Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 10374 ggr
FERZDA
12

abort på hund

Någon som har erfarenhet av abort på hund? kan det hända något så att hon inte kan få valpar i framtiden pga sprutorna?

Min hund är 6 ½ månad gammal, och min hanhund har suttit ihop med henne 4 ggr nu, så något måste det ha blivit. Så mamma ringde till veterinären och hörde om det var farligt, hon sa inte att det vara farligt så, det enda är att hon kanske får en svår förlossning och att hon inte tar hand om valparna.

Hon sa också att hon var ungefär lika mentalt beredd som en 10 åring… så det bästa för henne är ju abort. Men det är ändå surt för det kostar ca 3000, men hellre betala det än att ha massa döda nyfödda valpar. känns som att det är väldigt mycket hon i texten haha.

Taxelina
3

Du ska ge tiken 2 sprutor med 24 timmar i mellan, vilket sker hos veterinären. Hon kan må rätt dåligt av dom. I bland och ibland inte.

Här kostar 2 sprutor 1060 kr och i stan en bit bort går dom på 1200.

En fråga som jag måste ställa? Hur sjutton kan man tillåta en liten tik på 6 1/2 bli parad 4 gånger? Visst kan det ske små olyckor. Det gör de hos de flesta förr eller senare. Men 4 gånger är 3 gånger för mycket.

Att jag reagerar är för jag vet att det är rätt tufft för både tiken och hanen under en parning.

Sprutorna är inte något farliga för framtiden. Men du kanske skulle ta och fundera på om inte en kastrering vore lämpligt för hanen. För vid nästa löp kommer det bli likadant. Tiken löper 21 dygn  2 gånger om året.

Lycka till och hoppas allt ordnar sej.

NaimaG
1

Tillägger i #1 inlägg att en tik ska gärna föda sin första kull innan 5 års åldern. Efter 7 års åldern måste tiken godkännas för avel av veterinär hon måste alltså genomgå en grundlig undersökning innan och det är max 5 kullar/tik som gäller. Det är enligt SKK.

Har hon aldrig fått kull tidigare dvs innan 5 år åldern skulle jag råda dig att inte skaffa kull på henne överhuvudtaget och jag måste hålla med #1 om att hon blivit parad 4 ggr av misstag redan av samma hane dessutom bådar inte en god uppfattning gentemot ägaren av tiken som borde reagerat redan första gången och inte upprepa det ytterligare 3.

Väl mött
Naima

Mymlan
1

#2 Tiken är endast 6½ månader gammal. Tycker inte en sådan ung tik ska ha valpar.. Tror även SSK har regler ang detta hur gammal tiken skall vara för få första kullen.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

NaimaG
0

#3 Oj jag läste fel. Skrikandes

Sorry TS. Jag är lite virrig jag kopplade det du skrev om 10-åring till att hunden är 6 år. Men för ung är hon helt klart hon har inte äns utvecklats klart, höfterna kan ta väldigt mycket stryk på en inte färdigutvecklad hund.

Hunden måste väll ha fyllt 1 år för att användas i avel enligt SKK?

Maja2
4

Min spontana tanke är : stackars lilla tikvalp…. Man MÅSTE kunna ordna så att ens lilla tik inte blir utsatt för en parning i så ung ålder. Och 4 gånger redan????

AnneN
4

"En tik får inte paras förrän tidigast andra gången den löper och inte innan den är 18 månader gammal."

Kopierat från Jordbruksverkets hemsida

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

NaimaG
0

#6 Just så är det ja. Tack, du påminde mig också. Skrattande

Yessica
0

#6 Men kolla även med rasklubbarna! Vissa har äldre åldergräns, tror jag? Alltså som rekommendation. Det vanliga är väl minst 2 år? Då har tiken hunnit med att utvecklas mera och bli en vuxen hund och ingen valp.

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Kickan90
0

Kommer inte riktigt ihåg vad det heter, kemisk kastrering kanske eller?

Men det är iallafall att man gör något med hanens kulor så att man stryper tillförslen med spermier men om man i framtiden vill ta valpar så kan man ta bort staven vid kulorna eller vad det nu var.

usch så rörigt, men fråga veterinären om något sånt här. oavsett om du tar bort valparna hur ska det gå vid nästa löp? :S

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Tangotime
3

Men snälla du! Nu kommer moral tanten med pekfingret… men ärligt talat! Har dom suttit ihop 4gånger?? Tiken är 6½månad?? Det här är i min värld slarv som lett till rent djurplågeri!

Att "spruta" en tik är inte alltid helt ofarligt och kan få allvarliga konsekvenser. Det är inget man tar till för att man inte har lust att hålla koll på vad hundarna gör hela tiden. En tik blev jätte sjuk av första sprutan och kunde inte få någon mer. Hon födde en hel valpkull och den uppfödaren fick sig en skopa av Skk…

Taxelina
0

Nu ska ni inte skälla för mycket på TS. En olycka kan hända precis vem som helst. Även om detta är helt fel, så ser ni väl ändå att TS försöker reda ut problemen genom att försöka få råd av oss på HIF.

Man får hoppas på att dom kanske får mer råd hos veterinären.

AnneN
4

#11 Visst EN olycka kan hända vem som helst, men FYRA olyckor i rad!? Nej då är det inte längre olycka enligt mig!!!

_**/Mvh Anne

Maja2
7

Det där är absolut ingen olycka. Det är rent vansinne.

Catnap
3

#11 Äh, kom igen! I min värld är inte det här okej. Dessutom pratar vi inte om en olycka, så jag vet inte var du får det ifrån, utan ett hem med slarv och bristande ansvar där en ungtik valp har parats FYRA gånger. Alla människor kan göra misstag, men de här ÄR inget misstag som beskrivs av TS utan slarv. Dessutom klagar TS på abortsprutans kostnad vilket jag upplever som väldigt oseriöst. Vill man inte lägga ut pengar för sina slarv får man förhindra att de händer och har man inte råd att lägga ut åengar på sin hund så skaffar man ingen! Mitt tips är att ge tiken en abbortspruta, kastrera hanen och hoppas på det bästa och att ni i framtiden sköter situationen betydligt bättre. Herregud det är en valp det handlar om Skrikandes

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

ellaaannnn
1

6½ månad???? Nej men lägg av nu har du inte koll på din lilla tik? hon är inräknad som valp och har inte genomgått hela uppväxningen till vuxen. plus 4 gånger är ju för mycket. 1 gång kan vara misstag men 4 gånger är bara för löjligt, Stackars lilla tik……….

anaprincess
1

Fy vad hemskt, har inga ord för den här situationen.

Gluskap
1

Åh nej, 6½ månad är för tidigt, hon är ju bara valp!

Kostnaderna för abortspruta får ni faktiskt ta, ni måste ta ert ansvar… Ni har brustit i ert ansvar gentemot tiken och därför hamnat i denna situationen, nu har ni iaf möjlighet att göra rätt för er och förhoppningsvis lära er hålla koll på hundarna…!

Catnap
2

Dessutom bör tilläggas att det är olagligt att para en så ung valp…

//Angelica

Kickan90
0

Lite OT. Jag vet en tik som fick valpar, hon blev tjuvparad flera gånger och ägaren frågade mig vad en spruta kostade hon tyckte att det var för dyrt för en spruta på 1500:- men det ville hon inte säga till köparna så hon väntade tills tiken blev riktigt tjock gick till veterinären och sa varför är min tik tjock?
såklart så fanns det valpar och tiken fick 2 valpar, kan dock säga att dena tiken var mkt osäker och biter en främling om man kom för nära.

Medarbetare på

Taxelina
1

Jag försvarar INTE det som skett. Men hon vände sej nog inte till er om råd för att bli utskälld. Det var så jag menade.

Klart man ska ta konsekvenserna om man har både tik och hane. Då blir det ofta problem när tiken börjar löpa. Men genom att få skäll blir dom nog inte hjälpta.

Bättre hjälpa än stjälpaFlört

ellaaannnn
2

Ta råd av veterinär, blir det spruta så måste du betala det. Klaga inte på hur mycket det kostar när du slarvat med det. Men först och främst prata med en veterinär

FERZDA
0

Vi ska ta valpar på henne med samma hane som nu satt på henne.

FERZDA
0

Olyckor kan hända lätt när det finna ungar härhemma som inte kan lära sig att stänga grindar. Separerat dom hade vi redan. Och sluta skriv att det är synd om hunden, för det är dte inte, hon är samma glada hund!

FERZDA
1

måste tillägga hur faan gör hundar som inte har nåt hem? hemlösa hundar, vilda hundar! Hundar tänker ju inte "första löpet får jag inte göra något på tiken"

FERZDA
0

Veterinären gav visst mer råd än er! :D Finns INGEN lag på när man  får para och inte para haha.

Föresten så kostade det bara 650 kr (a) Tog första sprutan idag. Behöver ingen hjälp längre, inte för att jag fått nån hjälp här, men tack(inte) och hej!

Taxelina
0

#9 Med kemisk kastrering sänker man testosteronet ( manliga hormonet) hos hanen så han tappar suget hos tiken. Men det är inte alltid det fungerar. Jag provade på min för att han skulle gå ner i varv.  Men han var fortfarande fertil, vilket jag visste redan. Och jag gjorde även en parning med honom under behandlings tiden och det fungerade bra. Och det blev en stor kullSkrattande

oh-la
2

#25, visst finns det en lag på när man får para en hund. lagen säger tidigast på andra löpet, men inte innan 18 månader. det räcker inte att den löpt 2 ggr, utan den måste även vara över 18 månader. här kan du läsa om det om du vill.

www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hundarochkatter/avel.4.207049b811dd8a513dc8000462.html

Mymlan
0

ingann
1

#25 det finns visst en lag (klicka på länken i #28) som du bör  läsa…  att låta en valp bli parad 4 gånger ser inte jag som varken olycka eller slarv utan som rent djurplågeri. skulle du låta en 7-åring ha sex och bli gravid med?

nej, läs igenom HELA lagen om hundhållnig och se till att följa den om du vill din hunds bästa…

Och nej, jag är inte emot blandisar (har en egen) eller blandisavel om den sker korrekt, men det här är rent vansinne!

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Gronstedt
0

#24: Hur hemlösa hundar gör? De lider och dör.

oh-la
0

Tack Mymlan! firefox vill inte vara min vän idag :P

Anna-Helga
1

Inför körkort för hund.

Catnap
3

Det låter som att de vuxna i ditt hushåll inte är särskillt ansvarfulla, tråkigt att man lär ut att djur är slit och släng. Läs på jordbruksverkets hemsida om lagar så får du se själv. att veterinärenr inte kan lägen är bara att beklaga. Men det är samtidigt ditt ansvar att kunna lagen som djurägare. Visste jag vem du var skulle jag anmäla dig utan tvekan! Det är helt vidrigt att resonera som du gör och hela situationen och tankesättet fullkomligt äcklar mig. Patetiskt att man skiter i sina djur och låter detta hända och sedan har mage att försvara det man gör och skriva som du gör. Du vet lika mycket som oss att det ni gjort är ansvarlöst och fel. Stackars era djur

//Angelica

Anna-Helga
0

#33 Du uttrycker dig jättebra, jag håller med i varje ord.

Mymlan
0

#33 Om föräldrar inte kan ta ansvar så hur ska de kunna lära sina barn ta ansvar?

SamanthaJones
0

FERZDA:

Vilken tragisk situation och hemskt att vissa männsikor får ha hund!

Däremot måste jag säga att det var bra av er att ta abortsprutan! Men tänk er för om ni verkligen har den kunskap och ekonomi som krävs för att ta valpar i framtiden, det låter inte så på dina inlägg!

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

Kickan90
0

#23 jo det är ju lätt hänt. Men det är sånt som INTE får hända!
Ni måste ju då hålla kolla hela tiden och kunna garantera att det inte blir några valpar det är erat ansvar. Dessutom så får inte hunden ha valpar innan 18månader.

Att hunden inte mår dåligt utav der, syns inte men efter valpningen så man hon få så mycket men om hon är alldeles för UNG.

Det är ju detsamma som att när en flicka vår sin första tjejvecka så ska hon bli gravid. Är det ok?
Nej det är det absolut inte, hennes kropp är inte redo och heller inte din valp!

Medarbetare på

Mymlan
0

#36 Ja, tänk om tiken inte får ut valparna och måste ha kejsarsnitt, det kostar betydligt mycket mer än en abortspruta.

Kickan90
0

Ts

Det är väldigt bra gjort att ni valde en abortspruta =)

Medarbetare på

[flyktsoda]
0

Men, kära trådskapare: Hur gammal är du? Jag skulle gissa på att du är ganska ung med tanke på hur du framstår, skriver och inte minst dina smileys. Det är sådana vi unga töser använder på MSN när vi lattjar med polarna.

Jag brukar avsky folk som påpekar att ens ålder har något med ägandet av hund att göra; men i detta fallet har det nog det!

(Vad du än säger gissar jag på att du är max 18 bast!)

HUR kan en hund bli tjuvparad 4 gånger???? En gång är ingen gång - sånt händer. Men FYRA….. Jag tycker att det är för jävligt. Vad sägs om vi ska låta en 5 åring bli gravid? :D

Enligt Härliga Hund:

HUNDÅLDER och MÄNNISKOÅR

2 månader - 14 månader
6 månader - 5 år
8 månader - 9 år
12 månader - 14 år
18 månader - 20 år
2 år - 24 år
3 år - 30 år
4 år - 36 år
5 år - 40 år
6 år - 42 år
7 år - 49 år
8 år - 56 år
9 år - 63 år
10 år - 65 år
11 år - 71 år
12 år - 75 år
13 år - 80 år
14 år - 84 år
15 år - 87 år

[flyktsoda]
0

Förlåt för långt inlägg! Oskyldig

Fridaaaa
0

En hund får inte paras & få valpar förrän vid/efter 3e löpet OM hunden är i god kondition och frisk osv. Bra om du tar en abortspruta och kanske kastrera hanhunden med?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ingann
1

#42 2a löpet är det om hunden uppnått en ålder av minst 18 månader;) Bägge de kriterierna måste vara uppfyllda;)

/Ingalill

Fridaaaa
0

#43 Okej :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Hilo]
1

4 gånger är ingen tjuvparning..
Kastrera hundstackaren så hon inte råka ut för samma hemskheter igen. Inga valpar i det hemmet, tack.

Förstod aldrig om abortsprutan var gjord eller ej, men hoppas att det är fixat!!

Saiipz
1

ussh!  stackars valp!

men hur kan man råka para en valp 4 ggr?

och se de samtidigt?

Varje chans är en risk. Varje risk är en chans..

ellaaannnn
0

#46: det var en bra fråga. hur vet hon att tikvalpen blivit parad 4 ggr? då måste hon ju ha sett det. Det tänkte jag inte på!

Saiipz
0

#47 jaaa ;)

asså, hur kan hon annars veta. om hon inte var där o såg de 4 ggr?

om hon såg de första gången, kunde hon avbrytit de, eller väntat t de var "klara" sedan ta in hanen i ett annat rum?

Varje chans är en risk. Varje risk är en chans..

ellaaannnn
0

eller om hon såg det första gången kunde hon ju kastrerat hanen då hon ser att han är "på" henne. Jag menar, 6 månader det är ju en liten valp så oansvarigt att låta det fortsätta..

Vattnadal
1

Jag tolkade det som att de haft tiken och hanen delade, men att barn glömt dörrar och grindar så att de kommit ihop. Om de parar sig, vilket kan ske på sekunder, så blir det en hängning, tiken skriker oftast till, och då först kanske det upptäcks. Tror inte de suttit och tittat och bara låtit dem para sig, som det nästan antyds ovan.

Dock håller jag med om att man bör ha bättre koll. Har man barn hemma som man inte kan lite till 100% på, så låser man dörrar eller lämnar bort den ena hunden.

Redan efter första parningen borde man lösa situationen så att det inte händer igen. Se till att ha en bättre lösning till detta om 6 mån när tiken kommer att löpa igen.

Jättebra att ni sprutat henne istället för att låta henne föda valparna så ung!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

ellaaannnn
0

Menade inte att dom suttit och kollat på MEN att dom vet att det hänt 4 ggr. Och första gåpngen det ens händer så borde dom kastrerat hanen efter det men eftersom hon vill ha dom 2 hundar bli parade när tikvalpen är äldre så borde dom ha mer koll på båda hundarna.

kerstinjo
0

Detta borde inte ens hända en gång.

Har man valt att ha en tik och en hane, bör man ha så pass mycket erfarenhet och kunskap att TS's problem inte ens kan uppstå.

Det är under all kritik att inte hålla en 6 månaders tik under uppsikt, så att en tjuvparning kan förhindras.

Det är ingen ursäkt att man har barn som glömmer att stänga dörrar osv. Har man barn så borde man veta att de glömmer i hastigheten ibland och då är det föräldrarnas skyldighet att se till att hundarna hålls åtskillda så inte en tjuvparning (flera) uppstår med en 6 månaders hund.

Kerstin 

Catnap
0

#50 Det finns uppfödare med flera tikar och hanar som dessutom har barn i familjen. Visst, ett misstag kan hända alla men då får man helt enkelt ransaka sig själv och fråga sig om lösningen för att hålla tikar och hanar ifrån varandra är tillräklig och vad man kan göra för att undvika upprepade misstag. Att man har barn i familjen är ingen ursäkt, klarar man inte av att hålla stenhård koll alternativt lämna bort hanen eller tiken under löpen så är det väldigt dumt att ha två fertila djur av olika kön samtidigt. Man kan som vuxen inte skulle på barnen. Lås in hundarna i var sitt rum när en vuxen inte är närvarande, göm nycklarna så att barnen inte kommer åt. Lämna aldrig barenn hemma med en löptik och en hane. Det krävs lite jobb och energi men det är knappast hjärnkirurgi att hålla hundar i sär. Min uppfödare har haft uppfödning över 20 år och det har ALDRIG hänt en tjuvparning, särskillt inte fyra på samma tik under samma löp. Att inte ta nödvändiga åtgärder tycker jag faktikst är det samma som att sitta och titta på. Vad tror man egentligen ska hända? Finns ju hanar som kastat sig genom fönster för att komma till tikar Obestämd

//Angelica

ellaaannnn
0

Också så tycker jag det är motbjudande att ställa in hanen i ett rum medans tikvalpen får gå fritt eller tvärtom. Skaffar man hundar av olika köner så får man räkna med att det kan hända och måste ha extra uppsikt. Som #52 beskriver så är det inte ungarnas fel att dom glömmer stänga dörr och så, det är ingen anledning att anklaga på det. Jag har en andra hund hos min mor som är tikvalp och jag har skaffat en annan valp (självklart en tik) så när jag åker och besöker henne med valpen så finns ingen oro. Det är anledningen för att jag skaffade valp. Om man inte kan hålla koll på sina hundar så bore man inte ha hund. Skulle tiken vart äldre så skulle inte denna uppståndelse uppstå. Du TS får ta emor kritik när du har slarvat. Detta är slarv OCH djurplågeri. Att en valp blir parad 4 ggr är 4 ggr för mycket för inte ens 1 gång ska en liten valp bli parad.. Det är gentemot lagen och som en annan sagt; skulle jag vet vem du var skulle jag anmäla dig.

[Hilo]
0

#53 Ja, de kan verkligen göra vad som helst..
En jag känner hade en hund som lyfte bort 90 kilo grind och raserade en hundgård för att komma till en löptik.. Det vart den hundens död tyvärr.. Han vart överkörd av ett tåg..

Catnap
0

#53 Oj! Ja speciellt vissa individer blir snäppet värre än de andra. Den hunden skulle säkert mått bättre av kastrering. Måste vara jobbigt att bli så besatt så fort en löptik finns i närheten. Sedan finns de undantagen. Min hunds morfar och mamman till min hund behövde man aldrig hålla åtskillda- när ägarna var med såklart. Han gjorde aldrig försök och ändå parade han andra tikar på andra kennlar. Men endel går ju knappt att hålla borta hur du än bär dig åt

//Angelica

Vattnadal
0

Jag skrev i #50 :

Dock håller jag med om att man bör ha bättre koll. Har man barn hemma som man inte kan lite till 100% på, så låser man dörrar eller lämnar bort den ena hunden.

Jag försvarar inte TS, tycker själv att det är mycket illa. Jag skrev mitt inlägg med tanke på att det helt plöstligt kom flera inlägg som ifrågasatte hur TS kunde ha låtit det hända, om hon såg det. Jag påpekade även hur hon försvarat sig, med barn, och säger att kan man inte lita på barnen, får man lösa det så att inget händer.

Har själv både hanar och tikar, ett par kastrater och flera okastrerade. Vet att en hanhund gott kan gnaga sig genom det allra bästa nät och stolpar i en hundgård, öppna dörrar och klämma sig genom trånga spaljeer. Har man hane och tik får man verkligen tänka.

Till TS om vilda hundar: De löper sällan så tidigt. Löper de tidigt bor de ofta kvar med mamma och pappa, och pappa parar extremt sällan sina döttrar.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Hilo]
0

#56 Jo, dock var han avelshane, men han vart värre med åldern och en kastrering fanns på att-göra-listan… synd man inte kan förutspå sådant innan..

Rafflan
0

TS jag vet hur det är med små barn som inte kan stänga ordentligt efter sig….

Catnap
1

#59 Som jag förstår det är väl TS ett av barnen i familjen. Anser du att det är en en acceptabel ursäkt i den här situationen?

Barn ska inte behöva ta ansvaret över en valp, utan det ska hundens ägare göra dvs. föräldern. Jag vet också hur barn är just därför sätter jag dem aldrig i en situation där barnet kan göra fel och ställa till med skada eller orsaka att man som hund ägare bryter mot lagen. Jag sitter ofta barnvakt åt ett barn, jag har barnsäkrat så att hon inte kan komma åt köksknivar, hon kommer inte åt medicin och jag har även säkrat så hon inte tar sig ut ur lägenheten och bli överkörd. Så jag vet också hur det är med barn som inte kan stänga ordentligt och som inte kommer ihåg de regler man har. Just därför litar jag inte på att barnet klarar av viktiga saker och behåller själv det överliggande ansvaret i alla situationer eftersom jag är vuxen.

//Angelica

Rafflan
0

#60 Jag sa små barn, jag antar att TS är tonåring eller nåt sånt.

förstår att det kan hända 1 gång att barnen öppnar när dem ska igenom och glömmer stänga/hunden smitter igenom, att man tar ett allvarlig snack med ungarna om hur viktigt det är att hundarna inte träffas men sen händer det en 2:a gång. Men då borde man verkligen verkligen gjort nåt…

Det är inte barnens fel, aboslut inte, men förstår att små barn kanske inte alltid förstår allvaret. Och ibland kanske inte kan hindra en hund när den verkligen vill igenom. Och då hamnar ju ansvaret hos föräldern att lösa problemet.

Mexxie
0

#25, du är ju för härlig!

"Inte för att jag fått nån hjälp här, men tack(inte) och hej!"

Catnap
0

#61 Precis så tycker jag också, det är vi överens om att barnen inte kan förstå och klara av att hålla en hane från en löptik. Men just därför så låser man dörren så att barnen inte kan råka släppa ut hunden på samma sätt som man har uppsyn över de små barnen så att de inte råkar springa ut på motorvägen. Det är helt och hållet föräldrarnas ansvar, att prata allvar med ett liten barn hjälper föga, de kan inte förstå konsekvenserna.

//Angelica

Rafflan
0

#63 beror på hur litet barn, en 5-åring förstår kanske inte men en 8-åring förstår desto mer ;)

Anna-Helga
0

#64 Ansvaret ligger ändå hos föräldrarna att hålla hundarna på det sätt som krävs för att inte sådana här saker ska kunna ske, med eller utan barn i huset.

Rafflan
0

#65 jo men en 14 åring borde ju tex kunna hindra att hunden smitter igenom och om hunden smitter kan ju perosnen i fråga gå och hämta och ta tillbaka hunden. Dock vet jag ju inte hur små barnen i famjilen hos TS är.

Catnap
1

#64 En 8 åring förstår inte att det är olagligt och att en djurskyddsinspektör skulle kunna ta hunden från familjen och att det är rent farligt för valpens kropp. En 8 åring förstår knappast vilken belastning det är på leder och skeletet att bli dräktig och att man måste ge en spruta som stöter bort och dödar fostren och inte är helt riskfritt. En 8 åring förstår inte tat föräldrarna bryter mot lagen om hundarna parar sig. Inte de 8 åringar jag känner. De förstår mycket men barn kan inte förutse konsekvenser av handlingar och se det i ett större perspektiv. De kan förstå att man inste ska göra det men inte alla konsekvenser av en parning. Säger som #65 det är ändå föräldrarna det hänger på.

#66 Visst borde en 14 åring kunna det, men visst borde en vuxen kunna ta ansvar över både djur och barn och se til att alla har det bra? Dessutom hände det fyra gånger och nu planerar de att ta en kull på tiken såsmåningom. Men de tycket abortsprutan var dyr undra då vad de tycker om ett ev akutsnitt på jourtid Tungan ute.

//Angelica

Rafflan
0

#67 min bror kunde när han var 8 år förstå att hunden skulle vara i ett rum och om hunden smet när han skulle in där kom han och sa till oss så vi kunde ta tillbaka hunden, det tror jag dem flesta 8-åringar kan göra, men vet ej, min bror kanske är ovanligt begåvad ;)

Jag kan tex säga till min bror "katten är i mammas sovrum och han får inte gå ut så om du ska in där måste du vara försiktig, okey?" då fattar han att katten inte får gå ut och går nåt fel säger han till någon av oss äldre syskon eller föräldrarna.

ja, men menar bara att äldre barn kan ta lite mer ansvar än tex en 5-åring, och vi vet ju inte hur gamla barnen i detta hus är.

Och vi vet inte så mycket om hur hemmet och åldern på barnen och allt ser ut, så svårt att döma TS då liksom

FERZDA
0

Om man är 10 år så vet man att man ska stänga. Kan även tillägga att ha har högsta grad av ADHD * 10. Och gör saker för att reta resten av familjen.

Anna-Helga
1

#69 Men då kanske man inte ska ha löptikar som är bebisar och fertila hanhundar i familjen överhuvudtaget…

Kram.

Workingdog
0

#69 Man kan alltid låta hanen eller tiken bo hos ngn bekant medans tiken löper.

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

FERZDA
0

Vi har pratat med veterinär osv. Jag har tillochmed försökt ta livet av mig pga denna tråden. Men det var inte det jag skulle säga utan veterinären förstår precis att det är våran första tik, och dom sa att hundar är väldigt uppfinningsrika och kan hitta på något även om dom är instängada. Så detta kan hända alla förstatiksägare med hanhund i familjen

[flyktsoda]
1

#72 Ta livet av sig?… Ja, jag säger då det.

Mexxie
1

#72 Okej nu kan jag bara säga åt dig en sak.

Vad är det du vill få i oss? Jag tror inte ett dugg på att du skulle ta självmord bara för en fjuttig tråd.

Haha, det DÄR var riktigt dåligt ljuget.

Varför inte bara stänga av datorn och gå ut och lek?

Mymlan
1

#72 Man ska inte skylla på sitt handikapp eller rättare sagt ursäkta sig med sitt ADHD. Det är många idag som har en bokstavsdiagnos dvs: ADHD, Damp, OCD, Touretts syndrom, Autism, Aspergers syndrom, ADD.

Att göra saker för reta familjen då gör man sådant som inte sätter någon annan i fara vilket det är att låta en valp bli dräktig.

FERZDA
0

hela sanningen. Våran hanhund har varit bög, träffat 5-6 tikar inte gjort något. Första gången tänkte vi han gör ingen, men det gjorde han, andra gången band vi honom, tiken gick och ställde sig hos honom, och 3 gången satt dom aldrig riktigt ihop - > vi han stoppa det. och 4 gången glömde bror att stänga grinden! JAg skiter i vad ni säger nu. Veterinären vet mer än er, vi har fått hjälp, sprutan är tagen. Detta är ur världen.

Självmord ljuger man aldrig om så nej jag ljuger inte. Trådenär en liten del av det jo!

Kickan90
0

men försök hitta någon som vill ta hand om tiken/hanen när tiken löper så slipper du ett sådant här problem. att säga att du nästan tog livet utav dig för denna tråden är bara beklagigt sagt. (inte alls bra om du försökte, då måste du skaffa hjälp) :/

Försök bara att få någon att hjälpa dig att ta hand om en utav hundarna medans tiken löper =)

Medarbetare på

Scully
1

Bara för att en hanhund inte "hittat" rätt tik betyder inte att han är bög. Hundar kan man tyvärr inte styra över då det gäller partner, dom är som oss människor, vissa hoppar man bara inte i säng med. Han kanske behövde en tik som han lärt känna ordentligt innan.

När det gäller hanar och tikar så ska man lära sig att man ska aldrig lita på varken en tik eller hane vid löp. Det finns dom som tex fått till det trotts att tiken varit i en bur. Detta säger jag bara i "utbildnings syfte" kan vara bra att veta hur tikar och hanar kan vara under löp Glad

[flyktsoda]
1

#76 …var hanen BÖG? Oj oj oj.
Ge dig nu. Om vi på iFokus är så ovetande hade du inte behövt fråga oss om råd.

ingann
0

Om din bror har kraftig ADHD så bör han väl ha medicin mot det?  Äter han medicin så kan man inte skylla på handikappet..

Att hanen inte varit intresserad innan gör honom inte till bög…  Antingen har inte tiken fallit honom i smaken eller det mest troliga är att tikarna du säger han har träffat inte varit i höglöp vid mötet…  Ett löp pågår i 3 veckor medan höglöpet då hanen är parar (när tiken tillåter) varar bara 4-12 dagar…

Angående ditt uttalande om att du försökt ta livet av dig pga denna tråden tror jag inte ett dugg på faktiskt… Är man självmordsbenägen pratar man inte om det.. Man bara gör det…  Att du påstår det är ett försök av dig att få oss att tycka synd om dig och släppa fokuset på att ni inte vidtagit åtgärder för att förhindra tjuvparning på en valp…

Vaddå bundit hanen? Det är inte tillåtet att binda en hund inomhus öht!  Det skulle aldrig hjälpa heller då tiken söker upp hanen om hon är i rätt fas av löpet…

Jag tycker att du och dina föräldrar bör läsa igenom "Lagen om hållning av hund & katt" på jordbruksverkets hemsida så ni vet vilka regler som gäller…  Det är något jag rekommenderar alla att läsa med jämna mellanrum ifall där blir några ändringar.

Hoppas ni särar på dem vid nästa löp iaf så detta inte händer igen.

Lycka till i fortsättningen.

/Ingalill

FERZDA
0

#79 haha detta var kul! DÅ hade jag inte frågat vet ;) Men nu har jag det. Och vad jag har lärt mig härifrån? jo det är att alla tror dom vet bäst :) på denna sidan. Har läst runt lite och så. VARFÖR är alla emot blandrashundar suuuuuck!

Detta blir sista inlägget nu. Tack och hej alla homos!

Kickan90
1

jag har inget emot blandrashundar, har själv en.
men varför är du inte inne på blandrashundar.ifokus.se?

homos? moget -.-'

Medarbetare på

ingann
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#81 vem är emot blandisar???  Min är en 3-vägskorsning Skrattande

/Ingalill

Kickan90
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#83 naww så sötFlört

Min lilla schäfer/labrador tik =)

och du #81 alla hade bara en STARK åsikt över att din valp hade blivit parad, 4g om jag nu förstod de rädd. Du behöver ju inte bry dig om dom nu när du har gjort det rätta och gett valpen en abortspruta.

Medarbetare på

Scully
0

#81 Nu kan jag ju säga att detta inte rör blandraser längre utan du ser ju verkligen till att dra igång folk så det smäller om det. Jag har läst en hel del beteendevetenskap, jag skulle råda dig till att göra samma.. man kan lära sig otroligt mycket om våra underbara fyrfodade vänner på det viset och förstå dom på rätt sätt.

Som jag har skrivit tidigare och som många andra. Man har rätt att uttrycka sig och ge sin åsikt om saken och det finns många som besitter väldigt goda kunskaper på detta forum. Men vill man leta fel, fel så får man det mesta att låta negativt.

#83 Men guuud så söööt Tungan ute

Nu ids då inte jag fortsätta svara då inte råd, hjälp och åsikter uppskattas och börjar bli en fruktansvärt barnslig tråd av TS

AnneN
1

#81 alla är inte emot blandraser, jag tex har själv 2 st fyrvägskorsningar och är dessutom Sajtvärd på Blandrashundar iFokus Skrattande

_**/Mvh Anne

[flyktsoda]
1

#81 Jovars, jag avskyr blandrashundar! Min är en Schäfer/Rottweiler/Border Collie :D

"Homos" - Garanterat ungdom.
Det är såna som du som ger såna som mig (dvs ungdomar som har hund) dåligt rykte!

Catnap
1

#72 Jag må låta hård i skriven text, men jag vill knappast att du tar livet av dig och det är inte vad jag är ute efter såklart. Även om det är du som får ta smällen så är det dina föräldrar som bär ansvaret och har gjort fel, men det är du som skriver i tråden opch därmed blir svarad. Både din veterinär och föräldrar är okunniga, av texten att utläsa, lär istället av din familjs misstag. Man kan inte skylla ifrån sig, gjort är gjort och en valp är parad- tyvärr. Det är egentligen dina föräldrar som ska må dåligt, men jag hoppas att du lär något utan att ta all skuld. Men det som har hänt är vidrigt, men att prata om självmord är bara dumt du är för värdefull för det- det är vi alla. Livet är värdefullt för er valp och dig!

//Angelica

Mexxie
0

okej nu ger jag ett tips till alla här.

Om alla bara skiter i TS går det bättre. Jag förstår inte varför man skämtar om något så allvarligt som självmord och det är bara egoistiskt.

SaraC
1

Den här tråden har helt spårat ur. Hoppas att TS tagit till sig av informationen hon fått i tråden och att det ordnar sig för den stackars hunden. Nu låser jag tråden.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.
Inlägget är låst för nya kommentarer