Jakthundar rastips?
Har en bekant som funderar på att köpa jakthund. Han jagar rådjur och hare. Är dålig på jakthundar och tänkte höra lite om Era erfarenheter…..någon? Han har funderat på Beagle
Hmmm, jag måste fundera lite.
Beagle kan man jaga både rådjur och hare med. Annars är det ju stövare som gäller på hare och räv. Luzernerstövaren är en mycket lugn och timid ras. Går inte alldeles för långt från husse och använder ofta kontaktskall under jaktens gång. Läckert skall och sammarbetsvillig. Bra nu i rovdjurstiderna.
Tax till rådjur kan jag rekommendera. Då får man en mycket bra eftersöks hund på köpet. Korthår ska det vara eftersom snö och is oftast stoppar taxen på vintern annars.
Vi har ett par taxar som jagar både hare och rådjur. Men hare kan gå lite hackigt. Men har lyckats få 2 har ettor på jaktprov i alla fall. En liten allround ras.
Jag talar för våra egna raser vi föder upp som du förstår.
Det finns många olika basset raser också.
De större så kallade stöthundarna rekomenderar jag inte, då jag tycker dom går för hårt fram i skogen.
Hoppas du fått lite tips nu. Det kommer säkert fler.
Hade en gång en jaktavlad Engelsk springer spaniel, dom är väldigt duktiga jakthundar! Ägaren som hade honom innan hade då jagat med honom, både älg, rådjur, hare, allt möjligt! Rekommenderar en sådan ^^

Tack för Ditt svar!
Vad tycker Du om Drevern? Funderade även lite på Basset Fauvne de Bretagne (stavning?) Har en vän som föder upp Fauvne och de är jättetrevliga och sköter sig tydligen fint i skogen.
Taxen är ju grymt mångsidig.
≧◔◡◔≦
rekommenderar Clumber spaniel.. den har en väldigt bra näsa och jagar allt, förutom vissa som backar på vildsvin..
vi jagade med flattar innan men nu med clumber, skillnaden är att flatten gärna gick runt Buskar m.m .. men clumbern är så envis så den går rakt igenom sådant :P
Drevern har jag ingen erfarenhet av mer än att jag höll på att få näsan avbiten av en
Men den är ju också långsamdrivare när det gäller rådjurs jakt. Då kommer rådjuren sakta trippandes i skogen istället för skjutna ur en kanon.
Bassetarna kommer ju mer och mer, så titta lite på dom vet ja. Och eftersom du har bekanta som föder upp dessa så har du ju koll på nära håll och kan få den information du behöver om just denna ras. Det finns ju några olika varianter.

#6 Långsamdrivande…så Du menar att är man dålig skytt är det bra med en drever då de kommer trippandes ut ur skogen. Är man en bra skytt kan man ha en snabbdrivande hund. 

Farsan min jagar, han kan rekomendera en tysk jaktterrier. De ska tydligen vara väldigt bra. En liten tuff hund som jagar det mesta :)
//Helene
Medarbetare på Days Of Our Lives

I våran familj jagar vi, eller nästan alla är aktiva innom jakten iaf.
Vi har 2 st Tyska Jaktterrier Från Hivlingens kennel.
Det är 2 underbara hundar på olika sätt, de är väldigt olika. En lugn och en som avlider på plats om han missar något.
Tysken jagar allt mellan mygga till elefant, morgan är speciellt bra på rådjur, de är även duktiga på vattenaportering. De är lättlärda och trevliga som familjehundar, superbra på feestyle
Tysken har rätt dåligt ryckte men jag tycker inte det stämmer om man köper dem från rätt uppfödare.
I det här fallet kan man verkligen säga att det är "En stor hund i liten förpackning" (jag gillar inte talesättet då nästan alla småhundsägare säger det)
Tysken kan vara svår som förstahund, behöver en konsekvent uppfostran (läs ej vålsam)
Förövrigt är de soffpotatisar som tycker det är självklart att du tänker ha dragkamp med dem tills armen går av och man får inte ha några leksaker eller dyligt som rör sig, för allt sånt ska DÖ (och varför inte väckerklockan och mobilen). Självklart har det här till största del med uppfostran att göra.

#8 He he…nä. Det tänker jag inte föreslå till honom.
Tänk på att det är grannen min som ska ha hunden. I området har vi väldigt mycket småbarn inkl mina och om grannen (som jag nu inte känner så mkt) inte är bra på hund så vill jag inte ha en tysk härjandes i området. Har sett vad de kan åstakomma
Säkert en suverän hund i jakten, men…nä… 

Jag har en rolig historia om just Tysken som jag tänkte dela med mig av.
Det var ett jaktlag som jagade utan hund, de sköt en ung älg som gick ner i sjön innan den dog, ett par meter ut så de inte kunde få tag i den. De stod och dividerade om hur i helvete de skulle få upp älgen ur vattnet när de inte hade någon traktor eller dyligt.
Sedan slog det en av jägarna att hans kompis som hade tysk, han ringde honom och 2 timmar senare var han där med tysken.
De satte på tysken en dragsele och visade honom älgen i vattnet, och han blev helt i från sig (som tysken lätt blir)
-Aport komenderade ägaren!
Tysken flyger i vattnet oh grabbar tag i den döda älgen, överlycklig.
och då var det bara för jaktlaget at hiva in hund och älgen i linan sakta men säkert. Det ska tilläggas att det var en liten älg, men tysken är envis och släpper inte gärna sitt byte.
Så nu vet ni hur man fiskar älg

# 10
Våra tyskar är sällskapshundar av bästa sort?
Finns det mycket barn i området avråder jag från tyskar. Jag har mycket erfarenhet och en gång i tiden avlades det på dom. Vi sålde aldrig till barnfamiljer. Men rejäla jakthundar är dom, men skarpa. Så inget ont sagt om dessa små jaktmaskiner.
Drevern, taxen och bassetten är långsamdrivande på grund av långsamma skyttar haha. Nej, skämt åtsido så ska det ju gå lugnt och fint till i skogen och inga djur ska bli stressade. Så därför passar dom bra till rådjur då dom kommer väldigt lugnt ur skogen. Jag har varit med och jagat på marker där det jagats med stöthundar, alltså labbar och den storleken. Och rådjuren flyr i panik. Mycket tråkigt. Jag jagade med en vaktel en gång som drev som en stövare. Det kändes inget bra. Men har dom ordning och jagat in dom ordentligt, så ska dom bara stöta några minuter och sen komma tillbaka till husse/matte.
Därför måste stövaren som springer väldigt fort vara RR=rådjurs rena. Dom får absolut inte jaga rådjur. Bara hare och räv. Och den som sett en stövare jaga hare förstår hur haren hela tiden lurar stövaren. Haren är så snabb att stövaren aldrig hinner i fatt. Haren gör långa avhopp och blåser stövaren totalt. För att sedan sätta sej och äta lite under tiden stövaren söker. Hundarna jagar ju med nosen så det krävs väldigt mycket av en jakthund att hålla ordning på alla spår den träffar på i skogen. DEn ska ju gå på rätt hela tiden.

# 13
varför avråder du barnfamiljer att skaffa tysk? De är precis lika snälla mot barn som våra bouvierer var och betydligt snällare än kompisens schäfer. Det är väl en fråga om uppfostran? Därimot avråder jag från att ha tysk i staden/lägenhet.
man får ha koll på var man köper sin hund när man köper tysk, men det får man med tillexpmel schäfer med?
#14 Utan att riskera att tråden tar en annan vändning än den det var till för.
Tysken har en väldigt skarpt mentalitet. Det är deras personlighet , så att säga. Klart att dom behöver uppfostras. Det behöver alla hundar. Och det är också väldigt noga med vilka individer man parar. Jag har sett och träffat riktigt otäcka tyskar. Men även genom goa. Men som uppfödare vill man inte ta ansvaret att sälja till en barnfamilj som kanske har fullt upp med att sköta barnen och hunden kommer i sista hand. Då kan man få en tysk som inte är så trevlig.
Olika raser har sina olika egenskaper och en tysk ska vara tuff. Den används ju till all jakt. Gryt, vildsvin och annat

# 15
Jag undrade bara varför, och nu vet jag. Visst finns de dåliga exemplar på tysken precis som hos vilken annan hundras som hälst, men jag tycker inte precis som du skriver att man ska dra alla tyskar över en kant. Det skulle vara som att dra alla rottisar över en kant osv osv.
Jag håller med om att det finns endel uppfödare som inte avlar lika seriöst som andra. man får vara noga med vad man köper oavsätt vilken ras man köper.
Jag har träffat väldigt många tyskar men bara 1 hund som varit "dålig". Men som du säger så finns det endel skärpa i dem, från indivi till individ.
Våra hundar kommer iaf från Hivlingens i småland är underbara familjehundar som jagar exemplarisk, sedan kan jag inte stå för hur andra tyskar är.
I annat fall tycker jag taxar är fina hundar som jagar bra, iaf på rådjur.
#16 den lilla erfarenhet jag har av tysken är också att det inte är en sådan bra första/barn hund.. men det finns ju självklart många endå som är snälla.. men vissa (endå rätt många) har ett rätt så skarpt temprament.. och det måste dem ju ha för dem ska ju gå ner och möta tex en räv i ett gryt.. bra jakthundar ja.. dock vet jag inte om det är någon familjehund.. :P
Labrador Retriever <3 ? Kanske inte så bra till hare, rådjur men det är ju jakthundar(jaktlabrador då, inte utställnings labbe)
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Jag vet inte direkt vad den jagar men Slovakisk kopov? Dom är jättefina och härliga hundar. Känner en uppfödare av just Kopov:)
#19 Kopov används till att jaga vildsvin.

20# aha.. då var det lite fel.. men det var iaf en jakthund:P
Jag rekommenderar starkt beagle. Jag är själv beagleuppfödare och det är riktigt trevliga hundar. Dom jagar bra och är väldigt lätta att ha att göra med. Ligger mest och sover inne men är allerta ute =) jag tävlar både lydnad och agility med mina beaglar förutom jakten =)

vi har 2 tyskar, 2 karelska björnhundar och 1 rysstövare.
tyskarna är vilda men underbara, finns inte goare hundar att ha inne. de jagar som föregående sa allt..vi har en hane som vi använder mest i gryt. räv och grävling han är en tänkande hund och gör aldrig samma misstag 2 ggr.
karelartiken har tyvärr förkärlek till grävling så henne motionerar vi på nätterna och letar gryt till terriern. hon jagar gris med.
stövaren är till räv och lo någon gång kan hon om det är tråkigt ta en hare.
men vi väntar med spänning på tysk nr 2 som vi ska börja med nu att köra efter rådjur….vi har 2 taxar att tillgå till det och en kompis petit basset och en gudomlig drever..
Ska din bekant ha en hund som driver både hare och rådjur och som håller på en stund så rekommenderar jag Drever eller Basset-Griffon eller Basset Artesien.
Dessa raser finns det mycket jakt i, och det brukar vara lätt att få en duglig hund bland dem. Även Beagle, men enligt min erfarenhet är det lite svårare att hitta en stam med bra jaktintresse där.
Jag har haft de flesta raser till rådjur, men till slut nu fastnat för Basset Artesien, främst för det underbara skallet som hörs när andra hundars skall dör bort i fjärran. Och rådjuren "tycker om" hunden!
Annars har jag alltid haft en hund till varje viltslag, då vet man att när det är har-jakt då blir det har-jakt och är det rådjurs-jakt då blir det jakt på rådjur o.s.v.
Detta är min personliga erfarenhet och jag dömer inte ut andra raser.
Och sen får man inte glömma den berömda regeln när det gäller jakthundar:
"Man får den jakthunden man förtjänar"
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Jakthund, som skalldrivande jagar hare, rådjur, då kan en drever vara perfekt.
Här har du lite info om olika jakthundar och deras användningsområde.
http://www.jagareforbundet.se/akila/default.asp?pageid=17321
ett tag sen zebben skrev inlägget så bara undrar, har han bestämt sig ? :P

#26 Nej, har inte hört något mer. Ingen hund har flyttat in heller. Som sagt det är en ytlig bekant, så jag vill inte rekommendera tex en tysk för att jag har ingen aning om hur mkt han jagar och om han tänker utöva någon annan form av träning. Det ÄR fina hundar, men de är även avlade rätt hårt och en understimulerad tysk vill jag inte ha i vårt småbarnsrika radhusområde.
Men tack för Era tips och erfarenheter, läser och tar till mig, då jag inte är så kunnig inom jakt.
Jag skulle rekomendera tysk jaktterrier då det är min ända erfarenhet.
Dom jagar det mesta och dom vi har hemma nu jagar, grävling, räv, älg, hare, rådjur och vildsvin så dom är väldigt mångsidiga kan man säga. Vi har en kull hemma just nu mamman är jätte lugn och trevlig lite surskallig när hon vaknat på fel sida men vem är inte det, hon blir inte galen om man inte jagar med henne och även pappan är lika dan och även dom andra tyskarna som vi har, det är sammanlagt 3 stycken och alla är jätte mysiga sällskapshundar även om dom inte jagar.
Om din bekanta tycker det låter som något vettigt är min morbror som använder hundarna väldigt kunnig och kan berätta mer detaljerat hur hundarna funkar. Om han vill veta mer kan du PMa mig kan han få nummret till min morbror !

#28 Hm mina erfarenheter av tyskar har varit rabiata djur som jagar ur bra, men är inte okej i övrigt. Äter bil, hus och är lite för lätttända med barn och mot främlingar. Men det är bara min erfarenhet..
29 jag tror det beror på hur mycket man handskas med dem och hur. Dom har ju ett jäkla humör rent ut sagt och dom visar gärna sin ilska på olika sätt.
Vi har haft en elak tysk och då har vi haft nästan tio stycken. Det beror ju enormt på hur de är avlade och sådant, man bör inte avla två skarpa hundar utan om man vill föra vidare en hunds skärpa kanske man parar med en lite mindre skarp hund, många i tyskvärlden gör tyvärr inte det (vet eftersom min morbror sitter med i styrelsen på TJTK) Den kullen vi har är efter två hundar som är ganska förarveka men ändå skarpa i skogen, dom är båda helt underbara som sällskaps hundar men ändå är de grymma på jakten.
Sen kan man ju få en tysk som helt enkelt besitter för mycket skärpa och då går det knappt att träna bort deras ilska, dom tänder för ingenting och är sura för ingenting typ.

har 2 tyskar och vi brukar skämta i tjtk gänget om att man får den tysk man förtjänar.
man behöver inte lära en tysk att jaga, men det behöver lydnadstränas och få vara en i familjen..
31 det har du helt rätt i ! Valparna vi har nu började vi plocka massor med redan vid två veckor i hopp om att dom blir trevliga och nu kan man inte komma innanför ytterdörren utan att de skriker som stollar och SKA UPP !
Framför allt så är det storleken på jaktmarken och hur man jagar som styr valet av hund.
Är jaktmarken liten och jakten bedrivs som stötjakt så finns det många bra kortdrivare.
Är man som trådskaparens bekant intresserad av att jaga hare och rådjur och kanske med större areal på jaktmarken så bör han skaffa sig en hund som håller på en stund, i synnerhet om det är harjakt som står på programmet.

Jag tackar för Era tips och råd. Jag har fortfarande inte hört något från grannen så antingen har han fått hjälp på annat håll eller så har han inte så stort intresse av att köpa hund när allt kommer omkring. Och det är endast på grund av det sistnämnda som jag faktiskt inte kommer (om det blir aktuellt) föreslå Tysken. Det är för mkt hund om man inte kan tillräckligt eller inte tänker berika den ordentligt. Spelar ingen roll om det finns massor av trevliga tyskar. Jag anser att den inte har i ett väldigt barnrikt radhusområde att göra om risken är att ägaren inte kan tillräckligt eller inte kommer aktivera den ordentligt. Både för hundens skull och för barnens skull. Och jag tror att om man ber om rasvalshjälp så kanske man faktiskt inte kan så pass mkt att man ska införskaffa sig en tysk det första man gör.
Men oavsett om han köper eller inte så tackar jag för Era tips, då jag absolut lärt mig lite mer om jaktraserna och framförallt lite om hur man bör tänka och vilka faktorer som bör påverka rasvalet.

#34 nej en tysk är inte en första hund alls..
#18 Labbar är ju fågelhundar..
Vattenapporterande hundar.
#37 Jakt-labbar kan fungera alldeles utmärkt även vid jakt på land… som stötande hundar vid jakt efter ex. rådjur, hjort och älg.
Och naturligtvis som Bayraren ovan, som eftersökshund.
Men Bayraren är snäppet värre! 
#36 Mums, en sån vill jag ha
#38 Medveten om det, då min labbemixhane är en mycket eftertraktad herre av två jägare på just rådjur och älg. 
Men huvudsyftet är väl ändå vattenapport/fågeljakt?
Är det kanske inte då bättre att tipsa om raser av just huvudsak har- och rådjursjakt..?
Nåja.. Sak samma 
#40 Är benägen att hålla med! 
#41 Har i många år varit väldigt förtjust i denna ras men jag har just tingat en Luzernerstövare så det får nog vänta lite.
Beagle är väl avlad för just rådjurs- och harjakt? Annars tänker jag också på Bayersk viltspårhund, extremt trevliga hundar i alla fall och mycket bra jakthundar. Vet inte hur det är med just harjakt, de är ju ställande eftersökshundar i första hand.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Bayersk viltspårhund är som namnet säger en ren spårhund som används vid eftersök i lina och den används inte som ställande hund.
Vissa skarpa individer kan släppas för att gå ifatt och avliva det skadade djuret om det går upp framför hunden.
#44 Jodå, jag vet flera ägare/kennlar som använder hundarna till ställande.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#45 Då vet du mer än jag! Blev intresserad, vore kul med tips om kennel?
Min granne har en Laika och den jagar han med ,oftast blir det gris. Det blir ju lite annat vilt cokså förstås. Han tycker de är super, att jaga med.
Det är också en väldigt skapt hund i sitt sätt.
Harbackens Kennel, använder även hundarna till kortdrivande jakt och ställande.
Privat person som använt Bayrare till bl.a älg- och hjortjakt.
Sen finns det ju en hel del andra kennlar, som främst använder till eftersök, bl.a Viltvittringens och Askmadens.
Sen vet i och för sig inte jag hur vanligt det är att de är bra på sånt eller nåt, för sån kunskap när det gäller jakt vet jag inte.
Vet bara att vissa använder dem även till annan typ av jakt, men det kanske inte är lämpligt, jag vet inte. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#44 Vår är främst till viltspår,men han her helt plötsligt blivit fågelhund och stötare (harar och fåglar). Jag kan även intyga att han kan hitta sorkar ;)
#48: Vår hund är från viltvittringens (även vår kommande, som vi ska titta på om 10 dagar) och som jag skrev i inlägg #49 så är det ra jakthundar på alla sätt ;) även om de egentligen bara är till eftersök ;)
#48 Tack för bra info. Känner bara tre ägare med Bayrare och dessa går endast på spår.
Men tydligen är de användbara till mycket mer!
Man lär så länge man lever! 
Jagar han hare är det bra med en mindre hund som kan skälla ut bytet ur hålan men rådjur skulle jag rekommendera större ras. Jakthundar jag är bekant med är Tollare, Beagle, Setter (alla), Golden, Münsterländer, Cocker Spaniel, Basset, Tax, skottsk hjorthund, Hamilton, Saluki och Flat. Jägarfamilj om ni undrar
Vilken typ utav jakt håller han på med? Är det drevjakt eller lokalisering?
Vilken typ av jakt han utför har betydelse för vilken typ av hund han skall ha.
Hur vill han att hunden skall arbeta under jakt?
#52 Blev lite nyfiken på vad du jagar för villebråd med Skotsk Hjorthund och Saluki? Och varför en liten hund är bättre till harjakt?
#52 Måste säga att jag också blev MYCKET intresserad.
Hur jagar man ut en hare ur en håla? Och varför en större hund till rådjursjakt?
#53 & 54 Jag jagar inte men min släkt gör, jag tränar jakthundar istället. Små hundar har lättare att komma in i harens hålor i marken och skälla ut den därifrån ifall det skulle bl till behov.
Varför man skall köra större hund på rådjur har jag bara fått höra från andra jägare men lit ebror ju också på hur man utför jakten. Endel jägare jag stöttt på låter hunden valla in bytet och få den tro sig vara omringad och då är det lättare med en stor hund eller flera mindre.
Skottsk hjorthund och Saluki är båda avlade för jakt. Salukin framförallt har en väldigt stor jaktlust.
#55 Först kanske jag ska tala om att jag har varit jägare i snart 50 år, och jagat de flesta villebråd som Sverige har att erbjuda.
Och när jag uttalar mig om jakt och jakthundar så ligger det en del erfarenhet bakom.
Därför reagerar jag starkt när det skrivs sådana inlägg om jakt och jakthundar som ditt. Här finns folk som inte vet något om jakt och jakthundar och jag tycker att de åtminstone ska få en någorlunda sann bild av hur jakt går till och vilka hundar som används till de olika viltslagen.
Och snälla du..haren bor inte eller går inte ner i några hålor, och det vallas inte något vilt av hundar, den enda vallningen med hund inblandad är när hund vallar får! Och blanda inte in sällskapshundar i den svenska jakten.
Jägarkåren får så mycket ovett i media så det behövs inte ytterligare sagor om hur jakt utövas.
Har du frågor om jakt och jakthundar så ställer jag gärna upp och svarar.
#55 Harar byter oftast sovplats för varje dag. :) Vildkaniner gräver därimot riktiga hålor med tunnlar och bohålor under marken.
Ok förlåt för att jag hjälpte till med tips på jakthundar. Jag har tränat jakthundar i 15 år men jag ska lämna tipsen till er. 
#58 Oj, började så ung. Duktigt.
#59 Min far och farbror är jägare och min far är hundförare, där är förklaringen. 
Vad jag har förstått bör man inte ha för stora hundar till rådjursjakt, då de kan driva på djuren för snabbt… Stämmer det? Det är väl nästan så Bayersk viltspårhund är på gränsen till för stor, så man får se till att de inte driver för snabbt, och då är ju de bara runt 45-50 cm höga ungefär…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Min släkt har mest nöjt sig med Beagle i alla form av jakt inklusive rådjur då de tycker att små hundar lättare kommer fram i skogen än stora hundar som de upplever fastnar med pälsen i grenar (de med lite längre päls i alla fall).
#62 Ledsen att säga det…men jag tror du (och fler med dig?) har missuppfattat det här med jakt och jakthundars användning totalt!
Börja med att gå utbildningen för "Jägarexamen"! Där får man lära sig mycket och där brukar även finnas kursdeltagare som redan jagat i många år men som går utbildningen för att uppdatera sig. Och de brukar vara kul att lyssna på.
Köp även någon jakttidning, där finns mycket intressant läsning!
Lycka till! 
#63 Jag behöver inte ta jägarexamen för att träna jakthundar det gör jag via brukshundsklubben eller hundungdom min Flat är jakttränad och klarade provet samt att han är injagad dock inte med mig. Sen vill jag inte kosta på 4000kr som jägarexamen kostar för något jag inte kommer ha användning av eftersom jag inte jagar.
#38 Sant, så sant! Det går mkt väl att använda de till stötande, en av mina gick många år som stötande med mycket goda resultat! Sen finns det väl andra raser med "säkrare" anlag för arbetet, men det vet du nog ;)
Håller helt med dig i #56 och #63, mycket okunskap bland befolkningen som ger seriösa jägare skit för något som inte finns. Och därtill alla "hobby-jägare", som mest är i skogen för att släppa hunden(sort och arbetsfunktion mindre viktigt), ta en öl och hoppas på att få något att skjuta… året runt, allt vilt… DE är dem riktiga bovarna som media och folk borde lägga sitt hat på!
#65 Kan inte ungå att ta åt mig med din kommentar trotts att jag sagt att jag INTE jagar.
#66 Du behöver inte börja jaga bara för att du tar jägarexamen. Däremot kan man förhoppningsvis lära sig något om jakt och hundar så att man låter någorlunda kunnig när man diskuterar detta ämnet.
Bl.a. lära sig att man inte jakttränar en jakthund på brukshundsklubbar, möjligen kan man lära den allmän dressyr där, fast det gör man lika bra själv hemma. Och att Skotsk Hjorthund inte är så vanlig hos jägarna i Sverige. 
Kolla länken i inlägg 25 ovan! Där finns många jakthundsraser. 
Åter till ämnet!
#67 Konstigt att min Flat gjorde jaktträning och jaktprovet via hundklubb då. Jag får inte hålla i en bössa så det blir svårt att ta jägarexamen då sen skulle den examen inte fasstna i huvudet på mig heller såvida jag inte läser det i 4 år.
#68 Trådskaparen och blivande hundägare kanske också vill höra om hur jaktträningen och framför allt jaktprovet gick till på brukshundsklubben.
Berätta?
(Får man fråga varför du inte får hålla i en bössa?)
#68 Är det apporterings kurs du gått med din flat?
Jägarexamen kan du läsa för att du ska lära dej allt vad jakt innebär. Något skjutprov behöver du inte göra. Men i utbildningen lär du dej väldigt mycket inom jakten. Men även att umgås med andra äldre sunda jägare lär man sej mycket av.
http://www.jagarnasriksforbund.se/page32811.php
Jag jagar inte själv, bara med kameran. Men jag vet vilka hundar man ska använda till olika vilt. Och en sak är säker. Det ska gå lugnt till i skogen. Jagar man med för stora hundar på rådjur kommer rådjuret som ett skållat troll ur skogen och det blir ett dåligt skott och djuret blir även stressat. Så ska det inte gå till. Lugnt och sansat ska det vara. Rådjur ska jagas med tax , drever eller likande storlek. Hare jagar man med "rådjursren" stövare. Och hararna går INTE ner i några hålor. Det är kaninen som gör. Och INGEN jakthund vallar viltet till dej. Det är du som ska veta var viltet kommer någonstans. Och det kräver kunskap om just viltet och deras levnads sätt i skogen.
Sånt här skulle du lära dej genom att läsa i böckerna jag länkat till. Om du har problem med ordförståelsen så kanske det finns band att låna. Man kan även göra uppskrivningar muntligt.
(ärligt talat undrar jag hur ni jagar igentligen, du och dina släktingar)

#55 ja salukin tar sina byten levande och så jagar vi inte i sverige kan jag försäkra dig.
Och inte vallar vi in älgarna eller rådjuren heller. rådjuren, räven buktar om man har en långsamdivande hund, menar med det att de inte går eller springer för långt. de stannar i såten.
har man en hund som springer lätt och för fort på rådjur så kan de komma ikapp och rådjuret stressas till döds.. så jagar vi heller inte i sverige.
Harar lever inte i hålor i marken i sverige men däremot kaninerna men de finns inte i hela sverige de heller. Och kanin i danmark jagar man bäst med en iller, en tam. en del kan jaga kaniner med en liten terrier men det är inte lika vanligt.

Jag skulle vilja rekomondera en blandras mellen Tysk jakt Terrier och Jack Russell då har dom Tyskns galenhet i jakt och Russellns smidihet och listeghet!
Schiller Stövare går om man ska jaga hare och räv men problemet är att dom måste bli rådjursrena innan dom får släppas att jaga på riktigt!
Tax är ju fantastiska jakt hundar om man vill jaga rådjur o.s.v!
De rasera rekomenderar jag!

Har bara bitvist läst i tråden. Kul att den hållts vid liv.
Min granne har ännu inte köpt hund, men han har i alla fall bestämt ras nu, så det flyttar nog så småningom in en basset fauvne de bretang (stavning?)
Känns som ett klokt val tycker jag. Även om jag inte är insatt i jakt så tycker jag det är väldigt trevliga hundar.
#73 Svårstavad ras det där…
Glöm n:et i fauvne så är det rätt! 
Ja varför inte, en fauve är ett helt ok val, har faktiskt funderat på dem själv, lite ojämna i jakten, men din granne har säkert valt efter en stam med jaktmeriter.

#74 Jodå, jag har faktiskt rekommenderat honom en kennel där jag är bekant med uppfödaren. Men de hade inga valpar just nu, men vi får se om han väntar eller söker sig vidare. Men som jag skrivit tidigare, jag har ingen aning om grannens hundkunskap eller jaktkunskap. Men jag ser helt klart hellre en fauve än en tysk här i området