Vad äter din hund?
Jag är inte så mycket för torrfoder… man vet inte vad det innehåller egentligen! Däremot så är det ju praktiskt och m,an blir i alla fall garanterad etrt visst mått av vitaminer och mineraler osv.
Så jag går en medelväg. Blandar hälften av maten själv och blötlägger hälften och blandar ihop allsammans i förpackningar som sedan går i frysen.
Jag kokar kött och lever, potatis, morötter, ris och blandar torrfodret i det buljongkokvattnet som allt det andra kokats i. Sedan häller jag i lite olivolja för pälsen osv.
När det gäller torrfoder så använder jag seniorfoder till gamlingarna osv Rätt foder för rätt ålder. Men vilket foder är egentligen bäst? Vilket kan man lita på?
Godiset gör jag förresten själv av blodpudding. Jätte enkelt att skära i småbitar och skicka i ugnen. Även det går att frysa så man alltid har att ta fram.
Hur gör ni andra? Några idéer och tips??
vilket foder som är bäst har det vart många diskussioner om, jag anser att d fodret som passar hunden bäst är bäst.. själv ger jag min hund doggy grön, plus att han får lite kokta grönsaker, lite köttstycken o lite vitaminer, och det som vi äter så min hund får lite allt möjligt… =)
Ja, det finns ju en salig blandning av hundfoder. Många fortsätter väl att ge det foder som hunden blivit van vid från uppfödaren. Uppfödaren till mina hundar kör med Alg-Gutten som innehåller ishavsalger bl.a., det fodret tycker hon är bra, men mina hundar fick börja med Pedigree Pal när dom kom till mig. Torrfoder och ibland på burk. Jag har kört det fodret på alla mina hundar som jag haft, och alla har blivit gamla 13-14år och dom har varit friska med fina pälsar allihop, så det är klart att jag tycker att det är ett bra foder. Numera ger jag även mina hundar en skvätt olja i fodret.
Använder SPECIFICTM "Food Allergy M och ProPlan lax & ris.Har funderingar på att byta till ORIJEN eller Klass, men hm vet inte hur man ska göra….

Jag använder Orijen, är ett skitbra foder som jag är hel nöjd med.

För det första kan jag inte begria varför man kokar grönsakerna till sin hund.
Det försvinner nämligen många många viktiga vitaminer från maten då.
För det andra kan jag heller inte begripa varför man kokar köttet.
jag ger BRAVO
Då det skulle bli glapp, så köper jag oxfärs eller kyckling delar och blandar det med hela ägg med skal och allt, olja och råa rivna grönskaer.
Jag säger som såhär. Vår hund äter *trumvirvel* ……. Hundmat :D
haha, jag vet faktiskt inte vilket märke, men det är light torrfoder.
Vi ger våra hundar Mastery
http://www.jnhundsport.se/mastery/JuniorGrowth.htm
Och det funkar kanon på våra hundar. Lite dyrt, men det är det värt.
Taxen som innan var så smal att folk säkert trodde att vi svalt henne,har äntligen lagt på sig med detta foder.
Sen får våra hundar alltid resterna från vår middag.

Frankie äter frukt, grönsaker och torrfoder för hund
Här kör vi också färskfoder bravo bas, men jag lägger också till alger i matskålen, för det är bara nyttigt, sedan brukar jag i fällnings perioder, råriva morötter och frysa ner dom i förpackningar och lägga i maten, men sedan har jag en hund som älskar blåbär på sommaren också, han käkar dom själv direkt från riset hihi…
i godisväg har jag antingen lever plattor, eller riktig lever av älg, som jag kokar och skär upp i mini bitar och fryser ner, och det är ett sådant där extra gotta som får min hund att veta att nu ska vi träna lite.
Andledningen att jag kokar dom och ordentligt dessutom, är att när du sedan plockar fram dom ur frysen, så kan dom bli dåliga i magen om det inte är riktigt genom kokt, har dom en grön färg då dom tinar är dom inte riktigt klara från början…
Skorpan äter Roal canin, och det funkar jättebra på henne :)
Hon älskar även grönsaker, tomater, gurka, paprika, sallad och majs hon står jämt och tigger när jag skär upp till en sallad :)

Oj, tack för alla tips och svar!
Har kollat runt lite nu på hemsidorna och det var verkligen intressant att se alla dessa olika foder och teorier om vad man skall ge och inte ge.
Tyvärr saknar jag priser på de flesta foder, står alltså inte ens på deras hemsida. Jag har…kommer snart ha TVÅ stora hundar så jag måste tänka lite på priset också.
Orijen lät väldigt speciell! Läs om den, ni som inte gjort det!
Att jag kokar köttet är för att inte ge ev mask och annat elände i onödan. Jag kokar grönsakerna bara lite så de mjuknar upp en aning och det är för att jag upptäckt att det inte skapar lika mycket gaser då. Sedan blötlägger jag ju fodret i det vattnet och inbillar mig att jag tar tillvara på allt på det sättet.
Sedan har jag hört att hundar inte skall ha äggvitan. Kommer inte ihåg varför men det var inte bra för magen på något vis. Däremot gulan är ju bra för bl.a. pälsen. Men att ge skalet!? Varför då?? Vill man att hunden skall tugga på något så finns ju märgben od. Så det där förstår jag inte.
Pedigee Pal är ju gammal och beprövat. Låter tryggt att hundarna levde så länge på det. Min gamla hund levde också länge, blev nästan 14 år. Men han hade mycket cancer på slutet, från hjärnan till baken. Läste att cancer ökat i takt med att torrfoder ökat…koppling?? Forskarna såg ett samband i alla fall och då bestämde jag mig för att ändra lite på vanorna här hemma.
Råa frukt och grönsaker brukar jag ge som godis på eftermiddagen. Antingen får de söka efter gömda bitar eller springa när jag kastar dem. Som en aktivitet varje dag.
Nu skall jag söka efter det där alg-fodret, måste kolla allt! : )

Jag ger mina hundar Purina Pro Plan, ett av de faktiskt relativt få torrfoderna där påsens innehåll faktiskt överensstämmer med innehållsförteckningen.
Läste Ni inte undersökningen nu för några dagar sedan? Kommer faktiskt inte ihåg varifrån, men det var intressant läsning! Av märken som RC, Purina,Hills, Doggy m.m m.m så var det endast Purina och Hills som hölls sig till innehållsdeklarationen. Dyrt visst, men man får vad man betalar för. Inte ens billiga Doggy, hade ju ens hälften i sitt foder än vad de påstår. Inte konstigt att de kan hålla låga priser.

Bra att du påminde om artikeln! Hade den här för att läsa den så nu blev det av. Mycket intressant!! DN 10/2, ekonomidelen.
Den visar att det bara var tre av tio där det deklarerade innhållet stämde med verkligeheten!
Om man skall titta på att det inte skulle vara någon avvikelse mot innehållsdeklarationen och dessutom ett allmänt bra omdömme av fodret så fanns det bara två foder kvar.
Willys var bra och prisvärt. Purina Pro Plan var bra men dyrt.
Anett! vill bara berätta för dig i all välmening förstås ;-), att hundar som lever på färskfoder rått kött och dyligt, har mycket mindre benägenhet att få mask i magen än dom som lever på torrfoder det är en myt att man ska behöva koka köttet, det har kommit fram genom studier på vargen, dom har aldrig mask i magen tex ;-).
Själv har jag i stort sett aldrig behövt avmaska mina hundar och dom har levt på rått kött i hela sina liv, min äldsta collie blev 13 år
TinaH: jag förstår inte varför du ger även äggskal?, det skulle jag aldrig våga göra, kan du förklara lite.
En varg som hittar ett ägg ute och känner sig sugen, knäcker det och käkar innehållet men inte skalet, det lämnar dom….
För är det kalken du är ute efter så ger man ju regelbundet märgben ett bra för detta…

#14. Vet inte om Tina gör som jag när det gäller ägg. Men jag ger antingen bara gulan till mina hundar. För i vitan så finns ett ämne som tar bort allt det nyttiga i gulan. Vill man ändå ge vitan så finns det två alternativ. Tillreda vitan, då försvinner ämnet som inte är bra. Alt 2. Även ge skalet tillsammans med gulan och vitan, då det i skalet finns ett ämne som tar bort ämnet i vitan som i sin tur tar bort det nyttiga i gulan. PHU!
Jag hängde knappt med här, så kan någon vara snäll och förklara vad jag ville ha sagt :-D Skriver i 190 då jag måste iväg NUUUU!!
Ja jag ger Skorpan bara gulan också, sånt som ligger kvar hos mig sedan jag skaffade mig min första hund. Och då sa dom att det skulle bara vara gulan :/ Viken tur att dom kommer på nya grejer till våra små eller stora vänner =)
Haha Sebben det är inte lätt att ha bråttom, men jag förstod i alla fall ;-).
Tina skrev längre upp att hon ger skalet också, och det är det jag undrar över :-).

Intressant att vargen aldrig har mask i magen! Men skulle det kunna vara så att vargen har en annan tarmflora än hundar? Sedan funderar jag även på att om en hund från början vänjs vid rått kött kanske skapar en magmiljö som bryter ner ex mask, men hur skulle en äldre ovan hund klara det?
Tycker det är jätteintressant med olika infallsvinklar! Hade själv en Collie men han tålde inte vanligt torrfoder. Jag hade specialmat till honom men han dog i alla fall av tarmproblem när han var 8 år gammal och efter flera sjukhusvistelser. Kanske dått kött skulle varit lösningen??
Varför jag är lite nojig när det gäller mask är att jag hört att den lätt sprider sig vidare till hjärtat och mask där kräver hyfsat farlig behandling. Någon som VET något om detta??

krossat äggskal är det kalk i.
Jag tar ett ägg geh honom gulan, tar äggskaler mosar det ihanden och stoppar i hans mat och rör om.
Min hund är ju torrfoder allärgiker, så jag har inget val än och ge köttmat från Bravo.
mask?
Jag har då aldrig hört att det är lättare för en hund som ger BARF att få mask.
Jag avmaskar inte Tyson regelbundet heller.
Men där emoot så får jag en hel hund över mig om han inte får sin frysta kyckling ving på fredagen!!!
hihihihihi….kyckling vingar är sååååå gott!!! =)
Det stämmer bra det, vargen har en helt annan tarmflora och "mitt tycke" så är det det allra bästa för våra tamhundar att få mat som liknar vargens så gott det går.
Det verkar konstigt med din collie, jag vet många med min ras som använder torrfoder, skillnaden mellan collies med torrfoder och färskis ser man klart och tydligt med blotta ögat, eftersom den med färskis får en klart bättre päls osv,medan en torrfodershund, får gärna torrare och glanslösare päls, svårare att reda ut osv, men det är ju inte speciifikt för just collie om nu någon trodde det ;-).
Jag har varit med flera ggr när andra raser har gått ifrån torrfoder till färskfoder, och då har dom ätit torris i hela sitt liv, visst blir det en rektion på magen, men det ger sig bara tarmarna har rensat ur allt från torr fodret ca 1 vecka, men som dom säger nu kan min hund äta vad som helst och det blir inte en rektion det är helskönt, så dom får plåtmage av det.
Angående hjärtmask antar jag att du syftar på, så finns det inte en chans att det finns sådant från dom ställen man kan köpa färskfoder eller från slakterier, för detta genomgår tillräckligt med prover för det.
Jag tror att det är så här att får rävbandmasken sitt fotfäste här i Sverige, vilket är just nu en stor risk i och med öppna gränser osv, så är det genom deras spillning och skogs turer med våra tamhundar som den smittar och om jag inte missminner mig så behandlar man inte det, så kan det i sin tur bilda hjärtmask, rätta mig om jag har fel någon, men jag är nästan säker på att det var så ;-).
Annars står det på jordbruksverkets hemmis ;-).
Min tös får Royal Canin Medium en gång om dagen.
Andra måltiden kokar vi upp kyckling med ris och morötter,
även andra grönsaker (beror lite på vad vi har).
Mellan måltiderna kan hon få lite okokta grönsöker,
t ex morot som ett extra tugg.
Men äggskal är ju farligt Tina är det inte bättre med ett märgis ben i stället, dessa små skal kan ju göra rispor i tarmväggarna och då kan dom får jätt problems ;-).
Men nu blir jag också alldeles stum kycklingvingen, jag hoppas du skojar med mig och tar av köttet på den då, för du vet väl att alla som börjar på f ska man inte ge, fågel fisk osv.
Föressten du har ju kalk så det räcker i din bravo mat ju.
Nu ska vi ut i solksenskylan läääänge :-))))

Ja, det stämmer helt klart "Lena1" att man inte får ge några ben från F-kategorierna - Fisk, Fågel, Fläsk, Får.
Benen från dessa delar sig på ett sådant sätt att de kan bli sylvassa och kan penetrera både strupe, tarmar osv. Rent livsfarligt för ditt djur alltså!!
Så det hoppas jag innerligt att ingen ger sådan mat utan att den gåtts igenom riktigt ordentligt och rensats från ev benbitar.
Mexx får Royal Canin adult. Fungerar bra. :)
I början fick han Sportsmans Pride (uppfödaren körde på det), vilket också fungerade väldigt bra, men var väldigt svårt att få tag på här, så efter ett litet tag bytte vi till RC.
Det där med F-ben, är det inte bara när de är råa, att det är lugnt efter tillagning, eller tvärt om..? Kommer inte ihåg vilket. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

# 22
nej jag skojar inte, han får kyckling vinar eller rå skråm från kyckling, i stort sett allt utom låren, för det är nått speciellt med dem benen där i.
Ingen fara alls! =)
Givetvis direkt från frysen. OLAGAT!
Tillagar man ett ben så är det lättare att det pulvriseras och det är då det lättare kan fastna.
Ägg får han xtraa om jag lagar mat eller bakar, då får han skalen.
Sedan så får han råa oxmärgben direkt från frysen. åsså.
Men Tina det är faktiskt farligt att ge både äggskal och kyckling vinge oavsett om det är rått eller kokt!, det kan vara förödande för din hund, jag kan ju inte sitta och säga till dig vad du ska ge och inte, men detta skulle i alla fall aldrig i livet jag ge mina vovvar, En av de större orsakerna till att hundar kommer till stora djursjukhus är att ägarna har gett dom sådant eller att dom har tjyvat åt sig det själva, och det är inte alltid dom överlever en sådan operation heller, det beror ju mycket på hur skadad den är, jag skulle aldrig riskera att behöva operera min hund på grund av en sådan sak.
Jag vill dig inget illa med det jag skriver alls utan tala om min syn på saken
Fortfarande förstår jag heller inte riktigt varför du gör det, för kalk och sådant nyttigt har du ju i din bravo mat, då är det väl ändå bättre att ge märgben om man nu vill ge mera kalk?.
Och när jag ändå är igång så skulle jag heller aldrig ge mina rådjurs skånker, för dom blr sylvassa då dom går isär, älgben är och förblir allra bäst

anett: Orijen kostar runt 550:- 13 ½ kg
en påse räcker nästan 2 veckor för oss, ganska dyrt, men tycker att det är prisvärt då hon har blivit mycket bättre sedan vi bytte.

Lena1
Det är inte alls "farligt" och ge kyckling till hund.
Du kan ge ALLT på en kyckling utom låren.
När hunden levde på stäppen så fanns det ingen koktant där och inte heller några inplanterade torrfoderpåsar.
Så vad levde hunden på, det dom hittade.
ok dagens hund är inte som gårdagens.
Jag ger Tyson äggskal, om jag får över och då krossar jag dem och så får handem, han älsakr äggskal.
Vi får även vilt på hösten och dem benen vi inte vill ha får han.
Skickar med länk/ar, läs gärna där.
http://www.skalmans.se/newpage.html
Jag citerar från den sidan
"Oftast ger man två mål mat om dagen. Frukosten kan då bestå av köttiga ben tex. 2 dagar i veckan kycklingvingar/klubbor eller kycklingskrov, 2 dagar lamm/vilt- eller kalvben, 2 dagar kalkonhals/vingar/skrov, 1 dag i veckan broskben från gris osv."
Du vet inte vad kattfodret kostar? Menar Orijen :)

Challe får affärs foder (torrfoder då) ;P

lotta. nej endast hundfodret.. tror åsa skulle kolla upp fodret för katter.. annars ska vi åka handla de imorrn, så kan jag berätta imon..
Det är farligt att ge de benen till tamhundar,barf fanns även 70-80 talet kommer inte riktigt ihåg när, men hur som helst så blev folk varnade för att dom gick ut med den informationen, och därefter kom det sk benmjölet som man knappt behöver berika hundarna med idag eftersom det finns i fodret man köper.
Alltså jag säger inte nu att barf är helt förkastligt utan att det finns även där saker man faktiskt inte ska ge sin tamhund.
Det finns bra saker där med som jag skulle kunna använda till min hund, men gränsen går där jag satte den tidigare, men som sagt det är vad jag vet och vad jag tycker och det ligger inget ont i det jag säger heller ;-).
Och fortfarande kvarstår ju min fråga varför ger du mera av kalk och sådant när det ändå finns i bravo du redan använder?, det kan ju liksom bli för mycket av det goda med (du förstår säkert hur jag menar) hoppas jag

Man kan ge i princip alla ben till en hund eller katt så länge dom är råa. Det är inte farligt att ge kycklingvingar, ben osv. Fler och fler har fått upp ögonen för Barf nu och antalet hund och kattägare som övergår till det växer i väldans fart. Fler och fler hundar drabbas av allergier, magproblem mm och många anser att det kommer med torrfodret, vilket jag oxå tror. Jag märkte en stor skillnad på mina 3 hundar och 3 katter när jag övergick till barf, både på päls, humöret, och de skiter väldans mycket mindre då de kan tillgodogöra sig maten de får. Jag skulle aldrig igen ge torrfoder till mina djur. Nu ska jag dock flytta och kommer då inte att ha en så stor frys så då ger jag så mycket barf som går och resten blir färskfoder (Fodax).
#31: Jag väntar med spänning…kanske blir lite dyrt med det fodret till både hunden och kattet….13.5 kg skulle nog räcka hemskt länge till min papillon, kanske så länge så det blir gammalt *S*
som sagt alla tycker vi och tänker olika,och tråkigt vore det väl annars, jag har aldrig heller gett mina hundar torrfoder någonsin faktiskt, eller jo nu ljög jag på 80 talet då benmjölet fanns
.
Eros äter väl allt han kommer över i princip, dvs. allt "ätbart" inte bajs, heminredning osv. Tur att matte är med och stoppar honom..
Men för övrigt äter han numera Royal Canin Dental Hygiene, tidigare åt han Eukanuba. Sedan slinker det väl ner nån liten mumsbit av lite gott o blandat från matte.
Han får blodpudding, vom, grisöron o lite annat smått o gott, som godis och komplement.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Ben eller inte ben var tydligen frågan?
Nu har jag kollat upp med två "oeroende proffs". Jag ringde veterinären som säger att de inte på något sätt kan rekommendera ben i någon form. Märgben går om hunden inte är för stark och glupsk, för då kan även det utgöra en fara. Veterinären bad mig framföra att de vill slippa patienter med diverse ben som sitter fast i halsen eller tarmarna så undvik ge den sådant!
Sedan kollade jag med en gammal bondmor. På en gård pjoskas det minsan inte med djuren. Men mat med ben i från allt som börjar på F kommer inte på fråga. Det finns en liten bit på revben på gris som tydligen är ok, men svår att förklara vilken. Hon säger bestämt att om man vill ha kvar sitt djur så ger man inte ben, helt klart!
Pratade även med veterinären om argumentet att hundar åt ben förr som vilda och överlevde. Hennes svar var: Hur vet man att de överlevde? Kanske de plågades ihjäl?
Nej, det håller jag nog fast vid efter denna diskussion - inga ben till min hund, inte ens äggskal. Det finns annat att tugga på när det behövs.
Vad bra med utförlig information om detta!
där instämmer jag med dig, och därför är älgben att rekommendera för hundar med lite kraft i käkarna ;-).
Min vännina som jobbar på Strömsholms djursjukhus blev inte glad då hon fick höra att barf går ut med samma rekomendationer igen, så jag håller mig till det jag lärt mig om färskfoder, men vidhåller att det är bättre med färskfoder än torrfoder oavsett ras ;-).
Jag kan berätta också att innan eu-ändrade reglerna som gör att det nyttiga i vomen skulle tas bort, så har jag alltid gett mina hundar det och rått viltkött bland annat.
Mina har aldrig fått ben som börjar på F, det är något dom aldrig har rekomenderat. :)

Håller med TinaH här. Att inte kunna ge F-ben är en gammal myt. De kunniga på Barf ger sina hund F-ben.
Sen skulle jag kanske inte ge en extremt glupsk labbe F-ben eller ben överhuvudtaget. Men en normal och sund hund har inga problem med att hantera och tugga ben.

Jo, glömde säga det också att jag frågade även om rått kött och då sa veteerinären att problemet är inte rått kött utan hur länge det får ligga. Det skall vara färskt eller färskfruset då är det inga större betänkligheter, men helst det senare om hon fick välja.
Ja, det ena efter det andra blir klart som korvspad…..
Jag gör bara som jag lärt mig från början och ni vet väl vad man säger…det är svårt att lära gamla hundar sitta 

Veterinären är nog en av de sista man ska prata foder och näringslära med då det förekommer otroligt lite sånt i deras utbilding konstigt nog. Nästan alla veterinärer är emot barf, inte så konstigt då över 50% av deras inkomster kommer från foderförsäljning och vaccinationer.
Själv har jag turen att ha en väldigt kunnig veterinär även inom näringslära då hon har kennel och är väldigt intresserad av detta. Och hon tycker då att Barf är en bra kost om man är påläst innan vill säga. För några nummer sen i tidningen Hund liv, Härliga hund eller nått sånt var det oxå en veterinär som tyckte Barf var helt ok. Så även veterinärerna har delad mening dom detta. Ni som vill veta mer om Barf kan läsa mer här http://www.jipotimas.se/ eller på länken Tina H rekommenderade.
Men alla ger det man själv tror på.
Jag har aldrig gett mina hundar F-ben och tänker inte göra det. Och inte "krånglar" jag med specialkost eller. Men jag blandar gärna torrfoder med överbliven middagsmat. Så länge hunden mår bra och är nöjd så är jag nöjd.
Tänka att det är jag också, och Skorpan är helnöjd *ler*
Jag håller med dej, Kerstin. Eros mår toppen av sitt torrfoder, så ser ingen anledning att byta. Skulle han däremot visa några tecken på att inte må bra och inte få allt han behöver så kanske man ska överväga att prova något nytt, efter samtal med vet.
Ska fråga min veterinär också, om det här med ben på tisdag. Och han har sin mottagning hemma och tjänar inte en krona på att sälja något foder överhuvudtaget..

Kan ni då ge mig ett bättre val, till en hund som ät TORRFODER ALLÄRGIKER?
Ja, men Tina.. Jag skrev ju att så länge hunden mår BRA av torrfodret. Är han torrfoderallergiker så mår han ju inte bra av det.
Sen så säger jag inte att torrfoder är det bästa alla kan ge sina hundar. Bara att min hund mår bra av sitt och därför får han fortsätta med det. Hade jag startat med t.ex. BARF från början och han mått bra av det så hade jag inte sett nån anledning att byta då heller.

Vad veterinären vet om näringslära kan jag inte uttala mig om. Men att veterinären är den som får ta hand om ben som sitter i halsen för att "patienten" har ätit olämpligt måsta ju alla vara överens om. Så säger veterinären att ben inte är att rekommendera så tror i alla fall jag på det.
Jag är inte så insatt i BARF, men jag trodde det bara handlade om rå-kost så att säga. Det kan väl vara en sak. Men att BARF skulle innebära F-ben och dessutom rekommendera det på sin sida tycker jag inte verkar så förnuftigt. Har jag fattat fel om vad BARF är för något?
När det gäller torrfoder…. ingen som hört om undersökningen där forskare slår fast att ökningen av cancer bland hundar osv har med ökningen av torrfoder att göra???

#50 Hund som har fått ben i halsen är inte så vanligt kan jag lova! Desto vanligare är det med torrfodrets alla biverkningar, så som allergi, mag, päls problem osv.
bättre val än bravo kan du nästan inte få
Nero fick Doggy Junior först, men han var så lös i magen p.g.a. det (för mycket spannmål) så vi bytte till ANF idag.. :) 15 kg för 480 kr, men det är det värt.. ;) Vi får se om det blir bättre, tjejen i butiken rekomenderade det.. :)
Vi fick även en 3,75 kg säck Eukabana när Nero följde med oss till affären en gång för han var så söt.. ;) Hahaha..

Bravo lät riktigt bra. Har läst på nätet om det. Tack för tipset!
Vad är ANF?….för en som inte ens kan gissa….men det är väl enkelt…..säkert.
#54 - En hundmat som tillverkas i Texas, USA.. :)
http://www.anf.com/
om du vill veta mer.. :)

Ja, det såg ju också bra ut… med ANF. Men hur får man tag på sådant i Sverige eller köper man därifrån?
Vi köpte det på en affär inne i Uppsala.. :) Jag har även jobbat i Göteborg och sålde den maten rätt så ofta till bl.a. hunduppfödare - mycket omtyckt!! :) Jag tror nog att du kan hitta den om du går till en djuraffär.. :)
Redan nu så märker vi att Neros avföring är fastare än vad den var förut.. ;)

#57 Vet du om det fodret finns i olika åldersvarianter typ senior od? Jag har ju en unghund och imorgon får vi hem en senior också och de skall naturligtvis inte ha samma sammansättning.
#58 - Ja, det finns för alla möjliga åldrar.. :)
Gå in på http://www.lupus.se/ - klicka på Hund - Produkter - välja Läs mer på ANF så finns det olika sorter där!! :)

Till och med min veterinär sa till mig att ge frysa märgben, kyckling delar ben av olika slag.
Tack vare att dem måste ha något att tugga på.
Jag har Torkel Falk som veterinär på "din veterinär" i Helsingbrg.

Lotta, jag ska iväg till zooaffären i morgon. Kollar upp priset på kattmat då.
ANF är superbra. Jag har det till mina illrar. Super foder. Ja okej jag har deras illerfoder, men i alla fall :-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Ja jusst ja. Jag måste också säga att jag inte ger mina hundar F-ben. har sett en hund som dött av att den trasas sönder invändigt av detta. ingen vacker syn.
Inte min hund, men inget jag vill ska drabba min hund heller. Så myt eller inte. Det händer och det är jäkligt vidrigt. Tro mig.
Audiatur et altera pars
Jag tror dig Åsa….det trodde du inte va? =)

TinaH….vi har helt klart olika uppfattningr här. Kanske är du inte så gammal så du sett vad det i verkligheten kan ställa till med, kanske du haft tur hittills?
Att din veterinär rekommenderar märgben är väl inte helt konstigt men att han skulle rekommendera kyckling osv verkar inte särskilt ansvarsfullt!! Kanske han vill ha patienter som han kan tjäna en hacka på??
Vi kommer inte komma längre i denna diskussion ang F-ben med dig helt klart. Men jag tycker sannerligen synd om dina hundar, de vet ju inte vilka risker du utsätter dem för. De är ju bara glada att få äta!
Man är som djuägare ansvarig för sina djurs hälsa. Vi vill alla väl här, men har olika erfarenheter och utgångspunkter. Sånt är livet bara!

#64 Veterinären tjänar på att säga att det är farligt att ge hunden ben då deras största inkomster kommer från foderförsäljning och att behandla hundar med allergi osv pga torrfoderätande!!
Nä vi kommer verkligen inte vart på det här forumet med de här frågorna. Läs på innan du uttrycker dig! De här frågorna diskuteras på vädligt många forum men men de flesta VET i dag att Fben inte är farliga att ge sina djur så länge de inte är tillagade!! Säg inte att vi som barfar utsätter våra hundar för fara utan att veta något om barf är du snäll.
Men ge du din hund torrfoder och lycka till! Själv skulle jag aldrig mer utsätta mina hundar för det.

#65 Om du läst vad jag skrivit så ser du att jag inte förespråkar torrfoder. Det var anledningen till att jag tog upp frågan - vad använder andra? Finns det torrfoder som är bra? Finns det annat foder som är bättre? Jag misstänker att min gamla hund fick sin cancer av torrfoder, så det är därför jag söker bättre alternativ.
Däremot så tror jag inte att veterinärer kalkylerar på att få patienter pga torrfoder. De flesta säljer dessutom bara vissa utvalda sorter som är just för ex allergi osv.
Men att rekommendera ben i alla former!? Äter du själv benen på kycklingen eller från fisk? Jag känner ingen som gör det och det beror på att de kan fasta i strupen eller tarmar och det vet alla om. Så vad får dig att tro att det inte finns risk för hundar, kokta eller okokta spelar ingen roll. Risken finns att de fastnar!

#66 Du kan inte jämföra människan och hunden, det var de dummaste jag hört! Tillagade ben splittras på ett onaturligt sätt och kan då bli farliga och vassa, vilket inte råa ben är. Hunden har en väldigt stark magsyra så benen löses upp där och förjer inte med ut i tarmen, defenitivt inte kycklingbenen som är väldigt mjuka. Man ska vara försiktigt med fläskben på hundar som inte är van då de är mer svårsmälta. Jag rekomenderar dig att läsa på de sidor jag angav tidigare så kanske du får en annan uppfattning!
Vill du ha tips på bra foder som inte innehåller råa ben så är det färskfoder, jag ger Fodax och det är ett kanonfoder. Bravo är oxå väldigt bra men nästan dubbelt så dyrt.
Nämen nu ska vi inte bli sådana där argisar ;-).
Vi tycker olika helt klart om det och det visar sig ju i alla fall vem som har rätt i sluttampen logiskt sett,precis som jag sade eller menade i alla fall tidigare till Tina….vi kan inte sitta och tala om för varandra vad den ena eller den andra ska ge sin hund, vi kan enbart dela med oss av åsikter och den vetskap vi sitter inne med sedan är det upp till var och en att ta till sig vad man vill.
Jag har inte sagt heller att barf är helt förkastligt utan att jag skulle aldrig gå längre än dit jag går idag, och det är min åsikt ;-).
Bravo är inte speciellt dyr egentligen, det är ett lagom pris för ett bra foder , jag har ju haft tre hundar själv som har levt på detta, då var det dyrare med vomen och allt annat kött jag köpte förr.

# 64
nä jag är bara 12 år och har x-antal års hunderfarenhet och är hjälp instruktör på klubben.
så, NÄ!, jag kan inte nått om hundar, kan inte du lära mig?
Så som du uttalar dig Anett är av ren okunskap och rädsla, skulle jag vilja säga.
Du kan väll inte jämföra människans föda med djurets?
Jag tycker du Anett ska gå en kurs i foderlära, den kan lära dig mycket och sen kan vi ta upp diskusionen igen!
Torkel Falk är en av sveriges bästa veterinärer, inte enligt mig, utan av media.
Så visst skulle han sitta och säga att "ge hunden ben så får jag mer och göra, och då tjänar jag pengar på att din hund blir sjuk."
LYSSNA på FOLK som KAN!
Som Jag, som Tezza, som Lena1, LÄS dem trådarna som vi har gett länkar till, men det gör du inte, pga av att där står det ju som vi säger och det är ju inte rätt.
Stackars dig Tina!!
Vill du ha lite hjälp???
Kom hem till mig i sommar så kan vi gnaga på ett ben medans vi diskuterar och Alfons o Tysse gnager på ett rått ben!
Men det är klart, du kan ju inte ha fått körkort än!
Ge dig nu Tina, jag är absolut inte ute efter att gräla med dig, men varje människa har rätt att välja själv och att få framföra sin åsikt.
Jag har läst det och fortfarande står jag vid min ståndpunkt, precis som du vid din, jag skrev mitt inlägg för att tona ner och inte för att gräla med någon, om du uppfattade det så har du uppfattat det käpprätt fel!.
Och Kerstin mina hundar har alltid käkat rått och då även råa ben, nu blir jag faktiskt lite sur
.
Näe Tina nu skäms jag förlåt förlåt
även till till dig Kerstin, jag trodde först det var ett påhopp på mig, för det var det väl inte….
Guuud så dumt i så fall! hoppas ni godtar min ursäkt ;-).
Nej, det var inget påhopp!
Jag passade bara på att retas med Tina lite.
Jo jag förstod det sedan ber sååå mycket om ursäkt till er bägge ;-).
PS: det är väl terriern i mig som vaknar ibland hahaha, dom brukar också handla innan dom tänkt efter först :-))))
förmodligen samma hihi…

jag tänkte före jag skrev där upp i mitt inlägg till annett!
Sedan att hon inte behagar och svara, är inte mitt bekymmer.
godtas min ursäkt då?för det tycker jag att man kan svara på i alla fall.
Jag har fått lära mig att dom kommer alltid fram till något nytt när det gäller hundar och annat också för den delen. Och jag kan inte säga att det är fel då jag inte forskat i det själv, men jag håller med dom här uppe som säger att man kan ge dom f-ben eftersom att det har gått säkert 25 år sedan jag lärde mig om vad som var bra eller dåligt för hundar :) Jag tror absolut inte att dom skulle ge sina bästa vänner något som skulle vara skadligt för dom. Så jag bugar för dom som tar reda på fakta och delar med sig av dessa. Så det är inte omöljigt att lära gamla hundar sitta, se bara på mig *ASG*
Jag har lagt ner diskussionen nu
, men hoppas att Tina svara mig……
Det gör hon…vänta så får du se
Hon måste bara lugna nerverna först efter inlägget här ovan *S*
Äsch finns väl ingen andledning att hetsa upp sig
, du ser vad bra det är att vara tant, för då slipper man komma ihåg det man inte vill hihihi….
Hihi vad du är smart…tänkte inte på det. Något jag kan skylla på hädanefter 
haha det skyller jag på dagligen
Jag hade väl glömt bort det också
måste vara helsenil *asg*
då är vi två hahaha det säger mina söner i alla fall :-))))
Usch det är så svårt att erkänna ;) Men mina påminner mig också varje dag 
Jag äter Doggy orginal, den röda påsen, något annat foder vill jag inte ha. Annars så får jag smaka på frukt och grönsaker av matte och allt annat gott som hon äter, det kan jag också äta. Fast inte lök och vitlök förstås och inte heller choklad med hög kakaoprocent för dessa produkter är ju inte bra för oss hundar.

Stopp och belägg. Nu vill jag att vi tänker på hur man sköter sig. Att anklaga någon för att vara ung och ofäörståndig för att de inte delar samma åsikter som en själv hör inte till god ton.
Detta är ett forum. Alla kan inte tycka lika. Aceptera detta. Det står i skrivreglerna här inne.
Vi kan inte tvinga på någon våra åsikter, bara dela med oss av våra egna.
Nu vill jag verkligen inte se mer sådant i den här tråden.
Mvh ÅsaF Medarbetare på hundar.ifokus
Audiatur et altera pars
Håller helt med dig Åsa ;-), man ska kunna utbyta erfarenheter och framföra sina åsikter men man behöver inte anklaga andra eller bli osams för det….
Jag har i alla fall bett om ursäkt för mitt sne steg, vill man inte godta det så är det så..

Lena 1
För det första så var det inte till mig åsa skrev som hon gjorde, utan till Annett.
För det andra så godtar jag din ursäkt, jag har inte reflekterat över det förrän nu.
1, Tina jag förstod att det var till Åsa, det var därför jag skrev som jag gjorde ;-).
2, TACK för det nu känns det bra igen :-)).

#91: En del av det får du också ta åt dig. Har förståelse för att du känner dig provocerad. men det innebär inte att man ska bete sig likadant själv. För att någon annan har börjat gjort fel blir det inte mindre fel av de som följer efter och beter sig likadant.
Audiatur et altera pars

Varför ska jag godta någon som hoppar på mg, och inte jag kan få stå till svars, UTAN att höra att JAG ska ta del av det åsså?

Ja du, det kanske känns lite orättvist. Men så är det. Det blir inte bättre av att man själv gör fel också.
En korrekt handling hade inte varit att svarat med samma mynt. Utan att sätta sig över detta. Oavsett om du tycker om det eller inte så är det så det är.
Som Medarbetare är detta min inställning. Om du anser att jag har handlat fel i detta läge är det bara att ta kontakt med KerstinP som är Sajtvärd här inne. Hon kan i sådana fall gå in och göra en egen bedömning om hur man ska sköta sig i just denna tråd och hur det är meningen att man ska göra. Hon kan också vidare utfärda andra varningar än mig.
MH ÅsaF Medarbetare hundar.ifokus
Audiatur et altera pars

Oj, vilken diskussion det var igår när jag var borta från nätet. Jag var och hämtade en misskött hund, men tar det i annat inlägg.
Jag har inte menat illa alls, utan står bara på mig om det jag själv tycker är rätt. Detta med ålderna var helt utan elakhetstanke, bara undrade om det kanske var så att personen var väldigt ung och då självklart har mindre erfarenhet än den som levt längre. Jag ville bara förstå.
Tycker jag gjort vad jag kunnat för att komma med fakta också, ex ringde jag ju veterinärklinik där de diskuterade det hela och återkom till mig osv.
Tråkigt att diskussionen blev en f-ben diskussion för det var inte min tanke utan det var torrfoder eller inte torrfoder och då alternativ som jag var nyfiken på. Och arg eller upphetsad är jag absolut inte. Varför skulle jag vara det? Alla har rätt att ha sina egna åsikter.
För min del så tycker jag det ämnet verkar uttömt…. Så tack för en lång diskussion.

Vad som är rätt och vad som är fel är väl det vi alla försöker ta reda på och bolla med varandra. Trodde det var själva poängen med att ha forum som detta.

Om du inte hade menat någt illa, så hade du inte gjort några sådana påhopp du gjorde mot mig.
Det står helt klart i reglerna att personliga påhopp är strängt förbjudet.
Den där "personen" som var "välldigt ung", så kan du lika gärna skriva Tinah, får det var till mig du menade och behöver inte vara "fin i kanten", för det hjälper inte.
blev du lättare förtådd med det svaret jag gav dig innan i svar #69?

Ledsen TinaH om du och kanske andra uppfattade min FRÅGA om ålder som en anklagelse för det var det inte. Men det hade kunnat vara en anledning till varför du har den uppfattningen du har och då hade jag förstått det. Verkar ju vara så att ju yngre man är ju mer läser man nya rön på nätet, ju äldre man är ju mer lägger man till sådant man hört genom hela livet.
Själv har jag alltså hört genom hela livet om hundar som fått f-ben i halsen eller tarmarna och behövt operaition, så det räcker för mig för att inte ge dem det. Tycker det finns annat att ge dem för att få tugga.
98-99-100 Men sluta nu!! sånt här ger bara mera upphov till tjafs och inget annat
.

vilka förutfattade menigar du har till YNGRE personer.
Jag är Stolt 32-åring!
Här inne sitter det personer som är YNGRE än mig, som har bra och många fall bättre kunskaper i olika ämnen som vi tar upp här på HiF. Jag har kunnskaper i mycket, men ibland tryter dem med, och då lyssnar man på vad folk har och komma med, OAVSETT ålder.
Är jag osäker på något, som då du utrycker dig "yngre generationen", så går jag på nätet och letar efter information, men oftast så kan faktiskt den "yngre generationen", hör och häpna, ha rätt!
Inte SKRÖN, som du utrycker dig.
Om man tar ett exempel, förr i världen gav man alltid barn fiskleverolja, det gör man inte längre.
Likaså med F-ben, för forskningen går FRAMMÅT.

får man inte TACKA om någon håller med, nu längre???
Så är det åsså fel….SUCK!!
Nu är du riktigt larvig tycker jag.
Om du är en stolt 32-åring som du säger, så förstår jag inte varför du tramsar runt med detta mera, finns väl ingen andledning att ta åt sig då eller hur.
Jag håller faktiskt inte med någon av er, men har åtminstonde vett att be om ursäkt om jag trampat i klaveret och lägga ner när jag märker att en diskussion spårar ur….
Alla har vi olika åsikter det är bara att acceptera det!, även när det gäller ålder och utvecklingen framåt..

Varför lägger du dig då i våran disskusion, om du ska vara "så vuxen"??
Det var inte en åsikt jag la till Tezzan, det var ett HEDERLIGT Tack!
Därför att jag var nog lite med i den jag med från början eller hur?, men nu tänker jag dra mig ur jag har sagt mitt och det står jag för….

106
suck

Som sagt! Tycker vi går vidare på andra spår och lämnar detta nu. Det kommer i alla fall jag göra.
Vill tacka igen för alla tips och idéer. Fått många och några som jag särskilt ska kolla upp.
MVH Anett

ja, jag förstår att du vill gå vidare.
Tan att man kan få en ursäkt än, men det är väll du för stålt för!
Hua att ni bara orkar ;)
Jag ger Ceasar Doggy. Han mår bra av det och har fin päls mm. Testade 1st Chice ett tag men det blev ingen större skilnad så varför lägga ut ca 300 kr extra?
**MVH Cerrolyn

Olika åsikter kommer vi alltid att ha!
Det finns ingen som kan säga vad som är rätt eller fel. Det beror helt och hållet på VARIFRÅN du får upplysningar och VEM du frågar.
Det som är rätt IDAG, kan mycket väl vara farligt IMORGON.
Vi är alla djurvänner här inne och ingen av oss vill skada våra älskade vänner.
d va bra skrivet kerstin, du är en sann "tantbull" du.. *s*

Håller med Kerstin
**MVH Cerrolyn
mina hundar får vanlig mat som jag själv äter plus sitt foder. & det har ingen av dom tagit någon skada av heller.
de får en varierande kost. tex mycket frukt & grönsaker ,fisk kött & mycket annat som är nyttigt & gott !
…

Tragiskt att man inte kan gå vidare utan tjaffs. Jag kommer nu på grund av detta ¨låsa denna tråd för vidare diskussioner.
Att diskutera med olika åsikter det är fullt okej, men att börja hugga på varandra tycker jag är lågt.
Tackar er som trotts detta har försökt hålla en bra attityd till det hela.
Mvh ÅsaF medarbetare
Audiatur et altera pars