Nu är han hemma!
Ja, igår var jag och maken och hämtade vår nya familjemedlem. En stor Goldenkille som inte haft det så lätt. Först levde han i familj med en annan hund i åtta år. Såldes sedan vidare till en som sedan inte orkade med hund utan gav bort honom till en annan som nu….sålde till mig.
Han har vad jag förstått aldrig fått promenera utan bara levt i inhägnad. Han är överviktig, ögonen rinner, öronen är svarta av kladd och magen är full med svarta flagor som om det var svart mjäll. Han kliar sig inte, har tjockt fint hår, inte tunt och inte håravfall någonstans så jag tror det faktiskt är av att han legat i sin inhängnad år ut och år in utan att någon tvättat honom riktigt in på huden.
Han är i alla fall genomgo och otroligt kelig. Han viftar på svansen bara man tittar på honom - så glad åt uppmärksamhet! Han njuter i fulla drag när jag kliar, kammar, bortsar, rengör osv. I veckan skall vi gå till veterinär så det inte är något fel eller något han behöver.
Men hur kan man behandla en hund så och hur kan man överge en så gammal hund? Ja, det kommer jag aldrig förstå. Men jag lovar att han kommer få allt han behöver av kärlek, tid och omvårdnad här!
Tacka Gud för änglar som du :) Kan tänka mig hur lycklig han är nu. Och jag kommer aldrig kunna förstå hur en människa kan misssköta ett djur så :(

Ja, han verkar lycklig nu! Han ligger och bara tittar på mig, viftar på svansen när jag tittar tillbaka och jag får massor av pussar när jag håller på med honom.
Han har ju lite svårt att röra sig pga av övervikten (antar jag) så vi har lagt ut lite extra mattor så han inte skall halka och vi har höjt upp hans matskål så han inte behöver böja sig så mycket just nu.
Men med bättre kost, promenader varje dag (!) och lek med min unga tik så kommer vi nog få honom i mer normal storlek. Hoppas det bara inte är något annat typ struma eller diabetes ed som gör honom så tjock. Å andra sidan så går det ju i så fall att bota!
oh så fint o underbart pensionärsliv han kommer att få hos er, håller med hera tur att det finns änglar som du,
hoppas på lite bilder sen..=D

Bra att det finns människor som du! :)
Vi tog en flatcoated retriver som var lite till åren förut. Hon var också överviktig och blev aldrig normalviktig. Men vi körde med lightfoder och strikt "oj tappade visst en kaka.."-förbud och såg till att hon fick röra på sig. Så några kilo blev hon av med iaf. Men svårt det där, helst när de är äldre hundar.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
klart han njuter med en så söt flicka brevid sig… han ser trots allt väldigt glad o lycklig ut.. mer bilder sen.. =)

Ja, går han inte ner i vikt så gör han inte. Men han är väldigt ortänad, det känner man på musklerna. Så de kommer i alla fall bli bättre så han kan röra sig lite bättre och då kanske vikten följer efter…neråt alltså. Hoppas det för hans skull!!
Detta är min tredje omplaceringshund. Det är lite jobb i början men belöningen brukar bli dessutom större…mer tillgivna hundar får man nog leta efter. För att inte tala om känslan att ha fått en hund att må bra igen!!!

En underbar liten saga om grodan som fick bli prins.
Usch ja man kan undra om vissa skulle ha hund men va skönt att han ändå var en lugn och trevlig hund efter den behandlingen, nu kommer han nog leva många år till som en lycklig hund vår Golden var 15 år och han hade en massa sjukdomar som han tog sig igenom men 15 år vart han.
Lycka till med sötnosen och undrbart att fler tar hand om hundar som inte längre "duger" till.

Ja, min hund som dog i höstas blev nästan 14 år gammal trots en massa sjukdommar. Hade inte kroppen sagt stopp så hade han levt än. Min första Golden blev 14 och ett halvt år. Så det blir väl något sådant.
Nej, nu skall jag gå och pyssla om honom…

Ni underbara människor!!!
Jag kan riktigt tänka mig att ni kan se hans tacksamhet och kärlek när ni ser på honom
/Marie o svansbarnen
Visst är det en skön känsla att få ge en sådan hund allt det den har missat så länge, jag förstår att det väremr dig att ha fått hem honom, och jag håller tummarna att han inget annat akut problem har då ni går till veten.Ta det lilla lugna med motionen i början bara om han är så otränad så behövs en mjukstart.
Vi hade också en omplacering en collie som var större än den jag har nu, han var lika tunn som en whippet över ryggen då han kom, hade dålig kondis men blev jättefin efter att ha fått äta upp sig och röra sig i lagom takt från början.
Tyvärr slutatade det olyckligt eftersom dom hade tillfogat honom en stor skada på en höften, så helt plötsligt utan förvarning stack den en dag, och det fanns inget att göra annat än att låta honom somna in…
Lycka till med honom framåt…

Jo, vi ska försöka göra en mjukstart för honom vad gäller allt faktiskt. Men han vill ju gärna gå med på promenaderna, så nu går vi en snutt med bägge tillsammans och sedan tar jag hem honom och maken fortsätter ensam med den unga. Så får båda vad de behöver.
Nu ikväll åt han med aptit och sedan ställde de sig bägge två vid dörren för att få komma ut och busa. De leker kanon bra tillsammans, på samma sätt och nivå om man säger så.
Suttit en halvtimme nu och kammat bort skräp hos den ene och samtidigt kliat den andra. Rättvist mot båda och lite armgympa för matte!
Lycka till med din nya familjemedlem, och din andra hund också förstås ! Hoppas ni får många härliga år tillsammans.
Vad härligt, han ser ju jättelycklig ut. :) Mycket bättre pension kunde han nog inte få. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Andra natten var betydligt lugnare. Han vaknade bara ett par gånger och pep lite, men när jag pratade med honom somnade han om. Imorse hoppade han upp i knät på mig i soffan….typ 40 kilo hund i knät. Men gott var det!! Jätte gott!!
Jag håller med alla här ovanför…vilken tur att han kom till er. Verkligen en härlig bild på dina goldisar :D