Gör utfall mot alla hundar, och skiter i mig..
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej, nu är de så att jag sitter här med en blödande tumme och är väldigt chockad..
det är så att min hund, en okastererad pudelhane på 1,5 år gör utfall mot VARENDA hund han ser ute. Det är väldigtväldigt jobbigt för jag har försökt träna bort detta i ungefär ett halvår men det blir bara värre och värre..
Folk säger att jag ska "ffå hans uppmärksamhet" eller ja, göra så han inte bryr sig om hunden. men det fungerar VERKLIGEN INTE… för jag har testat med godis, leksaker, ljud och allt men inget funkar. såhär kan det gå till ungefär när en hund gör förbi: Han ser hunden och spänner upp sig och lyfter på öronen och direkt drar och SKÄLLER jättejättemycket helatiden och morrar o visar tänderna, sedan försöker jag få hans uppmärksamhet osv men då skiter han i mig TOTALT, han fortsätter och typ låtsas som att jag inte ens finns, och ibland ( som idag) så försöker jag komma "närmare" han genom att försöka ta honom i halsbandet och hålla in honom men då BITER han mig, hårt. idag hände det och han bet igenom min tumme, alltså det blev gjupt på ena sidan och den andra bara så att skinnet skrapades upp, men ändå äär detta verkligen riktigt jobbigt. och efter att hundarna inte syns till längre så verkar allt vara " som vanligt" för honom, ända tills nästa hund kommer..
Och han är verkligen ingen problemhund alls, han älskar allt och alla och man kan göra vadsomhelst med honom utan att han reagerar - bara kommer och slickar på en och viftar på svansen. Han skulle ALDRIG bita någon.. tillochmed när jag ger han godis tar han det jätteförsiktigt, han är som en liten bebis och är väldigt känd bland småbarn annars.. Folk tror ju han är galen när dom ser honom göra så mot andra hundar..
vad ska jag göra?! kan även kanske lägga upp någon video kanske ifall någon som är med kan spela in hur det ser ut när han blir så mot hundar någon gång..

Hur kan du säga att han aldrig skulle bita någon när du innan skrev att han biter dig hårt? Du behöver hjälp av en instruktör eller hund psykolog, inte av någon på internet.
#1 ja, men BARA då han ser hundar. han skulle ALDRIG bita någon annars. dessutom är det första gången han bitit mig "på riktigt", och det va då han såg hunden . vart eller hur får man tag i sån hund instruktör/psykolog i göteborg då?
Har du testat att försöka få hans uppmärksamhet innan han ser den andra hunden? Annars kanske du kan testa det. Har också en hund som gör hemska utfall som din, och det brukar funka att sätta honom ner innan han hinner få syn på den andra hunden. Sen får han sitta kvar och hålla ögonkontakt med mig tills dom gått förbi.
Min hund måste sitta så att han inte ser den andra hunden när den kommer och går, annars koncentrerar han sig bara på att hålla koll på hunden och gör utfall när den kommer närmare, så jag brukar vända honom åt andra hållet eller gå undan några meter om det går.
Om jag bara fortsätter att gå när den mötande hunden kommer börjar han "spänna sig" som din hund och då är det svårt att bryta hans koncentration och det går inte att få bra kontakt med honom. Så det funkar mycket bättre att börja innan han ser den andra hunden.
Detta är ju bara en tillfällig lösning och problemet finns ju fortfarande kvar, men det kanske kan vara till lite hjälp ändå.
Ta inte i hunden, det du beskriver kallas för omriktat beteende och är inte riktat mot dig egentligen utan mot hundarna.
sök prof. hjälp om du känner att du fastnat, sånt här kan ta tid att träna bort, minst lika lång tid som hunden gjort utfall.
≧◔◡◔≦
I göteborg rekomenderar jag att du tar kontakt med Kungliga Hundar, vi går på valpkurs där och instruktörerna är hur bra som helst! Dom har även nån tjej som tar itu med sk "problemhundar"
/Christine
TS efter som du har tränat i ett halvår utan resultat är det nog så att du behöver hjälp med hur du ska träna din hund. Jag tror att metoden "fånga hans uppmärksamhet" fungerar men att du gör fel. Det är mycket som ska klaffa för att få metoden att fungera och jag tror inte att du reder ut det helt. Så be en instruktör om hjälp tills du fått kläm på hur du ska träna och vad du ska tänka på. Så kan du fortsätta själv sen.
Sen är det helt galet att tro att ens hund aldrig skulle bita någon. Då är du ute och seglar. Din hund har ju dessutom redan bitit dig i en pressad situation och denna "överslags handling" kan mycket väl rikta sig mot någon annan i en annan situation. Du måste veta vad det är du har i kopplet för att kunna träna rätt och hantera din hund säkert. Börja med att inse att din hund faktiskt KAN bita folk. Steg två är att leta upp en instruktör som hjälper dig på plats i situationer under kontrollerade former.
Sen har jag för mig att ni skulle få hem en tredje hund… Då är det jätte viktigt att träna bort detta beteende annars har du snart stora problem med tre hundar som lär sig dumheter från varandra!
Har blivit rekommenderat boken "Klickerträning och lugnande signaler" för hundar som gör utfall. Sen undrar jag om han är "okontaktbar" oberoende på hur långt bort hunden är? Annars får man ju börja där, med hundmöten på långt avstånd och när han klarar av att ta kontakt med dig flyttar du lite närmare o.s.v.
#3 jag tror jag har testat det innan, men han vänder sig ifrån mig och fortsätter när hunden kommer, och jag brukar ibland när jag inte orkar med honom gör så . asså gå åt andra hållet ifrån hunden men han vänder sig mot hunden och håller på så ända tills han inte ser hunden längre.
#7 det är ju mycket värre när dom är några meter ifrån eller precis bredvid, men när dom är ca 40-50 meter eller längre ifrån så är han LITE lugnare
#9: Du har inte möjlighet att börja att träna med en hund på avstånd då? Och sedan succesivt röra er närmare? Tillsammans med något han har svårt att motstå, vare sig det är falukorv eller att matte busar med någon rolig leksak? Jag är dock ingen expert utan detta är bara lite funderingar från mitt håll.
#10 känner bara en som har hundar men hon är rädd att hennes hund börjar göra likadant som min hund när jag tränar med den .. jag har testat med köttbullar ,godis och vanlig hundmat, ljud han alltid brukar lyssna till på men inget funkar
Var i gbg bor du? Jag ställer upp på hundmötesträning. Har dock inte problemet att han gör utfall mot andra hundar, men är däremot lite väl ivrig att få hälsa och han måste lära sig att det inte är till att springa fram hur som helst.
/Christine
#12 högsbo
Jag har också en hund om du behöver hjälp. Hon bryr sig väldigt lite om andra hundar och det finns ingen risk att hon lär sig några dåliga beteenden. :)
#14 vart bor du då? :P

Det gäller ju att bryta hans uppmä'rksamhet från den andra hunden INNAN han blir blockerad. När han väl är blockerad är det bara att vänta ut. Är han svår att hålla, stå på kopplet samtidigt som du håller, så kan han inte hoppa och härja lika mycket.
Försök träna på uppmärksamhet och att vräka i honom favoritgodiset med hun dar som är så långt borta att han inte reagerar, och sen minskar du avståndet så sakta att han klarar av att hålla kontakten med dig, eller i alla fall äta godiset.
Fast en instruktör skulle nog vara bra. Det är svårt att lära sig att hantera en sån här situation själv, villet du redan märkt. Boken som nämns i #7 är toppen, köp den och tröna efter den, om du inte har råd/möjlighet att anlita en BRA problemhundskonsult. (litet tillägg, så anser jag att en bra problemhundskonsult ska ha en vettig utbildning, så att de gör en riktig utredning, inte bara tränar bort symptomen. Har Anders Hallgren varit inblandad i konsultens utbildning, torde den vara bra. Det gäller att utesluta saker som smärta od innan man börjar jobba med problemen.)
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#16 ja jag försöker det men det går INTE att bryta hans uppmärksamhet från hundenn. asså han kan vara jättelugn och tillochmed vila/sova men så fort han får syn på en hund drar han iväg DIREKT. han har inget favoritgodis, och även om han hade så tar han aldrig något i munnen när han är ute. och IFALL han gör det så spottar han ut det. det går inte få hans uppmärksamhet för so fort han ser någon hund för då finns liksom inget annat i "hans värld" utom just hunden.

Men då får du börja inne. Jobba på att få hans uppmärksamhet inne. Gör ett ljud (smacka, säg ett ord, använd klicker ed) och ge honom en godis, inget blaj, utan nåt jättegott. Jag brukar köpa tärnad bacon och ha i en påse i fickan. Eller leverpastej, smarrig ost på tub ed. Nöt in ljudet, till han alltid tittar på dig och tar ögonkontakt när han hör det. Sen lägger du till störning inne, annat folk i rummet ed. När det fungerar, ute, fast utan störning, till det går. Då lägger du till en lätt störning, att han ska kunna ta kontakt fast han ser folk. När det går, öka sakta störningen, till han såsmåningom klarar av att ha en hund 100 m bort, och när du gör ljudet, tar han kontakt för att få godis.
Sen kan du fortsätta, sakta sakta.
MVH Elin
#18 jo asså han lyssnar alltid annars på varenda ljud och tar ögonkontakt 24/7 även om det är hur många människor och andra djur som helst omkring men när det kommer just hundar så är han helt annorlunda fastän han aldrig blivit biten eller skrämd av en hund vad jag vet? däremot har han blivit skrämd av människor fast han älskar ändå människor så det är lite konstigt. ;s
Men har han träffat andra hundar under uppväxten, så han är socialicerad med hundar?
#20 ja det har han. när han var mindre gjorde han aldrig utfall mot andra hundar, han brydde sig inte ens om dom men för ett halvår sen eller lite mer han han bara ändrats helt plötsligt.
Vill du ha bort detta beteende måste du jobba INNAN det löses ut! Har det redan påbörjats är det för sent och du får helt enkelt genomlida det. Ta dig ut ur situationen på snabbast möjliga sätt.
Vet du eller kan du gissa dig till varför han gör "utfall"? Är det av rädsla eller av glädje?
Något du skulle kunna göra är att plussa ihop synen av en annan hund med något gott från matte. Till en början - så fort din hund upptäcker en annan hund så spruta in mjukost på tub i munnen på honom, tryck in köttbullar så länge du kan, även om han spottar ut så kommer han känna smaken och tillsist få den där smaken av gottgott när han ser en annan hund. Och då, förmodligen börja begära det där goda av dig, söka din kontakt för att få det gottgott det vattnas efter i munnen. Då kan du också börja be om något att utföra för att få godiset. Sitt, ligg, gå fot förbi.
Viktigt att tänka på är att påbörja detta INNAN han hinner släppa lös helt. Så fort han ser ska det in i munnen, detta för att minska risken för att han vänder om beteendet mot dig. Ju närmare mötande hund kommer desto svårare blir det ju.
Så fort han går över i problembeteendet så sluta ge mat och ta er bara igenom situationen, även om det är troligare att han har fullt upp med maten du trycker i honom.
Stora avstånd till att börja med!

#19 Men om du nu börjar om, med ett nytt ljud som betyder att han ska ta kontakt, och det alltid ger det godaste gott, kanske ibland lek och mys och ibland vanligt godis, så att du då och då kan slänga in en "julafton" med allt på en gång.
När detta ljuyd fungerar ökar du på störningarna sakta, så kommer du att tillsist ha en hund som tar kontakt trots svårare störningar. Trappa bara upp det sakta sakta sakta.
Att gå från att vara helt blockerad vid hundmöten till att ta kontakt är inte lätt. Jag har jobbat med klicker, som är svårt, då man kan råka förstärka fel beteende, men lyckats. Det gäller bara att ta det sakta och varligt, inte öka störningarna för fort. För varje misslyckande får man börja om från början igen…
MVH Elin

#22 Det är val skvallerträning du förklarar?
Det är en jättebra metod. Det tränar jag med min hund med fåglar då hon gärna vill sticka efter dom. Vi har inte kommit så långt än men det går frammåt :)
#22 mest rädsla tror jag, men även nyfikenhet??
det är det att jag kan inte alltså gå nära hans ansikte när han sett en hund för då biter han ifrån och vänder sig ifrån mig. och även om jag får hans uppmärksamhet och ögonkontakt innan så lägger han av direkt när han ser någon hund.

#24 Njae, inte om man kör med ett ljud för uppmärksamhet bara. Vill man köra skvallerträning bör man nog gå för en instruktör först. Men då gör man ungefär samma, fast klickar när hunden ser något och trattar in godisen i munnen om så behövs. Sen kör man på, till man en dag håller inne klicket och hoppas att hunden vänder sig om och kikar efter sitt klick, DÅ klickar man, och har en hund som påbörjat sin bana som skvallrare. Kör så oxå, med Vidar som är rädd för andra hundar.
MVH Elin

#26 Ja och det som är så bra med Tyra är att hon älskar klicket, och när man ta fram klickern så gör hon massa saker, så det gäller att ta fram den när hon inte ser då hon bara kollar på mig då 
#25 men om du står på ca 100 meters avstånd och han ser en hund. Blir han så då också? Börja med så långt borta det går, testa och se hur långt borta han måste vara för att inte göra utfall. Om det funkar med 100 meter, börja träningen därifrån då :)

#25 Det är ju pga den stress han är i när han är blockerad, som det omriktade beteendet kommer. Han vet inte att det är dig han biter. Börja därför från början, utan störning, och sen smyger du in störningar sakta. Försök inte ens träna när det kommer hundar. Stå bara där och håll honom och låt honom agera utan att du kommenterar eller ens tittar på honom eller den främmande hunden. När du ser en hund kan du undvika den om det går, eller bara håll kopplet rätt kort, stå på kopplet så att han inte kan hoppa och härja så mycket och vänta ut.
När du säkert har en hund som vänder sig och tar kontakt ute av folk od, börjar du alltså med att göra ljudet med hund. Fast gör det då med en frivillig fråpn den här tråden, och ta det på så lång avstånd att han inte kan misslyckas. Se hunden på ex 100-200 m håll, gör ljudet och när han vänder sig om mot dig, vräker du på med belöning. Sen gör ni om detta till han tycker att det är OK. Sakta sakta under måånga veckors tid, får träningshunden komma närmare. Leder det till utfall, börja om från början. Gör du så, kommer du med största säkerhet att få en hund som kan möta andra hundar, och ändå hålla kontakt med dig, även om det kan ta år.
(ber om ursäkt för dubbeltryckningar på tangenter i mina inlägg, händerna är lite för trötta, ska nog stänga av och sova nu)
MVH Elin
Sök hjälp av hundinstruktör som kan se problemet och ge tränings hjälp.
#24 Mja, inte riktigt. Det första jag talar om är att förknippa hundar med något positivt, att det blir operant betingat så att säga. Som att chipspåsens ljud ger chipssmak i munnen, osv. Det har ingenting alls med själva skvallerträningen att göra utan är bara till för att förknippa hundarna med något positivt. Ibland kan det faktiskt räcka i sig, om hunden tidigare varit rädd för mötande hundar och de nu blir positiva så kanske inte hunden bryr sig alls om dem.
"Skvallerträning" är ju mer med syfte att få hunden att komma in till en när den ser det den skvallrar på, att göra hundarna till en signal för vilket beteende som ska utföras. Samma sak går ju att göra med annat också, att hunden lägger sig eller snurra på stället eller vad som. Då funkar det som skvallerträning men kan ju inte kallas för detta. Men skvallerträning i sig är ju vanlig basic signal - beteende, precis som "sitt" - hunden sätter sig. Och det är utmärkt att ha om man vill att hunden gör på något speciellt sätt när den ser hundar! Eller fotbollar eller vad som.
Så, både jag och nej alltså :)
#25 Därav rådet att du ska ha ett stoooort avstånd till de andra hundarna! Har du 150 meter till närmaste hund är risken mindre att han råkar hugga dig eller att han ens bryr sig om de andra. Du får testa dig fram - vilket avstånd behöver jag ha för att hinna belöna honom innan han går igång?
Det kan också räcka med bara lukten av godiset, eller för den delen, släng korven i ansiktet på honom. Är han tillräckligt lugn och inte har hunnit bryta ut så kommer han känna av godiset. Vilket han å andra sidan gör även när han har gått upp i stress, men då riskerar du att bli biten om du går för nära.
Du måste alltså jobba INNAN han hinner gå i gång, du måste jobba med honom, ha kul och mata med mat innan han hinner upptäcka någon hund. Håller du på och matar och han ser en hund är chansen större att han tar mer mat än om du bara går tills han går igång och då börjar arbeta med honom. Kan du inte göra detta utan störning så börja där!
#30 men det går inte att vara typ 150 m ifrån andra hundar för de är fulla av lägenheter här o så kommer de typ hundar runt hörnen av husen helatiden

#31 Men finns det ingen stor äng eller något fält eller något? Det behöver ju inte vara precis utanför huset :)
#32 jo en bit bort, men där är det alltid massa hundar som springer omkring lösa..

#33 A då kan det ju bli ett problem, men brukar det vara massa hundar där tidigt på morgonen eller lite senare på kvällen? Om man vill ha slut på problemen får man ta de tider som oftast ingen är ute ;)
#31 Åk iväg en bit, rasta någon annanstans, gå inte så långt hemifrån, börja utanför dörren, frakta honom i väska eller liknande så han inte ser några hundar förrän du är på plats… du ska inte möta hundarna, bara se dem på håll. Gärna sitta intill en gångbana eller liknande, fast på avstånd då!
Det skulle mycket väl kunna räcka med att åka iväg och rasta där inga hundar finns så din hund får göra ifrån sig och sedan träna på "bättre" ställen i kanske tre dagar, för att få bukt med problemet så pass att ni kan jobba från hemmet och å vanliga rasningsrunderna igen. Allt handlar om vilka förutsättningar du är villig att ge din hund! Vill du hjälpa din hund så får du allt vara beredd på att ge honom det avstånd han behöver för att DU ska hinna med att mata honom men namnam innan han blir för stressad. Den lilla korta minisekunden finns, även när det hoppar fram en hund bakom en husknut. Den sekund din hund upptäcker. Och det är den du behöver fånga!
Vill du inte mata med handen så bygg en miniskål längst ut på en pinne och tryck framför nosen på honom. Det går att få ordning på detta, om du vill(och det inte handlar om någon fysisk smärta eller så, men då hade det troligen funnits fler problem i andra sammanhang).
Jag håller med #34 och #35
När man har problem som man måste jobba bort, så måste man i vissa fall göra saker som känns både obekväma och jobbiga, man måste lägga ner ARBETE och ENERGI. Man måste klura ut lösningar och träningssituationer och inte bara göra det gamla vanliga, fastän det känns mest bekvämt, för det gamla vanliga fungerar uppenbarligen inte.
Lycka till !!

Jag har inte läst alla svaren du fått ännu, men som ngn annan skrev så kan du faktiskt inte säga att hunden Inte biter och ALDRIG skulle göra det, när du faktiskt själv redan har blivit biten så blodvite uppstått.
Till att börja med är det en hund du har, ett djur - djur kan ALLTID ta till tänderna OM "Situationen kräven" det - enligt hunden alltså…
Man ska Aldrig säga aldrig, isynnerlighet när det gäller djur.
Hur som helst, det där beteendet är totalt oacceptabelt och jag hade Aldrig tillåtit det, isynnerlighet inte när ett bett riktas mot OCH träffat Mig när Jag försöker bryta det!
Hunden hade helt klart fått sig en resa som heter duga där hunden tror att himlen faller ner!!!
Sätt stopp för det och det NU, och Inte genom en massa töntande med klicker, godis/leksak, mutning, bortledelse eller what ever.
Hunden ska banne mig få VETA att det är FEL.
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/
#37 men det GÅR JU INTE. vadå vad ska jag göra trycka ner honom på marken och..?:S
alltså jag säger till honom som jag brukar på samma sätt som allt annat han brukar lyssna när jag säger till han men han lyssnar INTE
#38 Men snälla du! Du får massor med bra tips och råd. NÅGOT måste ju fungera. Du kan väl inte på allvar mena att du provat ALLT en längre period för att hinna se resultat? Du löser inte det här själv uppenbarligen. Ring brukshundklubben och be om hjälp!
#39 nej men hur värt är det att fortsätta t.ex ge honom godis innan han ser hunden och få ögonkontakt, när han biter ifån och inte enns över huvudtaget tar godis i munnen när han är utomhus och ignorerar mig och skäller jättehögt?
#40 Här kommer man med goda råd och det där är bemötandet man får… Sök hjälp, ta hjälp, stå ut med problemet eller gör dig av med hunden. Det är bara de alternativen du har, välj själv.
#41 Precis…
TS, det du har är en hund med allvarliga problem och efter som du provat allt och inget funka så måste du få hjälp!
Snälla för din, hundens och alla andrqa hundägare i din omgivnings skull, kontackta brukhundkluben!
Och många har sagt att du ska kontakta dem men du svarar inte på det? Varför kontaktar du dem inte så då många har tipsat om det?
#43 för att mamma inte vill betala 2500:- ifall det skulle va så att de inte ens hjälper? :S
#44 vad tusan ska du gå som kostar så mycket? :O
Vi hade gratis hund-mötes-träning, jag gick den när min hund var valp.

#44 du sa att han inte går att få kontakt med när han väl ser hunden, Men du vet inte om han reagerar så vid 100-200 meters avstånd då du aldrig har prövat? Så du kan inte säga att det inte funkar. Pröva det. Om det inte funkar med 200 meter, nej men då gör det inte det. Men då har du iaf prövat.
#45 det stod det på kungligahundar's hemsida :S

#47 men sådana kurser brukar oftast vara dyrare. Om du kontakar närmaste kennelklubb så kanske dom har några bra kurser :)

Han brukar lyssna men han lyssnar inte…? Hur ska du ha det egentligen?
Uppenbarligen lyssnar han inte.
Och jag tror tyvärr inte att du kört med redliga korrigeringar som faktiskt sätter en negativ minnesbild hos honom.
Det är ju det som är tanken med att ge hunden en redlig resa den sent kommer glömma…
Och om jag kan ge Min hårda Schäferhane det så tror inte jag att din Pudel är ett undantag. Det är trots allt bara en simpel hund i grund och botten.
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
#49 asså jag menar att han lyssnar alltid på mig förutom när han ser hundar han inte känner!
#49 hårda och tydliga metoder funkar INTE på min hund, dock körde vi det på våran golden och han fattade direkt. Men bara för att det funkar på dina hårda hundarn behöver det inte funka på alla då alla raser är olika, det är inte hund som hund.
#50 kontakta burkhundklubben, här kostar vanliga kurser 600-700 kr och då träffas man 6-9 gånger ;)
Vet ej om du kan gå någon sån för träningen, men kontakta dem och prata med dem om dina problem, dem kanske kan ordna hundmötes träning om det är fler som är i behov av det, som dem gjorde på våran brukshundklubb :)
Vill man inte lägga ner energi och tid på sin hund hittar man undanflykter till allt. Och det är vad jag tror att du gör nu även om du kanske inte är medveten om det.
RING SBK och fråga om råd. Du måste ju börja någonstans! Att sitta och säga att ingenting fungerar på ett forum löser inga problem. Det är bara du som kan lösa det här och efter som du inte reder ut det ensam är det upp till dig att söka hjälp.

BAH! Hund som hund i grund och botten, är det en vek hund så desto bättre.
Då räcker det med en resa till Tyskland än till Kina!
Och här snackar jag inte om sk hårda metoder som du uttrycker det, utan en korrigering som talar om för hundkräket att ge fan i det den pysslar med. Läs mellan radera, tack!

#53 Nu vet jag att detta med grader i hur hård man är är olika för alla. Men en korrigering på en hund som troligen gör utfall av rädsla (vilket blockeringen tyder på) är för mig helt fel metod, och onödigt hårt på alla vis.
Visst kan man träna bort symtomen, dvs lära hunden att den åker på en herrans korrigering så fort den ser en annan hund, om den visar att den blir rädd. Men problemet kvarstår, hunden är rädd för att möta främmande hundar. Tränar man istället bort rädslan, samtidigt som man visar hunden att man inte släpper fram något läskigt (brukar kallas ledarskapsövning av de som är inne i det snacket), så tar man bort grunden, och problemet försvinner. Visst, det tar längre tid, men att göra saker från grunden gör det.
Hunden har uppenbart negativa minnesbilder av möten med hundar, och har lärt sig att agera för att slippa konfronteras med dem. Är det inte bättre att ge en positiv minnesbild av hundmöten, än att ge en negativ minnesbild av att agera när man är rädd?
MVH Elin
#54 En hund behöver inte ha negativa minnesbilder av ett hundmöte för att börja göra utfall. Sen anser jag att man inte kan acceptera vilka beteenden som helst. Ibland måste man få stopp på det snarast och har inte tid att träna i 6-7månader innan något händer. Vimåste komma ihåg att det här handlar om en hund som faktiskt bitit sin ägare. Hur lång tid tar det innan det händer igen?
Tar man ur hunden beteendet (ev med en resa till Kina #53) och visar klart och tydligt att man inte accepterar det hunden pysslar med så kan man träna självförtroende och lugna hundmöten resten av livet sen. Men den oaceptabla reaktionen där hunden riskerar att bli farlig har man satt stopp för.
Hej!!
Har läst mig igenom nästan alla svar du har fått. Nu när DU ser en hund, hur reagerar DU då?
Mkt av det våra hundar gör har vi på ngt sett visat att det är ok. Hur det börjar är svårt att veta. Blir du i dag nervös/ rädd när du ser en hund tolkar din det som att han direkt måste försvara dig. När han får omvänt beteende och vänder sig MOT dig och biter, han biter som sagts i tidigare inlägg inte dig utan den mötande hunden. Trol för att fast han låter är han mkt osäker och inte situationen vuxen, därav utfall, skall och när det blir för mkt ger han sig på det närmaste.
Som innan skrivet. Försök lära in ett helt NYTT ord/komando.( som inte hör ihop med vardagen idag, Säg ngt lätt men ovant, typ fiskmås, kalle kanin) Som du har som mål att använda vid hundmöten. OBS. detta ska inte användas innan det sitter till 2000% och enbart vid detta.
Försök att undvika hundmöten i den mån du kan ett tag. Inte att du blir rädd och springer utan att du går självssäkert, ser en hund mot er och självklart svänger åt ngt håll, bara gå. Inga korr eller lockelser eller nått. Var lugn och låt han märka att inget händer.
Där det inte går att undvika, antar att han inte tar sig ur halsbandet? Bara håll, så han inte når ngn och marschera förbi, utan att titta på din hund, den andra hunden eller ngn människa. Ta sikte på ett träd, eller ngt och ta dig rakaste vägen dit. Typ. Sen går ni vidare.. är du osäker på om han skulle komma lös eller bita dig i gen, sätt på honom en munkorg ibörjan för att DU ska kännadig tryggare och ge tryggare och lugnare signaler. Prata inte med honon, ge inga komandon, rör honom inte så länge du är upprörd eller uppjagad.
Lycka till och ta hjälp av ngn i trakten!!! Det finns alltid att få, åk till en bruksh undklubb eller linkande och be dem hjälpa dig!
ps, glömde ALLT tar TID , det är inte gjort på en kafferast utan du får räkna med varje prom, varje dag, under LÅÅÅÅÅÅNG tid. Men var konsekvent. Det dar säkert ngn vecka innan du ens märker ngn skillnad, sen tar det tid att blir bättre, sen tid att bli bra, sen tid att befästa. Återfall kommer alltid, gå sakta fram, bestäm dig för ngt sätt, gärna tillsammans med ngn som kan titta på din hund och se vad som händer, håll dig sen till det. Det kan ändras, det kan bli bättre men korr inte en rädd hund!