Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 3336 ggr
Hannsi
0

Boxer och liten hund

Jag är en nybliven hundägare som är alldeles förälskad i hundlivet och allt vad det innebär. Har alltid älskat hundar men har inte kunnat ha hund tidigare pga allergi i familjen. Nu har jag dock äntligen fått min lille valp som är en chihuahua-pudel blandning och jag är mer än överlycklig!

Jag funderar redan på en till vovve, givetvis inte med detsamma, men kanske om ett år eller så. Då jag förhoppningsvis kommer jobba som ridlärare vill jag gärna ha två hundar som kan följa med mig till stallet och kanske underhålla sig själva under de tider som jag måste lämna de ensamma. Men jag funderar lite på det här med två hundar. Jag är väldigt inne på boxer då det alltid varit en av mina älsklingsraser, men jag kände att eftersom jag är student för tillfället så är en liten hund lite lättare idag. Men om nåt år passar kanske en stor hund bra. Vad tycker ni om en så pass stor storlekskillnad? Min Ludde kommer bli betydligt större än en Chihuahua, väga kanske 4-5 kg som fullvuxen. Är en boxer på 30 kg en för stor lekkamrat? Bör jag fundera på något mindre? Vill helst ha en hane, eller är det dumt med två hannar?

Någon här som har boxer och vill dela med sig lite om sina erfarenheter av rasen? Har givetvis inte bestämt mig för något än men det känns bra att undersöka saker och ting i god tid :)

Jespersen
0

Jag har inte haft några problem att ha min 5-kilos Jack Russell med större hundar. Vi hade en schäfer tillsammans med henne när jag bodde hemma, inga problem alls. Hundar är tåligare än man tror (och säkert också mer försiktiga med varann än vad det ibland ser ut som).

Däremot kan jag tycka att det är lite tätt med bara ett år mellan hundarna. En ettårig hund är inte "klar" på långa vägar och dessutom så har jag fått för mig att det blir mindre ranggruff om det är lite större åldersskillnad.

[Hilo]
0