Problem med energi knippe
Min store bror träffade en tjej för ett bra tag sedan som har en vovve som dom nu har problem med, inget problem så sätt mer än att hon är ett riktigt ENERGI knippe!
Det är en 4 årig tik, blandras mellan schäfer, collie och något mer om jag inte missminner mig, Hon påminner om en svart långhårs schäfer…
Jag har försökt med psykiskt stimulans på henne, genom träning och aktivering och det funkar bra hon är jätte duktig och vill jobba MEN hon blir inte minsta trött eller varvar ner.
Min bror bor kanske 1 timmes promenad ifrån min mamma som brukar passa henne när dom jobbar, han går denna biten med henne varje gång som han skall lämna henne, men när hon väl kommer fram så märker man inte alls att hon har gått denna biten.
Nu hade dom provat att ta med henne ut på en jogging tur på 30-45 minuter, och då springer han hela tiden! Men när dom kommer hem igen efter turen så är hon inte minsta lilla nervarvad återigen….
Hon har fått leka med min rottis samtidigt som man promenerat långa sträcker och ändå vart ute x-antal timmar, men när man kommer hem så går min och lägger sig medans denna tik inte ens visar tecken på att hon vart ute och vart sysselsatt!
Det är fasta rutiner på hennes promenader och med tanke på hennes energi så är de långa promenader som gäller och som hon får, men hon lugnar sig verkligen inte?!
Vad kan detta bero på? Är de för lite stimulans? Eller kan det vara något annat, för jag har stött på många understimulerande hundar i livet speciellt när man haft kurser etc, men detta har jag aldrig sett liknande innan.
Några tips och ideér??
www.blueberryhedgehogs.com

Som du beskriver ovan får hon bara motion, som gör att hon får bättre kondis och orkar ännu mer. Låt henne jobba mer med nos och huvud. Lägg spår, göm godis, låt henne balansera på stocker och stenar, lär henne trick, eller kanske träna agility, lydnad eller liknande.
Shaping en kvart om dagen brukar göra underverk, då hunden verkligen måste anstränga sig och fundera. Blodspår, personspår eller någon form av sökträning ger oxå massor, och är inte alltför krångligt för oss att fixa med heller. Kika lite på berikning kanske?
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Spår, sök, riktigt klurig aktivering, lär henne att hjälpa till hemma, stänga och spola toan, ge dig telfonen när de ringer, tv kontrollen, hämta läsk, näsduk när du nyser, sortera tvätt osv. Endast fantasin sätter gränser :)

bättre att hon är en energiknippe än latmask =)
Det kan åxå bero på stress. Träna passivitet . Om hunden återhämtar sig dåligt hamnar den i stress, vilket ofta misstas för positiv energi. En hund ska kunna ligga ner och göra absolut ingenting, när aktiviteterna avstannar.
Ja jag hade tänkt att jag skall ha henne över en helg här hemma, och ge mig ut i skogen lite med dom och lägga ut spår och se vad hon tycker om detta, med tanke på att hon ändå gillar att jobba så länge som de är godis inblandat så tror jag nog att de inte är några problem, och toppen om detta kan få henne att dämpa sig lite och komma till ro…!
#1 ska kolla på länken :)
#3 Nja, som tävlings människa själv inom hundsporten så tycker jag också om energiknippen, dock inte i denna mängden, då jag tror att de är mer stress relaterat än något positivt, då min hund efter träningspass eller liknande iallafall kan slappa och lägga sig ner och bara ta de lugnt och inte hålla koll på allt som händer eller följa minsta steg man tar vilket denna lilla tjejen absolut inte kan…
#4 Jo jag har haft mina funderingar på stress också, för något är fel, och tror inte att de bara ligger i understimulans fysiskt och psykiskt hos henne utan att de är något annat som lägger större vikt på hennes beteende, men har aldrig själv haft med detta problem att göra hos en hund..
Så därav tar jag alla råd och tips och läsvärdheter för att medla vidare all info som kan vara nödvändig för att lilla tjejen skall kunna få slappna av inomhus…
Min storpudel var likadan och han hade svårt att koppla av och lägga sig någon längre stund. Jag spårade med honom och sista gången la jag ett 900m långt SVÅRT spår och han gick klockrent på det och när vi var klara började han genast kolla efter nästa spår! Han blev helt enkelt inte nöjd! När han var 6½år upptäckte vi att han hade spondylos och han avlivades. Har en veterinär tittat och kännt igenom hunden? Jag har fått lära mig nu efter åt att hundar kan springa sig höga på adrenalin för att döva smärta. Min Tango gjorde det.
Och hur fungerar vilan? Det är oftast där det egentligen problemet ligger, när det pratas om att "min hund kan inte lägga sig och vila utan måste ha något att göra hela tiden". Det handlar liksom inte om att den behöver mer för att kunna lägga sig och vila, utan att den behöver lära sig att faktiskt koppla av. Även om hunden är full av energi och jobbar hårt dygnet runt året om så måste den kunna lägga sig ned och vila en dag då inget händer alls. Det är jätteviktigt! Har man inte den biten har man tillsist bara en sönderstressad hund.
Så lägga lite vikt i att göra ingenting vore nog något.
Det KAN också bero på för mycket aktivitet, överstimulans så att säga. Bytet av miljö kan också orsaka det.
#6 jag vet faktiskt inte om dom har vart iväg hos veterinär med henne… Skall faktiskt ta och kolla upp detta ikväll med dom…
#7 Hon kan inte ligga stilla, de är problemet, skall man gå ifrån köket till vardagsrummet så är hon efter, så fort du reser dig ifrån soffan står hon upp, ska du på toa ligger hon utanför, ska du upp på övervåningen så följer hon efter, liksom hon kan inte ligga still för sig själv…
För mycket aktivitet vet jag inte, eftersom att dom jobbar etc som vanligt folk, så gör dom ju varierande saker med henne, dock att dom kanske inte lägger så mycket vikt i ex spår och sånna typer av aktivitet… Lydnad kör dom ju, men så fort godiset är slut så blir hon helt till sig igen…
Och när de gäller miljöbiten så tror jag inte de ligger där, då det verkligen kvittar i vart hon är, vem hon är med osv hon är exakt samma vart hon än är, men mellan hemma och hos mamma är hon ju van vid…
Dock är hon VÄLDIGT beroende av brorsans tjej ( hennes ägare )
hon matvägrar hos andra och hemma så fort tjejen inte är där, de är precis som att allt är för*ävligt när hon inte är hemma enligt tiken vill säga…

men pröva va i badrummet jättelänge så vilar hon ju om hon ligger utanför? :P
Btw så tror jag nog dels för att du säger att hon är beroende i din brors tjej att kanske hunden är stressad och orolig såfort den tjejen går. Ni måste nog vänja henne mer vid andra människor när tjejen inte är i närheten. Börjar förstå att det är därför hon är stressad.
men vad gör hon när tjejen är där då? Lugn och vid hennes sida eller lika vild? om hon är lugn så kan dte vara orsaken till att hon är så himla trygg med tjejen men när tjejen går så blir hon vild kan vara stress och oro.
Jo min tanke var ju också att hon var lugn med hans tjej, men så är ju inte fallet, hon är lika hispig när hon är runt omkring också, + att hon är mammig som bara den när hon är med så hon blir ju nästan värre enligt min åsikt då…. :S

Har hon gått på allmänlydnad? Kanske dags att ta med henne dit om hon varit där så ta henne dit igen eller "problemhundar" inte för att hon är en problemhund utan för att försöka få henne att inte vara så vild. Jag menar, det gäller ju hennes hälsa hon kan stressa ihjäl sig och det tycker jag inte om :( ta råd av proffessionella eller kolla om immi.se har råd från sidan? Hoppas ni fixar nåt så att hunden dämpar sig. Kanske ni verkar oroliga och då blir ju hunden oroligare. Pröva att ignorera henne så kanske hon ger upp. kanske uppmärksamheten hon vill ha?
#9 , bara för att man stannar länge i badrummet och hunden ligger utanför, innebär inte det att hunden vilar. Den är hela tiden på spänn och det är ingen avslappnad tillvaro. Det låter mer och mer som stress, och har det pågått länge är det inte alldeles lätt att bli av med.

#12 Det var bara ett skämt om det med badrummet.
#13 Aha.. det fattade inte jag :)

No problem ^^
#8 Då ÄR det helt klart där största problemet ligger! Hon måste få lära sig att man kan vila, ni behöver vänja henne vid att man reser sig ibland men det betyder inte att man behöver hänga med. Det är inte alltid det händer något som man måste vara med på.
Passivitetsträning är det som gäller alltså, och det behöver man alltid alltid lägga mest tyngd på!
Aktivitetsmässigt och miljömässigt mena jag mer på att det blir "för mycket" rent allmänt. Att det aldrig blir någon riktig vila för så fort man reser sig så är det något hunden ska vara med på eller något man låter hunden vara med på. Det blir aktivitet hela tiden och hunden "vågar" inte slappna av för något kul kan hända när som. Miljömässigt menar jag på att det är bytet i sig som kan bli för mycket. Att hon känner sig stressad iom det ständiga bytet och därför inte kan slappna av någonstans.
Skulle rekommendera att hålla sig till hemmet så mycket som möjligt och där träna passiviteten så hon iaf kan hålla sig lugn hemma. Sedan utöka till andra platser. Att också hålla sig till en och samma rastrunda kan lugna somliga hundar, så tidningen håller samma format så att säga. Men mest vikt på vilan hemma, börja med att ställa er upp och sedan sätta er ned igen tills det för henne inte är någonting att bry sig om. Se till att era förflyttningar i hemmet inte ger henne något, inte på ett taskigt sätt utan mer "är det något så ropar jag men annars så kan du vila". Så hon kan slappna av och till sist veta att "de ropar om de behöver mig när vi är inomhus".

Jag hade/har lite liknande problem med min bordis som jag haft i ca 2 månader.
Han har på två veckor gått från att vara "hyper" till att inte följa efter varje gång jag reser mig upp, inte reagera lika starkt på ljud, kunna lägga sig ner (om än korta stunder) när vi har besök och lyssna bättre vid promenader trots omgivningens störningar. Jag kan inte säga att han är världens lugnaste, men det har helt klart blivit bättre!
Receptet som hjälpt mig; slutat kasta pinnar, bollar och liknande helt. Vid varje moment han går upp i stress, tex när han vet att han ska få bada, måste han först sitta vid min sida och vara lugn för att sedan få belöningen som i det fallet är att kasta sig i plurret. Om han börjar stimma när vi ska gå ut gör jag samma sak, väntar tills han e lugn. Inomhus gör vi oftast inte mycket alls! Om han springer omkring inne så pratar jag inte med honom och tittar inte på honom. Först när han e lugn och har varit det en stund kan vi gosa. Kan vara jättesvårt men nödvändigt! Det krävs massor av tålamod, verkligen massor!
Hoppas det blir bättre, för det är inte roligt med en hund som aldrig kan koppla av, och allra jobbigast tror jag det är för hunden själv!

Och instämmer helt med #16!