Hovawart
Vi funderar på att skaffa en till hund, en lite mer vaktig den här gången. En golden är ingen vakthund direkt..
Min sambo vill gärna ha en rottweiler men det vill inte jag. Vi har kikat lite på Hovawart, är det nån här som har någon erfarenhet av den rasen?
Skynda långsamt så går det fortare.

Ingen som har en Hovawart?

*putt*
har ingen men puttar gärna :)
Jag har faktiskt BARA dålig erfarenhet av rasen. Otrevliga och osäkra hundar, eller otrevliga och skarpa hundar är de Hoffarna som jag träffat.
Vad ska ni göra med hunden? Bara ha den till vakt?
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Vakt och sällskap. Nån annan aktivering säkert, spår eller så.
Jag har bara träffat en Hovawart, o han är alldeles underbar måste jag säga!
Det är en kastrerad hane på 9 år, tror jag det är. Han är verkligen livlig, LEKFULL, smart och följsam.
Jättetrevlig hund helt enkelt! Som dessvärre slog ner min externa hårddisk med sin sjukt stora svans :( Så det är ju något att tänka på om man har en, hehe! Att inte ställa dyra saker på låg bordshöjd ;)

#5 Hur mycket aktivering kommer ni att erbjuda per vecka? Vad jag vet så kräver de en del både motionsmässigt men även mental aktivering, annars får man nog en rätt odräglig hund. Sedan har jag hört att rtasen är ganska ojämn mentalt. Men rätt aktiverad så verkar det finnas härliga individer, de är ju dessutom väldigt vackra.
//Angelica
Medarbetare på Hundar iFokus

#7 Ja det får vi se lite, våran golden är ju inte fullvuxen därför har jag inte börjat motionera henne så mycket som jag kommer göra sen. Vi ska flytta til huset försst sen får vi se.

Om man vill ha en larmande hund finns det många raser med olika aktiveringsbehov att välja mellan. Beror som sagt på vad nu vill göra med hundne och på vilket sätt den ska vakta om ni nu inte skulle besluta er för hovawarten av någon anledning :)
//Angelica
Medarbetare på Hundar iFokus
Hej!
Jag har en hoffe (hovawart) eller 2. Skaffade i våras min andra så hon är inte så gammal än. De jag träffat på är härliga. Men jag träffar de som aktiveras. Tränar och tävlar själv med min hund. Lydnad, spår och ställer även ut.
Livliga, glada hundar, oerhört lättlärda och framåt.
Visst vaktar de hemma. Släpper in de som får lov, mkt sociala, kan var misstänksamma mot suspekta individer= såna som smyger omkring i buskar å så… men det reagerar ju de flesta raser på.
Det är inte ngn soffliggar hund. Den måste få använda huvudet och ha tydliga konsekventa regler. De går ofta lätt upp i soc kamp om du försöker korr fysisk, lär hellre in ett tydligt nej, rösten lyssnar de bra på, även kroppsspårk. De läser hundar och människor mkt lätt, ibland för lätt, De är även tydliga i sina signaler mot andra.
Kontakta gärna ngn uppfödare och prata med dem, träffa flera st, åk på utställningar och tävlingar och kika. Detta oavsett vilken ras ni är nyfikna på. Träffa så många som möjligt av rasen, i olika åldrar och aktivitetsnivåer, det är alltid individer och man kan inte se en ras av att ha träffat en individ.
Hörsägen finns det mkt om så som sagt träffa många indvider i de raser ni är intresserade av.