Valpkurs/allmänlydnad
Några frågor inom denna kategori:
- Hur liten kan valpen minst vara för att gå med?
- är det olika stora raser med då? ex min valp kommer vara liten.
- hur många dagar brukar det max hållas?
- Vad tränar dom in för det första?
- Tränar dom koppelträning, inkallning osv?
- Är det hård träning eller mjuk? dvs; hård träning betyder mycket negativt om valpen gör fel och mjuk träning är mest positiv träning så om valpen gör fel så blir det inte hård straff typ.
- Har ni gått på sådan kurs med er hund? berätta gärna upplevelsen och var ni gick.
- Kan ni rekommendera nån plats? (bor i göteborg)
- Rekommenderar ni att träna valpen hemma eller på kurs?
Jag har sökt i google men det är blandade svar där och tänkte att det är bättre att fråga här då det är ju en hund-sida med mycket erfarenheter :P
På dom flesta av dina svar vill jag svara att det beror nog på var någonstans du går kursen, och eftersom du liksom jag bor i Göteborg så vill jag varmt rekomendera Kungliga Hundar. Där tränas det bara med positiv förstärkning, det är olika raser med och det är bara positivt tycker jag, minns jag rätt så är det från tre månader hon har men allt står på hemsidan.
Vi gick som sagt valpkurs och valpkurs fortsättning med våran schäfer där och det enda negativa tycker jag är priset, det är lite dyrt men hela upplevelsen känns jättebra! Kommer även gå lydnadsklass 1 till hösten har vi bestämt. Jag rekomenderar att har man sin första hund så ska man absolut gå kurs först, för att lära sig att lära rätt. Vi går för våran egen skull och inte för hundens skull.
Det första man går igenom är "sitt" och kontaktövningar, går även igenom koppelträning och inkallning, sen är det bara att träna hemma :)
/Christine

Ok, ja jag har kollat in den sidan för några dar sen men var osäker om den var bra och tänkte i och med att det kanske är lång tid tills 3 månader eller? Visserligen kan jag reglerna för hur man tränar en hund själv och så har jag läst en massa valpböcker så jag ska nog klara mig tills hon blir 3 månader. Tack för tipset ska kolla en gång till på hemsidan =) Men vet du några tips, böcker eller någon sida som man kan läsa mer om att träna hunden rätt hemma? Vill inte göra fel ifall.
Självklart kan du börja träna hunden tidigare, exempelvis genom att belöna och lägga på kommande på ett beteende h*n själv bjuder på. Välkommen valp är en dvd jag kan rekomendera, utgiven av SBK och Agria, den innehåller många tips om allt möjligt, inte så mycket träning kanske men ändå trevlig att titta på. Jag har svårt för att läsa sånt så kan inte rekomendera några böcker tyvärr.
/Christine

Ok, tack så hemskt mycket =) Då behöver jag inte oroa och stressa mig för kurs. Jag kan ju ta det när hon är 3 månader =) Men för en så liten hund papillon/shih tzu; vad för godis är anpassbar då jag ska belöna varje bra steg hon gör. Så att hon inte blir överviktig. Vaniljdrops för hundar ex är dom ok eller?
Korv, köttbullar, bloddpudding i småsmåsmå bitar. Vaniljdrops har jag aldrig hört talas om :S Men något riktigt gott som belöning i början iaf så det motiverar. Sen är frolic bra som godis också, bryta sönder så sån bit i 6-8 delar. Det blir mycket billigare också än att köpa "riktigt" hundgodis på djuraffären.
/Christine

vaniljdrops för hundar är som godis och rätt så billigt. men det är nog avsett för hundar med mer vikt och passar nog inte som belöning för det är rätt så mycket socker i dom.. Men hundar älskar dom. Men va bra frolic ska jag köpa och det i små små bitar. Tack för tipset =)
#5 Jag använde frolic förut, och delade i 32 delar, annars blir det alldeles för stora bitar. Min hund är 34 cm i mankhöjd och väger 8 kilo.
Däremot har jag lärt mig här på hif att frolic innehåller ohälsosamt mycket salt, så det har jag slutat med. Nu torkar jag lever och det funkar utmärkt :)

oj då :/ inte visste jag det om frolic… Alla jag känner som har hund använder frolic; stora som små hundar. Men men får leta vidare efter perfekt belöningsgodis som inte innehåller så mycket salt, fett och socker. Ska ju använda belöningsgodiset med att belöna varje duktiga steg hon gör. Visserligen en liten valp på 8 veckor och vill inte göra henne överviktig. Kan köpa korv eller köttbullar som #5 påstod. men är inte det också ganska mycket fett i?
#5 Tror inte att det är fettet du ska vara rädd för, däremot innehåller köpta köttbullar mycket annat skrot som varken människor eller djur behöver äta :) Jag gör alltid egna köttbullar med enbart köttfärs och ägg, inget mer :)

oj då ännu mera fakta jag inte visste =) Detta blir ju som en skola haha. men finns det nån "valpbelöning" man kan köpa i affärer då? Som är passande när man lär en liten valp?
Oj, visste inte heller att frolic innehöll så mycket salt. Men, blir mest torkad blodpudding här, det är en höjdare! Och han är som sagt schäfer så kräver lite större godbitar ;)
/Christine

en korkad fråga; hur torkar man lever poch blodpudding? har ingen aning hur man torkar det. Finns det recept hur man gör? :P
Torkad blodpudding: Skär i lagom stora (små ;)) bitar, lägg på en plåt, 100 grader högt upp i ugnen ca 30 minuter :)
/Christine
Sen är ju inte alla hundar godisorienterade heller. Man får analysera sin hund och kolla vad som funkar bäst. Är det godis, leksak?
Klart du kan ge hundgodis, men istället för att kolla på fettet som boven om hunden går upp i vikt, kolla hur MYCKET godis den får under en dag. En hund som ska äta två dl per dag, och får nästan en dl godis…. PLUS sina två dl foder… Kommer att gå upp i vikt.
Torka lever eller blodpudding. Håller sig länge i tät burk. Själv föredrar jag lever, eftersom blodpudding innehåller socker och annat tjafs :)

jaha så enkelt? då behövs inget recept haha :P
#15 precis. SÅ enkelt kan det vara :)