Valp som kräks
Min valp har dålig mage (skrivit om detta tidigare), hon är 12 veckor och har alltid något lös avföring. Inte rinnig, men kladdig och inte helt fast. Två av hennes kullsyskon har avlivats pga att de fått diarré och börjat kräkas upp foder, något fel som gjorde att de inte tog upp fodret.
Nu har min valp också börjat kräkas, hon har kräkts tre dagar på rad. Hon äter knappt någonting, hon kan ta litegrann om jag ger henne det i handen men sedan har hon ändå kräkts upp det många timmar senare så jag misttänker samma fel som hos de andra två.
Det finns ingen veterinär här med öppet såhär dags. Borde jag försöka ordna på något sätt att åka till närmsta storstad (göteborg, två timmar med bil) eller vänta tills imorgon? Jag är jätteorolig eftersom jag vet hur det blivit för de andra två, jag bara gråter och är ensam med hunden
Nu sitter jag i telefonkö och ska se vad dom säger

Kräkningarna och diaren kan bero på mycket men bland annat på mask…
Du bör ta henne till veterinären omgående då en liten valp blir uttorkad väldigt fort!! Så hon behöver säkerligen få vätska av veterinären!
Hoppas det blir bra! och uppdatera gärna vad veterinären säger!

Läste vad du skrivit igen, du säger att hon kräkt i 3 dagar och bajsar kladdigt, inte konstigt att hon inte orkar äta! Varför har du inte kontaktat/åkt till veterinären tidigare?!
Därför att jag var hos veterinären för två veckor sedan då hennes kullsyskon blivit avlivade, för att prata om hennes tillstånd. Då var hennes avföring samma som den är nu och veterinären sa det att det var inget att oroa sig för sålänge hon var pigg och framåt hela tiden. Vilket hon varit och då har den sett likadan ut i sex veckor nu. Det är hon nu också. Skillnaden nu är hon kräks, vilket veterinären också sa kunde hända. Men nu när det vart tre dagar på rad så blev jag orolig trots veterinärens råd.
Så du behöver inte anta att jag inte pratat med veterinär när du inte vet hela historien..

Jag utgår bara från det jag läser och svarar därefter.
Det finns ingen veterinär här med öppet såhär dags. Borde jag försöka ordna på något sätt att åka till närmsta storstad (göteborg, två timmar med bil) eller vänta tills imorgon?
Och att du även satt i telefonkö innan.

Nu utgår jag bara från denna tråden, orkar inte leta efter dina tidigare trådar.
Om hon haft diarre i 6 veckor och hon nu är 12 veckor… Varför fick hon då lämna uppfödaren?
Hon har inte diarré, hon har bara kladdig avföring. Men anledningen var att hon hade diarré några dagar hos uppfödaren, tillsammans med två av kullsyskonen. De började äta gastro intestinal, hon blev bättre i magen av det och kunde därför säljas. hon äter fortfarande gastro intestinal och magen har hållt sig stabil av det, om än inte perfekt. Tills nu när hon kräkts
Tycker det låter helt rätt att söka veterinär redan ikväll för råd. Tala om vad som hänt med hennes syskon och se till att få saken ordentligt utredd.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

#6, klockren fråga. 12 veckors valp med 6 veckors diarré?
då var ju valpen 6 veckor och det är olagligt att ta hem en hund så pass gammal. Kanske därför hon bajsar "kladdig" avföring och spyr? hon har ju inte diat sin mamma tillräckligt och så kanske du inte avvänje valpen sakta att byta foder eller sånt. Då händer det krångel i magen bl.a kräks och diarré. Sök upp genast veterinär. Hur kan du ha väntat i 3 dagar om hunden kräks.. Jag menar… All mat åker ut ur munnen igen när valpen kräks och får ingen näring eller mat överhuvudtaget….. stackars valp, hoppas den kryar på sig!

hoppas valpen är doldafel försäkrad då uppfödaren kanske lurat dig och sålt hunden till dig? kanske nåt ärtfligt finns? kolla upp med veterinären genast
Det är väl möjligt att hon fick problem med avföringen innan jag köpte henne? jag hämtade henne tre dagar innan hon fyllde nio veckor. Jag har väntat i tre dagar eftersom min veterinär sa att det inte är något konstigt om hon kräks pga hennes problem med magen för övrigt. Så jag reagerade inte så oroligt direkt men det gör jag nu för nu tycker jag det är för mycket? Jag har inte blivit lurad, jag har bra kontakt med uppfödaren och hon är jätteledsen över att valparna blivit sjuka. Föräldrarna har utsetts och det finns ett genetiskt fel hos pappan, plus att en av valparna ska på obduktion för vidare utredning.
Åter igen: jag var hos veterinär samma dag som jag fick reda på att två syskon avlivats, vi åkte in akut med valpen. veterinären sa att det inte var någon fara med hennes avföring eftersom hon var pigg och glad och ökat bra i vikt, vilket skulle kunna tolkas som att hon INTE hade samma problem som de andra som inte kunde ta upp näring eftersom de bara gått ner i vikt och haft sprutdiarré.
veterinären sa också att det är ingen fara om hon kräks heller, då hennes mage är lite i obalans (då hade hon aldrig kräkts). vi skulle fortsätta med fodret, ge henne pro-kolin och en medicin som tyvärr inte fungerade.
pga av vad veterinären sa så oroades jag inte av först när hon kräktes, men nu gör jag det då jag tycker det blivit för mycket med tre dagar och jag vill inte låta det gå så långt att min valp blir helt matt innan jag söker veterinär oavsett vad den andre veterinären sagt

Oavsett vilket så lär hon behöva vätskas upp, speciellt nu när det är så varmt, så skynda i väg till veterinär, kanske en annan veterinär?
Hoppas det löser sig för din valp!
Hon dricker väldigt bra med vatten, så just vätskebiten är jag inte så orolig för ännu!
Ska ordna med en tid hos veterinären imorgon så får vi se vad dom säger om henne, om de tror att hon kommer bli bättre eller om det bara kommer gå utför

först säger du att valpen haft diarré i 6 veckor, hur vet du att den haft diarré i 6 veckor när du bara haft henne i 3 veckor? om uppfödaren berättade det till dig (som jag ej tror) så skulle du nog aldrig köpt den. Hoppas bara den är doldafel försäkrad.
hon har fortfarande inte haft diarré förutom några dagar innan hon fick specialfodret…
jo jag visste att hon var dålig i magen men fick sagt till mig att det bara var att fortsätta med fodret så skulle det bli bättre sen, varken jag eller uppfödaren visste att det eventuellt finns en sjukdom inblandad (vet ej ännu om den finns hos min valp). Hade jag vetat att det inte skulle bli bättre så hade jag inte köpt henne även om det hållt sig så som det vart hittils, att det vart kladdigt och sådär.