Tips vid klo klippning?
min hund ogillar att man håller honom i tassarna, först försökte vi tvånghålla honom som man gör hos veterinären på sidan och klippa men han blev bara svårare att hålla. Så vi började att ta honom när han låg lugnt och vilda på golvet och det gick jätte bra, men nu går det inte längre, han börjar nafsa en i händerna, busa, hoppa runt och vägrar var still, vi provar hålla fast honom på sidan då blir han nästan agressiv, så nu är det munkorg och tvånghållning vilket gör honom jätte arg och är jätte svårt att kunna klippa. Så numera måste vi ta honom till veterinären för kloklippning.
Har försökt träna honom på att vi får ta i tassarna men det går inge vidare, han kastar sig bak, börjar skälla, nafsa, rusa runt och får lite "fnatt".
Snälla någon med några tips? jag har provat allt jag kan komma på….
Tålamod, tålamod, tid, små små steg och belöning är vad som gäller. Backa bak bandet en väldans massa varv och börja om. Till en början, försök få hålla ett av benen nån sekund. Belöna. När man kan hålla alla 4 ben en liten liten stund, gå vidare och försök få beröra tassarna, belöna. Låt det ta massor med tid. När man får hålla en tass ett tag, klipp med klotången i luften och belöna. Gå vidare med små små steg. Tvång fungerar Aldrig någonin. Det enda som händer är att hundens förtroende naggas i kanten. Bygg upp förtroendet igen, och kom ihåg. Det tar tid.
#1 ja men vi måste ju klippa klorna under tid=veterinär, munkorg och tvångshållning….
annars kommer han få jätte långa klor, jag brukar ligga och pilla på hans tassar när v i myser i soffan, det funkar, brukar även "hålla hand" när vi gosar utan problem…
Har svårt att se att man Måste klippa klorna under de omständigheterna. Hunden dör inte av att ha lite långa klor under den tid det tar att vänja den. Hellre det säger jag. Belöna när du får pilla på hans tassar och hålla hand. Det TAR faktiskt inte så lång tid att vänja dem, och att till slut få klippa klorna på dem.
#3 kan lägga mig nu på golvet och hålla hans tass å gosa, men inte lägga mig å klippa hans klor…
Förklara göra hur jag ska fortsätta våran tass träning tills det att jag kan klippa klorna? För jag kan hålla tassen kortare stunder men olika långa beroende på gång så svårt att avbryta innan han börjar krångla…
Se till att du hinner belöna honom Innan han börjar krångla. Utöka SAKTA tiden du håller tassen, och belöna ALLTID innan han börjar trilskas. Träna flera gånger varje dag. När du kan hålla tassen en stund utan att han krånglar, tar du klosaxen och bara visar till en början. Fortsätt belöna. Sen klipper du ett klipp i luften. Belöna. Om du gör det här flera gånger varje dag, skulle det förvåna mig om det tar mer än 14 dagar innan du kan klippa åtminstone EN klo åt gången.
#5 men jag vet ju inte hur länge jag kan hålla, ibland kan jag ligga en stund och hålla i tassen, biland får jag inte ens peta på den…
Eller skit i klippningen och kör med fil i stället.
Du/ni har både byggt upp en rädsla för att få klorna hållna, dessutom när han ligger och vilar vilket bara är galenskap då han om ni fortsätter så kommer få svårt att ens lägga sig ned och gå i viloläge för att ni kan komma och bråka med honom.
Den biten MÅSTE ni bygga upp igen! Tänk inte ens på klotången förrän ni kan hantera tassarna fritt. Den ska inte ens finnas i samma rum så att säga. Hantera hunden istället, se till att ni kan borsta överallt, kika mellan trampdynorna osv osv.
SEN kommer ni behöva bygga upp det positiva värdet i själva klotången och LJUDET av klotången. Det har ni lyckats köra i backen rejält då han numera säkert kopplat utseende + ljud av klotång med de hemska veterinärbesöken han tvingats göra. Plus de gånger ni tvingat ned honom i backen och han kämpat för sitt liv (bokstavligt talat!) för att ta sig därifrån. Och det kommer ta tid att få den positiv! Krävs likande och minst lika mycket som bara hanteringen av tassarna. Att titta, lukta och lyssna på den ska vara positivt, och det kan ta tid. Tänk de gånger du ätit något och sen blivit magsjuk - du förknippar den maten med hur sjuk du var och kommer vägra äta det ett bra tag framöver då du fortfarande minns det hemska. Eller en plats eller vad som. Samma sak för din hund med klotången!
Därför skulle jag nästan rekommendera att ta en fil istället. Den är neutral för hunden och då är det upp till er att göra den POSITIV från början. Så blir det lite lättare för er, om ni bara behöver omvända själva tassarna. Så får ni klorna nedslipade under tiden ni sedan, om ni vill, omvandlar klotången igen.
Så slipper han fler obehagliga veterinärbesök dessutom. Sådana vill man ha så få av som möjligt!
Då måste du backa ännu längre och lära dig att se på din hund när han finner det obekvämt. En hund ger alltid signaler. Var beredd. Peta på tassen, belöna. Peta igen, belöna. Håll två sekunder, belöna. Utöka så smått.
#7 han blir glads när jsg kommer även om han ser att jag ha klotångne, han bryr sig inte om den. Om man bara försöker klippa normalt så verkar han bara bli lekfull och busig istället. Dock försöker man hålla fast funkar inget.
#8 det du nyss nämnde gjorde jag nyss utan problem, sen då? och om jag kör nu kanske jag kan hålla i tassen i 5 min, men sen imorgon kanske jag kan hålla 30 sekunder, så om jag kan hålla 20 minuter idag spelar ju ingen roll för honom imorgon liksom….
Jo #9 Det spelar jättestor roll när det är befäst. Befäst ,MED belöning att du kan hålla en liten stund till att börja med. Med befäst menas att du ska kunna göra det varje gång. Prova INTE klippa bara för att du kunnat hålla två tre gånger, utan Många gånger.
#10 jag förstår inte hur du vill att jag ska göra? ska jag hålla 1 minut 10 gånger imorgon, och sen 1 min 20 gånger i över morgon osv? hur vet jag hur länge jag håller? hur länge ska jag hålla till en början? ska jag ligga och gosa med honom och hålla tassen eller ska jag hålla tassen som jag kommer göra vid kloklippning? När ska jag börja hålla längre i tassen?
Men oj, känner du dig Så osäker? Då är det inte konstigt att hunden blir osäker. Hur lär du din hund saker? Genom positiv förstärkning hoppas jag. Tvång eller straff lär man inte sin hund ett smack på.
Lär dig att se på din hund när den känner obehag och kommer att rycka tillbaka sin tass.
Håll inte längre än att du hinner belöna, dvs INNAN den rycker tillbaka. Det är ju svårt att säga hur länge du kan hålla, det beror ju helt på Din hund.
Utöka inte tiden för snabbt, utan Befäst. Ha tålamod.
Låt din hund börja lita på dig. När du belönar att du får hålla tassen, utan att du håller med våld, lär den sig så småningom att lita på dig.
Låt det ta tid.
#12 osäker? nej, jag lär med klickert å posetiv förstärkning, allvarliga fel blir ett tydligt markering/straff så dem inte gör om det(tex utfall)
Dock provade vi posetiv i början (röst) men då det blev svårare så funkade det ju uppenbarligen inte, så då provade vi hård, sen veterinärens sätt, sen när han var lugn på golvet (då blev han inte stressad, men sen endag funka det bara inte), osv, min hund är lite speciell, tex klicker funkar jätte bra i freestyle och agillity, men funkar inte när vi ska träna honom på stå inför utställningen och inte när vi ska lära honom stå still när vi klipper, men godis i handen funkar när han ska vara still när vi klipper honom, men kan inte träna lydnad med honom i godis handen, agillity och fresstyle ska jag låta glad, lydnad ska jag låta bestämd, allt ska vara olika beroende på vad jag vill uppnå, gäller bara att hitta rätt sak för just den uppgiften för honom.
Så jag vet inte hur DU tycker jag ska göra, jag måste hitta rätt sätt för honom och därför vill jag ha fler alternativ, alla tips ni kan ge, och då vill jag veta HUR och EXAKT.
Kan säga att instruktörerna på brukshundklubben gav oss endel tips utan effekt tyvärr :/
#13 Din hund är INTE speciell, det är ni som inte kan/har kunskap att vara tydliga nog så han lär sig! En klicker ska bara användas för att peka ut vilket beteende som belönas och det KAN man göra med precis vilken träning som helst! Spelar ingen roll om det är lydnad, freestyle, skydd, utfall eller "flyg till månen".
Jag kan sätta en hundring på att ni tar för stora steg, begär för mycket på en gång och inte belönar det lilla som faktiskt blir rätt.
Här har du ett EXAKT råd från mig.
Hantera hundens tassar
* Lägg handen på tassen - belöna när han inte rycker bort den
* Peta på och mellan tårna - belöna när han inte rycker bort tassen
* Lyft tassen - belöna när han inte rycker bort tassen
* Titta/undersök tassen - belöna när han inte rycker bort den
* Håll mer likt kloklippning runt enskilda tår osv - samma som ovan!
* Kläm lite på och kring klon - samma som ovan!
Kloklippning
* håll tass och klipp i luften - samma som ovan!
* Håll tass och klipp nära klon - samma som ovan!
* Håll tass och klipp nära flera klor - samma som ovan!
* Håll tass och klipp liiite av en klo - samma som ovan!
Osv.
Alla punkter ska göras 10 gånger per träningspass, och du ska sikta på lyckade försök 9/10 gånger. Därför kan du behöva 1 eller 10 träningspass per punkt för att få det antalet, beroende på hur mycket du sänker kraven. Lyckas du/ni inte så sänk kraven - håll t.ex. lite försiktigare om tassen, eller peta försiktigare mellan tårna ett pass, tills han håller sig lugn. Sen kan du utöka igen och fortsätta framåt.
Ser du tänket lite tydligare nu?
VIKTIGT VIKTIGT! INGET tvång! Han ska stå/sitta/ligga kvar hos dig frivilligt! Okej?
#14 Nu är det du som inte fattar, min hund är inte ensam i sitt slag, men han är inte hård och vissa vanliga metoder funkar inte på honom jämnt. Och du glömmer att hundar är individet, det som funkar på din hund funkar kanske inte på min hund. Jag är ingen nybörjar så sluta behndla mig som om jag inte vet nåt tack.
När jag klickar blir han virig och alert, vilket gör att han börjar hoppas, bitas, snurra runt och raca om träningen blir för långsam, tex gå fot, funkar bara korta bitar om jag kör med klickers.
För att hålla honom lugn måste man låta bestämd och får inte beröma med än med ett lugnt "bra" man får inte låta för "glad" om du fattar? då blir han väldigt upp i varv och blir lätt busig, vilkt inte funkar när man ska ha en lugn träning. Tränig med fart funkar dem dock bra på. KAn även tillägga att när vi vi kommit ditt jag vill får han alltid godis, vid små steg vid inlärning, när han kan den helt och när vi uvecklar träningen.
Och jag bad om hjälp, är du bara här för att klaga och vara otrevlig behöver du inte skriva, men vill du verkligen ge tips tar jag gärna emot dem och provar. (ser att du gett mig tips, efter mycket onödigt skrivet i inlägg tidigare)
#15 Jag talar inte om metoder utan om inlärning. Och där spelar det ingen roll hur individen fungerar, principen är den samma! Det beteende som lönar sig kommer utföras igen, oavsett om det är en hård, mjuk, grön, din eller min hund.
Det handlar alltså INTE om att DET inte skulle fungera på din hund, utan att NI inte gör på rätt sätt. Klicker, en betingad förstärkare, FUNGERAR på alla hundar, grisar, apor och människor. Det funkar på ALLT, och det inkluderar även inlärningen av de lugnaste beteenden!
Hur du väljer att uppfatta det jag skriver är upp till dig, jag skrev som jag gjorde då du uppfattat det hela fel och därför kan behöva veta att så inte är fallet, DIN träning kommer bli så mycket lättare och bättre om du vet det jag skrev! För, är det något som inte fungerar beror det ALLTID på tränaren och ALDRIG på hunden. Funkar det inte så är det ditt fel, inte hundens. Det är inte din hund som är speciell, det är du som inte lär ut tillräckligt väl. Svart på vitt här, men så är det.
Därav fick du också ett långt och exakt råd kring hur du kan träna, 4/5 av inlägget var rådgivning.
#16 nu ger jag upp på dig, du är totalt enkelspårig och hopplös att diskutera med (min åsikt)
Min hund gör aldrig fel det är alltid jag, det är ingen nyhet, dock är det jag som lär på fel sätt, fel metod, jag måste då hitta rätt sätt och rätt metod för att det ska funka. Det är den jag letar efter nu, det finns miljoner sätta att lära en hund samma sak, och jag är villig att prova alla tills jag hittar rätt.
Och har några bekanta som är jätte jätte hårda och stränga och lägger hunden på rygg osv, sen har jag dem som kör med enbart kropps språk, behöver inte ens ta i hunden när den börjar trotsa utan använde bara sin kropp för att få hunden att sluta, och andra som anvädet rörelser, ljud, komandon eller liknanade för att få fram vad dem vill. Alla kör inte samma metod och vissa metoder funkar bättre på vissa hundar än andra metoder.
Kan vi ju ta och prat om det tråden handla om, gjorde som du sa, fick göra "Kläm lite på och kring klon" fler gånger då 2 klor var extra läskiga att jag klämde runt, men efter att ha klämt 15 gånger på olika klor(bl.a dem han inte gillade) utan problem så fortsatte jag. Gick jätte bra igen tills jag skulle klippa lite av klon, då banga han totalt, gick tillbaka till början och kom till "Håll mer likt kloklippning runt enskilda tår osv" där banga han totalt, han vägrade, så körde dem innan några gånger utan problem och sen slutade vi för idag.
#17 Enkelspårig och hopplös - näe, inte alls. Men jag vet när jag har rätt och då är jag stabil som en klippa. Och grundläggande inlärningsteori kan jag i sömnen!
Hela den biten är galenskap under en och samma kväll - backa backa backa! Nu utmanar du bara ödet. Det ska i teorin inte kunna bli fel, då har du gått för snabbt fram. Precis som jag skrev får man sikta på 9/10 gånger (men gärna mer!) och då en sån vända per träningspass. Sen får samma träningpass gärna ske en gång till så du är riktigt säker på att det fungerar. Detta lär behöva dras ut på en 4-5 dagars period, att göra allt på samma kväll ger inte den stabila sinnesstämningen man är ute efter, beteendet blir inte stabilt utan bara tillfälligt så att säga.
Så ta ett pass och en punkt i taget, så det verkligen sitter punkt för punkt. Det ska bli naturligt, lugnt, helt ok. Din hund ska veta att "gör jag såhär så blir jag belönad", det ska vara precis lika villigt och stabilt som Sitt eller Varsågod. Man måste lära sig krypa innan man kan springa marathon, och däremellan är det måååånga steg. Likaså med detta.
#18 tänkte bara se hur långt han accepterade och var problemet fanns då jag har tränat hantern av tassarna och att acceptera klotången,
Allt gick totalt felfrit (15 av 15) på allt tills "Kläm lite på och kring klon" då alla klor gick bra utom 2 så det är ju därifrån jag måste jobba, men när han accpeterade det provade jag fortsätta(även då 15 av 15) utom vid "Håll tass och klipp liiite av en klo", där banga han totalt så backade till "Lägg handen på tassen" och kom till "Håll mer likt kloklippning runt enskilda tår", sen gick det bara inte, blev typ 12 av 15, så körde de 4 första stegen några problemfria omgånger till så vi slutade övningen bra.
Allt gick stabilt utom "Kläm lite på och kring klon", då vart det lite tveksamt men efter endel träning fattade han vad jag ville få ut av det och blev lugn å det var då jag fortsatte, men allt släppte på sista punkten….