Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 1973 ggr
[ElisiaJohansson]
0

En till hund

Vad tycker ni om att skaffa en till valp, har en som kmr va ca 8 mån vid den tiden.

För-/nackdelar?

Ge gärne exempel på egna erfarenheter!

:)

Mischa
0

Jag hade rekomenderat att du väntar tills din nuvarande är fullt vuxen dvs ca 2år och att han/hon blivit så som du vill ha honom/henne.

Min erfarenhet är att man kan få väldigt mycket mer jobb om man har en hund med ev. problembeteenden eller som inte är riktigt färdigslipad och sedan skaffar en ny individ som gärna tar efter.

≧◔◡◔≦

Ellenfyrkant
0

Håller med #1, 2 års ålder uppnådd är en bra rekommendation innan nästa hund.

Mvh Ellenfyrkant

[ElisiaJohansson]
0

#1 Tack, men de är väl individuellt hur de går? Några tips om saker att tänka på?

GoldenLea
0

jag och min sambo skaffade varsin valp i samma ålder (dock olika uppfödare) Fungerade galant!. Nu är det tyvärr så att det visade sig att min sambos schäfer nu hade grava höft fel och var tvungen att avlivas. Då upptäcker man nack delen. min hund Lea är väldigt orolig och ledsen.. Hon förstår att min sambos hund försvunnit och hon är ensam med oss nu när hon levt nästan hela sitt liv med Puma som schäfern heter. så visst är det för och nack delar och det finns nog många fler sidor av saken. men jag ser absolut inget hinder i att skaffa/ha 2 valpar samtidigt. Men som #1 säger så kan det även vara smidigare att skaffa en till hund/valp när du känner att du och din nuvarande hund har den gemenskap och tillit samt att den inte har några problem beetende som valpen kan ta efter. För dom är ju precis som småbarn, det stora syster gör måste jag med göra =P

[ElisiaJohansson]
0

Jag vill gärna ha kennel när jag "blir stor", och vill ha något att jobba med. Vill lxm lära mig! :P

[ElisiaJohansson]
0

#4 va synd :/. Ja precis, har inte min nuvarande hund några dåliga beteenden så bode de va lugnt. Visst de är mkt jobb men de vill jag ha :)

Ellenfyrkant
0

Man bör tänka på att ha den ena färdiguppfostrad och "formad" innan man tar sig an nästa, att ha mycket tid för båda och ha tiden att uppfostra och lära den nya ordentligt, att ha en plan för hur man gör om de visar sig inte komma överens.

Mvh Ellenfyrkant

frippen
0

Min familj ahr också funderat på att köpa en valp på 8 månader. Vi har redan haft en valp så jag vet vad som är nackdelar/fördelar!

Fördelar!

*Typ det sötaste på jorden.

*Den behandlar en som om amn var deras mamma.

*Man får döpa den mm.

Nackdelar!

*Kissar inne.

*Kräks (För att dom inte är vana med maten)

*Tuggar sönder saker

PS:Men den kommer ju lära sig att inte te.x kissa inne, tugga sönder saker och kräkas. Det finns mer nackdelar/fördelar men det var dom 6 jag kom på.

frippen
0

#8 Men det vet du säkert vid det här laget när du har hafft din valp. Men kanske borde du vänta tills din valp har bilivit ett år.