Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 3717 ggr
[Caroline92]
0

Min cavalier tycker det är varmt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej hej,
Jag har en Cavalierhona på 8 år. Hon har inget fel på hjärtat eller så men hon är en aningen överviktig. Nu när det är så här varmt så flåsar hon 24/7, verkar på henne som om hon har tagit heroin eller något, hon flåsar och flåsar och flåsar, t.o.m. när hon sover! Jag brukar duscha henne lite svalt och det hjälper en stund.

Så min fråga är vad kan jag göra? Ska jag klippa hennes päls något? (har klippt henne päls på tassarna redan, brukar göra det när den blir för lång) eller har ni något annat smart tips?
/Caroline

Mymlan
0

Ställer du ej ut så klipp ner henne.. Frysklampar man kan ha i kylväska kan du lägga i hennes bädd invirad i tex handduk så kan hon välja lägga sig vid den eller ej..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

[Caroline92]
0

Men jag har hört att man eg. inte ska klippa cavalierer för deras päls blir dålig då.. stämmer det?

Maja2
0

försök få ner hennes vikt. Nu hinner inte det hjälpa i den här värmeböljan, men överhuvudtaget så mår överviktiga hundar mycket sämre än de behöver, året om.

[Caroline92]
0

#3 Jo, det vet jag, vi kämpar med det, så frågan är ju vad jag ska göra för att underlätta för henne så som det är nu

Maja2
0

ge isbitar att suga/tugga på :) Det ger jag mina hundar.

Mymlan
0

#2  Jag är helt fel person att fråga ang rasen. Men personligen så ställer du inte ut så spelar det då ngn roll om pälsen utställningsvis blir sämre? Sedan som en annan sa banta ner hunden, inga godbitar mellan måltiderna, inga smakbitar av något.. Simträning är bra för alla *o svalkande denna årstid* samt skonsamt mot lederna.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

ms-mee
0

Ett kyltäcke kanske skulle vara något

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

ingann
0

Vi klippte ner våran sista cavalier de sista åren och det påverkade inte pälskvaliteten det minsta.. Snarare fick han finare päls när den växte ut:)

En kylbädd skulle nog underlätta…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[flyktsoda]
0

Kyltäcke finns här. Kylmatta här.

[Caroline92]
0

#9 tack tack =)

tsset
0

Köp någon form av barnpool eller annan låg balja av något slag, och fyll med vatten. Gillar hon vatten kan hon kliva i som hon vill bara för att svalka sig, lågt vatten gäller alltså :) Visst, hunden blir blöt och det blir lite att torka osv men hellre det än att plågas av värmen tycker jag.

Ställ upp en fläkt så hon kan gå och lägga sig framför kalluften, där älskar min äldsta att ligga!

ingann
0

#11 men åhh.. varför tänkte inte jag på att skriva barnpool för? det har ju jag till Åskar som jag fyller till honom varje dag när vi sitter ute och han älskar att ligga i sin lilla lila snövits-pool Skrattande så fort han blir varm lägger han sig och rullar ett varv i den…

/Ingalill

tsset
0

#12 Det är så perfekt med pool till hundarna! Så kan de sköta sig själva utan att man egentligen behöver hålla koll. Så länge det inte blir simdjupt är det ju lugnt Glad Nu har fiskarna dammen, hundarna barnpoolen och vi tvåbenta en "riktig" pool nu i veckan. Det ska ju bli plågsam värme hela veckan så nu gav vi tvåbenta också upp och köpte oss en pool!

Sen ska det väl inte sägas högt att vi har hela mälaren runt hörnet, då känns det inte längre okej med tre vattenpölar på tomten, men det är faktiskt uppförsbacke hem och då försvinner ju hela grejen med att gå ned och doppa sig…

ingann
0

#13 Ahh… ja, mälaren är helt okej att bada i (jag tycker iofs att det är för kallt) men uppförsbackar är inte kul;)  ni får köpa cyklar med motor;p

vi åker eventuellt upp till enköping om ett par veckor så då får Åskar bada i mälaren Skrattande tills dess får han nöja sig med poolen och möckeln..

/Ingalill

[Hilo]
0

Hade en pool - av större modell - vill våra rottweilers under heta sommardagar.
Mycket uppskattat om han har hundar som gillar vatten..

Det vi gör nu med våra hundar är att klippa ner tiken, och duscha av dem innan promenader någon gång om dagen, och blir det föööör varmt inne, blöta en handduk och lägga på golvet..
Det funkar finfint för mina jyckar.

[ElisiaJohansson]
0

Har en keeshond som är väldig värmekänsliga, och har vääääldigt mkt päls. Han har en egen pool och kyldyna och de funkar jätte bra. Tar med dynan överallt. Kylklampar är ochså bra.

Låt henne oxå tugga på isbitar, de är populärthär hemma :)