Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 5311 ggr
Qabang
0

Fått någonting i ögat

Kiwi har fått någonting i ögat, hon är röd och blinkar med ena ögat - det liksom irriterar på något sätt. Jag misstänker att hon har fått något i ögat, möjligtvis diskmedel då min bror diskade när vi såg att något var fel. Nu undrar jag om jag ska ta kontakt med en veterinär, eller om jag ska vänta och se? Hon ligger och sover nu..

Malin-A
1

du kan ju alltid försöka skölja med ljummet vatten, om det "bara" är diskmedel så borde det gå bort med mycke vatten, annars får du väl vänta ett tag o se om det går över, kolla om du ser något i ögat, ibland kan det sitta hårstrån som fastnat, d brukar gå o ta ut själv, blir det värre o inget hjälper så kan du ju ringa vet. o rådfråga vad du ska göra..

[helenal]
0

det e nog ingen fara… i bland får ju vi också saker i ögat so irreterar en och man kan då bli röd.

Qabang
0

Okej :) Jag tror det har blivit bättre nu, hon kan ju öppna ögonen. Men det såg lite allvarligare ut innan, men det kanske är jag som är överdrivet orolig hela tiden :P

JohannaR
0

Du kan prova att skölja ögat med vatten som du kokat och sedan låter svalna. Det blir då rent och irriterar inte ögat. Det är säkert bara något skräp eftersom det bara är på ena ögat.

Qabang
0

Tack för tipsen JohannaR, Kiwi sover igen. Men ser jag att det fortfarande är irriterat när hon vaknar så ska jag följa ditt råd :)

Tack till er alla, glad över att sidan finns och att ni medlemmar är så hjälpsamma och snälla! :)

Qabang
0

Råkade bli ett dubbel -inlägg.

[helenal]
0

Jag är glad över att du är medlem här för att du är å snäll:)

kerstinjoh
0

Som de andra säger; skölj med ljummet vatten. Du behöver inte koka det först utan det går bra med kranvatten.

Qabang
0

Jag sköljde ögat med ljumt vatten, och det blev mycket bättre. Men nu ser det ut o ha kommit tillbaka :/:(

Malin-A
0

har du kollat om det sitter något i ögat? fortsätt att skölja ögat..fast ibland ska man bara låta det vara också, du får väl se vilket som är bäst, skölja eller låta det vara… Lusse har väldigt känsliga ögon just när det blåser lite ute, då blir det massa "klegg" i ögat, d brukar funka bra me ljummet vatten bara…

JohannaR
0

Att koka vattnet är bra när man misstänker att det är infekterat eller inflammerat, då det sköljer bort bakterier. Verkar lite lurigt eftersom det blev bättre och sedan kom tillbaka. Håll koll på båda ögonen och om det inte blir bättre kanske du ska ringa veterinären.

Qabang
0

Ja det är jätte konstigt, nu är det bra igen - efter att jag sköljt med ljummen vatten. Förhoppningsvis kommer det inte tillbaka nu.

Malin-A
0

kanske va nått hon fått in i ögat då.. hårstrån brukar kunna krypa in o skava en hel del, hoppas d inte kom tillbaka nu då.. =)

kerstinjoh
0

Vatten sköljer inte bort bakterier, men det kan hjälpa om det finns något skräp i ögat.

Och jag upprepar; du behöver inte koka vattnet.

JohannaR
0

Formulerade mig kanske lite konstigt. Vattnet blir fritt från bakterier eftersom det steriliseras när man kokar det. Och kan hjälpa om ögonen är irriterade/lätt inflamerade. Men nu verkar det som att det bara är på ena ögat som det är irriterat och då är det förmodligen något som inte ska vara där som irriterar och då spelar det ingen roll om man kokar vattnet!

Malin-A
0

hade man vart utomlands så hade man nog kokat vattnet, men här i sverige så har vi så pass rent vatten att det oftast inte är nödvändigt att koka innan, iaf inte när det bara handlar om att skölja ett öga, eller små sår.. men visst vill man va på den riktigt säkra sidan så kan man koka…bara min tanke…

TinaH
0

hmm….kan dem få som vi, vagel i ögat?Fundersam

Sedan så fick jag ett  tips på destilerat vatten.
Har man torktummlare med vatten hållare, så är kondensvattnet också destillerat. Flört

Kola upp detta, och återkom med svar.
Lycka till! Glad

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Qabang
0

Jag sköljde en gång med bara vanligt ljummet vatten, och en gång med kokat vatten (det var den gången hon fick tillbaka irritationen). Än så länge ser det bra ut, hon varken blinkar med ögat eller är röd. Jag hoppas bara att det inte kommer tillbaka. Då får det väl bli att ringa veterinär för rådgivning.

Tack alla underbara för er hjälp :) Hade inte klarat det utan er, utan då hade det fått bli massa onödiga besök hos veterinären..

kerstinjoh
0

Jag jobbar inom sjukvården och vi använder ofta vanligt kranvatten.

Vårt vatten är så rent så på det sättet spar vi in kostnader för dyrt sterilt vatten.

Sussi
0

Hundar kan också få ögonfransar som växer inåt och skaver mot ögonen, blir det rött igen så kolla efter det. De kan vara mycket svåra att se.

Systerns collie hade så och de fick till sist bränna bort dem hos vet.

Qabang
0

Nu har det hänt igen, fast inte på samma öga. Vad ska man göra, och vad kan det vara?

SaraC
0

Jag skulle ringa vet. och se vad de säger.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Malin-A
0

men gick det över med ljummet vatten på det förra ögat så testa d på detta ögat, går det bort men sedan kommer tillbax igen kan du ju ringa å höra me vetten…

Qabang
0

Jo det gjorde ju det, hm jag ska skölja det andra med vatten också. Så får vi se..

SaraC
0

Det är ju gratis att ringa och rådfråga, så jag skulle ringa och fråga vad de säger :)

KarolinaNowak
0

Eftersom det försvunnit igen, väntar jag och ser. Kommer irritationen tillbaka ringer jag veterinären och rådfrågar :)

Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

SaraC
0

Ja, det tycker jag du ska göra om det kommer igen :)

mariatingsund
0

Våran lille har haft ögonfransar som växte inåt. Det irriterar ögonen mer eller mindre. Det kan man se när man tittar noga.

Sedan kan det faktiskt vara så att han är känslig på drag? Om han ligger åt olika håll på sin plats där det är dragigt, som förklarar att det växlar?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo