Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2390 ggr
Qabang
0

Mat och Tilltugg

Nu vill jag veta lite vad som är bra och dåligt att ge till hunden. Allt från kött och grönsaker till godis och ben dvs, allt ätbart. Vill veta eftersom jag i nuläget är väldigt osäker på vad hunden får och inte får äta. Ett t ex, Hon har vid ett tillfälle fått lite popcorn, ej smörade eller saltade. Men eftersom jag är så osäker så var det den ända gången.

Jag vet att shoklad, lök och mjölk är farligt för hunden.

Bonnie_lee
0

ibland framför tvn brukar jag öppna en tonfiskburk som både jag, katten o hunden delar på. smaskens

SaraC
0

Blodpudding, vomburgare, grisöron. Eros absoluta favoriter.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Lotta
0

gurka, paprika, sallad och som här ovan. Min hund älskar allt Hehe

SaraC
0

Ja, här tar allt som bjuds tacksamt emot.. Har inte varit med om nånting som han inte velat ha. Men vissa saker är ju godare än andra.. Korv och köttfärs är ju heller inte fel!

Qabang
0

Okej, kan man ge hunden råkött?

Qabang
0

Jag har hört att kryddad mat är dåligt(?), så Kiwi har tyvärr inte fått slicka tallriken. Och ibland vill man ju så gärna låta henne göra det.

SaraC
0

Jag brukar försöka använda mitt sunda förnuft. Kryddad mat t.ex. det är inte farligt för hundar på samma sätt som t.ex. choklad. Beror lite på hur starkt kryddat det är, är det inte så mycket kan han få smaka en liten bit. Eller som du säger, bara slicka tallriken. Det är ju inte mycket de får i sig.

När jag ger Eros "människomat" så är det alltid små smakbitar, eftersom jag vet att han blir dålig i magen om han får för mycket. Man märker väl själv hur mycket sin egen hund tål antar jag. Men tycker alltid att det är bättre att ta det säkra före det osäkra.

lena1
0

rått kött är kanonbra, märgben, grisöron och svansar går bra det med

SaraC
0

Ja, rå köttfärs är ju enkelt att köpa o ge. Om man helst inte vill kladda med t.ex. lever eller blodpudding ;) Men man blir ju härdad.

Både jag o Eros tycker det är kul att gå i djuraffären o välja bland "plockgodiset" - öron, knorrar, burgare, trynen osv :)

lena1
0

precis men då ska det helst vara nötfärsen säger dom ;-)

Lotta
0

Jag glömde bort rått kött…för själv klart får hon smaka när vi ska äta det :)

Zebben
0

Mina schäfrar har stålmagar så de klarar allt. De får dock inte äta lök eller choklad. Men finns det lök i vår mat och de får rester så struntar jag i att de finns lökbitar i. Det är ingen fara när de är mindre doser.

Sen bör man vara försiktig med att inte ge för mycket rökta grisöronl knorrar och trynen.

Lotta
0

Skorpan får man dela örat på i 4 delar *S* Men hon har också stålmage..

TinaH
0

min får
Frysta kycklingdelar, inte lår
Frysta märgben från oxe
torkade öron och svans och pitt.
Sedan det kött vi ska ha å äta får han en mummsbit på rått.

jag gör eget levergodis från oxlever, och blodpudding. som då torkas.

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Chippers
0

Va, mjölk är inte farligt för hundar Qabang.Räcka ut tungan Challe får mjök varje dag, han älskar det ! Glad

Chippers
0

*mjölk

Malin-A
0

lusse får lite allt möjligt, men grisöron o kalvsvans är favoriten..

han har en ritktig stålmage, äter både lök o starkt kryddad mat, men försöker hålla möngden nere, mjölk dricker han ibland, tex. när vi ätit gröt..annars går det mesta ner förutom gurka.. =)

Lotta
0

Hehe lika galen som Skorpan tror jag fast hon äter gurka :)

TinaH
0

Sedna får tyson ALLT i grönsak och, frukt väg.

till ocm emd citron äter han hiihihhi

Mvh TinaH

Lotta
0

Sådan hund sådan matte ;)

Malin-A
0

citron o apelsin åt lusse när han va liten men nu är det inte alls gått… banan brukar gå bra…o vindruvor…

lena1
0

min tok har ju käkat blåbär direkt från riset sedan han var valp, en gång hittade jag honom stå och käka vildhallon och en annan plommon med då sade jag stopp efter en stund hihi…

RubHel
0

Ante har fått dille på torkad mango. Han ÄLSKAR det!
Andra godsaker är grisöron och råa märgben, men vi tar bort det mesta av märgen eftersom hundar inte klarar av att smälta märgen utan det blir liggandes som en klump i magen.
Både Ante och Enzo har spytt upp äckliga märgklumpar när de fått i sig för mycket. Så vi är väldigt försiktiga på den fronten.

SaraC
0

Ja, Eros äter också alla grönsaker o all frukt. Känner igen det där med blåbären.. Han får springa lös uppe vid vår stuga o i somras var han alldeles blå runt nosen.. Tillslut fick vi försöka stoppa honom lite eftersom han blev dålig i magen till slut.

Lotta
0

Haha jag skulle vilja se en hund full med blåbärssaft runt nosen, måste vara en syn för gudarna Skrattande

Alex
0

Mexx kan få nån liten bit grönsak eller frukt ibland.. Popcorn och chips älskar han.. Men nej, det är inget jag matar honom med, men det är lätt att tappa på golvet..Fundersam

Det är nog inget sånt som är värst farligt i små mängder. :) Vissa hundar kan väl ha lite känsligare magar, men det märker man nog rätt snabbt om ens hund har.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Lotta
0

Japp det brukar inte bli roligt att plocka upp efter dom då Skrattande

Maja
0

En hungrig valp då? :P Han får 3 dl mat 3 ggr om dagen men är alltid jättehungrig…….tror han i alla fall.. ;) Kan man ge honom någonting mellan målen, eller ska vi stå kvar vid 3 dl mat 3 ggr om dagen? :)

Alex
0

Juve, är det inte labbe i honom? De är alltid hungriga, oavsett hur mycket mat de får..;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Maja
0

Haha.. Joo.. Det är just det.. ;) 75% labbe.. ;)

Om man jämför honom med förra så är det stooooor skillnad.. ;) Förra hunden kunde gå en hel dag utan att äta mat, för det kunde ju vara så att det kunde bli någonting annat, man vet ju aldrig.. ;) Men sedan så hörde man hur han tuggade i sig de där torra kulorna mitt i natten, när han insåg att det visst inte blev någonting annat.. ;)

Malin-A
0

ja chips älskar lusse o ostbågar,salta pinnar, popcorn, men han får smaka utav mig plus d jag "tappar" på golvet =D

Zebben
0

Om det är någon som har en vildbasare till hund så är tipset att ge dem banan. De har mycket lugnande inverkan på hundar. Precis som pumpafrön och kalkonkött.

Qabang
0

#15 Är inte mjölk farligt? Nehe, undra vart jag fått höra det någonstans då Räcka ut tungan Aja..

Maja
0

Hur är det med morötter? Kan Nero få en liten morot utan att det gör något? :)

Kristina-
0

Mina hundar är galna i ost !

SaraC
0

Morötter är inte farligt.

Lotta
0

Morötter tycker dom är jättegott, dom flesta iaf *S* Skorpan flisar dom så jag får dammsuga morötter över allt =)

RubHel
0

#37 Enzo älskar morötter, däremot tycker han inte om champinjon. Den hittar men strödd över hela huset om han får en =P

lena1
0

min käkar morötter både hela och rå rivna

Lotta
0

#38: Skorpan skulle inte ens nosa på en champinjon en minder äta den *S*

TinaH
0

om hunden är hungri mellan målen. ok en hund är alltid hungrig. Men riv lite vitkål. det ska bara vara nån näve så där, så att inte mag säcken blir för stor.
gott är det åsså, blanda riven vitkål med riven morot.Glad

Mvh TinaH

TinaH
0

Lotta….har din hund o min nått gemensamt??
Tysse gillar inte svamp heller….

men smörsteker man dem….så är det en delikates!!Räcka ut tungan

Mvh TinaH

Lotta
0

#28: Vissa hundar är hungrig jämt, det finns många av dom som säkert skulle kunna äta tills dom inte kunde stå. Ger du hunden vitkål så var beredd på att det kan lukta hemskt illa av honom sedan *ASG*

TinaH
0

Hundfis luktar inte värre än en Lotta fis..så det så! *Prruutt* Räcka ut tungan

Mvh TinaH

Zebben
0

Man kan ge morötter till en hungrig hund om den behöver något extra mellan måltiderna. Men en hund kan inte tillgodogöra sig moroten, så man kan inte räkna med att den får i sig nyttigheter.

Däremot river man en morot så kan hunden tillgodogöra sig den.

lena1
0

just precis zebben, där tog du orden ur munnen på mig ;-).

Lotta
0

Du stinker Tina….blääääOskyldig

#45: Det hade jag ingen aning om, vad gör det för skillnad? Jag menar tuggar dom moroten så blir det ju också småbitar Generad

lena1
0

javisst men precis som med majs så kommer det ut hela bitar då,alltså har ju inte kroppen tagit upp det i systemet ;-).

RubHel: jag har aldrig varit med eller hört att märgen skulle lägga sig som en klump i maggarna, mina har alltid käkat upp den först, och inte har det varit så här inte, det är ju i den du har det mesta näringen….

Maja
0

Nero är äcklig.. Han äter bajs.. XP Speciellt kul är det nu på vintern när han hittar lite (djupfryst) bajs och tinar upp det i munnen så att det blir kladdigt och gott.. XP Äter era hundar också bajs? :P Hahaha.. Skum fråga.. ;)

Hjälp.. Vad har jag hittat för hund?! En hane (tror jag i alla fall), som kissar som en flicka, äter bajs och har flippöron.. ;P

Men visst vi kan ge honom lite vitkål!! :D Hmm.. Tur att han inte sover i mitt rum.. ;)

Malin-A
0

ja hundar brukar äta bajs, hästbajs o kattbajs brukar väl vara favoriterna, fast andra hundars bajs brujar dem väl inte äta?

Maja
0

Nero äter både sitt eget bajs och våran förra hunds bajs som han hittar.. :/

RubHel
0

#48 Hehe okej, det är i alla fall vad jag har hört. Och upplevt. Men kanske har lite med att göra hur mycket hundens mage tål osv?

Malin-A
0

ok, kanske bara är "valpfasoner".. ingen aning faktiskt..

Maja
0

#53 - Haha.. Hoppas det.. :P Våran förra hund älskade ju att äta kobajs.. Speciellt om den var nybajsat.. XP Grannens kossor har hagen utanför våran tomt, så han gick gärna in där och slickade i sig lite.. XD

lena1
0

vissa säger att det är något i kosten som fattas,men som sagt valpar är ju valpar, jag tror i så fall att skulle det vara äldre hundar som käkar sådant, så skulle man kanske kunna börja fundera, mina valpar har bara varit galna i harpluttar när dom var små…

Malin-A
0

håller med lena1 här, tror bara det är valpfasoner, värre om d hade vart en vuxen hund… men du får väl säga till honom varje gång han försöker äta bajs.. annars kommer det säkert gå över med tiden, fast det är ju inte så mysigt o pussa en valp som nyss ätit bajs.. =D

Qabang
0

Kiwi gillar hästbajs bara, eller ja hon smakade ialf häromdan :P

Alex
0

Det där med morötter är lite kul.. Vi människor kan inte heller tillgodogöra alla nyttigheter om vi äter dem vanliga, hårda. Rivet är bättre, men det allra bästa är att koka dem, slänga morötterna och dricka vattnet..;) För då har alla nyttigheter kokats bort och hamnat i vattnet man kokade dem i. ^^

Hästbajs är förövrigt extremt gott hälsar Mexx. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

lena1
0

haha detta påminner mig om när jag gav min en rå hel skalad potatis då han var vappis, tillräckligt stor så han inte kunde svälja den förstås, den blevj u så slemmig i munnen till slut och gissa om han hade problem med den i munnen, det såg skit kul ut :-)))), himla konstigt att han inte slog knut på sin egen tunga hahaha..

Alex
0

Hihi när Mexx har fått rå potatis har han "hållt i den" med tassarna och legat och gnagt av den.. River den själv ungefär. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Lotta
0

Skorpan älskar potatis :) när vi skalar så tjuter hon tills hon får sin Skrattande

KarolinaNowak
0

Får hunden t ex äta råttkött, som gris, nöt?

Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

lena1
0

gris ska man nog undvika, men nötfärs är bra till och med för dåliga magar ;-)

KarolinaNowak
0

Okej, då vet jag :)

Är det något mer man bör undvika att ge hunden?

Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

SaraC
0

Kommer inte på något mer än det som redan varit uppe i tråden. Men det kan vara bra att, som jag sa tidigare, tänka på att ta de lugnt. Vill man prova ge hunden något, ge en liten, liten bit första gången och se hur den reagerar. Så den inte blir dålig i magen t.ex. Var extra försiktig med fettrika produkter.

mariatingsund
0

Undvik absolut ben som börjar på F, fisk, fågel, fläsk, får. Det blir småflisor av tuggat sådant och kan göra hål på väg genom hans mage. Och så ska de absolut inte äta människomedicin eller giftiga växter och choklad är inte heller att föreslå.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

lena1
0

ellr lök (om ingen annan har sagt det) ;-)

Ellinor_ludde
0

FISKBULLAR är Luddes speciella favorit :D
Pröva det du :D