oerhört gulligt ut.
Men eftersom jag vet att även blandraser nedärver 50-50 från sina föräldrar så undrar jag hur hon kan ha en "ras standard"
Men hon tror på det hon gör i alla fall. Och verkar veta vad hon håller på med. Men alla % hit och dit funderar jag på hur hon kan hålla reda på?

Jo, visst kan man säga att 50% är från mamman och 50% är från pappan, så att om du parar 2 olika raser blir det 50% av varje. Parar du då tillbaka på en renasig, så ska det då bli 75% och 25%, sen igen så har du 87,5% och prarar du ännu en gång in renras, så får du siffrorna 93,5% och 6,5%.
Fast vilken ras som slår igenom mest kan man inte säga i %. Lika lite som man kan säga att de får de egenskaper hon vill att de ska få från varje ras! 
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Så vitt jag vet finns det folk som tror att bara för att blandraserna har fått ett namn ex. Schabrador blir det en egen ras ;) Så är det med godtrogna människor. Denna blandningen har ju börjat att bli kallad Chion i dom flesta länder så inte helt möjligt att någon snappat upp detta och anser att det blivit en egen ras ;)
#35 Det var det jag menade med att hon inte kan skriva en egen rasstandard och säga att dom kommer bli si och så i egenskaperna. Men drömma kan man ju
#32 då polisanmäler man så de blir ålagda genom domstol att betala… det vet jag en som gjorde och den blandisuppfödaren blev det dyrt för med både sina, kompisens rättegångskostnader och veterinärskostnaderna…
så det spelar ingen roll om de "ställer upp" eller inte..
/Ingalill