vitt på papillonöra- fel eller ok?
JAg har tittat på en fin papillonvalp med bra stamtavla. Problemet är att den har lite vitt längst bak på örat. JAg vill gärna ställa ut valpen.
Räknas det som ett fel att ha lite vitt på örat?

Fråga uppfödaren, de borde känna till sånt. Är du osäker kanske du kan ringa någon på rasklubben som kan besvara dina frågor. Tyvärr har jag ingen aning om hur rasen ska och får se ut
//Angelica
Medarbetare på Hundar iFokus
Har sökt standard och hittar inte att de skulle va fel

Det är inte önskvärt om jag säger så.

Så här står det. Färg
Alla färger är tillåtna på en päls med vit bottenfärg. På kroppen och benen måste det vita dominera över de färgade partierna. Det vita på huvudet bör helst bilda en mer eller mindre bred bläs. Vit markering på nedre delen av huvudet är tillåtet. För alla färgkombinationer gäller att läppar, ögonkanter och särskilt nostryffeln skall vara helt pigmenterade.
Varje avvikelse från standarden är fel och skall bedömas i förhållande till graden av avvikelse:
* övervägande vit färg på huvudet
#4 Hon är fint tecknad och har en vacker bläs. Enda problemet är det vita längst bak på öronsnibben…
Jag kan naturligtvis fråga uppfödaren, men vill gärna veta vad andra tycker så jag inte blir lurad

Kanske ringa till någon på rasklubben då och höra vad som gäller kankse någon ansvarig över exteriör och utställningsbiten som är intresserad av utställning och har lite kunskap
//Angelica
Medarbetare på Hundar iFokus
Det jag tyder i det #4 skriver så är det fel färg, men det är inte ett diskvalificerande fel, domare kan nog dömma det som ett "fel".
Det bästa är ju att testa ställa ut och se vad domarna säger på plats