Dålig ögonkontakt/upmh
Min hund på 21 veckor har alltid haft bra ögonkontakt med mig och bra kontakt överhuvudtaget. Kontakten har vi kvar men ögonkontakten funkar inte. Han tittar på mig, jag klickar och ger godis, men de är som om han bara tittar på mig när han känner sig sugen på godis.
Jag kan gå och prata och försöka få hans upmh (uppmärksamhet) och nästa skrika med pip röst " zeazar, zeeeeazar", men de går inte. Och jag vill vekligen ha den ögonkontakten och kunna tävla lydnad.
Hur ska jag göra? (Desperat)

Ta det lugnt, det är bara en liten valp ännu, för tidigt att börja ställa krav, lek fram kontakten istället 
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#1 Jo jag tänkte de, men han hade så bra kontakt för några veckor sen. Och sen ser man endel valpar som är hur duktiga som helst då får jag sånna krav på mig. När bör en hund kunna ha normallång ögonkontakt ( vet att de är olika, men ungefär)?
Säkert att jag inte behöver oroa mig när han inte har de?
:)

I den här åldern så börjar de försöka upptäcka omvärlden lite mer på egen hand och inte vara så beroende av familjen för trygghet, därför kan det verka som det går bakåt i kontakten.
Vad är han för ras? En del raser är ju mer självständiga än andra också så hur kontaktsökande de är kan vara beroende både på ras och individ.
_**/Mvh Anne
Det är en valp du har, som hela tiden utvecklas i sin personliga takt! Troligen har den kommit in i åldern då den mer börjar upptäcka "världen utanför", bli lite misstänksam och undersökande på sin omgivning. Allt runt omkring går plötsligt från att vara "ingenting" till att vara något som kan störa/sno åt sig uppmärksamheten, rikta den åt annat håll.
Ta det lugnt med ögonkontakten, allt hänger inte på den. Det är desto viktigare att din valp lär sig att befinna sig i olika miljöer, acceptera saker, lära sig att allt inte är farligt.. undersöka vad allt är. Och, lära sig att det inte alltid behöver hända saker!
Lägg vikt på att din valp är positiv, trygg och glad i alla tänkbara lägen ni kan stöta på i vardagen, och vila lite med ögonkontakten. Allt nytt behövs läras på störningsfri mark för att sedan utökas till att fungera med störning steg för steg. Förr har allt varit störningsfritt, men nu vet din valp om världen utanför. Så chilla och tänk på att din valp behöver ha en bra grund att stå på!
Annars kan du sluta med en hund med perfekt ständig ögonkontakt, men som inte kan gå in på plan pga rädslor för allt möjligt, inte kan vila i väntan på sin tur, som stressar upp sig på varenda promenad och inte kan släppa ögonkontakten om du ens skulle vilja…
Grund först! Har du inte den att stå på spelar ögonkontakten ingen som helst roll ;)
Keeshond, dom ska inte vara självständiga men visst alla hundar är individer och går väl genom samma period. Så jag behöver inte vara orolig?
Kan ju ta en till fråga om du vill svara ;) Hur många trick kan man lära en 21 v valp samtidigt?
#4 tack så jätte mycket, jag är alltid så orolig över saker. Får väl ta och chillaxa lite :) Tack igen

#5 Det beror helt på individen, en del valpar räcker det mer än väl att de får träna på enkla grundkommandon som sitt, ligg, hit, medan andra mycket väl kan börja lära sig vacker tass, sitt vackert, slalom, mm.
Du känner bäst din egen hund och kan se vad den klarar.
Ett tips bara, aktivera inte valpen mer än vad den kommer få aktivering resten av dess liv.
Ofta gör man det felet att man aktiverar hunden mycket då den är valp/unghund för att det är kul och lite av nyhetens behag, men sedan så tryter lusten och man kommer in i en vardagslunk och aktiverar inte längre hunden lika mycket som innan. Det är här många får problem med sina hundar i 1-3 års åldern för hunden är van att få massor med aktivering och plötsligt får den inte lika mycket som den brukar och hittar då på egna aktiviteter vilket vi människor sällan uppskattar.
_**/Mvh Anne
Råder dig att inte lära in alltför lika beteenden/trix samtidigt då det kan bli förvirrande och otydligt för din hund vad du vill just denna gång. Så kanske inte försöka lära in snurrar åt höger och vänster under samma träningspass eller ens samtidigt, tills det ena sitter på kommando.
Men annars kan du träna in flera stycken samtidigt, för effektiviteten gärna under olika träningspass :)
#7 & 8 Tackar för svaren, ska tänka på de :)

Du kan ju lära in ca 2-3 stycken samtidigt men som #8 säger inte under samma träningspass, och inte för lika trix heller då det kan bli mycker förvirrande för hunden ( Har själv varit med om det) Som just nu med våran 12 veckorsvalp tränar vi fot (Hon ska bara sitta vid min sida och kolla på mig) och ligg och så tränar vi klickerövningar, men nöter även på sitt då hon kan det ganska bra :) Sen nästa sak som står på listan är snurra :)

En annan sak att tänka på, är att inte tjata för att få uppmärksamhet. Lär hellre hunden att jobba på att få din uppmärksamhet.
En sak kan vara att (med koppel i början) backa undan från hunden. Belöna när han tar kontakt med gos, lek eller godis. Sen backar du igen, kanske börja backa undan svårare, i slingor och svängar, med lina istället för koppel, eller lös om det är på ett säkert ställe. Backa lite roligt, så är du kanske roligare att följa efter än det som lockar en bit bort.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

När jag och pappa var ute med hundarna så gick Minna ( Våran 12 veckorsvalp) i koppel med mig och pappa gick en bit framför med dom andra hundarna, Jag bad honom stanna och stannade själv, Minna blev tokig och ville till dom andra, Jag stod bara där helt tyst och gjorde absolut ingenting, hon stod och gnällde och allt möjligt men jag ignorerade, sen när hon vände sig om och kollade på mig så berömde jag jätte mycket och lekte osv.. Sen prövade vi igen ett litet tag efter och då gick det bättre, Så vänta ut att han tar kontakt med dig, och när hon väl gör det så beröm jätte mycket :)