inläring vid 9veckor?
Är ju nybliven valpägare och undrar nu om man kan påbörja någon inlärning redan vid 9veckors ålder eller om man ska vänta till man börjar på valpkursen att lära in saker?.
Om man kan påbörja inlärning vad kan man isåfall börja lära in och vad kan man inte börja lära in?
Och om man inte kan påbörja inlärningen innan valpkursen, varför isåfall? :).

Jag började vid 8 veckors ålder när hon kände sig trygg. Då började vi med Sitt, hennes namn och att komma till mig ute :)
#1 Hur gjorde du när du lärde henne dom sakerna?.

Sitt: Jag tar en godis och tar den framför nosen på henne och sen drar godisen lite bakåt över huvudet så hon sätter sig, och då säger jag bra eller klickar och ger godis. Sen när hon fattade att hon skulle sätta sig när jag gjorde på det sätter började jag säga sitt PRECIS då hon satte sig :) Och hon kunde det efter ca en vecka sen :)
Namnet: Man säger namnet när något positivt händer, Som tex när man ropar och låter glad sen när hon kommer braa Minna osv.. Använd ALDRIG namnet när du är arg eller när det är något negativt, Namnet ska ALLTID vara positivt :) Har lite svårt med det själv på mn andra hund men jag lär mig, att aldrig använda namnet när jag säger åt henne för namnet ska ju vara positivt :)
Komma till mig: Jag brukar ha henne lös på gångvägar som inte är nära en väg där det inte går så mycket folk, i skogen och på ängar, men då har jag en "säkerhetslina" på henne, alltså hon har koppel på sig som släpar i backen, ifall hon skulle sticka kan man trampa på kopplet :) Men om hon är någonstans så ropar jag och springer åt andra hållet och låter jätte rolig, när hon springer mot mig berömer jag jätte mycket och sätter mig ner på huk och klappar om henne när hon kommer fram :)
Glöm inte att sätta dig på huk då dom inte kanh våga springa ändå fram om du står upp då du kan verka läskig :)
Själv har jag inte gått ngn valpkurs med Tyra, utan vi tränade hemma och träffade andra hundar osv själva. Men jag tycker det är jätte bra att gå valpkurs :) Men allt kan man ju ändå träna själv hemma :) (Eller nästan allt iaf :) )
Hoppas du förstår min text xd
Jag förstår absolut din text :)
Är det lättare att träna SITT med klicker istället för rösten?, tänkte om man hinner "säga" bra fortare med klickern än vad man gör med rösten? :).
När du tränade NAMNET, hur lång tid tog det innan dom lärde sig namnet?, förstog dom det på en gång, efter 1vekca eller 2, eller tog det någon månad/månader innan dom förstog sitt namn? :)
När man tränar KOM TILL MIG, går det lika bra att ha en lång lina som e några meter som man håller i eller är det lättare att lära in om man släpper kopplet helt? :)
Vet du vilka övningar som dom har på valpkursen för det mesta? :).

#4 Jo med sitt är det nog lättare med klicker OM man har klickat in hunden så den förstår klicket. Därför skrev jag "så säger man bra eller klickar och ger godis" :p
Men namnet, min tjej är 13 veckor nu och hon förstår inte sitt namn sådär jättebra, men det börjar komma :)
Med Kom till mig så väljer du själv om du vill ha långlina eller släppa kopplet, Men om man är på en stor äng och du inte ser några hundar så tror inte jag det är någon fara med att släppa hunden. För valpar springer inte iväg på det sättet, om h*n springer iväg så är det bara ropa och springa åt andra hållet och när h*n kommer springades mot dig så sätter man sig ner. Men du väljer ju helt själv :)
Ang valpkursen så vet jag inte riktigt vilka övningar dom har då jag inte har gått på ngn valpkurs :p Men jag antar att det kanske är att lära sig gå i koppel, sitt, kanske lite inkallning eller ngt. Och då är det ju bara en fördel om du redan börjat träna det ;)
Inkallning och sitt började vi träna på :)