Skaffa hund - igen?
Jag har tänkt på en sak, att skaffa en till hund, en alldeles egen hund. Jag har ju familjens hund, Wille, som jag tränar och ev kommer börja tävla med sen. Men jag skulle vilja ha ännu en att träna, och sen börja tävla. En hund som jag ska sköta själv.
Men såklart så säger ju mina föräldrar,
"Nej, vi har ju redan en hund, du får ju träna så mycket du vill med Wille." osv, ni kan nog föreställa er föräldrar! ;p
Men jag skulle ändå vilja ha en, det känns som det är en perfekt tid att skaffa en hund nu, sommarlovet. Men det är ju som inte planerat eller något, och jag vet faktikt inte om jag kommer ha råd detta lov heller. Men isånnafall blir det tills nästa år, eller så.
Wille är ju nu 9 månader.
Men jag skulle kunna tänka mig att ta en hund på foder. Alltså inte en valp, en hund på 1-1,5 år skulle vara bra, en hund som lärt sej grunderna, vara rumsren.
Det hade ju varit helt suveränt om en kennel hade så, här i närheten. Eller att jag skulle få prova på att ha hund i en månad eller så, bara för att se hur det är att ha 2 hundar att sköta. Och sen ev bli fodervärd åt den hunden och senare köp.
Men är det helt idiotisk idé? eller vad tycker ni?
Jag är 15 år.
Skriv för&nackdelar med att få en egen hund vid min ålder, ja skriv allt ni kommer på, allt uppskattas! :)
/Sandra www.tokhunden.blogg.se
Det finns många fördelar med att få/skaffa hund i din ålder. Jag tror att husdjursägande skapar förutsättningar för ansvarstagande, och DET är något väldigt positivt. Däremot anser jag att man inte ska "spontanköpa" en hund. Det ska vara planerat och välkommet av alla i familjen.
Att du får träna och tävla med familjens hund ska du ta som en träning och en positiv erfarenhet. Du lär dig att umgås och förstå hundar, samtidigt som dina föräldrar är med och tar huvudansvaret.
Vad är Wille för ras, och vad tränar ni? :)
Jo, jag vet. Det känns inte helt rätt att bara skaffa en bara sådär, utan jag vill att det ska vara planerat å så. Men jag är såå sugen! Men det kommer inte bli iår, det är då klart iallafall nu.
Jo, det är jag jätteglad över!
Han är en dvärgschnauzer, och just nu tränar vi på allt möjligt, mest den allmäna lydnaden, men ska börja köpa in lite agility prylar, tunnlar och slalomen nu i månaden, hoppas jag, och då blir det mera agility också, som vi ska försöka sattsa på, om Wille gillar det och förhoppningsvis blir det agilitytävlingar sen!

Säger som #1 men också att nu kanske inte är så bra att skaffa hund då Wille inte är så gammal och kommer komma upp i trotsåldern osv.. Jag brukar tycka att 2-3 år mellan hundköpen är bra. Jag har själv en egen hund och jag är 13. Hon fyller 3 i år. Men jag har haft hundar sen jag föddes och mamma har haft hund nästan hela sitt liv. Så hundintresset med att träna osv om jag skulle tröttnat fanns ju i familjen. Första året så tränade jag mycket, sen la jag det på hyllan ett tag då hon fick valpar osv.. Och nu tränar jag varje dag och tävlar. Sen om du börjar i gymnasiet i höst (eller nästa höst?) så blir det kanske inte så mycker tid för en unghund och en till ny hund. Då hundarna blir lugnare och allt vid 2 årsålder. En ung hane brukar komma in i trotsåldern runt ett år vad jag vet :) Jag har nu en valp hemma också som jag och min mamma kommer träna aktivt med. Men om du ska skaffa din hund så bör dina föräldrar kunna ta över ett tag om du nu skulle få för dig att tröttna, Beroende på vad för ras du tänkt dig så kanske du kommer få ägna hela din fritid åt hunden, eller åtminstonde en stor del av den. Jag har en cocker/cavalier och hon är en väldigt aktiv hund och tar en stoor del av min fritid. Så det får man vara beredd på :) Men jag rekomenderar att vänta iaf ett år så Wille hinner bli lite äldre då han fortfarande är en valp :D

Ojsan trodde jag glömt och skicka förut men du hade visst satt in den här också :P Och jag hade svarat på tävlinghundar iFokus, aja hoppas det gick bra ändå. La nog till lite hära :P
jo, han är ju fortfarande valp såattsäga.
Vi är också en ganska hundtränar familj eller mest jag då, men mamma och pappa också. Förut hade vi en schäfer (världens finaste hund som funnits på denna jord) och den fick pappa jobba skit mycket med för att ens fatta, (han var ganska trög, om man gämför med Wille som lär sej allt på en gång nästan!) Han tillbringade nästan mer tid med hunden än med oss det första året. Men då vart det en förbaskat bra hund av det också. Dom tävlade i lydnad och kom på bra placeringar, 1 å 2 för det mesta.
Men det är kanske bäst om jag väntar? Och sattsar rejält med Wille nu och sen när jag flyttar hemifrån och så skaffar en hund?
Då känns den som bäst planerad också, planerad i 5-6 år :)
hehe, jaa ;) Men de vart bara bra, du skrev lite annorlunda så det vart litet annat svar också! ;)

#5 Ja men om man har en hundintresserad familj kan det funka, men jag skulle ändå vänta ca 3 år. Men sen kan man vänta 5-6 år också så Wille får sin träning och kanske blir riktigt duktig inom några sporter ;)
#7 Ja, vi får se vad som händer, men tror inte de blir någon hund just nu ändå, familjen måste som ändå godkänna det då jag fortfarande bor hemmma och kommer göra det i allafall i 3 år till då ja bli 18. Men jag har ju favvokillen här, Wille! :)
Jag tror faktiskt han kan bli ganska bra i agility! Han är ruskit snabb, han förstår också riktigt snabbt så jag hoppas att han kommer gilla det hära! :D

#8 precis som min tös, riktigt snabb och väldigt snabblärd:D Hon bara äälskar agility, det bästa som finns ;) Nästan så att hon inte vill lyda mig då hon är inne på plan xD
Hund är - som många sagt inte bara att "skaffa" och det krävs engagemang från hela familjen och inte bara dig.
Jag fick min första egna valp för 2 veckor sen.
En hund ska leva (beroende på ras, men det här är en liten hund så han blir ungefär 15 år) 12-15 år oftast och eftersom du är 15 så kommer hunden antingen följa med dig när du flyttar hemifrån eller stanna med familjen. Vill din familj ha en extra hund?
Ni får diskutera olika lösningar helt enkelt.
#10 Nej, det vet jag. Det skrev jag i #8, att familjen måste godkänna det, och om dom inte gör det, ja då får jag aceptera det då.
Inte just nu iallafall, men då när ja flyttar så flyttar ju hunden med mej också.
Men allt det här kommer inte gå ändå så.
Hur gammal är du? :)