Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 3336 ggr
Hannsi
0

Boxer och liten hund

Jag är en nybliven hundägare som är alldeles förälskad i hundlivet och allt vad det innebär. Har alltid älskat hundar men har inte kunnat ha hund tidigare pga allergi i familjen. Nu har jag dock äntligen fått min lille valp som är en chihuahua-pudel blandning och jag är mer än överlycklig!

Jag funderar redan på en till vovve, givetvis inte med detsamma, men kanske om ett år eller så. Då jag förhoppningsvis kommer jobba som ridlärare vill jag gärna ha två hundar som kan följa med mig till stallet och kanske underhålla sig själva under de tider som jag måste lämna de ensamma. Men jag funderar lite på det här med två hundar. Jag är väldigt inne på boxer då det alltid varit en av mina älsklingsraser, men jag kände att eftersom jag är student för tillfället så är en liten hund lite lättare idag. Men om nåt år passar kanske en stor hund bra. Vad tycker ni om en så pass stor storlekskillnad? Min Ludde kommer bli betydligt större än en Chihuahua, väga kanske 4-5 kg som fullvuxen. Är en boxer på 30 kg en för stor lekkamrat? Bör jag fundera på något mindre? Vill helst ha en hane, eller är det dumt med två hannar?

Någon här som har boxer och vill dela med sig lite om sina erfarenheter av rasen? Har givetvis inte bestämt mig för något än men det känns bra att undersöka saker och ting i god tid :)

Jespersen
0

Jag har inte haft några problem att ha min 5-kilos Jack Russell med större hundar. Vi hade en schäfer tillsammans med henne när jag bodde hemma, inga problem alls. Hundar är tåligare än man tror (och säkert också mer försiktiga med varann än vad det ibland ser ut som).

Däremot kan jag tycka att det är lite tätt med bara ett år mellan hundarna. En ettårig hund är inte "klar" på långa vägar och dessutom så har jag fått för mig att det blir mindre ranggruff om det är lite större åldersskillnad.

[Hilo]
0

Min polare har haft tre boxrar tillsammans med en franskbulldogg utan problem. De lekte bra och var inte inga problem.

Jag har själv två st. hundar av olika storlek.
Min hane väger närmare 45 kilo, och min tik knappt 4 kilo.
De funkar bra ihop och har aldrig vart några problem.

Min hane leker även med en tik på dryga 2 kilo, hehe.

Vänta tills din nuvarane hund är lite äldre bara. Att uppfostra två valpar/slynglar är ingen lek..

Min erfarenhet av boxer är att det är en mycket härlig ras.
Rolig och lätt att ha att göra med.
Den är envis, men har man tålamod och mycket humor brukar boxer vara ett bra val.
Jag har aldrig haft en boxer, men vet en som har haft uppfödning och träffat många trevliga boxrar.

(Bilden på min tik, och min hane)

Elcyion
0

2-3 år tycker jag är en ganska bra ålderskillnad om man ska ha två hundar av samma kön. Det minskar risken för "ledarskaps-gruff" (kom inte på något bättre ord än ledarksap).

Sen ser jag inget problem i att ha en stor hund och en liten. Men kan se vissa fördelar i att ha en liten vuxen, och den stora kommer in senare som valp. Men tror inte att det är avgörande på något sätt.

Medarbetare på jack russel terrier

mariapia
0

jag har en boxer och hennes dagmatte har en japanese chin och de leker jättebra men man måste nog vara vaksam för de stora hundarna som typ min boxer leker med henne  som om hon är lika stor och det kan lätt hända olyckor.tex att hon slänger tassen över hennes rygg ,då är det nog rätt tungt för den lilla.

kan absolut rekomendera boxer.de är som en clown .rolig och kärvänlig.busig.dreggel njä bara om hon fått någe gott men va gör det :)