Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 12027 ggr
sarahansen
6

Överaktiv hund

Hej, jag har en hanhund på 9 månader som är igång hela tiden! Han har aldrig ro att vila utan springer runt och efter en både inne och ute. Han rör sig massor och pga att han aldrig rikigt slappnar av så börjar han bli mager.. Han är även väldigt kräsen med mat och ibland äter han  knappt något, utan man får lura i han maten han och leka med maten för äta måste han ju eftersom han blir mager.

Någon som har något tips på hur man kan få honom lugnare eller äta bättre?

Tacksam för svar.

bblomquist
0

Vilken ras är hunden?

[ElisiaJohansson]
0

Träna massor av passitivitet, lär hunden att vara passiv ledar till aktivitet. Tränna på olika sätt. Släng ut en godis när du har hunden mellan benen och säg varsågod när du kan släpp utan att hunden rusar fram. Sätt dig bara med hunden och säg ingenting. Du får prova dig fram.

sarahansen
0

#1 Han är en blandras tror jag, mellan papillon/phalene/border collie

Elcyion
1

#3 Jag skulle rekommendera passivitet, passivitet, och ännu mera passivitet. En BC är en otroligt aktiv hund. Vissa uppfödare rekommenderar att lägga större delen av hundens aktivering till just passivitet under hela det första året.

En annan bra sak är att klart och tydligt visa när det är jobb, och när det är ledighet. Tex genom ett speciellt halsband (ett vanligt halsbad som endast används vid träning). Jag tycker att passiviteten inte är ett jobb, så det tränar/håller du igång hela tiden.

Maten kan du göra lugn aktivering med. Tex sprida ut den utomhus. Alla nosövningar kräver att hunden går ner från speedad till mindre speedad. Gör den inte det, hittar den inte det den letar efter ;)

Du kan göra det med både mat och godis. Gott godis kan vara bra de första gångerna för att det ska vara lite mer motivation till att försöka.

Undvik alla lekar där du kastar saker och han ska springa efter. Tex kasta boll. I längden är det någon som ofta stressar upp hunden ännu mer, och när du redan har en stressad vovve…

Kom gärna med fler frågor :)

Medarbetare på jack russel terrier

sarahansen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ok tack för svaren. Men vad menas med passivitet? :)

Jag visste faktiskt inte att han var blandras från början för jag hade aldrig sett en papillon, för i papprerna står det att han är papillon, men jag tyckte att han var väldigt stor och sen att han har en enorm energi. Men han är en trevlig hund.

För är han inte stor för att räknas som en papillon? Han sitter vid min Tax.

Elcyion
0

Passivitet är när hunden kan ta det lugnt. Med andra ord bara gå och lägga sig (för mig självmant) när det inte händer något intressant.

Det är iaf ingen renrasig papillon. De är små och timida i kroppen. Väger gissningsvis 5-7 kg som vuxna.

Blir lite förvirrad av det du skriver. Om det står papillon i papperna, hur kan du då veta att han är papillon/bc? Phalene är en korthårig papillon. Som jag läser din text, trodde du att han var renrasig när du köpte honom? *förvirrad*

Elcyion
1

Ett sätt att träna passivitet på, är att beväpna dig med mängder av godis i små små bitar. Helst inget jättegott godis då han kan bli glad av det. Tänk ok, men inte super. Gärna hårda bitar. Att tugga är lugnande. Sen kan du berömma honom (LUGNT!) om man skulle lägga sig ner i 3 sekunder.

Eller så kan du klicka in honom (klickerträning finns det massor av böcker på bibblan om) och sedan lägga godis i hans säng när han ser det. Sen kan du klicka när han visar intresse för sängen (och belöna med en bit godis). Efter ett tag höjer du kraven till att han måste ha gått hela vägen fram till sängen, sen en tass i sängen osv. Tanken är att sängen ska vara en lugn plats där man får beröm. Ett lugnt och lågt bra räcker långt med en liten godis. Blir du superglad, kommer han att fara upp från sängen och vara igång igen.

Sitta och ta det lugnt ute. Sätt dig ner på en bänk, och stryk honom över kroppen. Prata lugnande. Men använd inga kommandon så som sitt/ligg. Du vill försöka hålla det kravfritt.

Du kan även prova att massera honom hemma. Inom massage kan du inte göra fel :) Bara att lugnt klappa, massera, smeka… Försöker få ner honom i varv på det sättet.

Maja2
0

Håller med #6 och #7 .. både gällande förvirringen och tipsen.

Kom åxå ihåg att vara sparsam med uppstressande lekar som kamplekar och kasta boll/pinne.

sarahansen
0

#6 Han köptes inte av uppfödaren utan någon sjuk man som behövde sälja honom, det vi fick med var en brocshyr från uppfödaren och där står det att de föder upp papillon/phalene/border collie och på en bild sitter 3 hundar och där står det att det är hundens föräldrar och det är papillon och border collie. Men det är en lång historia som jag inte vill gå in mer på i detalj :) vi är nöjda med honom som han är, min pappa ville ha en hund och han tycker om papilloner men när han såg honom så såg han att han var större än han tänkt sig men han kunde inte motstå hundens charm :)

Klicker är nog ingen ide med honom, han blir aggressiv mot klickern och vill bara ha tag på den och skäller massor.

Men får man vara på brukshundklubbar med en blandras?

Workingdog
0

#6 Phaléne är väl inte en korthårig papillon? Det är en papillon fast med hängande öron :p :) Phaléne får också lång päls :)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

Workingdog
0

#9 Självklart får man vara på brukshundsklubbar med blandras. Har en själv och massa på våran klubb har blandraser. Men vissa kan vara mera emot blandraser än andra. Men då får ändå vara där

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

Elcyion
0

#9 Du kan klickerträna utan klicker också. Klickern är bara ett hjälpmedel för att framkalla ett specifikt ljud som hunden inte annars hör, och sedan lär du hunden att koppla samman belöning med ljudet. Men du kan använda en visselpipa, göra ett speciellt ljud själv (som de aldrig använder annars)/… Där sätter bara fantasin stopp.

#10 Du har rätt. Fråga mig inte var min hjärna var :S