Parning
Hej,
Hmm…hur ska jag börja!
Skulle vilja ta en kull valpar på min tik vit schäfer/labbe, RAKRYGGAD.
En go tjej som har en bra arbetsvilja och bra temperament. Har ställt ut henne på blandisutställningar och fått pris. Älskar barn och andra djur. Vaccinerad, försäkrad och ska ad/hd röntgas.
Är det mer ni undrar så skriv.
Söker en bra hane till henne om någon är intresserad, han ska ha ett bra psyke,vaccinerad och gärna röntgad och helst någon slags merit.
Syftet med parningen?
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!

Ett tips är att även ögonlys, jag vet inte hur det är med schäfer men iallafall labradorer kan ha pra som är ärftligt.
Önskar dig lycka till med dina planer.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#3 Ja det ska också fixas ;) Jag vill försöka bibehålla de egenskaper som schäfern numera börja saknas, de är oftas sneryggad och får problem och jag vill avla fram en "schäfer" eller snarare en schabrador med god kroppform. Det vill säga rakryggad.
**
Det jag önskar av min hund och framtida valpar är att de skall fungera bra såväl i tävlingsspåren som på en tur ute i skogen.
Vi satsar på att framtida avkommor ska vara rakryggade, musklulösa, starktbyggd.**
**
För att säga allt kortfaktat så vill vi ha in det bra som Schäfern har och det som är bra som Labben har.
**
Schäfer: Den ska vara något långsträckt, stark och muskulös. Den ska ha ett jämnt humör och goda nerver, vara självsäker och frimodig och fullständigt godlynt och därtill ska den vara uppmärksam och följsam
Labbe: Starkt byggd, kompakt och mycket rörlig hund. Den är godmodig, har utmärkt luktsinne, är en god apportör och har en passion för vatten. Till temperamentet är den intelligent och har en stark vilja att vara till lags.
Detta som vi tycker är bra hos båda individerna vill vi avla vidare på, Tiken som är rakryggad, kompakt, rörlig, muskulös har ett jämnt humör med bra nerver, en passion för vatten och ett utmärkt luktsinne. Älskar också att hämta pinnar.
Om det är någon som är intresserad så går det även att träffa tiken och att skicka bilder.

#4 Du får mer än gärna kika in på Blandrashundar iFokus och skriva om dina avelsplaner där med 
_**/Mvh Anne
Så bra ;)
Lägger in en där nu

Efter att ha läst dina inlägg kan jag råda dig till att bara efterfråga Schäfer- och/ eller Labradorhanar. Blandar du in något ytterligare försvinner syftet med kullen.
Varför vill du att hanen ska ha någon slags merit ? Och varför just bara "någon slags" ? Det gör juh väldigt stor skillnad på valparna om det är en vallningsmerit eller en bruksmerit.
Mvh Ellenfyrkant
# 7 Jag efterfrågar bara schäfer/labrador hanar.
Merit då menar jag ex, haft valpar, valpkurs, utställning & bruksmerit osv.
Min gillar att arbeta så en hane som också gillar att arbeta går bra.

#8 Föreslår att du gör detta tydligare i startinlägget. Förslagsvis genom att PM:a medarbetare/ Sajtvärd och be någon av dessa att lägga till/ förtydliga önskad info.
Mvh Ellenfyrkant
Jag gör inte det tydligare i starinlägget.
Har dessutom hittat 2 hanhundar.
En har 2 raser och en är renrasig.
Dock känns ägaren lite bättre och mer seriöst med den hanen som har 2 raser.
Det hela gör det inte bättre med att psyket och allt är exakt det jag har letat efter
Jag skulle föreslå att du kräver hd/ad röntgen, ögonlysning och mentaltest.
Det är ju egenskaper du hittar hos en normal bruksschäfer, dina valpar kommer ju fortfarande alltid vara blandrashundar.
…men du gör som du vill.
≧◔◡◔≦
#11 Jag frågar alltid hanarna om de är ad/hd röntgade, ögonlysta, mentaltestade.
#12 vad är det för fel på blandraser?
känns som att du har något emot dom.
Jag älskar verkligen blandraser och jag brinner för dom.
För mig känns det även viktigt att jag gör så gott jag kan med kraven med hanarna och med min tik att de ska testat ha merit osv.
Allt för att avkommorna ska bli friska och har hört mig lite smått efter om min tiks bakgrund och de är alla friska.
Sen för mig så blandar jag gärna in en annan ras i schäfer för att försöka få den så stark som möjligt. Även om en renrasig schäfer har rakrygg så har den fortfarande problem.
Det är sånt som jag vill få bort, visst det kan bli fler problem med valparna för den chansen finns alltid men det är därför jag vill ställa krav på (ev.)mina hanar.
#13 Men du skriver ex att hanen "gärna" får vara hd röntgad det är inget krav… Och att hunden har gått en lydnadskurs är ingen merit och säger inget om varken hälsan eller mentaliteten.
Ang blandraser så kan jag tycka att vissa blandraser är hur trevliga som helst! Jag har själv haft blandras och det är bland dom roligaste och trevligaste hundar jag träffat. Men att avla fram blandraser ser jag som oseriöst. Du vill få bort vissa saker hos schäfer, men vad kan du om genetik? Hur stor erfarenhet har du av avel och hundar? Att ge sig in på den stigen är både svårt och krokigt och vet man inte vad man gör kan det gå så otroligt fel! Och blandraserna kan inte tillföra rasen något över huvudtaget. Varför sattsar du inte på en renrasig schäfer, lär dig genetik och skaffar dig kunnskaper om avel och sen försöker förbättra rasen på ett seriöst sätt? Att föda upp blandraser ger ju inte schäfern som ras något. Det blir enbart fler blandraser som man inte kan komma någon vart med i aveln.
Och misslyckas man är det valpköpare och valpar som blir lidande…
Om man vill försöka arbeta bort problem hos en ras så är knappast rätt väg att börja med blandrasavel. Även om din kull blir som du tänkt dig så kommer dina valpar ju ändå bli blandraser och inte hjälpa rasen det minsta.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
alltså jag gör inte detta för rasens skulle eller hur man ska säga.
utan jag vill ha en liknande hund som ser ut som en schäfer men är mer muskulös.
Det jag tycker är att kolla upp efterfrågan på valpar innan du fortsätter dina avelsplaner, jag vet att det är väldigt svårt att bli av med valpar, för du måste ju vara inställd på att du kan bli sittandes med den och då både Schäfer och labbe brukar få ganska stora kullar så kan du få problem.
Blandras avel är mycket svårare än renrasig avel då man inte har så mycket statistik att gå på, sen dessa två raser har stora problem med höfter. Hur många är det som är höftledsröntgade och ögonlysta i tikens linjer då du säger att dom är friska?
Håller även med Sara i det hon skriver!
Ska även säga att det brukar bli väldigt många reaktioner då det gäller blandrasavel då det är många som är emot sånt…
Japp, det ska jag göra. Håller lite på med det också.
Min tik hade 5 valpar i sin kull.
Höfledsröntgade och ögonlysta var båda föräldrarna.
Jag hade stängt ner denna nu om jag kunde då jag har hittat de jag vill om det nu blir att ta en kull.
Ja men om folk har så mkt emot så behöver dom inte svara på min tråd tycker jag.
De är inte så glada när folk hackar på deras renrasig hundar som ex "ett renrasigt helvete".
OBS! tänker inte svara mer i tråden då jag funderar och tänker + att jag ska träffa hanarna snart och sen fundera mkt på allt om och om igen =)
Du skriver att din tik fått 5 valpar i en kull, är det samma tik som du ska avla på den här gången?
Det är väl ingen här som hackat på dig?
Personligen skulle jag ställt samma frågor som ställts i tråden oavsett om det var en renras- eller blandrasparning. En parning ska alltid ha ett riktigt syfte, och förfädernas hälsostatus ska vara klarlagd och finnas på papper.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#19 Nej, herregud nej :O
Min har INTE fått valpar innan.
Jag menar att hon hade 5 syskon!
Det känns som att folk här är lite mer, men det är en blandis då ska du inte avla.
Men som sagt, jag ska fundera på allt och prata mer med veterinärer, dessutom så ska mina valpköpare få skriva kontrakt om att om de ska sälja/avliva min valp så måste jag kontaktas innan, om de misshandlar eller gör så att hunden far illa så tas den omedelbart omhand till mig.
Det läskiga är att många veterinärer säger att man inte måste göra höfledsröntgen eller ögonbelysning på sin hund om man bara ska ta en kull :O dock ska jag göra det ändå!
Menmen, som sagt nu ska jag fundera och så kommer inte svara här ngt mer :)

#20 De veterinärerna skulle jag absolut kalla oseriösa och okunniga!
Jätte bra att du går emot dem och röntgar & ögonlyser ändå 
_**/Mvh Anne
#20 Du har ingen som helst rätt att ta tillbaka en såld hund mot köparens vilja. Du har heller ingen rätt att kräva att dom ska kontakta dig innan hunden säljs eller avlivas! Om man säljer en hund med skk´s köpeavtal kan man kryssa i återköp men det enbart att du som säljare har skylldighet att ta tillbaka hunden om köparen vill lämna tillbaka hunden. Och är hunden under två år har du skylldighet att betala en viss procent av valp priset. Många misstolkar detta och tror att man kan kräva tillbaka hunden men det kan man inte.
Trisst att du inte vill svara på våra frågor… Jag tolkar det som att du inte riktigt kan försvara det du planerar, fullt ut.
#4 "#3 Ja det ska också fixas ;) Jag vill försöka bibehålla de egenskaper som schäfern numera börja saknas, de är oftas sneryggad och får problem och jag vill avla fram en "schäfer" eller snarare en schabrador med god kroppform. Det vill säga rakryggad."
Är rakryggad per automatik lika med en gor kroppsform? Vad vet du egentligen om saknaden av egenskaper av schäfern? Har du undersökt schäferrasen som helhet och har fakta på detta eller är det din egna uppfattning? Det är ju trots allt schäfern som oftast ligger högt upp i eliten i de flesta bruksgrenar, därtill ipot, som tjänsthundar och polishundar används de i måååånga länder. Ett klokt val av linjer ger rejäla arbetshundar som inte saknar en endaste egenskap!
_
"Det jag önskar av min hund och framtida valpar är att de skall fungera bra såväl i tävlingsspåren som på en tur ute i skogen.
Vi satsar på att framtida avkommor ska vara rakryggade, musklulösa, starktbyggd."_
Och då är du även medveten om att blandraser inte FÅR delta på spårtävlingar hoppas jag? Du önskar något av dina valpar som inte är möjligt.
Och du anser alltså att muskler är något man ärver? Musklernas storlek kommer med arbete, inte med gener.
"För att säga allt kortfaktat så vill vi ha in det bra som Schäfern har och det som är bra som Labben har."
Detta är inget du kommer få fram i en generation, och inte heller något som blir konstant. Det krävs år och år av genomtänkt avel för att skapa ett jämt underlag. Du kan inte ge några som helst garantier för att inte alla valpar i din eventuella kull blir labradorer allihopa. Eller att inte bara de dåliga hos respektive förälder ärvs ned till samtliga valpar.
"Schäfer: Den ska vara något långsträckt, stark och muskulös. Den ska ha ett jämnt humör och goda nerver, vara självsäker och frimodig och fullständigt godlynt och därtill ska den vara uppmärksam och följsam
Labbe: Starkt byggd, kompakt och mycket rörlig hund. Den är godmodig, har utmärkt luktsinne, är en god apportör och har en passion för vatten. Till temperamentet är den intelligent och har en stark vilja att vara till lags.
Detta som vi tycker är bra hos båda individerna vill vi avla vidare på, Tiken som är rakryggad, kompakt, rörlig, muskulös har ett jämnt humör med bra nerver, en passion för vatten och ett utmärkt luktsinne. Älskar också att hämta pinnar."
Och åter igen, detta är ingenting som NI kan besluta om! Okej, din tik är vad du vill ha, men var hennes mor och far det? Och deras föräldrar? Och deras syskon? Vad vet du egentligen om henne, utöver vad som går att se? Och vad kan du vara säker på gällande hanen? En hund du inte alls vet något om sen tidigare, och som då kommer få gå helt på ägarens ord om.
Din tik - vad har hon för föräldrar? Önskar du en "starkt byggd, kompakt och mycket rörlig hund" från labbens håll kan du lika gärna få en soffpotatis som är alldeles för grovt byggd för att kunna röra sig som en apportör bör. Inte heller är labben fullständigt frisk mentalt, det FINNS dåliga individer inom alla raser och även SCHÄFERN och detta beror BARA på DÅLIG avel. Typ en så ogenomtänkt som du är på väg in i.
Och schäfern - vad vet du om hennes schäfersida? Är det rakryggat eller är det lutande, är det hela eller halva höfter, är det de rättta egenskaperna eller är det helt galet åt skogen?
Du riskerar mycket på vad som verkar vara en egentlig önskan om en valp av din tik. Du kommer aldrig få en likadan hund igen, och den lilla chans som ändå finns sjunker drastiskt i och med att du inte vet något om hanen.
Avel är inget man slänger sig in i bara sådär. Det ÄR mycket jobb bakom, och stora risker. Hur mycket vet du om avel egentligen?
Och du… hämta pinnar är inget tecken på en god apportör. Det säger egentligen ingenting alls. En apportör är något HELT annat än en hund som hämtar pinnar. Det sträcker sig så långt utöver hämtandet att det bara är larvigt att ta upp pinnhämtningen. Gott luktsinne, vad är det, att näsan fungerar?
Men är det så här du vill ha det så kör hårt. Du riskerar att få tillbaka valpar som köparna inte klarar av då de har helt åt helvete fel egenskaper. Rädslor, aggessioner, klåda, allergier.. de kan mycket väl tvingas avlivas pga din halvtaskiga avel.
Kan du stå STOLT när dina valpköpare ringer och gråter för att de behövt avliva sin hund? När deras valp bitit deras barn? När du får hem (för du har ju tänkt lova att ta tillbaka dem! Även om kontraktet inte håller…) alla 10 valparna som nu blivit unghundar där den ena är mer störd än den andre?
Är det verkligen värt besväret för att få fram en halvtaskig kull? Istället för att stödja den BRA avel som redan finns? Du förstår, bra renrasavel avlar för att bevara och förstärka rätt egenskaper, precis som din tanke. Skillnaden är att där är materialet redan så stabilt att man kan på en höft gissa sig till hur avkommorna kommer bli.Man är dessutom flera stycken som arbetar mot samma mål, man har en bred avelsbas. Vad har du tänkt efter denna, garanterat halvtaskiga kull?För du FÅR inte fram det du vill ha i denna kull, det kan jag lova och garantera dig!
Du kan få fram precis det du vill ha hos renrasaveln - du behöver bara lägga lite hjärta i det.
#22 vadå inte svarar på era frågor? :O
Jag svarar ju på dom! Jo man kan visst det kräva det om man skriver ner allt som ett kontrakt!
#23 SÅ du påstår att jag inte lägger ner mig själ till MINA djur?
Nu är du riktigt och då menar jag riktigt taskig.`självklart vet jag att muskulös är något man tränar upp, menmen strunt samma.
#18 Iof så är det ju väldigt bra att föräldrarna är kollade då det gäller höfter.. men sen då? Kull syskon och deras ev avkommor.. hundarna bakom? Att man har en hund som är friröntgad.. kanske enda röntgade i kullen (Brukar inte vara så många som röntgar blandisar) säger inte så mycket, kanske flera i hennes kull som har väldigt dåliga höfter som man inte vet p.g.a att man ej kollat upp det.
Ang köpekontrakt så har du inga rättigheter alls utan bara skyldigheter. Det är som om du säljer en bil.. bara för att någon missköter den, repar lacken eller inte byter olja i motorn så motorn skär i slutändan.. inte kan du göra något åt det och tyvärr är det samma då det gäller att sälja djur. Djur går under samma lagar som "döda" ting som vi köper.
Alla har rätt till att säga sin personliga åsikt och det är många som gärna vill göra det då dom vill höra hur människan tänker och det är tyvärr sånt man får ta, dock inte om man blir påhoppad men sånt är sajtvärdarna duktiga på att avgöra om det är påhopp eller ej. Sen när man skriver så blir det ofta många missförstånd
Jag tkr de är mkt snyggare med de tyska schäfrarna, som jaa är rakryggade ;)
Varje chans är en risk. Varje risk är en chans..
#26 jag håller med dig :)
Kan bara säga att jag lyssnar verkligen på era ORD.
Funderar lite på att hälsa på RENRASIGA uppfödare och höra lite mer om deras hundar. Har letat riktigt länge nu och ÄNTLIGEN hittade jag en kennel som föder upp rakryggade schäfrar. Det som jag var ute efter och det roliga är att jag inte bor så långt ifrån dom. Ska mejla dom nu och höra lite.
1. Så här vill jag att en schäfer ser ut:
http://www.attackenzkennel.dinstudio.se/empty_24.html
2. Så här vill jag inte att en schäfer ser ut:
http://www.pedigreedatabase.com/pictures/341400.jpg
http://www.whispawillowkennels.com/images/ruby-3yrs-500.jpg
#27, fast om man ska vara krass så kan du ju jämföra hur de båda hundarna står. Den du anser är jättesned böjer ju ner bakbenen enormt mycket, eftersom det är "så den ska ställas upp", kvinnan hjälper ju även till.
Sedan låter jag det vara osagt ifall schäfens rygg är sned eller inte, då jag inte är insatt i det hela direkt.
jag håller ändå med #27 :)
såg en valp som hade så sne rygg så den såg ut som den verkligen försökte "krypa" med bakbenen ;O
Varje chans är en risk. Varje risk är en chans..
#24 Nej, jag säger att du inte lägger ned tillräckligt i hur aveln fungerar för att kunna få fram friska avkommor.
Du kan ha hur stort hjärta och själ du vill, du kan älska dina djur mer än livet själv. Men har du ingen kunskap om avel ska du inte ge dig in i det då risken att det blir fel är större än att det blir rätt. Tänk igenom den tanken ett par gånger, och väg över om det verkligen är värt allt. Din tik kan dö på kuppen eller bli skadad för livet.
I övrigt är det toppen att du tänker igenom det som sägs. Och, är det bara rakryggade schäfrar du är ute efter så ÄR utbudet stort.
Ha bara i tankarna att en schäfer inte SKA vara rakryggad, inte ens de värsta bruksschäfrarna. I rasstandard står det skrivet att ryggen ska ha en sluttning, rakryggat är alltså även det fel. Ha även i tankarna att schäfern ställs upp helt annorlunda på utställning än andra raser, därför kan även den mest rakryggade hund se sluttande ut. Min labbe ställer ofta upp sig i schäferstil och då sluttar hans rygg rejält! Detta trots att hans bak nästan är högre än framkroppen när han står plant…
#24 att du skriver ner krav i ett köpekontrakt är inte juridiskt bindande annat än för dig om du kryssar i att du tar tillbaka valparna om det inte funkar.
hundar räknas som varor enligt lagen och du kan aldrig tvinga någon till hur den ska använda sin köpta vara… lika lite som ica kan tvinga dig till att bara använda mjölken du köpte igår i enbart kaffe och ingenting annat och att de isf tar tillbaka den om du gör det… (enligt lag räknas både hund och mjölk som varor, därav jämförelsen)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
#23 MYCKET bra skrivet!
#24 Precis som #31 skriver så KAN du inte tvinga en valpköpare att lämna tillbaka en hund dom köpt! Det spelar ingen roll vad du skriver i kontraktet. Köpt vara är KÖPT och då har du inget att säga till om längre. Bara det att du inte vet detta när du ska ge dig in i avelsvärlden är lite av ett tecken på att du inte vet vad det är du ska ge dig in i. Läs noga igenom #23 inlägg igen snälla du!
Och anledningen till att jag skrev att du inte svarar på frågorna var att du själv skrev att du inte skulle fortsätta att svara i tråden för att du skulle sätta dig och fundera.
Ett av dom vanligaste misstagen nybörjare gör innom aveln är att tro att om man tar en hund med krulligsvans och en med rak så blir valparnas lätt böjda… Eller omman tar en stor tik och parar med en liten hane så blir valparna mellan stora. Du kan inte mena på fullt allvar att du med din dåliga kunnskap ska para din tik och inte ha bättre koll. Vet du hur man tar hand om en dräktig tik och valparna i 8veckor? Vet du vad som kan drabba tiken under dräktigheten och efter valpningen? Vet du hur du ska hantera valparnaoch hur alla papper och kontrakt ska fyllas i rätt till valpköparna?
Vadgör du ex om tiken får akut Eklampsi mitt i natten och det är stängt hos alla veterinärer? Man måste se bortom önskan att få en valp efter sin snälla söta lilla gulliga tik!
# TS, var det inte statens hundskola som började med avel av Schabrador. Eller har jag helt fel? Det var även dom som satte namn på "rasen"
Dom hade ju en en seriös tanke bakom denna ras.
Kolla upp med dom. Jag är ganska mot blandras avel om det inte finns en tanke bakom och det finns verkar ju finnas bakåt i detta fall.
Lycka till