En valp inom 1 vecka
Hämtar hem en valp den 16 juli, kan inte bärga mig. En blandras på Papillon/shih tzu. Men uppfödaren har ej avmaskat valpen och när ska jag avmaska den? När tar man alla sprutor till en valp? Vet att valpsjukan tas 12v. men typ parvo, hcc, kennelhosta.. när tar man dom då? parvo är väl bäst att ta direkt? Finns det nån prislista på vaccinationer? bor i göteborg så skulle va kul att ni kunde svara mig.

All den där informationen ska du få av din uppfödare
Du kan avmaska den då den kommer hem även om jag anser det skall uppfödaren ha gjort, bara ren lathet att de ej gör det. 1: a sprutan ska de ha vid vad är det 8 veckors ålder, spruta nr 2 skall de ha vid 12 veckors ålder och 3: dje sprutan då de är 1 år. Du kan säga till veterinären då den skall vaccineras den ska vaccineras även mot kennelhosta. Du skall få med av uppfödaren ett vaccinationsintyg, medföljer ej det så räkna med att de ej har vaccinerat hunden.
Här i Rimbo hos den jag går kostade det mig 330:- att vaccinera Casper då han var 12 veckor gammal *idag snart 6 månader*.
Se även till att valpen är veterinärbesiktad innan den kommer till dig.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Har inte uppfödaren avmaskat valpen alls, eller bara inte innan leverans?
En seriös uppfödare avmaskar valparna flera gånger Minst 2-3) under de första 8 veckorna och även innan leverans. De ska vara veterinärbesiktigade och vaccinerade senast en vecka innan du köper valpen. Detta så att du vet att du får hem en frisk valp. Om uppfödaren inte fixar detta skulle jag fundera varför.
Betalar man för en valp, så kan gott uppfödaren lägga ut de pengar bra mat, avmaskning, vaccinering och veterinärbesiktining kostar. Är det blandraser så slipper de ju kostnaden av registrering av valparna och meritering samt hälsounderöskning på föräldrarna ändå.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

valpen kommer vara chippad och veterinärsbesiktad. men uppfödaren säger att avmaska ska den nya ägaren göra dvs jag.
Men det är väl ingen fara om det inte blivit avmaskad? jag kan ju göra det när valpen kommer. men ska man göra det själv eller går man till veterinären och avmaskar

Då tror jag att uppfödaren har avmaskat dem tidigare oxå. Man gör nämligen så att man avmaskar valpen någon gång till efter att man fått hem den. Uppfödaren kanske tom har skrivit ihop en minneslapp åt er, med när den ska avmaskas, vaccineras igen och lite om mat od.
Kolla vad de använt för medel, och ta samma, eller kanske ett annat, för att täcka upp de vanligaste maskarna. Nästan alla valpar har spolmask, och det smittar ibland tillbaka mellan valparna och tiken, även om man avmaskar alla. Därför brukar uppfödare avmaska samma dag som de flyttar eller alldeles innan, och sen avmaskar köpern om efter en vecka eller två.
MVH Elin

nej men hon har sagt att hon avmaskat när dom föddes ca 1 vecka efteråt. men inget mer.

Då bör du nog avmaska någon av de första dagarna, och sen ev igen efter ett par veckor. Rådfråga isåfall på apoteket, tycker jag.
MVH Elin

ja va bra, apoteket tänkte jag inte på hehe. Tack för era svar. hjälpte mycket! önska mig lycka inför valpen. kan inte bärga mig ^^
Hej, en uppfödare ska avmaska hunden, vaccinera & chippa.
Men jag hoppas att uppfödaren gör det andra iallfall.
Valpen ska ha sin första spruta innan den åker hemifrån 8v, sen efter en månad och sen vid sin 1årsdag :)
Lycka till med din söta vovve<3
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!

ja vaccinera och chippa ska hon göra denna veckan (får hem valpen nästa vecka) och då får jag papper på det. (måste ha det när jag ska försäkra hunden) =) Tack så mycket, kommer ha verkligen nöje med henne. =)
Lycka till! 
Hämtar också min valp den 16:e^^
#10 du kan redan nu försäkra din valp och säger att du återkommer med papper om vaccination och chipp. Gjorde det på min
(har folksam)

#11 vad är det för ras? =)
#12 hur gör man då?
#13 en golden :)

aaaawwwww va guligt ^^ dom är så pluffsiga och söta
#13 jag ringde bara upp det bolaget jag ville ha, pratade med dom och de sa att jag kunde det.
Har en vit schäfer/labbe så det borde gå med din också, men ring och fråga det bolaget du vill ha :)

aha, jo men det skulle funka. kanske agria inte gör som folksam? (tänkt att ha agria). Men kan testa och se

#17 det kan även vara en god idé att välja samma bolag som din uppfödare har valpen dolda fel förtsäkrirad i för att inte riskera att hamna mellan två bolag som båda vägrar ersätta något. Har man samma bolag på båda slipper man ofta sånna problem. Men man ska såklrt även tänka på vilket bolag som känns bäst. Däremot skulle jag aldrig skaffa Agria till hund…
//Angelica
Medarbetare på Hundar iFokus
#18 Lite nyfiken bara, varför borde man inte ha agria till hund?

jag är också nyfiken på samma fråga som #19 ställde =)

#19 och 20
Jag menar inte att man inte ska ha Agria till hund, men jag personligen skulle inte våga välja det försäkringsbolaget. Jag har haft dem tidigare på mina katter och det har fungerat bra MEN jag tycker att det har blivit för mycket ändrigar om vad försäkringen täcker och jag tycker inte längre att de erbjuder bra försäkringar. Verkar som att många har fått obehagliga överaskningar när deras hundar behövt vård och försäkringen inte täckt upp. De finns många begränsingar för vad och inte försäkringen täcker så om man ska välja Agria så tycker jag att man ska läsa på noga. Ett exempel är att den operation jag gjorde på min valp som kostade upp mot 30 000 inte hade täcks av Agria. Har hört från olika insatta som arbetar inom veterinärvård (helt olika kliniker) att Agria är det bolag deras patienter har haft mest problem med. Enligt dem var Folksam och If lättast.
Huruvida det är de ovannämnda är de bästa bolagen lämnar jag osagt men jag är mycket nöjd med If som hitills utan krångel betalat ut närmare 50 000 kr det här året. När man väljer försäkring så är det viktigt att lusläsa och inte bara gå efter priser och premietak. Det är sanslöst att veterinärvård upp till 50 000 om många ingrepp är begränsade och ändå bara ersätter med 10 000 tex. Jag upplever Agria som ett numera krångligt bolag. Finns många kryphål och begränsingar som inte fanns tidigare.
//Angelica
Okej då vet jag. Vad tråkigt att det blivit så har katter och marsvin försäkrade där utan problem men man kanske ska läsa igenom allt nogrannare så man vet vad som gäller då :/

#21 Läste igenom det du skickade 2 länkar. Ärligt talat så vet jag inte vad jag ska göra haha. Min mamma har hennes hund inskriven i Agria och hon tyckte att det är bra där men iofs är hunden bara 1 år och har inte hänt nåt ännu(hoppas inget händer iaf). Men vad jag sett på deras hemsida så är det krångel med alla olika försäkringar som man måste plocka och välja. I folksam (om jag har rätt) så är det ju inte så krångligt. Bara 2 fäörsäkringar en för livförsäkring och andra vanliga försäkringen. Men det är så svårt. Kanske IF är bättre? Har ingen aning. Alla har olika åsikter och därför säger olika bolag men vill ha riktigt stora fakta om olika bolagen för att jag skall kunna välja rätt. Vill ju det bästa för min lilla valp. Om det händer nåt med henne så vill jag att allt ska gå bra för henne om det skulle inträffa nåt.

#23 Vid årsskiftet tro jag att det kom ytterliggare förändraingar hos Agria så det kan ha förändrats sedan er äldsta valp försäkrades. Jag vet att det är kenpigt med försäkringar man måste helt enkelt lusläsa vad de täcker och inte täcker. Även om du har veterinärvård till 50 000 kan det finnas massor av begränsningar som gör att du i en skada får ut 7000 och inte mer. Agria upplever jag har mång såna begränsningar. De är där man måste luslösa, samma sak i alla föräkringar. Dessutom har Agria sänkt sina premier om jag inte har fel. Jämför på internet mellan tre försäkringar innan ni bestämmer er, fel försäkring kan innebära dyra kostnader längre fram
//Angelica