Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 925 ggr
mariatingsund
0

vakna timmar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag undrar hur lång tid era hundar är i vaket tillstånd. Våran vaknar när han är kissnödig, släpper vi ut honom i gryningen i trädgården, sedan sover han, till kl 9 på morgonen, då tar vi vår skogspromenad. Är jag frisk, då går vi trekvart, en timme eller mer. Är jag dålig, då blir det cirka 30-40 minuter, rätt sakta. Sedan sover han, stort sätt ända tills min man kommer hem. Då är han lycklig, springer några varv, (halv minut) sedan lägger han sig igen. Så vaknar han när det är dags med ny promenadrunda, får kvällsmat och sover igen. Han är 7 år nu och skuttar inte mer än två minuter, går inte mer än två timmar, resten är stort sätt sömn. Är det verkligen normalt? Han har aldrig varit ett fenomen på att vara glad för att bli aktiverad, tvärtom. när vi försöker leka, då skuttar han en, högst två gånger, sen lägger han sig. Inget intressant. Han är som om han hade aristokratblod i sig. (Ridgeback) Tycker ni att vi skulle försöka få honom på bättre kondis, eller se honom som han är, en latmask med ointresse för allt vad det heter motion.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Cerrolyn
0

Oj vilken svår fråga. Det handlar mycket om vad det är för dag, väder mm. Men inne så är han lugn och sover mycket.

**MVH Cerrolyn

Malin-A
0

ja alla hundar är ju inte aktiva heller, tycker helt enkelt inte att det är kul att springa o skutta, ni kan ju alltid försöka leka o sånt, men visar han inget intresse så njuter han säkert mest av att gå härliga promenader o ligga o slappa.. =D

Alex
0

Det beror på om jag är ensam med honom eller om mamma och/eller pappa är hemma.. Är jag ensam så sover vi till lunch nån gång..Oskyldig Sen så sover han ju för det mesta inne också, så det beror ju på hur mycket/länge vi är ute på dagarna.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

lena1
0

Ja det där är väldigt individuellt, mina telingar har alltid varit lugna inomhus,möjligen kikat runt vad alla medlemmar gör gose stunder och så,men det har alltid varit fart på dem ute i stället.

Den jag har kvar nu är något jag aldrig upplevt så nära, han är nämligen självgående, hittar alltid på något att göra, så där har det gällt aktivitesbollar och en hel låda full med leksaker, och han vill gärna ha med familjen i leken, dessutom är det full fart ute med, men det är samma där har inte matte lust en dag så leker han själv med stockar och pinnar, klättrar upp på stenar och omkullfallna tallar osv osv, men han är lugn ändå inomhus också.

Tycker du att du vill aktivera honom inne och ute så kan du ju gömma lite gotta under mattor tex och dyligt, ute kan man ju använda sig att tallbarken, så får han leta själv efter dom.

Lotta
0

Ja våra Skorpan sover tills vi kliver upp, hon har aldrig haft bråttom upp ur sängen (7 år) Men där imot så är hon som en valp när vi är ute, full kareta och hoppar skuttar. Men det är ju som sagt som oss människor vissa är pigga tills dom i graven hamnar medans andra är lugna hela livet ;)